Pagina 1 van 2

Winterbanden

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 21:16
door Leeuwtje
Hoe stel ik vast of een setje winterbanden past op mijn 206?
Af fabriek zaten er 15" scirocco velgen op maar bij aflevering zijn deze vervangen door 16"ouragan velgen.

Van mijn zwager kan ik een setje 15" banden/velgen overnemen die op zijn 307 SW hebben gelegen. Verder ook nog een setje 14" banden velgen van een vriendin die op haar ex lease 207 hebben gelegen.

Beide setjes zijn per wiel gelabeld dus 1 op 1 te monteren of toch even langs de bandenboer? Graag jullie advies.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:08
door Harrie
- let op de ET-waarde, die moet kloppen !
- als ze gelabeld zijn, kan LV weer op LV ; RV op RV ; etc.,. je zou ze kunnen laten balanceren, dat is je eigen keuze.
- let er op, of je de juiste wielbouten bij die velgen hebt.

of die 14" van 207 of die 15" van 307 passen, weet ik niet. Daarbij speelt die ET-waarde ook een belangrijke rol.
En de velgen mogen niet tegen de remklauwen en veerpoot raken.

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:10
door CCP
http://www.velgensteek.nl/maat-model-206.html
http://www.velgensteek.nl/maat-model-207.html
http://www.velgensteek.nl/maat-model-307.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde

Dat verschil in ET van nog geen cm zal weinig problemen opleveren
als je even checkt of alles vrij loopt achter de wielen, ook bij belading.
Dat is dan er van uit gaand dat de velgen de juiste ET hebben voor de
auto waar ze op zaten. Niet iedereen, incl. de bandenboer die de velgen
verkocht let daar op ;)

Wielen kan je overal op de assen hangen zolang de looprichting
(als de banden een looprichting hebben) klopt. Voor of achter
maakt geen verschil, wel de beste banden achter monteren.

Tis wel handig om ze even te laten balanceren als je niet zeker bent
of ze netjes rond draaien en check de banden op droogte scheurtjes,
vervormingen (bobbels) en vage plekken.

p.s. ET waarde meten van die velgen zodat je weet of ze er onder
kunnen: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=15545

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:13
door Bart-Peugeot
206, 207 en 307 hebben dezelfde ET. Dus gaat gaat prima passen.

Maat banden van deze types is wel verschillend. Dus je zal moeten zorgen dat je de juiste maat hebt.

207 is nooit met 14 inch geleverd. Dus dat die vriendin 14 inch op haar 207 heeft, dat is vreemd.

Onder sommige 206-en past 14 inch. Ik ken iemand die mijn 14 inch (van de 206) overnam, maar die velgen pasten niet op zijn 206 1.6 16v. De remmen aan de voorzijde waren te groot.

Ik zou dus voor minimaal 15 inch gaan. Velgen van de sloop van 207 of 307 zijn prima.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:15
door CCP
Harrie schreef:als ze gelabeld zijn, kan LV weer op LV ; RV op RV ; etc.,.


Of ze gelijk kruislings wisselen ;-) LV>RA RA>LV RV>LA LA>RV ;-)
Dit wederom met de beste achter dus geen wet van meden en persen.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:16
door CCP
Bart-Peugeot schreef:206, 207 en 307 hebben dezelfde ET. Dus gaat gaat prima passen.


Volgens onze vrienden van velgensteek niet :-)

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:31
door BRAM
Vandaag een setje secondhand winterbanden op stalen velg voor de 205 RG aangeschaft, compleet met Peugeot sierdoppen en wielbouten.

Volgens de advertentie in goede staat: 6 tot 7 mm profiel.

In dezelfde bandenmaat als de originele lichtmetalen velgen,
dus 165/70 13.

Wat de 205 betreft mag dus de temperatuur naar beneden.
(hoor ik net op de radio, dat het zondag een mooie zonnige en warme dag gaat worden).

Bram.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:33
door CCP
BRAM schreef:Vandaag een setje secondhand winterbanden op stalen velg voor de 205 RG aangeschaft


Topic Hijack! :P

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:34
door BRAM
Vandaag een setje secondhand winterbanden op stalen velg voor de 205 RG aangeschaft, compleet met Peugeot sierdoppen en wielbouten.

Volgens de advertentie in goede staat: 6 tot 7 mm profiel.

In dezelfde bandenmaat als de originele lichtmetalen velgen,
dus 165/70 13.

Wat de 205 betreft mag dus de temperatuur naar beneden.
(hoor ik net op de radio, dat het zondag een mooie zonnige en warme dag gaat worden).

Bram.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:37
door CCP
En drie minuten later nog een keer? Niet echt een antwoord
voor de topic starter toch?

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 22:50
door Leeuwtje
Wat een prachtig forum is dit toch :-) Nu al zoveel bruikbare reacties (en wat dubbele informatie :wink: )

Het "307 setje" zou, als ik zo lees, de beste optie zijn. Zeker gezien de ervaringen die Bart-Peugeot beschrijft.

De 207 velgen met winterbanden vind ik wat aantrekkelijker aangezien die maar 1 seizoen en niet veel KM gebruikt zijn. Het was trouwens een 207 uit de 1e serie. Erg standaard en misschien dat 14" daar wel op past.

Ik ga de bandenmaat maar eens bekijken en zoals Harrie al aangeeft kijken of mijn huidige wielbouten wel bruikbaar zijn. Ik heb nog een setje liggen van de 205 maar dat zal wel weer niet passen.

Wordt vervolgd dus ;-)

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 23:02
door Harrie
CCP schreef:
Harrie schreef:als ze gelabeld zijn, kan LV weer op LV ; RV op RV ; etc.,.
Of ze gelijk kruislings wisselen :) LV>RA RA>LV RV>LA LA>RV :)
Dit wederom met de beste achter dus geen wet van meden en persen.

NOOIT !
dat mag niet met RADIAALBANDEN :!:
héél vroeger werd dat voorgeschreven met diagonaalbanden... :roll:

eenmaal linksom draaiend gebruikt, altijd zo hergebruiken !
en veel banden hebben tegenwoordig al een draairichting aangegeven
op de zijwang, dit i.v.m. de asymetrische of V-vormige profilering .

grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 29 sep 2010, 23:05
door CCP
Mijn fout, de :) Moesten ;-)'s zijn ...

p.s. Kan natuurlijk prima als je de banden van de wielen
afhaalt en dan verwisselt maar da's wat meer werk.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010, 11:02
door Bart-Peugeot
Leeuwtje schreef:De 207 velgen met winterbanden vind ik wat aantrekkelijker aangezien die maar 1 seizoen en niet veel KM gebruikt zijn. Het was trouwens een 207 uit de 1e serie. Erg standaard en misschien dat 14" daar wel op past.

De 207 staat standaard op 15". Dat schreef ik. Mogelijk past 14" wel op een instap 207 model. Dat weet ik niet.
Ik heb wel een instapmodel 207 gehad, maar nooit geprobeerd er 14" onder te krijgen.

@CCP: Het klopt dat de ET waarden 207 en 307 niet exact gelijk zijn. In 15" van de 207 scheelt het 2 (of 3) mm met de 15" van de 307.
De ET van de 16" op een 207 is dan wel weer gelijk aan de 15" en 16" ET op een 307.

Kortom, wat ik bedoelde, de verschillen zijn zo klein dat uitwisselen geen probleem veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010, 14:27
door CCP
Tzeggik :-)

BerichtGeplaatst: 30 sep 2010, 18:33
door mars406
En winterbanden met mínder dan 5mm profiel hebben hun functie als winterband grotendeels verloren!

BerichtGeplaatst: 01 okt 2010, 00:27
door Harrie
iemand reageerde via email, dat je volgens instructieboekje kruislings mag wisselen, mits de draairichting
niet wijzigd.... Dat kan dus niet :D dus die email beantwoord:

beste XXXXXX,

als je kruislings wisselt, komt linksvoor op rechtsachter, en draaid dan ANDERSOM

Dus : NOOIT moderne banden kruislings wisselen !

de instructie kruislings wisselen is niet uit de boekjes gehaald toen men er achter kwam dat je
dat niet moet doen met radiaalbanden. Het karkas kan ernstig vervormen en beschadigen, vooral
bij bocht-belasting en bij lage bandenspanning.


grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 01 okt 2010, 20:19
door ruit'48
Weer 100 % waar Harrie, heb dit zelf, in een grijs verleden bij Continental (toen nog ) in Amersfoort geleerd.
Wel mag je dus van voor naar achter , aan de zelfde kant, wisselen wat geen invloed heeft op de draairichting (afrol) van de band
Wat we ook leerden is dat een velg en een wiel niet het zelfde
zijn, de velg is een deel van een wiel.
Banden gaan om een velg maar we spreken van wielen wisselen.
Het wisselen van velgen is heel ingewikkeld..!

BerichtGeplaatst: 01 okt 2010, 21:42
door Leeuwtje
mars406 schreef:En winterbanden met mínder dan 5mm profiel hebben hun functie als winterband grotendeels verloren!


Daarom is het 14" setje interessanter dan het 15" setje dat ongeveer 5 mm profiel heeft. Weekend beide setjes eens goed bekijken.

Banden wissel

BerichtGeplaatst: 01 okt 2010, 23:13
door Paris-ici
Weer 100 % waar Harrie, heb dit zelf, in een grijs verleden bij Continental (toen nog ) in Amersfoort geleerd.
Wel mag je dus van voor naar achter , aan de zelfde kant, wisselen wat geen invloed heeft op de draairichting (afrol) van de band



Bij continental denken ze daar kennelijk nu anders over:

For virtually all vehicle makes, rotating the
tyres from one axle to the other is permitted.
In certain cases changing them crosswise
(diagonally) can also be advantageous,
so as to reverse their sense of rotation. This
does not apply to directional tyres. The
wheel balance should also be checked.


voor meer info zie:

http://www.conti-online.com/generator/www/nl/nl/continental/banden/algemeen/brochures/files/tech_handboek_nl.pdf

blz. 109 :D

P.S. Winter banden hebben bijna altijd een draairichting dan dus niet van draairichting veranderen!!

BerichtGeplaatst: 18 okt 2010, 19:54
door M. van der Meulen
Vanmiddag in Groningen voor mijn 306 HDi Break diesel (juni 2000) offerte gevraagd voor een set nieuwe Vredesteijn Snowtrack 3 in 195/55 R15 85H. Fikse investering, met een optie ze aan te schaffen op gloednieuwe velgen. Daarvan ken ik wel de maat: 6 J 15, en steek 4 x 108, maar ik weet niks van andere waardes. De RTA geeft hierover ook geen info, het zeer fijne schrift op de bestaande velgen is helaas onleesbaar. Wie weet het? Groet, M.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2010, 20:06
door ruudxs
Et waarde van de 306 is tussen de 15 en 20 en het naafgat is 65.1mm.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2010, 20:23
door M. van der Meulen
Bedankt! Ik vond met een beetje zoeken deze site, dat maakt het wat makkelijker.

http://www.steekmaat.nl/steekmaat.php?merk=Peugeot&type=306

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 19:07
door M. van der Meulen
Qua prijs praktisch geen verschil (set Vredesteijns Snowtrack3 op nieuwe ET20 velgen) met genoemde bandenboer HADEKA in Groningen, dus m'n reguliere garage kreeg de eer. Tijdje op bericht moeten wachten, dus gister maar even op bezoek geweest. Bleek de complete set, uitgebalanseerd en wel, al bijna twee weken in hun magazijn te liggen :lol:
Beetje druk toevoegen (2,5) en rijden maar. Eerste ervaringen zijn zonder meer goed. Veel stiller als ik met dat grove profiel verwacht had, op de meest gangbare snelheden mooi trillingvrij en kennelijk soepel in het opvangen van kleine oneffenheden als richels van viaducten en klinkers. Laat die winter maar komen! Groet, M.

Re: Winterbanden

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012, 01:11
door Leeuwtje
even wat stof van dit topic maar gezien de temperaturen weer actueel.

Vandaag op het werk een discussie over het wisselen van de winterbanden en volgens een aantal collega's moet je jaarlijks de banden van achter naar voren wisselen maar volgens de rest juist niet. Nu hebben mijn collega's van heel veel zaken verstand maar wat banden betreft heb ik ze niet hoog zitten dus stel de vraag hier maar even :mrgreen:
Wat is juist ivm mijn wisselplannen komend weekend. (profiel voor 7/7,5 en achter 8 )