Pagina 5 van 6

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 13:24
door MarcoPeus
Nou, afgelopen maandag even bij GHeuts binnen gelopen. Plaatjes laten maken in blauw met witte opliggende letters.

Gheuts: "Ja meneer, die heb ik niet voorradig, moet ik bestellen, komen vrijdag pas binnen.............."
Ik: "Ow dat is wel heel erg lang"
Gheuts: "ja en ze kosten ook nog eens bijna 70 euro samen"
Ik: " :shock: :shock: "

Dus helaas pas vrijdag rijden...

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 17:44
door 305 friesland
Met zo,n auto moet je gewoon leren de tijd te nemen ,kom je wel achter als je er mee gaat rijden.
Gewoon oud blauw is ook mooi ,22 euro voor 2 stuks bij brezan en staat ook mooi, levertijd 1 dag als je ze optijd besteld.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 18:26
door MarcoPeus
Ja, ze zijn nu al besteld. Ik wilde dik opgelegde letters hebben dus dan zal t daarop wel langer geduurd hebben.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 20:36
door Martijn 404
Door een paar dagen te wachten krijg je wel heel mooi bijpassende nummerborden op je auto 8)

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 21:22
door MarcoPeus
Absoluut Martijn. Ik wacht geduldig af.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 02 sep 2015, 21:38
door 403diesel
Prisma platen geven net die extra uitstraling.
Een autobedrijf waar ik vroeger werkte leverde de nieuwe auto's standaard met deze platen af.

Her duurt vaak iets langer idd. Vandaar dat ik ze zelf niet heb; kon niet meer wachten.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 07 sep 2015, 21:16
door MarcoPeus
Ik moest en zou vandaag de kentekenplaten monteren en rijden met de 201. Nooooooouuuuuu dat heb ik geweten.
Platen erop gezet, starten en rijden maar.
:shock: :shock: :shock: :shock: :lol: :lol: :lol: :oops: :oops: :oops: :? :? :?
OWWW my GOD!!! wat een cultuurschok is het rijden in die auto.
Ik reed de straat uit bij de garage en schakel. Knarsend in de 2 hmmmmmmm. Schakelen naar de 3........ knarsend. Drempel, terug naar 2, Aiiiiiiiii weer knarsend. Nondeju. Dubbel clutchen eens proberen (nog nooit gedaan) werkt ook voor geen meter. Man man man. Toen de grote weg op (na welgeteld 5 drempels). Howly shit. Het voelt een beetje als met een roeiboot door de Rotterdamse haven varen tussen de container schepen en olietankers.

Maar goed, ik reed. Dan zie je mensen kijken alsof ze water zien branden en een kat horen blaffen. Wat een ervaring.
Sturen gaat alsof je een tank de bocht om moet krijgen met een satéprikker. HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL zwaar.

Stop gemaakt bij het gemeenschapshuis. Alles perfect. Liep wel een beetje benzine uit de carburateur. Oppassen dus.
Van daar uit naar mijn ouders om te eten. Met mijn vader een rondje gereden als Stan Laurel en Oliver Hardy. LACHUUHHHHHHH was dat. Mijn vader wist niet wat m overkwam.

Lekker gegeten en na 1,5 uur weer naar huis............althans dat dacht ik........... IEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIE. Niks IEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIE nog steeds niks.
Wel liep er weer benzine uit de carburateur. hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm :evil:
Maar goed, ook DAT is oldtimer rijden. In voor en tegenspoed.
Kijken of hij vonkt......... Niet te zien. Chips, zou de ontsteking wel werken dan? Nog eens starten IEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIEIE. Misschien wel 10 keer gestart (goeie accu overigens)
HE-LE-MAAL niks. Gelukkig was het vrouwtje er met de 405 dus daar maar mee naar huis de trailer ophalen en de 201 op de trailer terug naar de garage rijden.

Onderweg bedacht ik me allerlei scenario's. Verzopen? Ontsteking kapot? Carburateur verstopt? Nog even met mijn helpdesk gebeld bij PSH en daar kreeg ik nog wat tips.
Enfin, de trailer voor de 201 en nog eens even proberen de carburateur leeg te krijgen. Vlotterkamer er vanaf en leeg kiepen in de tank.
De toevoerleiding even leeg blazen, leiding aansluiten en benzine kraan dicht zetten en starten maar. Tijdens het starten de benzine kraan open maken en VROEM!!!!
:D :D :D :D :D
Hij kom weer op eigen kracht de trailer op. Gelukkig.

Snel weer in de garage zetten en naar huis.
Wat me wel opvalt bij het rijden, in de 1 en 2 geart de bak ontzettend. Dat zal komen door de rechte vertanding in de versnellingsbak. De 3 is prise-direct denk ik want dan is de auto vrij rustig. De Bij het schakelen naar de 3 is het vermogen zo goed als nihil. Als de auto een beetje bergop moet redt ie t niet in de 3 en ga je tuffend verder. Ook ploft de motor bij gas los wel eens als een soort back-fire.
Ander punt van zorg is de knarsende bak. Ik heb geen ervaring met dubbel clutchen. Iemand ervaringen met deze puntjes die ik aantrof tijdens de eerste rit?

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 07 sep 2015, 21:47
door 305 friesland
Ik zat al te wachten op een eerste reis verslag ,het kan wel eens zijn dat jij het zelfde probleem hebt met de carb. als ik had.
Na een poosje er mee gereden te hebben is langzamerhand de vlotter vol gelopen en doet zijus van 3 terug naar 2 n werk dus totaal niet meer.
Bij mij liep de laatste tijd ook steeds benzine uit de carb. en begon daardoor ook aardig te roken aangezien er niet bepaald een goed mengsel in liep.
1 en 2 gieren bij die van mij ook een beetje maar eenmaal in de 3 is hij wonderbaarlijk geheel stil in bak en cardan.
Op schakelen moet je heel rustig doen ,dus niet direct van 1 naar 2 maar even in de vrij ,zodat de toeren van de motor laag zijn en dan gaat hij vrijwel geruisloos in de volgende versnelling, mijn broer is laatst ook even mee geweest en dacht dat de bak gesyngroniseerd was omdat je niks hoorde.
Terugschakelen moet echt met tussengas en doordat de stap tussen 3 en 2 erg groot is is dat echt wel een kunstje wat je niet zomaar kan.
Dus van 3 terug naar 2 is snelheid ver laten zakken ,uit de 3, koppeling los en gas geven ,koppeling in en dan naar de 2.
Ron zal het vast aanvullen aangezien die er met de legervoertuigen veel zo mee moet rijden.
Van dat vermogen snap ik niet ,die van mij trekt juist vrij goed ook in de 3.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 07 sep 2015, 22:39
door MarcoPeus
Ik heb t donkerbruine vermoeden dat hij verzuipt. Veel te veel benzine, te rijk mengsel. Bij lage toeren komt hij niet uit de verf.
Vwb de bak ga ik dat snel proberen. Schakelen in niet te vergelijken met een nieuwe/moderne auto.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 07 sep 2015, 23:54
door RondeB
carb goed schoon maken...vlotternaald wil nog wel eens blijven hangen van die carbs of vlotter lek ! Ook alle pakkingen ff controleren/vervangen...ding heeft lang stil gestaan. Bovendien huidige benzine niet optimaal voor oud 201tje. Knallen en slecht trekken.....ontsteking bijstellen met knop op dashbord...(heb jij dacht ik ook) is leerproces hoe 't beste op welk moment. stap tussen 2 en 3 is idd groot, wennen dus. Janken normaal maar check voor de zekerheid of er verse olie in de bak zit. Denk er om dat er geen normale bakolie in moet maar dezelfde als in cardan...pas ook op juiste viscositeit. Ook ff goed doorsmeren alles !!

Dubbel klutsen vraagt veel oefenen, als je het eenmaal door hebt doe je 't zonder nadenken. ik rij 100deren kms zonder koppeling te gebruiken in daf ya 328, ook in de stad. In het leger leerde je 't met een schreeuwende korporaal instructeur naast je in een week. De grap is om de toerentallen gelijk te krijgen. Op vlakke weg opschakelen optrekken in 1, koppeling in, gas los, pook in vrij, wachten op stationair toerental, koppeling in, pook in 2. als je de pook voorzichtig tegen de volgende versnelling aan drukt valt ie er in als boter. terug schakelen is andere koek.....rijden in 2, koppeling in,pook in vrij, gasgeven tot +/- 1,5 maal toeren die je in versn 2 had, pook tegen 1 aanhouden, koppeling in, pook in 1.... puntje is dat je in 201 geen toeren teller hebt. Optie is om rustig gas bij te geven terwijl je de pook tegen 1 aandrukt, bij juiste toerental valt ie d'r in.... nooit met geweld door drukken, hoeft echt niet. oefening baart kunst, dat wel.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 06:45
door MarcoPeus
Dank je voor de tips Ron. Een knop op t dashboard voor de ontsteking heb ik echter niet (denk ik) zit ook een conventionele ontsteking op (zover je dat conventioneel kunt noemen) die niet afstelbaar lijkt middels een knop.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 07:05
door RogerSch
Mijn rijschoolouder heeft tijdens de rijles gedemonstreerd hoe je schakelen zonder te koppelen door tussengas te gebruiken. Ging heel erg goed. alleen mocht ik het niet proberen..

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 08:31
door jacqabe
Er komt een moment dan schakel je dubbelklutsend zonder een kraakje Marco.
Mijn vader, die vroeger veel met legerauto's speelde, heeft me dat geleerd. Ik zag het nut er niet van in omdat het immers niet meer nodig was. Totdat tijdens een "verre" reis de koppeling van mijn 77'er Opel Ascona het begaf. Pedaal op de grond, helemaal niks meer. Uiteindelijk ben ik startend in de eerste versnelling en verder schakelen met dubbelkluts weer thuis gekomen. Voor ieder stoplicht en op ieder kruispunt was het wel erg spannend zonder koppeling maar ik heb het gered. En blij dat ik de dubbele kluts van mijn vader heb geleerd.
Dus vooral blijven oefenen Marco !!

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 20:45
door CinqCentCinq
Ondanks dat het niet erg soepel ging heb je er in ieder geval mee gereden, en die ervaring vergeet je nooit(?) meer! :-)

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 08 sep 2015, 21:07
door jacqabe
CinqCentCinq schreef:Ondanks dat het niet erg soepel ging heb je er in ieder geval mee gereden, en die ervaring vergeet je nooit(?) meer! :-)

Zeker weten ;-)

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 09 sep 2015, 06:43
door MarcoPeus
100% zeker Diego

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 09 sep 2015, 20:43
door MarcoPeus
Ron, Is de olie in de versnellingsbak en diff van de 201 dezelfde als die in een 403 203 en 404 moet? GL4 olie? Of moet dat iets speciaals zijn? Ik kan ondertussen wel een vat kopen met zoveel oude Peusen in mijn verzameling hahaha.
Ik lees op een franse site dat de olie die in de bak moet SAE90 is, kan dat? Op de site van MPM staat dat de olie geschikt is voor bakken met messing en bronzen tandwielen. Zou dus moeten kunnen nietwaar?
Motorolie moet iets van 20W60 zijn denk ik. Origineel moest er iets van SAE20-30 in in de zomer en 40-50-60 in de winter maar dat was 80 jaar geleden.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 09 sep 2015, 22:17
door 403diesel
Hoi Marco,

Monograde olien zijn nog steeds goed te krijgen en wordt door veel merken die een klassiekerlijn hebben nog steeds aanbevolen.
20W60 lijkt me vrij dik om mee te beginnen als je de staat van de motor niet echt kent. Is wel een beetje een laatste strohalm als de motor tot de draad versleten is. Zou gezien de leeftijd eerder voor een 20w50 kiezen, of toch monograde....

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 20 sep 2015, 16:03
door MarcoPeus
Aangezien het weer prachtig is vandaag vond ik dat ik mezelf en mijn familie moest "trakteren" op een ritje 201 vandaag. Zo gezegd zo gedaan.
Even de 201 ophalen uit de garage. Startte uiteraard meteen.

Naar huis rijdend ondervond ik weer het enorme gat tussen 2e en 3e versnelling en het vermogensverlies in de 3e versnelling. Het geringste wat je bergop moet heeft een negatieve invloed op de snelheid.
Toch goed thuis gekomen. Kinderen en vrouw ingeladen en allez. ook nog even een filmpje laten maken door vrouwlief.

Onderweg merk je pas hoe ongeduldig mensen zijn. Constant zat er wel een (meestal Duitse) auto achter me te duwen en wilde passeren. Aangekomen op de plaats van bestemming (stukje 80 km weg :shock: ) om koffie te drinken.
Na een uur weer vertrekken en helaas pindakaas, motor weer verzopen en de accu begon leeg te raken. MERDE!
Gelukkig was de vrouw des huizes bekend met de locatie van de startkabels en wist ik van de vorige keer dat de vlotterkamer los gehaald moest worden, benzine eruit laten lopen in de tank en dan even doorstarten en voila, la dame liep weer.
Onderweg naar huis merkte ik wel dat ik geen verlichting meer had (wel pinkers) maar de auto liep wel zoals voorheen. Acceleratie is nog steeds matig en in de 3 waardeloos tot 0. "Plakgas" in de 2 en een diep gat als je naar de 3 gaat. Gelukkig ging t schakelen voor m'n gevoel een beetje beter.
Ik heb helaas te weinig kennis om een poging te ondernemen alles goed af te stellen. Ontsteking/mengsel etc. Is er iemand die er meer kaas van heeft gegeten? Kan ik wat uitrichten met een moderne stroboscoop lamp? Kan ik t mengsel eenvoudig aanpassen of de waardes meten?

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 20 sep 2015, 21:30
door CinqCentCinq
Leuk dat je weer met de 201 gereden hebt, Marco! :-) Wat vinden je vrouw en kinderen er eigenlijk van?


Het echte probleem ga je er niet mee verhelpen, maar is het geen optie om de benzinekraan dicht te draaien en de vlotterkamer leeg te rijden vlak voordat je 'm tijdelijk stilzet?

Iedere keer de carburateur legen na een pauze komt op hetzelfde neer, maar is meer werk en brandgevaarlijker...


Verder ben ik ook wel benieuwd hoe je zo'n vehikel goed af kunt stellen, zoiets vind ik gewoon leuk om te weten! :wink:

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 20 sep 2015, 23:14
door joospeugeot
z

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 21 sep 2015, 00:04
door RondeB
Zo'n motortje is behoorlijk basic..afstellen op gehoor is al prima want optimaal lukt je toch nooit...gezien de tijd waarin de auto is opgeknapt zou het me nog niet verbazen als de ontsteking onderdelen bevat die er niet in horen..foute punten, condensator... 15-20 jaar terug kon je die moeilijker vinden dan nu..en SEV 403 punten bv past ook.... de onsteking zal in de basis best wel goed staan anders liep die niet, dus kwestie van draaien met huis en /of puntenafstand controleren. Carburator moet gewoon ff los, zal best vol zitten met rommel door stilstand en oude benzine.... heb al eerder gezegd die vlotternaalden blijven makkelijk hangen ..en net zo als bij Hans : de vlotter zelf lek ook mogelijk. Lekkende carb altijd stoppen! zeker bij 01-02 motoren...

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 21 sep 2015, 08:33
door jacqabe
Hans had inderdaad de vlotter lek. Hij had er een afsluiter tussen gezet. Ben met hem meegereden naar een evenement en deze auto trekt goed, ook in de derde versnelling. Sterker nog, Hans gebruikt amper de eerste.
Misschien moeten jullie samen maar eens overleggen om te kijken of er verschillen zijn waardoor jou auto niet goed trekt in de derde.
En ik durf het bijna niet te zeggen op dit forum maar ik rijd duits en steek tegen iedere oldtimer die ik tegenkom mijn duim op en geef hen alle ruimte. Of maakt me dat een uitzondering ;-)

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 21 sep 2015, 09:32
door Steven-
Wat leuk om te zien dat je weer gereden hebt met de 201. Lijkt me fantastisch om zo'n auto weer eens te ervaren tijdens een rit. De laatste keer dat ik meereed in een 201 was ik behoorlijk onder de indruk. Ik kan me trouwens niets meer herinneren van al tandenpoetsend schakelen. Gaat het schakelen nu wel iets beter?

@Abe: ik ben ook nooit zo van de stereotyperingen. Ik kan zat zeer beschaafde mensen die een Duitse bolide onder hun kont hebben en die respect zouden hebben voor zo'n schitterend oudje dat de Nederlandse wegen trotseert anno 2015. :P :wink:

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 21 sep 2015, 10:13
door MarcoPeus
Misschien toch maar eens naar lelystad gaan om bij de APH wat meer info te vergaren en te zien of alles wat er in zit ook erin hoort te zitten.