Pagina 1 van 1

TRX wielen

BerichtGeplaatst: 09 nov 2017, 20:40
door SpeedersPeugeot
Tsja, hij is vast al vaker langsgeweest: de TRX'jes op m'n fijne Peugeot 504 Coupé V6 automaat c33 met maat: 190/65HR390 TRX zijn een beetje op. Was eigenlijk niet van €350p/s te gaan betalen. What to do?

17" velgen en gewone banden er op gaan zetten? Of weer gaan voor TRX: ik kan maatje 180/65HR390 kopen via eBay, zou dat passen?

Grt
Peter

Re: TRX wielen

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 14:40
door Walle69
Beste Peter,

180/65 past, maar heeft een wat kleinere rolomtrek dan de 190/65 band. Staat misschien wat minder mooi. Een kleinere omtrek van deze band heeft tot gevolg dat je snelheidsmeter iets meer gaat aangeven en je km teller ook iets meer gaat aangeven. In principe loopt de auto minder hard, maar trekt sneller op (en maakt meer km's). Maar het gaat hier om een paar procent (ca2%) en je merkt het misschien niet eens in de praktijk. Bovendien zijn dit soort afwijkingen toegelaten. (nieuwe 180/65 banden hebben waarschijnlijk dezelfde omtrek als versleten 190/65 banden). Dus ja waar praten we over :lol:

Er zijn meerdere alternatieven mogelijk voor TRX. Waarom niet naar de standaard 14 inch stalen wielen met 175 of 195/70 monteren? Staat mooi en de banden zijn vele malen goedkoper en je hebt een veel grotere keuze.

Als je stalen TRX wielen hebt nu, kun je de wieldoppen overzetten en eventueel kun je er nog chromen wielsierringen in monteren als je dat mooi vind.

Als je lichtmetalen TRX wielen hebt, kun je die vervangen voor 15-inch exemplaren die er zo goed als identiek uitzien maar dan kun je bijvoorbeeld 195/65 R15 banden monteren die ook stukken goedkoper zijn dan de TRX banden. De 15inch wielen zijn echter gewild en 4 wielen kosten minstens zoveel als één TRX band, uitzonderingen daargelaten. Naafdoppen met leeuw en wielmoeren zijn hetzelfde en kun je zo overzetten.

Heb zelf nog nooit 17 inch wielen gezien met de goede steekmaat (en ET), maar die bestaan misschien of kunnen gemaakt/speciaalbesteld worden (maar das ook niet goedkoop)

Re: TRX wielen

BerichtGeplaatst: 11 jan 2021, 16:21
door Patrick138
Past de TRX velg op een Peugeot 504 cc van bouwjaar 1971 ?
Deze heeft m12 bouten. Bestaan er voor deze TRX velg m12 bouten?
Of overschakelen naar m14 bouten moeren. Zo ja past dit op mijn 504cc van 1971?

Re: TRX wielen

BerichtGeplaatst: 11 jan 2021, 18:57
door Frank.04
Dat zijn een hoop vragen tegelijk Patrick!

- Ja, TRX velgen passen op een 504 met een vroeg bouwjaar

- De draadeinden zijn bij deze types inderdaad 12 mm, dus je hebt 12 mm moeren nodig, passend op TRX (die bestaan)

- Wat bedoel je met bouten en moeren omzetten? Het ombouwen van zowel voor- als achter naven? Veel werk!

- Persoonlijk vind ik de 504 C t/m '74 met afstand het mooiste met de originele stalen velgen met ovale gaten en RVS wieldeksels

Re: TRX wielen

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 17:32
door Patrick138
Met bouten en moeren omzetten bedoel ik m14 bouten zetten in de schijven van een serie 1 coupe. Dan kan ik ook de m14x 150 moeren gebruiken.

Re: TRX wielen

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 18:23
door Frank.04
De schijven bevatten geen bouten, deze zitten in de naven.

Alles tot op lager niveau uit elkaar halen, hopen dat er niets sneuvelt onder de zware pers en dat je passende draadeinden kunt vinden en die zonder schade kunt monteren.

Zoals ik al stelde: veel werk!