Muurbloempje

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Muurbloempje

Berichtdoor 307204XSI » 27 feb 2009, 00:02

Ik heb iets met de 305, en dan vooral met de 305 van de eerste fase.
Hoewel het ontwerp van deze auto niet spectaculair genoemd kan worden, is deze toch ooit van de tekentafels van Pininfarina afgekomen.

Een zekere harmonie en rust in de lijnen van de 305 is wel te bespeuren daarbij, was de binnenruimte voor een auto van die klasse en het comfort van ongekende klasse. Ook de afgewogen en uitgebalanceerde motorisering was een belangrijk pluspunt van de 305.
Daarbij was het uitzonderlijk rijcomfort en de nieuwe achteras constructie een echt Peugeot-hoogstandje.

Afbeelding

Volgens de grote Peugeot-bijbel begon de echte (verkoop)productie van de 305 in november van 1977. Bij de introductie en gedurende de hele levenscyclus van de 305 bestond het gamma uit de 4-deurs sedan, een praktische 5-deurs break en een 3-deurs commerciale/panel van.

De taak die de 305 meekreeg bij de start was een veelzijdige. Enerzijds was de 305 een logische opvolger van de 304, maar door de gegroeide afmeting ten opzichte van de 304 en het feit dat de 404 al een tijdje niet meer verkrijgbaar was, hoopte men bij Peugeot dat een gedeelte van dit publiek, in afwachting van een grotere en luxere sedan (de 505 moest immers op dat moment nog gelanceerd worden en zou begin '79 volgen),
ook de weg naar de 305 zouden vinden. Uiteraard waren de 404 en 305 nogal verschillend van karakter en uitstraling.

Toch deed de 305 het vanaf het begin al erg goed. In alle Europese landen werd de 305 goed ontvangen, sowieso was de 305 in thuisland Frankrijk een veel geziene verschijning, ook in Nederland werd de 305 vanwege al bovengenoemde eigenschappen in de harten gesloten.

De enige markt waar de 305 nooit echt een super-succes nummer is geworden was Groot Brittanie. Hoewel hier de break aanmerkelijk veel beter verkocht is dan de berline.

De uitrustingsniveau's van de 305 bestond uit typeaanduidingen als; GL / GLD, GLS SR/SRD en natuurlijk de onvolprezen "S". Daarnaast was er nog een 305 zonder nadere aanduiding, het absolute instapmodel.

Uit de introductiefolder van de 305 die ik vorig najaar in Montfoort op de beurs heb opgescharreld, trof ik een stukje tekst aan over de basic uitvoering. De brochure rept over de rijke uitstraling van de 'teppluxe' bekleding. Nou klinkt dit indrukwekkend, maar de praktijk was dat dit een een aalgladde intens plakkende skai-achtige bekleding was. Onverwoestbaar maar multi-akelig in het gebruik, en in de Zuid-Franse zomerzon met korte broek moest je jezelf losmaken van deze ondergrond. Onvergetelijk.

Afbeelding

Afbeelding


Eigen ervaring
Mijn ervaring met de 305 stamt uit mijn jeugd. In het dorp waar ik vandaan kom had de havenmeester van de Koninklijke Watersportvereniging een 305 sedan. Ik zal een jaar of 16, 17 geweest zijn en in die tijd reed ik elke dinsdagavond mee naar cursus. Wat een
feest. De 305 was een prachtige zacht amdelgroen metallieke GL. Het bruine interieur en de zachte comfortabele stoelen voelden aan als een oase. Daarbij was de zijdezachte snorrende motor een juweeltje.
Uiteraard had ze prettige gele pitjes, maar wat me het meest bijgebleven is was de plezierig aandoende oranje dash-board verlichting. Volledig nieuw in die tijd en een verademing na al die scherpe witte wijzerplaten die tot dan toe gebruikelijk waren.

Toch bracht de 305 ook verdriet. Mijn eerst echte vriendinnetje raakte ik op tragische wijze kwijt toen ze met een 305 in het buitenland op reis was. Toch overheersen de positieve gevoelens zodra ik een 305 in het vizier krijg.

Aantallen en andere cijfertjes
De levenscyclus van de 305 liep van November 1977 tot 1982 van de Phase I waarna vanaf 1982 de gefacelifte versie het overnam en deze bleef tot 1988 leverbaar. In deze periode zijn er in totaal 1.337.689 stuks van de band gelopen. Een niet onverdienstelijk aantal voor een auto die altijd een no-nonsense uitstraling heeft gehad en altijd een soort muurbloempje geblevn is. Helaas zijn er een zeer gering aantal goede en mooie 305-en bespaard gebleven. In het droge Franse klimaat ging het nog heel behoorlijk, maar in ons vochtige polderlandje met een regelmatige pekeldouche hadden de roestgevoelige 305jes geen schijn van kans. Volgens de taxatie catalogi is een reeele waarde voor een concours 305 zo'n 6.000 euro waarbij door de recessie de waarde van deze niet erg populaire klassieker best nog wel eens onder druk zou komen te staan.

Phase II
Hoewel het de eerste generatie 305en is waar mijn hart sneller van klopt, heb ik van de phase II voor de volledigheid wel een foto aan het verslag toegevoegd. Ik zal (op dit moment) echter verder niet uitvoerig ingaan op de 305 van de tweede generatie.
Wel staat er op dit moment op nog geen 3 kilometer afstand van mijn huis 1 vd mooiste 305en, een GTX, te koop. Ik ben sterk en weet de verleiding vooralsnog te weerstaan.

Afbeelding

Afbeelding


305 Meeting oktober 2007
Tijdens de zonnige herfstmeeting van het 305/505 register / forummembers in Hilversum in 2007 stuitte ik op deze prachtige 305/I. Deze in prachtige staat verkerende 305 was me ook al opgevallen tijdens de 204 pick-nick in Woudenberg in September ervoor. Het betreft een in bijzondere staat verkerend exemplaar met een opmerkelijk laag kilometrage. Werkelijk een lust voor het oog.
De foto's die ik gemaakt heb komen op deze plek uitermate goed tot zijn recht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vergelijkend warenonderzoek
Het betreffende schaalmodel is er dit keer niet 1 maar 2 nagenoeg identieke uitgaven. Eind vorig jaar heb ik beide in Frankrijk besteld. Voor nog een paar forum-collega's heb ik er 1 meebesteld, niet dat ik professioneel in de modelautobranche zit, maar soms is het voordeliger om gezamelijk een levering bij Journeaux vandaan te laten komen ivm met het delen van de verzendkosten.
Om te beginnen de bruin metallic SR, deze komt uit de Peugeot-collection, nr. 55 uit de 60-delige serie. De witte is een 1980-er GL uit de nos cheres voitures d'Antan-serie (97). Hoewel beide modellen goed getroffen zijn spreken sommige details van de witte GL mij meer aan. Zo zijn de velgen beduidend accurater weergegeven, maar ook de achterlicht-units en het gebied rond het achterscherm kunnen beter bekoren. Toch zijn beide modellen met de identieke prijs van Euro 10,90 een niet te versmaden verrijking van menig Peugeot-modelauto verzamelaar.
Daarnaast is er reeds een aantal jaren een 305 van het merk Solido verkrijgbaar. Op dit moment wordt er voor mij een exemplaar gemaakt door een bekende modelauto-verbouwer in de standaard beige kleur, zoals het exemplaar van de 305 meeting.

Het wachten is nu nog op een mooie break in 1/43, want van de beide andere carrosserie varianten zijn helaas nog geen betaalbare modelletjes verkrijgbaar.

groeten en happy collecting,
Arie-Jan


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Harrie » 27 feb 2009, 00:55

Geweldig, 305 1e type!
design is toch wel byzonder, let vooral op hoe lijnen doorlopen in koplampen, clingoteurs, achterlichten en in de stalen strip in het voorfront
( onder de grill ).
Ook de onderspoiler vóór is qua design prachtig.
Het allermooiste ( naast het type 1 voorfront ) is het SCHITTERENDE dashboard! toppunt in design.
2e type dashboard is lelijk, eenheidsworst, nulkommanul design.
Dat design-hoogstandje geldt ook voor 1e type 505 en 1e type 405, schitterend mooie dashbaords!
En daar kijk je wel op, als je van je voiture geniet! Niet onbelangrijk dus!
.
één correctie A.J,: de speciale achteras met liggende veren+ schokbrekers is voor het eerst toegepast op 305 Break, nooit op 305 sedan.
Later ook onder 205, 309, 405. Dat gaf deze auto's heel veel ruimte achterin, en een grote breedte tussen de wielkasten.
.
nog een belangrijke correctie: de 305 Break kwam pas vele jaren later! De 304 Break nam de break-hoeurs waar naast de 305 sedan.
305 sedan was er eerst alléén als GL, GR en SR. Optioneel was er de SR Grand Confort met elektrische portierruiten vóór, getint glas, schuifdak, en kaartleeslampje.
.
De bruine 305 SR hierboven, staat in mijn vitrinekast :mrgreen:
Heb je die nog gefotografeerd vóór overdracht A.J. ? 8)
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 01 maart 2009, 16:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor 307204XSI » 27 feb 2009, 09:00

Dankje voor de aanvullende informatie Harrie.
Sommige dingen heb ik ondanks speuren niet geweten.


De bruine 305 SR hierboven, staat in mijn vitrinekast
Heb je die nog gefotografeerd vóór overdracht A.J. ?


Jij hebt die van jouw in afgesloten originele verpakking gekregen, en daarmee heb ik meteen verklapt dat ik er ook 1 voor de eigen verzameling heb net als de witte.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor chummy dj » 27 feb 2009, 13:39

pracht auto zo een 305 van de 1ste generatie...mn pa kocht indertijd zo ééntje,ivoorwit...mooie kleur,de 305 was één van de eerste geleverd...heb er veel mooie herineringen aan,de 305 volgde bij mn pa de 304 GLD break (rood) op...na de 305 GLD kocht mn pa een 504 GLD (bruinrood)maar daar heeft hij helaas niet lang meer mogen van genieten... :cry:
Avatar gebruiker
chummy dj
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 13 sep 2008, 16:16
Woonplaats: belgie

Berichtdoor BRAM » 27 feb 2009, 19:37

Ik heb de witte 305 Gl ook in de kast staan, en ben het geheel eens met A.J. eens, dat deze fraaier is dan de roodbruine. De neus en de zwarte strips zijn te grof uitgevoerd, waardoor de slanke lijn van de 305 teniet wordt gedaan.

Overigens: mijn vader kocht in 1980 een rode 305 SR Grand Confort, als opvolger van een bordeaux rode 304, waarmee hij in 4 jaar zoveel panne heeft gehad. Omdat de nieuwe auto snel moest worden ingezet, kom hij uit de voorraad van de dealer kiezen tussen een grijsmetallic GLS of een rode SR Grand Confort. Ondanks de hogere prijs kocht hij de rode, want metallic was bij schade moelijk te repareren, en als vrijwillige brandweerman vond hij rood beter passen. Het was een fantastische auto, waarin ik mijn eerste offiecieele kilometers heb mogen rijden.

Harrie: tweed bekleding kwam pas in 1982 in de SR en SR Gran Confort.
Mooi detail van het Gran Confortpakket was het kaartleeslampje aan een soort telefoonsnoer. Hiermee speelde mijn broertje, alsof we een 27MC bakje in de auto hadden.

Leuk om herinneringen op te halen over auto's van je ouders en eigen oude auto's.

Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor 307204XSI » 27 feb 2009, 23:05

Heel erg leuk jongens dat jullie ook allemaal fantastische (jeugd)herinneringen hebben aan de 305. Goed dat de laatste kleine onvolkomenheden recht gezet zijn door jullie bijdragen.

1 vraag blijft over , of liever gezegd wordt alleen maar groter; die van de tweed bekleding. Aangezien ik net zo eigenwijs ben als ik klein ben, ben ik aan het zoeken gegaan in een stapel van wel 30 of 40 folders die ik van Jos van Jaarsveld heb gekregen. Naast de eerdere 305 folder die ik voor het artikel gebruikte heb ik er nog 1 gevonden, Nederlands-talig drukdatum november 1980 en dus betrekking hebbende op modeljaar 1981, en daarin staat de tweed bekleding meervoudig bij de SR/SRD omschreven en gefotografeerd. Nou weet ik het dus effe niet meer?

Bram/Harrie jullie hebben het laatste woord.

groeten,
Arie-Jan
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 27 feb 2009, 23:47, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Harrie » 27 feb 2009, 23:32

het byzondere kaartleeslampje heb ik nog.. :D
ook og op voorraad in het PCN-magazijn ( 1 stuks! )
ik zal m'n oude documentatie eens doorploeteren,
bovenstaande heb ik zo uit m'n gehuegen gehaald... :roll:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor BRAM » 28 feb 2009, 00:29

A.J., Harrie,

100% zeker dat een 305Sr van april 1980 GEEN tweed bekelding had. Als in de brochure 1981 ( vanaf productie sept. '80 ) wel tweed staat afgebeeld, dan is tweed vanaf model '81 leverbaar geweest.
Leuk dat je gezamenlijk toch toch bepaalde conclusie's kunt komen, zonde ralle oude folders door te moeten spitten.

Ik noemde 1982 ook uit mijn herinnering. Als ik morgen zin heb de zolder op te gaan, zal ik het voor alle zekerheid nog eens nazoeken.

Groet, Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Berichtdoor XTSI » 28 feb 2009, 21:58

Nooit wat aangevonden, zo'n 305...

Maar nu niet meer, waar een stukje in het modelautotopic al niet goed voor is :mrgreen:

Ga zo door, groeten, Mark
PEUGEOT 306 XTsi break
PEUGEOT 309 GTI16
www.carshirts.nl
XTSI
 
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 apr 2008, 13:03
Woonplaats: Hoofddorp

Berichtdoor 307204XSI » 28 feb 2009, 23:40

Nooit wat aangevonden, zo'n 305...

Maar nu niet meer, waar een stukje in het modelautotopic al niet goed voor is


Zo zie je maar dat het ook in dit opzicht "nooit te laat is" !
Dankjewel Mark. :P
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast