Peugeot 172

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 172

Berichtdoor Norwen » 10 jan 2017, 23:00

Hallo,

ik ben bezig met het restaureren van een 172 uit 1927, kan iemand mij vertellen wat voor kleur de motor toendertijd geweest zou moeten zijn? ik denk groen of zwart?
Ik hoor het graag,

Vr.gr. Jan
Norwen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 jan 2017, 22:40

Re: Peugeot 172

Berichtdoor jacqabe » 11 jan 2017, 13:40

Hallo Jan,
Dat is al een oudje. Heb je deze al lang of recent aangeschaft? Ik kan je er verder weinig over vertellen, mijn auto's (403) zijn een stuk nieuwer.
Bij de APH (Association Peugeot Hollande) zijn wel een aantal mensen die alles weten over jou auto.
Heel veel succes met de restauratie.
Groet,
Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Peugeot 172

Berichtdoor Norwen » 11 jan 2017, 22:03

Hallo,

ik zal het verhaal van de Peugeot wat completer maken,
de auto is in 1978 naar Nederland gekomen volgens de invoerpapieren die erbij zitten, en is ingevoerd als een Peugeot type 172S
Soort van het voertuig: gebruikte vrachtauto ?
Bouwjaar 1924?
Chassisnr. 261147
Kleur groen
carroserie open ? er zit wel een linnen kap bij ( wat er van over is)
aantal cil. 4
cilinderinh. 850cc ?
Ledig gewicht 650 kg
Bijzonderheden: geen dumper

Ik weet niet hoe men aan al deze info is gekomen want bij mijn weten is er nooit een vrachtwagen van dit model gebouwd?
Het wordt nog vreemder als de toenmalige eigenaar het chassisnr. heeft opgevraagd bij de Peugeot fabriek want hij kreeg dit als antwoord:

De auto is de fabriek op 23-10-1928 als een Type 172S "sheet metal covered licht lorry" uitgerold...

Ik heb de auto vorig jaar gekocht van iemand die ging emigreren en zijn huis had verkocht, de schuur moest daarom leeg want de auto stond in de weg, 17 jaar geleden is er begonnen met de restauratie maar helaas is de man die daarmee begonnen was overleden en de auto is toen ca. 15 jaar in de hoek beland...het chassis etc. stond al reeds in de verf en het meeste houtwerk is vernieuwd, de motor was volgens zeggen gereviseerd, maar toen ik de binnenkant bekeek was het blok helaas in een erbarmelijke staat, ik ben nu bijna op het punt in ieder geval de motor weer op te kunnen bouwen en te kijken of het leeuwtje nog brullen wil.
Voor zover ik het kan zien mis ik nog wel een aantal dingen, waar ik graag wil of jullie wellicht iets weten om hier nog aan te komen.

wat ik in ieder geval mis is:

Een claxon
Snelheidsmeter
V-snaar
Rotor vd ontsteking, er zit een magneetonst. op met een verdeelkap, met een prima vonk!
Waar kan ik nog banden kopen?

Naja heel in het kort dit verhaaltje, ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen!

Vr.gr. Jan Repko
Norwen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 jan 2017, 22:40

Re: Peugeot 172

Berichtdoor RondeB » 12 jan 2017, 00:00

Tip maar ben je misschien al : lid worden van de APH :D Daar is wel enige kennis aanwezig. Ook in het boekenarchief is wel het e.a. te vinden.

Als het idd een 172S is zou die van het bouwjaar 1928-29 moeten zijn. Die werden ook als commerciale geleverd..Misschien vandaar dat "vrachtauto" linnenkapje erbij kan dan heel goed. Ik heb nu m'n productieboek niet bij de hand, zal morgen wel ff de 172 pagina voor je scannen.

Wat betreft de motorkleur...een regelmatig terugkerende vraag. Bij gerestaureerde auto's zie je steeds iets anders, zelfs bij projecten van Musée peugeot. Ik heb eens twee motorblokjes van een 190S gehad (opvolgende type,zelfde bouwjaar) ...Eén blokje was in volkomen originele staat en de andere was ooit gereviseerd. Bewijs daarvan was een revisie opschrift op het blok met verf aangebracht. Dit blok had een groene kleur. Een kleur die je wel vaker terug ziet bij vooroorlogse franse auto's. Menig 01-serie auto heeft ook zo'n groen blok. het andere blokje was tussen de roest zwart of misschien een hele donkere kleur grijs. Dit samen met nog meer bekeken motorblokken heeft mij doen concluderen dat de motoren origineel zwart waren.....of iets van donker antraciet grijs. Google je nu wat op afbeeldingen zie je dit ook.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Peugeot 172

Berichtdoor RondeB » 12 jan 2017, 18:09

Hieronder de beloofde pagina's uit het productieboek. Ik zie nu dat je het zelfde motortje hebt als in de 190s...das mooi handig, onderdelen misschien iets makkelijker te vinden. Bij www.depanoto-boutique.com kan je nog wel wat aan onderdelen vinden. Zij hebben ook gebruikte onderdelen....niet de goedkoopste maar ze hebben vaak wel wat je zoekt. Banden kan je hier vinden www.michelinclassic.com . Dit is een aardige website www.quadrilette.fr

Afbeelding
Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Peugeot 172

Berichtdoor Norwen » 12 jan 2017, 20:45

Hallo,

bedankt voor je reactie! erg leuk, ik ga er dan maar van uit dat de Leeuw uit 1928 komt en het motortje zwart, ik zag hier en daar ook wel iets van zwart maar ook van een soort donkergroen....
Vr.gr. Jan
Norwen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 jan 2017, 22:40

Re: Peugeot 172

Berichtdoor sander203 » 15 jan 2017, 15:53

Hallo, Jan

heb je al wat plaatjes voor ons? En zou je het leuk vinden om een kort verhaaltje over je 172 te schrijven in le Lion, Clubblad van de Associaton Peugeot Hollande (en natuurlijk 404 Vereniging en PCN :D )
De APH heeft meerdere 172's in de gelederen een een technisch commisaris voor "voorloorlogs" . Bovendien een goed gesorteerd magazijn in Lelystad met "best veel" vooroorlogs spul.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Peugeot 172

Berichtdoor A.B.203 » 16 jan 2017, 20:10

Kijk ook even in deze rubriek bij Frisian.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Peugeot 172

Berichtdoor Norwen » 19 jan 2017, 21:44

Hoi sander,

ik ben niet zo'n schrijver maar ik zal tzt jullie een beetje op de hoogte houden over het reilen en zeilen van het leeuwtje, ik ben nu bezig het motorblok weer technisch wat gezonder te maken, ik heb nieuwe tandwielen voor de distributie etc gemaakt en een pasbus voor de krukas gemaakt zodat de lagers weer vast en op zijn plek zitten.

ben nu naarstig op zoek een paar verse kleppen want vooral de uitlaatkleppen zijn eigenlijk meer dan op....wellicht weet 1 van jullie een adres ?

ik zal eerdaags even kijken op de Peugeot club en wat dat precies inhoud!

Gr. jan
Norwen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 jan 2017, 22:40

Re: Peugeot 172

Berichtdoor RondeB » 19 jan 2017, 23:41

RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: Peugeot 172

Berichtdoor Norwen » 21 jan 2017, 01:40

Ja,
helaas zien deze kleppen er heel anders uit, die van mij een gaatje aan het eind door de klepsteel, in de steunplaat van de veer zit dan weer een uitsparing voor het pennetje die door de klepsteel gestoken zit, heel apart.....
Norwen
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 jan 2017, 22:40


Keer terug naar Quadrilette / type 172 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten