Pagina 1 van 1

Cilinder kop 203

BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 18:14
door jboven
Gezocht een cilinderkop van een 203

Op dit moment verliest mijn D3 koelvloeistof, geen schuimende oliemassa en geen witte uitlaatrook. Maar ook geen zichtbare lekkage :roll:

De huidige kop lijkt een beetje krom zoals ik het met een rei kan bekijken ( minimaal)

Als alternatief zou vlakken en afpersen nog een optie kunnen worden, maar mijn voorkeur gaat uit naar een vervangende kop

Wie heeft er een liggen

Gr jack

Re: Cilinder kop 203

BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 22:01
door A.B.203
Jacq, de cilinderkoppen zijn allemaal oud en vermoedelijk lang in gebruik geweest. Iets lekkage heb je al snel. Laat je kop vlakken en gebruik bij montage een nieuwe koppakking met als extra een goed dichtingsmiddel. Zijn de voetrubbers onder de bussen nog oke? Ik heb nog 2 koppen maar vrees dat je daar niet beter van wordt.

Re: Cilinder kop 203

BerichtGeplaatst: 29 sep 2018, 21:33
door Pininfarina
Let op de d3 kop is anders dan de 203 kop, oa zit er een extra olie kanaal op!

Re: Cilinder kop 203

BerichtGeplaatst: 29 sep 2018, 23:15
door 403diesel
Zoals Aart al zei, het spul is allemaal oud.
Ik zou de kop gewoon bij een goed revisiebedrijf langs brengen. Afpersen, vlakken en gelijk harde klepzittingen (voor loodvrij) erin laten zetten als dat nog niet gebeurd is. Eventueel gelijk klepsteelrubbers laten monteren.
Als je een gebruikte kop koopt zou ik hetzelfde laten doen. Weet je zeker dat het goed is.
Als de kop gescheurd blijkt te zijn kan je altijd nog op zoek naar een andere.

Re: Cilinder kop 203

BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 21:37
door jboven
Hallo

Daar zit inderdaad wel wat in, ik zal hem eerst laten afpersen en vlakken. Goed om ook uit een andere hoek wat meningen te krijgen

en inderdaad een andere kop kan altijd daarna nog mocht het niet goed zijn

Dat er een extra oliekanaal op zit is nieuw voor mij, er zit een leiding vanuit nokkenas zijde naar de kop ( bedoel je deze ?)

Ik heb een 403 onderblok met 203 kop ivm de beperkte ruimte van de carburateur en de afdekkap van de motor ruimte, dat de combi die standaard is

gr jack

Re: Cilinder kop 203

BerichtGeplaatst: 01 okt 2018, 14:11
door sander203
Ja, die koppen zijn inderdaad anders dan bij de 203. Mijn theorie daarvoor is dat in de 203 de motor enigszins achterover staat en (dus) aan de achterzijde olie omlaag naar het carter afvoert. In de D staat de motor vrijwel horizontaal of zelfs wat voorover.
Bij de D vind je aan het distributiedeksel ook een aangesoldeerd pijpje waarnaartoe olie vanaf de kleppentrein wordt afgevoerd.

Als jij dat niet terugvindt is er waarschijnlijk al een een 203-motor in je D gezet :D

En verder: inderdaad lekker je oude kop laten reviseren. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Geharde klepzittingen zijn niet altijd nodig, vooral afhankelijk van je jaarkilometrage en de staat van de huidige zittingen. Ook meteen de waterpluggen even laten checken.

Re: Cilinder kop 203

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 21:30
door jboven
Sander

Dank je voor de info heb weer wat geleerd op deze manier

Was in de veronderstelling dat de kop op de 203 en D hetzelfde zouden zijn, de aanpassing is zelf zo te maken

Re: Cilinder kop 203

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 21:03
door sander203
Ik denk dat ik nog wel een kleppendeksel van een D3 heb liggen, desgewenst