hulp gezocht afstellen carburateur 304 in Rotterdam

Voor het (gratis) plaatsen van je vraag naar onderdelen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

hulp gezocht afstellen carburateur 304 in Rotterdam

Berichtdoor Guyot » 23 sep 2019, 00:59

Wie kan helpen met het afstellen van de carburateur van mijn 304 break uit 1974. Hij heeft een Solex 34 PBISA 4.
Ik ken het principe van aan de twee schroeven draaien, meestal eerst helemaal dicht en dan enkele slagen op, van daaruit meer of minder open tot hij goed loopt. We zijn er echter achter gekomen dat zowel ik als mijn broer niet het fingerspitzengefühl hebben dat nodig is voor carburateurs tunen, en verder mogelijk te weinig kennis van het samenspel van onderdelen om te achterhalen of er mogelijk iets anders dwars ligt.

Afgelopen week heb ik gedaan:
- startmotor gereviseerd (loopt beter dan ooit)
- kleppen gesteld (zat veel onderling verschil in)
- bougies schoongemaakt en elektrodenafstand gecorrigeerd naar 0,6mm (volgens boekje)
- redelijk nieuwe contactpuntjes nagekeken en afgesteld (0,2mm volgens boekje)
- ontstekingstijdstip met stroboscoop op 5 graden gezet.
- luchtfilter schoongeblazen
- carburateur helemaal schoongemaakt, doorgeblazen en voorzien van nieuwe pakkingen en membraan, waardoor hij niet meer lekt
- gecontroleerd of brandstofpomp werkt
- draaipunten en kabel voor choke gesmeerd

Het zou allemaal goed moeten zijn, maar we krijgen hem niet aan. Met enkele druppels benzine recht in carburateur slaat hij meteen aan, maar ook meteen weer af. Tot ik de carburateur aanpakte liep hij steeds nog (en met elke stap iets beter), dus ik vermoed dat hij verzuipt omdat er geen brandstof meer lekt. Iets armer afstellen werkt echter ook niet bij ons.

De auto loopt dus niet en is geschorst, ik kan niet naar een garage of iemand anders toe voor hulp. Wie woont in of dichtbij Rotterdam en zou me deze week kunnen helpen met het afstellen van de carburateur zodat ik kan rijden en de auto weer apk kan laten keuren (afkeur was roest, deze stukken en enkele anderen zijn inmiddels nieuw ingelast) vóór het jubileum op 6 oktober.
Laatst bijgewerkt door Guyot op 23 sep 2019, 11:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: hulp gezocht afstellen carburateur 304

Berichtdoor Ivovanduijn » 23 sep 2019, 06:43

Het zou je helpen als je erbij zet waar je woont als het je bedoeling is dat er iemand langs komt om je te helpen.

-Puntjes stel je op 0.4 af
- Als je zegt; er zat veel onderling verschil in de kleppen, hoe zeker ben je ervan dat je de kleppen goed gesteld hebt ?
- Als het probleem slecht stationair lopen is kan valse lucht bij carburateur ook een oorzaak zijn.
Succes
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: hulp gezocht afstellen carburateur 304

Berichtdoor Guyot » 23 sep 2019, 11:28

Ik woon in Rotterdam West. Ik had onderaan mijn bericht gevraagd naar iemand in of bij Rotterdam. Had ik beter bovenaan kunnen zetten.

- Ik zal puntjes nog eens controleren, mogelijk heb ik ze op 0,4 gezet. Heb zoveel waarden gezien deze week dat ik het uit mijn hoofd niet zeker meer wist.
- Ik heb gevolgd wat in het kluwer boekje staat, en de sluitende klep steeds op volledig open gezet door te kijken wanneer hij stopt met bewegen en weer beweegt, daar tussenin. Is er een nauwkeuriger methode? De motor liep wel beter nadat ik ermee klaar was. Het ging pas mis na de carburateur onder handen nemen.
- Valse lucht langs pakkingen? Ik heb alles behoorlijk vast aangedraaid.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: hulp gezocht afstellen carburateur 304 in Rotterdam

Berichtdoor jerilo » 23 sep 2019, 12:54

Ik zou toch nog eens goed naar alle sproeiers kijken in je carburateur. Ik vermoed dat er eentje dicht zit.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: hulp gezocht afstellen carburateur 304 in Rotterdam

Berichtdoor Guyot » 23 sep 2019, 13:41

Tijdens schoonmaken van de carburateur heb ik alle die ik kon vinden doorgeblazen, maar ik zal er nog eens naar kijken. Heb ook voor de pomp en tussen pomp en carburateur extra brandstoffilters. Filter in de carburateur is ook uitgespoeld en uitgeblazen. Misschien is met andere klussen wat gruis in de carburateur gekomen.

Toch denk ik dat de carburateur ook echt verkeerd afgesteld staat.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: hulp gezocht afstellen carburateur 304 in Rotterdam

Berichtdoor jerilo » 23 sep 2019, 16:24

In 1 van de sproeiers zit een kogeltje. Deze willen nog weleens vast gaan zitten.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: hulp gezocht afstellen carburateur 304 in Rotterdam

Berichtdoor Guyot » 23 sep 2019, 17:10

Jerilo, weet je ook in welke sproeier het kogeltje zit? En kan die spontaan vast komen te zitten bij reinigen en doorblazen van de carburateur?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: hulp gezocht afstellen carburateur 304 in Rotterdam

Berichtdoor Guyot » 23 sep 2019, 23:07

Ik heb een 'sproeier' gevonden onderin de vlotterkamer waar het kogeltje niet bewoog. Licht getikt en doorgeblazen, beweegt nu weer soepel. Heb verder een verkeerde montage van de veer aan de vlotternaald ontdekt waardoor de vlotter te snel de naald sluit. We zullen na montage zien of het probleem nu opgelost is.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: hulp gezocht afstellen carburateur 304 in Rotterdam

Berichtdoor Guyot » 24 sep 2019, 01:05

Hij start weer soepel en loopt weer. Met verdraaien van de schroeven in de carburateur hoor ik nu ook verschil in hoe de motor loopt. Voor zover ik kan inschatten op gehoor, leek hij al behoorlijk goed afgesteld te staan. Fijnafstelling kan altijd nog ergens op locatie.
Bedankt voor de hulp. Hij rijdt weer lekker, dus het is bijna tijd voor een apk-afspraak maken.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34


Keer terug naar Onderdelen Gevraagd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron