Koelvloeistof lekkage onder radiateur

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koelvloeistof lekkage onder radiateur

Berichtdoor BertPleizier » 05 dec 2019, 10:34

Afgelopen week zag ik 3 druppels koelvloeistof onder de voorbumper liggen. Onder aan de bumper hangen de volgende al te wachten. Het lijkt uit de aansluiting van de onderste slang(en) naar de radiateur te komen. Het betreft hier een 1.6 XU5M motor.

Had morgen een mooie rit gepland staan met de 405 (200 km bij elkaar), maar dat doe ik nu maar even niet. Als de lekkage zo blijft durf ik het wel aan, maar de lekkage kan ook ineens groter worden en dan sta ik op de vluchtstrook.

Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen:
- Is een reparatie aan het koelsysteem (slangen, radiateur, thermostaat) goed zelf te doen? Is ontluchten e.d. een lastig klusje?
- Ik zit even te kijken in de Servicebox bij de radiateurslangen. Ik neem aan dat ik moet kijken naar "behalve warme landen"?
- Ik vermoed dat het O-ringetje van de dunne slang onderaan de radiateur lekt. Dit is de slang die met een knietje onderaan de achterkant van de radiateur zit en om het motorblok naar de achterkant naar de koelvloeistofflens loopt. Het knietje kan ik ook heel erg makkelijk verdraaien op de radiateur. Is dat normaal?
- In Haynes lees en zie ik dat er bovenop het thermostaathuis een ontluchting moet zitten. Ik heb die niet. Ik zie alleen het staafje bij de dunne slang als enige ontluchtingsnippel. Het bolle deel van het thermostaathuis heeft helemaal geen schroefje. Is dat logisch? De Servicebox geeft ook aan dat er wel een schroefje in hoort te zitten om te ontluchten.
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56

Re: Koelvloeistof lekkage onder radiateur

Berichtdoor EJH405 » 05 dec 2019, 10:59

Neem een halve-liter flesje koelvloeistof mee en ga lekker rijden, komt wel goed! Zo'n vaart loopt het echt niet.

Enige waar je op bedacht moet zijn is dat als het opwarmen van de koude motor ongebruikelijk lang duurt, dan kán het zijn dat het peil veel te laag is, dus dan ga je even kijken.

Dat je dat knietje makkelijk kan verdraaien is niet perse een probleem. Bind er eens een droge tissue omheen en rij een stukje, dan weet je het zeker.

Zelf repareren is goed te doen. Je moet accepteren dat vanalles onder de koelvloeistof komt en na de klus schoonmaken. Ontluchten is ook best te doen. Komt niet héél kritisch, als het meeste eruit is dan koelt ie genoeg, en na een rit vind je de lucht die er nog in zat ook terug onder de vuldop. ;)

Check eens goed of je iets ziet glinsteren daar waar het metaal van de radiateur aansluit op de plastic zijkanten.
Ook radiateur vervangen is goed te doen, als je airco hebt is vervangen van de radiateur wel wat lastiger.

Welk motortype heb je ookalweer? Dan kijk ik even mee qua ontluchtingsnippels.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Koelvloeistof lekkage onder radiateur

Berichtdoor BertPleizier » 05 dec 2019, 13:34

Ik heb de 405 de laatste 2 keer achteruit geparkeerd op de oprit (die loopt schuin af naar de deels in de grond liggende garage) omdat ik mijn aanhanger aan het repareren was en zodoende makkelijker de verlichting kon testen. Hierna de auto in de garage geparkeerd en toen viel de koelvloeistof mij op. Ik vermoed dat het dus al langer wat lekt en door de achterover hellende positie van de auto de koelvloeistof uit de onderkant van de voorbumper is gedruppeld, vandaar dat het mij nu op viel. Er zit onder de radiateur ook vettige smurrie dus dat is niet van 1 dag.

Het gaat hier om de 1,6 liter XU5M motor, zonder airco. Ik zie in Haynes en in de 405 vraagbaak dat er bij de thermostaat 2 ontluchtingsnippels horen te zitten: één aan een pijpje aan een slangetje en eentje op het metalen deksel van het thermostaathuis zelf. Deze laatste zit er bij mijn 405 dus echt niet.

Zou het zo kunnen zijn dat het rubberen O-ringetje aan het vergaan is, waardoor de baillonetsluiting van het dunne koelvloeistofslangetje met knietje onderaan de achterkant van de radiateur speling krijgt? En daardoor makkelijk (eigenlijk zonder weerstand) verdraaid kan worden?
BertPleizier
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56


Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten