Banden Peugeot 404: XZX of XAS?

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Banden Peugeot 404: XZX of XAS?

Berichtdoor Maarten Deen » 07 sep 2006, 09:06

Rij ik gisteren een van mijn banden helemaal aan flarden. :( Ik rij met goed 80 km/h over de provinciale weg, hoor ik opeens z'n flabbergeluid, de auto zakt rechtsachter in en de geur van verbrand rubber.
Achterband finaal kapot, ik reed al op de velg. Na inspectie zat er een complete popnagel (dus voordat de pin er af gehaald wordt) erin. Band bijna van de velg, twee scheuren in de wand en het halve loopvlak los.
Dan merk je het voordeel van cabriorijden, na inspanning en zweet op het voorhoofd kun je lekker afkoelen.

Maar goed, waar het om gaat: dit was een XAS band terwij de rest van mijn banden (ook de reserveband) XZX banden zijn (blijkbaar was die XAS ooit de reserveband en heb ik hem er een keer op laten zitten na wisselen).
Ik dacht altijd dat XZX de "betere" band was en XAS de "goedkoepere". Als ik nu wat websites afga en een mooie folder van Michelin bekijk, zie ik dat XAS eigenlijk de betere en duurdere band is. Zo zie ik hier de XAS HR voor € 154 en de XZX SR voor € 93.
HR is ook absoluut niet nodig voor een 404, SR is meer dan voldoende.

Dus: gewoon XZX banden kopen? Wat hebben andere 404 rijders eronder liggen?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Bert » 07 sep 2006, 09:35

op een 404 werd destijds de X of later de XZX gemonteerd, Op de injection werd de XAS gemonteerd
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Maarten Deen » 08 sep 2006, 12:22

Het worden weer XZX banden, maar nu viel me op in die Michelin folder dat XZX banden tegenwoordig tubeless zijn (en XAS niet)! Ik weet toch wel zeker dat ik binnenbanden heb, want die zijn ook al een paar keer geplakt.
Kan ik zonder meer die binnenband weglaten of moet er dan ook een andere velg gebruikt worden?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Bert » 08 sep 2006, 12:37

de standaard velgen zijn volgens mij niet geschikt voor tubeless banden.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Bart-Peugeot » 08 sep 2006, 15:41

Mijn 504 heeft velgen die voor tubeless banden geschikt zijn.

Ik rij op Michelin XT1 (= moderne band, zijn dus tubeless)

Ondanks deze combinatie rij ik gewoon met binnenbanden.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Maarten Deen » 25 nov 2006, 17:22

Ik zit intussen alweer twee maanden te wachten dat de bandenleverancier een XZX band kan leveren. Ik weet eerlijk gezegd niet meer welk adres ik mijn garage heb doorgegeven, de enige site die ik op dit moment kan vindenmet XZX banden is www.dsps.nl, maar ik geloof dat ik toen een andere heb gevonden.

Is dit normaal? Ik krijg te horen dat omdat het speciale banden zijn ze niet altijd gemaakt worden. Daar kan ik inkomen, maar 2 maanden?
Heeft iemand misschien tips waar ik een XZX band zo kan kopen?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Gilletti » 25 nov 2006, 17:38

Ik ben van het geloof afgevallen en heb Vredesteins gemonteerd op mijn coupé.
Ben niet zo nostalgisch ingesteld dat ik per se Michelin wil hebben. En het Franse rubber is ook nog ruim duurder.

En ach, zo steun ik de Nederlandse economie ook nog een beetje. Ze
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor es225 » 12 dec 2006, 21:09

Ik heb bij Classic Tyre, Legmeerdijk 235, Amstelveen (020 6477379) vier nieuwe XZX'en laten omleggen. Dat was weliswaar drie jaar terug, maar wie weet. Ze zijn inderdaad tubeless, maar Classic Tyre heeft ze zonder binnenband om mijn oude velgen gelegd. Absoluut probleemloos, ik hoef zelfs minder vaak lucht bij te pompen dan toen ik XZX met binnenbanden reed. Dat laatste is overigens niet zonder gevaar: de luchtdichte coating aan de binnenkant van tubeles banden geeft erg veel wrijving met de binnenband, zonder montage met talkpoeder ga je geheid lek rijden....
Succes.
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum

Berichtdoor Jeetje » 12 dec 2006, 23:30

Maarten Deen schreef:Het worden weer XZX banden, maar nu viel me op in die Michelin folder dat XZX banden tegenwoordig tubeless zijn (en XAS niet)! Ik weet toch wel zeker dat ik binnenbanden heb, want die zijn ook al een paar keer geplakt.
Kan ik zonder meer die binnenband weglaten of moet er dan ook een andere velg gebruikt worden?


Dat hangt af van je velgen! De oude 404-velgen zijn in het midden geklonken en die zijn niet 'luchtdicht'. Je kunt op die velgen wel tubeless-banden monteren, maar je moet dan wel binnenbanden laten monteren!

Je kunt namelijk wel tubeless-banden op tube-type velgen monteren (mét binnenband), maar geen tube-type banden 'tubeless' monteren op tubeless velgen...

De latere type 404-velgen kunnen volgens mij wel tubeless gebruikt worden, maar dat weet ik niet zeker!


es225 schreef:Ik heb bij Classic Tyre, Legmeerdijk 235, Amstelveen (020 6477379) vier nieuwe XZX'en laten omleggen. Dat was weliswaar drie jaar terug, maar wie weet. Ze zijn inderdaad tubeless, maar Classic Tyre heeft ze zonder binnenband om mijn oude velgen gelegd. Absoluut probleemloos, ik hoef zelfs minder vaak lucht bij te pompen dan toen ik XZX met binnenbanden reed. Dat laatste is overigens niet zonder gevaar: de luchtdichte coating aan de binnenkant van tubeles banden geeft erg veel wrijving met de binnenband, zonder montage met talkpoeder ga je geheid lek rijden....
Succes.


Ik heb de whitewalls van Griselle (van BF Goodrich; een onderdeel van Michelin) mét binnenbanden laten monteren, hoewel het tubeless-banden zijn. Binnenbanden hebben tegenwoordig een soort extra coating waardoor ze niet zo snel lek gaan als ze in combinatie met tubeless-banden worden gemonteerd. Je moet dan niet van die goedkope (nameless) binnenbanden nemen, maar van een bekend merk (bijvoorbeeld Vredestein).

Ik heb de banden voor Griselle overigens óók bij Classic Tire laten monteren!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Maarten Deen » 12 dec 2006, 23:32

Dan zal ik maar even een update geven: ik heb nog geen band. Niet dat dat erg vervelend is in deze tijd van het jaar, maar het is wel een waarschuwing voor de rest.

Ik heb er gisteren nog even naar gevraagd omdat ik toch een afspraak voor mijn andere auto moest maken en ik heb er maar bijgezegd dat als het echt zo lang moet duren (dus als de leverancier er nog geen heeft) dat de garage maar een Vredestein moet bestellen.

Ik zal er iig even naar vragen dat ze de band tubeless testen.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor es225 » 13 dec 2006, 13:20

Dat hangt af van je velgen! De oude 404-velgen zijn in het midden geklonken en die zijn niet 'luchtdicht'. Je kunt op die velgen wel tubeless-banden monteren, maar je moet dan wel binnenbanden laten monteren!


Ik heb inderdaad velgen waarvan het hart aan de omtrek is gelast in plaats van geklonken (uit begin jaren zeventig). Door de aanwezigheid van pitten (door weggestraalde roest) had ik twijfels over de mogelijkheid tubeless te monteren, maar die zijn door de montagetechniek van Classic Tyre volledig onterecht gebleken! In ieder geval een hele verbetering t.o.v. de situatie van XZX met binnenband en talkpoeder en even goed nog af en toe een doorgeschuurde binnenband.....

Blijft nog het probleem van de winterbandenhype. Als je, zoals wij, maar 6000 km per jaar maakt waarvan de helft om in de winter naar Italie en terug te rijden, kan je misschien beter het hele jaar op Vredestein S+M winterbanden rijden i.p.v. zomers op XZX en in de winter op S+M. Anders duurt het 25 jaar eer je je XZX-en versleten hebt - en al lang voor die tijd heeft de APK-keurmeester je dure volprofiel XZX-en afgekeurd...
Heeft iemand winterbandenervaringen??? Zijn er meer die met hun voiture in de winter naar het buitenland gaan???
JW
es225
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 05 apr 2006, 13:20
Woonplaats: Bussum

Berichtdoor Bert » 13 dec 2006, 15:49

als de wegtemperatuur boven de 7 gr. uitkomt wordt de slijtage van "winter"banden veel groter dan van "zomer"banden dus de zomer doorrijden met winterbanden lijkt mij niet zo'n goed idee
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Mark » 13 dec 2006, 19:06

Bert schreef:als de wegtemperatuur boven de 7 gr. uitkomt wordt de slijtage van "winter"banden veel groter dan van "zomer"banden dus de zomer doorrijden met winterbanden lijkt mij niet zo'n goed idee

Winterbanden zijn echt efffectief tot zo'n 4 mm profiel. Komen ze daaronder, dan blijven ze nog wel eens in de zomer zitten, om verder te worden 'afgereden'. Maar idd, slijt stukken sneller (en is niet echt comfortabel ook, voelen namelijk te zacht, zeker vanaf temperaturen van boven pakweg 15 graden.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Edzo » 13 dec 2006, 19:20

Ik heb doorgereden op m'n laatste set winterbanden, en ja, slijten hard.

oncomfortabel: nee, alleen veel geruis op de snelweg. En altijd goede grip, ook op droog wegdek, echte 'klevertjes' .

Af en toe was ik in de zomer en de vakantie toch blij dat ze eronder zaten, (hoosbuien, wateroverlast in Oostenrijk, modderwegen in yugoslavie , etc. etc. )
Bovendien ligt er waar ik woon echt vaak natte klei op de wegen, dan ben je veel beter uit met een winterband.

Maar ze zijn aardig afgesleten ook, van de zomer, dat is zeker een nadeel!!
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten