Pagina 1 van 6

Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 20 jun 2015, 17:31
door MarcoPeus
Ik kreeg laatst een 201 onder de neus geschoven waar ik wel oren naar had.
Het betreft een auto uit begin 30er jaren die grotendeels gerestaureerd is. Rijdend.

Alvorens tot de aanschaf van zoiets over te gaan, wil ik eerst eens een keer gaan kijken en inspecteren.
Waar moet je bij zo'n auto op letten? Hebben ze bepaalde kwaaltjes waar ik door heen moet prikken of is (b.v.) een krakende versnellingsbak toch een groot probleem?
Hoe zit t met onderdelen voorziening? Is dat allemaal een beetje redelijk verkrijgbaar bij de APH? Remmen, onderhouds delen e.d. goed verkrijgbaar?

Wie weet meer?

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 20 jun 2015, 19:51
door 305 friesland
Ik weet er nog niet zo veel van maar onderdelen is toch echt wel beetje zoeken en niet goedkoop.
Ik ben banden nodig en die zijn toch tussen de 150 en 200 per stuk .
Motor is belangrijk dat hij goede oliedruk heeft en kijken of hij niet bevroren geweest is lager zijn er in gegoten dus duur en speciaal klusje al het niet goed is.
Remmen is makkelijk gewoon losse voering op de oude schoenen en dan ben je klaar ,is verder gewoon stangen.
Bak lijkt me niet snel een probleem, is ongesyngroniceerd dus kan ook niet veel aan kapot.
Naar mijn mening vind je bij het oude type sneller onderdelen dan het type wat ik heb.
In Frankrijk is nog wel het nodige gebruikt en niet te vinden .
Bekleding is altijd lastig ,het is oud maar je kan bij deze geluk hebben als hij al eens opgeknapt is.
Verder echt eenvoudige maar toch wel doordachte techniek.
Ben er wel benieuwd naar ,ik vind de mijne ook erg leuk en een zeldzame verschijning als je ergens heen gaat.

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 21 jun 2015, 20:01
door MarcoPeus
Dank voor je reactie Hans, heb ik weer iets meer houvast.

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 21 jun 2015, 20:45
door RondeB
Compleetheid en originaliteit is ook wel belangrijk... Je zegt dat de 201 grotendeels gerestaureerd is....techniek ook? motor er uit geweest of alleen de carrosserie aangepakt omdat de techniek nog goed lijkt?

In aanvulling op de reactie van Hans : Check het koelsysteem...Als de techniek auto nog redelijk origineel is zal ie waarschijnlijk veel stil gestaan hebben en je weet niet wat voor koelvloeistof er in zat. Ga uit van gewoon water, gevolg roestvorming en/of dicht gekoekte radiator. De waterpomp is een zwak punt. Deze zit gemonteerd op de kop en is aangedreven door de dynamo. De verbinding tussen deze is een simpel gaffeltje in een rubbertje en is vaak kapot. Asje gaat klapperen ,waterpomp kapot en met wat pech de lagers uit je dynamo. De waterpompjes zijn zo vaak kapot dat ze weer nieuw gemaakt worden maar uiteraard voor een smak euri's . Depanoto bv. levert ze.
Kijk ook ff naar de carburator, het materiaal waarvan ze gemaakt zijn wordt naar mate de jaren vorderen poreus, gevolg : lekkerij. Ze zijn moeilijker te vinden. Wat ook belangrijk is is dat er een luchtfilter op zit. is deze weg dan heb je de kans dat ie al heel lang weg is en de motor dus vuile lucht heeft binnen gekregen. De carb zit namelijk op niet zo'n handige plek, rij je door een flinke plas slaat 't water en troep er tegen aan..... gevolg extra slijtage in 't blok....Bovendien zijn veel van dit soort autootjes in hun laatste gebruiksjaren afgeragd zonder enig onderhoud.
Luister dus goed of je geen tikken of bonken hoort als 't motortje loopt, vooral bij belasting. Het 201 blokje is maar 2x gelagerd en dat zijn gegoten lagers, niet zomaar 1,2,3 te vervangen dus, kost een bak geld en er zijn niet bar veel bedrijven meer die 't nog kunnen.

De rest van de techniek is simpel en over het algemeen niet echt gevoelig voor ellende. Enige wat zeker schade kan veroorzaken is foute of jaren oude olie in het cardan en versn.bak. bekende verhaal uit oa. ook de 203/403.......

Wat betreft de onderdelen voorziening : hoofdzakelijk Frankenrijk 8) Hoewel er hier in NL met wat zoeken zeker wel wat te vinden is bij verzamelaars/peugeotliefhebbers. APH-magazijn heeft ook wel wat maar niet veel.

ps. controleer ook ff op spelingen wielophanging...zit vol silentblocs en bronzenbusjes die fantastich uitgeslagen kunnen zijn........ 8)

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 23 jun 2015, 16:10
door Frisian
Marco,

Ik kan je alleen maar zeggen gewoon doen.

Voor de 201 is voor zover mogelijk voor dit soort oude auto's nog een hele fatsoenlijke onderdelen voorziening. Enkel een A Ford zal dit eenvoudig overtreffen.
Dit soort auto's is redelijk simpel wat betreft techniek en dit heeft meestal het gevolg dat onderdelen die er niet meer zijn eenvoudig na te maken zijn (draaiwerk)
Simpele onderhoudsdingen ga je zeker kunnen vinden.
- Bougies
- Banden
- Olie
- Bedrading
- Verlichting

Wat betreft andere zaken, een andere liefhebber vertelde mij, je moet het ook in de tijdsgeest zien, toen was het waarschijnlijk een lokale boer die zijn problemen repareerde met wat hij bij de hand had. Helemaal origineel zijn ze bijna niet te maken en dat heeft vooral te maken met de kosten een 201 of een 190 S is dat gewoonweg niet waard.

Het belangrijkste is dat de motor goed is (Compressie meten), daarna komt het plaatwerk, al het andere is relatief simpel bij dit soort auto's

Dingen om rekening mee te houden;
- Smeren heel veel smeren, voor mijn auto zijn smeerintervallen van 500 km origineel en om de 1000 km een grote onderhoudsbeurt.
- Benzine, bij voorkeur Shell V-Power wegens het niet bijmengen van Ethanol.
- Gebruik van loodvervanger (Ik doe het niet meer)
- Olieverbruik, leer jezelf maar aan om voor ieder gebruik te pijlen, je zult de 1e niet zijn die zijn blok laat vastlopen. (Ik heb altijd een aantal liter 20W50 vol minerale olie bij me, meestal vul ik elke stop een beetje bij).

Hieronder een link waar ik wat websites verzameld heb.
viewtopic.php?f=58&t=25072

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2015, 13:27
door MarcoPeus
Gisteren gaan kijken bij de 201 waar ik mijn pijlen op gericht had. Leuke auto, niet geheel origineel meer, enkele aanpassingen zijn er gedaan t.b.v. de veiligheid maar ook van de bruikbaarheid.
Lak is vrij netjes, hier en daar wat veel plamuur en scheuren in de lak en plamuur.
Weinig tot geen roest aan de carrosserie, zeker voor een auto die al in 75 naar NL is gekomen en gerestaureerd is. Restauratie is dus 35-40 jaar oud en ziet er nog best uit.
Motor liep meteen en vrij netjes, helaas was de tank leeg dus liep hij niet lang.
Ik heb dus ook besloten de auto te kopen en meteen mee te nemen naar t Zuiden waar hij staat de schitteren op de oprit momenteel.
Foto's volgens zsm maar het is een schattig autotje uit 1932.

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2015, 13:49
door eri©on
Geweldig man wat een aanwinst!.

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2015, 14:00
door Steven-
Fantastisch, gefeliciteerd met deze aanschaf! Ik heb ooit één keer meegereden in een 201 tijdens een klassiekerrit. Staat me nog bij dat het middelste pedaal het gas was, rechts de rem. Dat vergt toch wat gewenning! Is dat bij dit exemplaar ook zo?

Ben benieuwd naar de foto's! :-)

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2015, 14:21
door tuuur
Eindelijk weer vooroorlogs plezier op het forum. Kan niet wachten op de foto's!

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2015, 19:11
door 305 friesland
Leuk weer een echt oudje er bij op het forum.
Ben natuurlijk heel benieuwd naar fotos ,dit is dan denk ik nog net het oude type met nog de vlakke neus.
Pedalen zitten bij die van mij wel gewoon normaal ,ja wel beetje krap maar dat went wel.
Schakelen is wel wennen ,1 rechts achter ,2 links voor en 3 links achter en achteruit rechts voor.
Is deze wel 12 volt? de mijne gelukkig wel.

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2015, 19:16
door Jineuf
Is het dit type Marco? Wel heel erg leuk zo'n hele oude kar! We veel foto's plaats van je nieuwe aanwinst graag!!!
Afbeelding

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2015, 19:23
door Jineuf
Afbeelding
DEZE is het nietwaar?

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 26 jun 2015, 07:12
door 305 friesland
Dat vermoeden heb ik ook ,stond 2 dagen terug nog op marktplaats en wat staat betreft klopt deze wel aardig.
Zit dan zeker geen kenteken op?

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 26 jun 2015, 09:26
door Frisian
Gefeliciteerd Marco,

Gaaf hoor, nu snel aanmelden met dat ding voor de Rencontre du Sud van de APH ;)

Re: 201, waar op letten?

BerichtGeplaatst: 26 jun 2015, 20:33
door MarcoPeus
Ja Mannen, het is inderdaad de kleine foto waar Jineuf aan refereert. Leuk wagentje, ik plaats snel foto's, tel is meestal leeg als ik fotos wil maken en dan lukt dat niet.
Er zit inderdaad geen kenteken op sinds 75 toen de auto werd ingevoerd en gerestaureerd. Dat wil ik nu a.d.h. van het invoerdocument uit 1975 wel proberen te krijgen.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 10:20
door MarcoPeus
Ik zag dat de foto's die je via Whatsapp verstuurd/ontvangt ook gewoon kunt gebruiken dus dat maar even doen.
De 201 staat lekker droog in de garagebox nu maar voordat hij daar heen ging heb ik veel bekijks gehad op de oprit van buren en vrienden.

De 201 tijdens ophalen. De vorige eigenaar is hier druk bezig met het verwijderen van de accu waar hij nog erg op gesteld was. :mrgreen:
Afbeelding

Oud logo zonder leeuw. Zou er wel een radiator ornament leverbaar zijn geweest voor deze 201?
Afbeelding

De 201 aangekomen bij mij thuis.
Afbeelding

2 Buurmannen vol bewondering aan 't kijken naar al dat moois. Men was onder de indruk.
Afbeelding

Het is dus de auto die Wirtjo gelinkt heeft. Een 201 E Commercial uit 1932. 1102cc motor met 23 pk en 2 deuren en een "Range Rover/3008" style achterklep.
De auto is in 1975 naar NL gekomen vanuit Frankrijk en heeft direct daarna een body-off restauratie gehad. Helaas heeft men wel veel plamuur gebruikt voor de spatborden en achterklep maar goed, dat is te overzien.
Sinds de jaren 70 in een schuur gestaan en niet meer naar omgekeken. Diverse delen zijn geoxideerd zoals de dubbele claxons, en hier en daar wat chroom.
In de achterklep is een bobbel in t plamuur ontstaan die gescheurd is. Patina zullen we maar zeggen.
De auto was "starten en lopen" Rijden was wat lastiger omdat er erg weinig peut in de tank zat. Zodra hij optrok kwam de carburateur zonder benzine te staan.
Van onder is de auto keihard en heel netjes.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 10:31
door 305 friesland
Leuke auto ,banden zien er goed uit ,beter dan de mijne maar de nieuwe liggen er al.
Toen ik de mijne kocht had je het er al over ooit nog eens zo iets te willen hebben , nu een goed jaar later is het al zo ver.
Blijft gewoon leuk en je blijft je verwonderen over de simpele maar toch goede techniek van meer dan 80 jaar oud .
Snelheids record zal je niet halen evenals bekeuringen ,dit is gewoon een auto om lekker rustig op binnenweggetjes te toeren.
Ik zie het een beetje als een trekker ,wel wat sneller maar kost alleen beetje verzekering en brandstof en motorolie en verder niks per jaar en is alleen al mooi om naar te kijken.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 10:40
door MarcoPeus
Helemaal mee eens Hans, de techniek is zo eenvoudig en doeltreffend. Tank van de benzine voor je neus achter t dashboard, heel veilig :mrgreen:
De restauratie is niet helemaal volgens t boekje gegaan en details zijn een beetje zo zo maar t is een leuke verschijning (net zoals die van jou).
Oliedruk metertje er in (toen al) via een vaste koperen leiding vanaf de pomp naar binnen.
Verwarming er in :shock: (aftermarket en werkend volgens de vorige eigenaar). Niet helemaal zoals t hoort maar wel comfortabel.
Achterlichten zijn van een aanhanger en knipperlichtjes voor zijn er later opgezet (niet erg fraai) maar dat zijn details.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 11:15
door maan
oh wat gaaf Marco. Ik ben benieuwd naar je eerste rijervaring ermee.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 11:45
door RondeB
MarcoPeus schreef:De restauratie is niet helemaal volgens t boekje gegaan en details zijn een beetje zo zo maar t is een leuke verschijning .


Ach, dat moet je ook een beetje in z'n tijd zien....Je zegt dat de restauratie ergens eind jaren 70 was, das dus 30 jaar terug 8) Toen zag dat boekje er nog heel anders uit, de hobby restaurateur deed het laswerk nog met autogeen en (dik) plamuurgebruik was nog redelijk normaal. Ook het aftermarketkacheltje en de richtingaanwijzers voor hoorde daarbij, zonder voorruit ontwazeming bv kreeg je 'm niet door de keuring. Valt nog mee dat er geen ruitesproeiers door de motorkap geboord zijn.....

Een leeuw hoort niet op dit type radiator en zeker niet op een commercial. Er zijn wel radiatordoppen geweest met een leeuw maar die heb ik alleen nog maar op plaatjes gezien in oude aftermarketboeken. Meestal zat er dan een temperatuurmeterje bij in gekleid.

Maar leuk atotootje :D Goed rijdbaar maken en lekker mee rijden zou ik zeggen. dat stuk plamuur valt er vanzelf wel een keer af...of niet.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 12:03
door MarcoPeus
Ow ja, nu je het zegt Ron, die ruitensproeier zit er ook nog op :shock: :? :mrgreen: Met tank en pompje van een................ Audi.......... :shock: :? :cry:
Zodra ik een vervangend/werkend/passend exemplaar vind gaat die er in ieder geval uit.
Sproeier zit boven de tank op de kap die om t schutbord zit.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 12:17
door jacqabe
Prachtig Marco, gefeliciteerd met je aankoop.
Weer een mooi oudje erbij op dit forum om te volgen.
Heel veel succes gewenst met de restauratie.
Groet, Abe

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 13:23
door 305 friesland
Kenteken er op en verder niet te veel aan doen ,ziet er toch netjes uit zo en ja hij is niet nieuw en hoeft ook niet.
Ik heb er geen kachel in zitten ,ook geen ruitensproeiers ,ruitenwisser moet ik nog opzoeken maar ja ik heb er dan ook wel wat meer werk van al vind ik hem zo oud ook wel wat hebben.

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 13:40
door Remco504coupe
Mooi Marco!
Je hebt echt iets aparts in handen, veel plezier ermee :D

Re: Een vooroorlogse Peugeot in mijn bezit

BerichtGeplaatst: 28 jun 2015, 14:53
door MarcoPeus
Thx Remco,

Hans, die ruitenwissers, moeten die er van de RDW op zitten? Er zit een ruitenwissermotor op maar die doet niks (meer) Is wellicht 6V en het boordvoltage is 12V (omgebouwd??)
Misschien is die motor doorgebrand vanwege het voltage verschil of is hij los gegooid.