Ik heb iets met de 305, en dan vooral met de 305 van de eerste fase.
Hoewel het ontwerp van deze auto niet spectaculair genoemd kan worden, is deze toch ooit van de tekentafels van Pininfarina afgekomen.
Een zekere harmonie en rust in de lijnen van de 305 is wel te bespeuren daarbij, was de binnenruimte voor een auto van die klasse en het comfort van ongekende klasse. Ook de afgewogen en uitgebalanceerde motorisering was een belangrijk pluspunt van de 305.
Daarbij was het uitzonderlijk rijcomfort en de nieuwe achteras constructie een echt Peugeot-hoogstandje.
Volgens de grote Peugeot-bijbel begon de echte (verkoop)productie van de 305 in november van 1977. Bij de introductie en gedurende de hele levenscyclus van de 305 bestond het gamma uit de 4-deurs sedan, een praktische 5-deurs break en een 3-deurs commerciale/panel van.
De taak die de 305 meekreeg bij de start was een veelzijdige. Enerzijds was de 305 een logische opvolger van de 304, maar door de gegroeide afmeting ten opzichte van de 304 en het feit dat de 404 al een tijdje niet meer verkrijgbaar was, hoopte men bij Peugeot dat een gedeelte van dit publiek, in afwachting van een grotere en luxere sedan (de 505 moest immers op dat moment nog gelanceerd worden en zou begin '79 volgen),
ook de weg naar de 305 zouden vinden. Uiteraard waren de 404 en 305 nogal verschillend van karakter en uitstraling.
Toch deed de 305 het vanaf het begin al erg goed. In alle Europese landen werd de 305 goed ontvangen, sowieso was de 305 in thuisland Frankrijk een veel geziene verschijning, ook in Nederland werd de 305 vanwege al bovengenoemde eigenschappen in de harten gesloten.
De enige markt waar de 305 nooit echt een super-succes nummer is geworden was Groot Brittanie. Hoewel hier de break aanmerkelijk veel beter verkocht is dan de berline.
De uitrustingsniveau's van de 305 bestond uit typeaanduidingen als; GL / GLD, GLS SR/SRD en natuurlijk de onvolprezen "S". Daarnaast was er nog een 305 zonder nadere aanduiding, het absolute instapmodel.
Uit de introductiefolder van de 305 die ik vorig najaar in Montfoort op de beurs heb opgescharreld, trof ik een stukje tekst aan over de basic uitvoering. De brochure rept over de rijke uitstraling van de 'teppluxe' bekleding. Nou klinkt dit indrukwekkend, maar de praktijk was dat dit een een aalgladde intens plakkende skai-achtige bekleding was. Onverwoestbaar maar multi-akelig in het gebruik, en in de Zuid-Franse zomerzon met korte broek moest je jezelf losmaken van deze ondergrond. Onvergetelijk.
Eigen ervaring
Mijn ervaring met de 305 stamt uit mijn jeugd. In het dorp waar ik vandaan kom had de havenmeester van de Koninklijke Watersportvereniging een 305 sedan. Ik zal een jaar of 16, 17 geweest zijn en in die tijd reed ik elke dinsdagavond mee naar cursus. Wat een
feest. De 305 was een prachtige zacht amdelgroen metallieke GL. Het bruine interieur en de zachte comfortabele stoelen voelden aan als een oase. Daarbij was de zijdezachte snorrende motor een juweeltje.
Uiteraard had ze prettige gele pitjes, maar wat me het meest bijgebleven is was de plezierig aandoende oranje dash-board verlichting. Volledig nieuw in die tijd en een verademing na al die scherpe witte wijzerplaten die tot dan toe gebruikelijk waren.
Toch bracht de 305 ook verdriet. Mijn eerst echte vriendinnetje raakte ik op tragische wijze kwijt toen ze met een 305 in het buitenland op reis was. Toch overheersen de positieve gevoelens zodra ik een 305 in het vizier krijg.
Aantallen en andere cijfertjes
De levenscyclus van de 305 liep van November 1977 tot 1982 van de Phase I waarna vanaf 1982 de gefacelifte versie het overnam en deze bleef tot 1988 leverbaar. In deze periode zijn er in totaal 1.337.689 stuks van de band gelopen. Een niet onverdienstelijk aantal voor een auto die altijd een no-nonsense uitstraling heeft gehad en altijd een soort muurbloempje geblevn is. Helaas zijn er een zeer gering aantal goede en mooie 305-en bespaard gebleven. In het droge Franse klimaat ging het nog heel behoorlijk, maar in ons vochtige polderlandje met een regelmatige pekeldouche hadden de roestgevoelige 305jes geen schijn van kans. Volgens de taxatie catalogi is een reeele waarde voor een concours 305 zo'n 6.000 euro waarbij door de recessie de waarde van deze niet erg populaire klassieker best nog wel eens onder druk zou komen te staan.
Phase II
Hoewel het de eerste generatie 305en is waar mijn hart sneller van klopt, heb ik van de phase II voor de volledigheid wel een foto aan het verslag toegevoegd. Ik zal (op dit moment) echter verder niet uitvoerig ingaan op de 305 van de tweede generatie.
Wel staat er op dit moment op nog geen 3 kilometer afstand van mijn huis 1 vd mooiste 305en, een GTX, te koop. Ik ben sterk en weet de verleiding vooralsnog te weerstaan.
305 Meeting oktober 2007
Tijdens de zonnige herfstmeeting van het 305/505 register / forummembers in Hilversum in 2007 stuitte ik op deze prachtige 305/I. Deze in prachtige staat verkerende 305 was me ook al opgevallen tijdens de 204 pick-nick in Woudenberg in September ervoor. Het betreft een in bijzondere staat verkerend exemplaar met een opmerkelijk laag kilometrage. Werkelijk een lust voor het oog.
De foto's die ik gemaakt heb komen op deze plek uitermate goed tot zijn recht.
Vergelijkend warenonderzoek
Het betreffende schaalmodel is er dit keer niet 1 maar 2 nagenoeg identieke uitgaven. Eind vorig jaar heb ik beide in Frankrijk besteld. Voor nog een paar forum-collega's heb ik er 1 meebesteld, niet dat ik professioneel in de modelautobranche zit, maar soms is het voordeliger om gezamelijk een levering bij Journeaux vandaan te laten komen ivm met het delen van de verzendkosten.
Om te beginnen de bruin metallic SR, deze komt uit de Peugeot-collection, nr. 55 uit de 60-delige serie. De witte is een 1980-er GL uit de nos cheres voitures d'Antan-serie (97). Hoewel beide modellen goed getroffen zijn spreken sommige details van de witte GL mij meer aan. Zo zijn de velgen beduidend accurater weergegeven, maar ook de achterlicht-units en het gebied rond het achterscherm kunnen beter bekoren. Toch zijn beide modellen met de identieke prijs van Euro 10,90 een niet te versmaden verrijking van menig Peugeot-modelauto verzamelaar.
Daarnaast is er reeds een aantal jaren een 305 van het merk Solido verkrijgbaar. Op dit moment wordt er voor mij een exemplaar gemaakt door een bekende modelauto-verbouwer in de standaard beige kleur, zoals het exemplaar van de 305 meeting.
Het wachten is nu nog op een mooie break in 1/43, want van de beide andere carrosserie varianten zijn helaas nog geen betaalbare modelletjes verkrijgbaar.
groeten en happy collecting,
Arie-Jan