Bonjour,
Graag roep ik jullie hulp in bij het verder achterhalen van de geschiedenis van mijn Peugeot 190 S Camionette Tolee met kenteken DL-76-15.
Al vrij vlot na aankoop van de auto kreeg ik de behoefte om meer over de geschiedenis ervan te weten te komen. Mijn zoektocht heeft zich vervolgens opgeplitst in twee richtingen.
1: Vanaf de productie naar heden
2: vanaf Heden naar verleden
1: Vanaf productie naar HedenDe zoektocht starte digitaal, na e-mails naar verscheidene Peugeot divisies waaronder het museum in Sochaux en de archieven kwam ik terecht bij L'aventure Peugeot. Deze hebben mij na het 1e e-mail contact per post allerlei technische informatie toegestuurd. Na lid te zijn geworden heb ik een certificat d'attestation aangevraagd. Hieruit blijkt dat mijn auto de fabriek heeft verlaten op 03-04-1929 om verscheept te worden naar het departement Aveyron. Op het dashboard van mijn Peugeot zit een plaatje gemonteerd van Garage Alric et Crebassa op het Place de la fraternite in Millau en laat dat nu net in Aveyron liggen.
Tijdens de zomervakantie van 2013 ging onze reis per auto naar de Costa Brava in Spanje. Na het plannen van de route bleek deze via de brug van Millau te lopen wat al een bijzonderheid op zich is.
Hierdoor was het snel besloten om op de terugreis Millau zelf aan te doen. Helaas bleek er op het Place de la fraternite niets meer te zijn wat enigzins leek op een garage. Hierop besloten om te kijken of er misschien locals waren welke misschien meer wisten te vertellen. Het restaurant waar ik mijn zoektocht besloot voort te zetten bleek een schot in de roos, buiten de heerlijke koffie was er een geweldige service. Na in steenkolen Frans te hebben uitgelegd waarvoor ik kwam werd de burgemeester gebeld. Na de rekening met een ruime fooi betaald te hebben ging het te voet naar het gemeentehuis.
Alwaar we een tijdje hebben gewacht en tijdens dit wachten in gesprek raakten met een Franse man welke erg geinteresseerd was in het verhaal. Toen we vervolgens aan de beurt waren om onze vraag te stellen begreep de receptioniste niet waarvoor we kwamen. Aangezien de helft van de wachtkamer ons gesprek had meegeluisterd werd dit vervolgens vlot gecommuniceerd door een aardige Franse dame welke uitstekend Engels sprak. Uiteindelijk werd het systeem geraadpleegt met alle auto's welke historisch en heden geregistreerd stonden met mijn Chassisnummer als onderdeel daarvan. Helaas kwamen alleen 2 citroens en een renault naarboven. Hierdoor bleken er geen oude Franse "APK" documenten opvraagbaar te zijn. Deze zoektocht kwam tot een eind.
2: Vanaf Heden naar verledenDeze zoektocht starte natuurlijk bij de vorige eigenaar welke de auto sinds 13-11-1995 in zijn bezit had. Hij had de auto zo nu en dan als toer auto gebruikt vernamelijk rond de omgeving van zijn woonplaats Barneveld/Lunteren. Hij wist mij te vertellen dat hij de auto had aangeschaft op een auto/oldtimershow in Utrecht. Daar had hij te horen gekregen dat de auto in Frankrijk daarvoor geweest was van de vrouw van een dokter in Parijs.
Zoals jullie merken ontbreekt er dus een groot stuk van de geschiedenis. Ik heb niet het vermoeden dat die ooit nog boven water komt maar ik probeer zoveel mogelijk te weten te komen. Zo hoop ik de Nederlandse geschiedenis verder boven water te krijgen aangezien het eerste Nederlandse kenteken is afgegeven op 02-07-1982.
Aan jullie de oproep, mochten jullie foto's hebben of meer informatie weten over de vorige eigenaren alsook bijvoorbeeld deelname's aan oldtimershows, oldtimerritten of de oldtimershow in utrecht uit 1995 hebben dan houd ik mij van harte aanbevolen. Mocht hier contactinformatie in staan dan verzoek ik jullie vriendelijk dit per mail te sturen naar:
peugeot190s@hotmail.com .
Ook foto's van de auto in mijn bezit zijn natuurlijk van harte welkom.
Met vriendelijke groet,
Frisian