Pagina 1 van 1

12 SIX

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 00:43
door Harrie
uit de ORIGINELE folder van Peugeot 12 Six..
gevat in een fleurige map, met 3 lintjes dichtgebonden.
weergaloos mooi ( en zéér zeldzaam...), GENIET:
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
. ( bevestiging reservewiel )
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
(c) PCN
Photo's de Germaine Krull
Creation de An. Girard
.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 10:12
door M. van der Meulen
Bijzonder fraai, enkel de omslag is in dat tijdsbeeld al een prachtig item!

Eén vraag: op de tekening van de fusee-constructie loopt een Sturmey-Archer achtige ketting over een klein tandwiel. Bedient deze een demperzuiger in de fusee of een hevel voor de trommelremmen? Op dezelfde plaat zijn op de achteras frotteurs te zien voor de demping i.p.v. de hedendaagse oliedempers. In de tekst is sprake van dubbele amortisseurs voor en achter. Onderstaand drie foto's uit het Peugeotmuseum, gemaakt in september na mijn bezoek aan Lure. Ben er overigens niet helemaal zeker van of dit ook een 12 Six is of een ander type, al dan niet uitgerust door een andere carrossier. Kan het embleem op de radiateur niet goed ontcijferen. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 12:34
door Harrie
de ketting bediend de trommelremmen. Na het verbindingsstuk is de ketting 90 graden gedraaid,
dit om het in- en uitveren van het wiel t.o.v. de carrosserie mogelijk te maken ( het eerste stukje maakt verdraaiing van het voorwiel mogelijk ).
De "amortisseurs"( schokbrekers ) zie ik hierboven niet afgebeeld...
Bij die oude types zijn dat wrijvings-schokbrekers, met frictiemateriaal, het geheel wordt door instelbare vingerveren aangedrukt.
Die foto's die je in Musée hebt gemaakt: Ja, aan het embleem in de grill te zien is het ook een 12 Six.
Al heeft die weer zo'n mooie bronzen leeuw op de radiateurdop.
volgens mij waren er door de bouwjaren heen nogal wat verschilllen, zeker als na fabrikage, een carrosseriebouwer zich er over ontfermde.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 15:40
door M. van der Meulen
De foto van de linker fusee is afgebeeld op een plaat van de achteras. Naast het diffirentieel is de rechter frotteur zichtbaar. De oudere Citroën A-types hadden frictiematiaal aan de draaipunten van de draagarmen.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 21:16
door Harrie
hier een plaatje van Peugeot -schokbrekers bij die oude types, dit voorbeeld is van een 5CV.
.
Afbeelding
.
in het ronde gedeelte vindt de frictie plaats, in te stellen door de vingervormige veerplaten strakker of losser te zetten.
Bij de 12 SIX zie je schokbreker geheel links bij de bladveer, in de foto met het ingedraaide voorwiel.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 20 dec 2009, 23:18
door Harrie
nog wat aanvulling uit een andere 12 Six-folder:
.
Afbeelding
.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
.
eerst naast elkaar gezet, de vouwfolder is ERG groot... hieronder in stukken, in hogere resolutie:
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding
.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 20:25
door Zwarte 203
Overigens reageer ik ook niet veel op zulke topic's maar geniet er des te meer van.

Dus bij deze: hulde voor wat we wel gezien hebben.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 21:50
door chr.
[quote="M. van der Meulen"]Bijzonder fraai, enkel de omslag is in dat tijdsbeeld al een prachtig item!

Kan het embleem op de radiateur niet goed ontcijferen. Groet, M.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

hierbij een foto van de radiateur :wink:


Afbeelding

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010, 12:59
door Harrie
chr. schreef:
M. van der Meulen schreef:Bijzonder fraai, enkel de omslag is in dat tijdsbeeld al een prachtig item!
Kan het embleem op de radiateur niet goed ontcijferen. Groet, M.
hierbij een foto van de radiateur :wink:
mooi Chris!
Die "Marx" leeuw is schitterend en imposant.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010, 18:18
door 403B-1963
Fraai, fraai, zeer fraai. :!:

Dit soort topics boeit me erg.

Ook in die tijd al mooie folders 8)

Harrie, als je nog meer van dit moois hebt, vooral DOORGAAN met plaatsen.

Bevaros

BerichtGeplaatst: 28 jan 2010, 21:18
door chr.
Harrie schreef:nog wat aanvulling uit een andere 12 Six-folder:

Afbeelding

grt, Harrie


Schitterend die foto's Harrie.

Een leuk detail is dat de snelheids meter van boven naar beneden
de km. aangeeft en de voorruit die open kan.Prachtig 8) .

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 11:26
door JD
Harrie, bedankt voor het terugzetten van de foto's. Ik vind het leuk om oude techniek te zien, zowel in detail als in het totale eindresultaat. Ik vond het dan ook jammer toen de foto's verdwenen waren. Ook hier geldt, net als in "Toen was geluk...", er zijn er meer die genieten dan die reageren.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 11:37
door Brownie
JD schreef:... er zijn er meer die genieten dan die reageren.


Helemaal waar! :D

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 13:55
door Zwarte 203
Stille genieters, genieten het meest....

183C Six

BerichtGeplaatst: 05 jul 2010, 20:40
door sander203
Vooruit, laat ik een duit in het zakje doen: Niet eens zo lang geleden kwam deze auto in Frankrijk te koop:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peugeot 12 SIX

BerichtGeplaatst: 19 dec 2011, 23:51
door Harrie
de URL's van de foto's werkte niet meer, bij deze aangepast.
grt, Harrie

Re: 12 SIX

BerichtGeplaatst: 20 dec 2011, 00:23
door Mockenrue
Mooi weer, Harrie.

Die technische tekeningen uit die tijd, dat moet toch monnikenwerk geweest zijn voor die tekenaars, zoals deze:

Afbeelding

Re: 12 SIX

BerichtGeplaatst: 20 dec 2011, 09:15
door chr.
Leuk dat er weer nieuw leven wordt in geblazen in dit topic. :wink: :D