bandenadvies gevraagd

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

bandenadvies gevraagd

Berichtdoor 404musicboy » 06 nov 2008, 21:42

Beste medeforummers,

Bij de laatste keuring van mijn 404 heeft de auto een aantekening gekregen op het keuringsbewijs voor het rechter achterwiel.
Er liggen nu 4 michelins onder. Niet alle 4 de banden zijn slecht.
Ik heb het volgende plan. Twee nieuwe banden kopen en twee van de vier die het beste zijn nog gebruiken. Nu komt mijn vraag. Bij moderne auto's die meestal voorwiel aangedreven zijn worden dan de voorwielen vernieuwd en de mindere banden worden dan meestal om de achtertrein gelegd. Is dat hier ook het advies of geldt hier wat anders omdat de auto achterwiel aangedreven is.
Ik zit zelf te denken aan 2 nieuwe vredestein omdat die banden voor klassiekers mken met een klassiek profiel en deze goedkoper zijn als Michelins of moet ik gewoon michelins kopen en bij wie kom ik dan uit ?
Groet. Peter
peugeot 404 (1963) zwart
peugeot 307 (2002) sw 2.0 hdi blue de chine
404musicboy
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 14 feb 2005, 13:30
Woonplaats: beesd

Berichtdoor Harrie » 06 nov 2008, 23:14

ik dacht ook, dat de nieuwe banden vóórop moesten, toen ik er 2 liet vernieuwen ( 406 Break, voorwielaangedreven )..
want, zo dacht ik, de meeste remkrachten, aandrijfkrachten en de stuurbeweging zit vóór.
Mijn bandenspecialist adviseerde om de nieuwe achterop te plaatsen, anders kan de auto achter gemakkelijk uitbreken.. :shock:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor GoodOldDiesel » 07 nov 2008, 06:14

Bij achterwiel aangedreven auto's doe je er beter aan om de beste banden achter te leggen. Dit ivm uitbreken
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Michael » 07 nov 2008, 09:11

een veel belangrijkere reden is het uitbreken van de auto achter bij een noodstop, trek je handrem maar eens aan op een glad wegdek, ( wie heeft dan niet gedaan ) de auto draait zich om, de achterwielen halen de voorwielen in.
reden: de weerstand band / wegdek neemt sterk af bij veel slip, nadeel van gladde banden voor is het bekende doorschuiven van de auto bij geblokkeerde voorwielen. maar je ziet dan tenminste waar je op knalt.
Als ik dan toch moet kiezen raak ik liever met de neus van de auto een boom oid dan dat ik er met de zijkant op knal.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Berichtdoor Mark » 07 nov 2008, 09:28

Langlopende, soms verwoed gevoerde discussie. Conclusie: altijd de beste achter, bij achter- en voorwielaandrijvers. Een aan de achterzijde uitbrekende auto is alleen voor zeeeeer ervaren chauffeurs weer in het gareel te krijgen. Sowieso een geweldige infobron, deze site:

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 005-10.htm
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Harrie » 07 nov 2008, 22:13

zojuist heb ik de 4 velgen met SnowTrack 2 's weer gemonteerd,
de Michelins voorop zijn al aardig versleten, als ik die volgend jaar laat vernieuwen, heb ik rondom nieuwe, da's altijd goed 8)
De winterbandjes zijn ook alle 4 nog als nieuw, nog maar 1 seizoen gebruikt. :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Robert_Eefting » 08 nov 2008, 00:43

Idd voor is te corrigeren maar achter niet!
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor Mike » 08 nov 2008, 02:35

Een (licht) uitbrekende achterkant is ook te corrigeren (ja, ervaring mee; nat wegdek in een bocht en op een zeiknatte rotonde).

Mark, bedank voor de link, die gaat in de favorieten voor als ik een vrij 'uurtje' heb.
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Re: bandenadvies gevraagd

Berichtdoor Gilletti » 08 nov 2008, 10:12

404musicboy schreef:Beste medeforummers,

Ik zit zelf te denken aan 2 nieuwe vredestein omdat die banden voor klassiekers mken met een klassiek profiel en deze goedkoper zijn als Michelins of moet ik gewoon michelins kopen en bij wie kom ik dan uit ?
Groet. Peter


Overigens zou ik gewoon Vredestein Sprint+ nemen en niet de fors duurdere classic lijn, die bij regen niet echt goed zijn en vrij snel slijten.
Zie: Autobandenmarkt
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor 404musicboy » 09 nov 2008, 16:21

bedankt voor de reacties. Dat van de beste banden op de achteras wist ik niet maar lijkt inderdaad heel logisch . Dan word het tijd voor een setje nieuwe achterbanden.

Giletti , je schrijft dat die vredesteins hard slijten maar scheelt dat echt veel met michelins.

Kunnen banden over de datum zijn??

groet,
peter
peugeot 404 (1963) zwart
peugeot 307 (2002) sw 2.0 hdi blue de chine
404musicboy
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 14 feb 2005, 13:30
Woonplaats: beesd

Berichtdoor GoodOldDiesel » 09 nov 2008, 19:43

Over de datum... :mrgreen:

Maar dat kan meer in de trend van uitgedroogt en scheurtjes in het rubber
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor 404musicboy » 10 nov 2008, 21:01

Met over de datum bedoel ik het volgende: In mijn laatste taxatie rapport staat : Vanwege de veiligheids criteria , dienen banden niet ouder te zijn dan 9 jaar na fabricage - tijdstip, het welk voor uw banden de 28 ste resp. de 29ste week 2000 is geweest.

Advies om te gaan vervangen stond er dus met niet zo veel woorden.

groet,
Peter

Zijn de michelins in deze maat eigenlijk nog gewoon te bestellen???

groet,
Peter
peugeot 404 (1963) zwart
peugeot 307 (2002) sw 2.0 hdi blue de chine
404musicboy
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 14 feb 2005, 13:30
Woonplaats: beesd

Berichtdoor 404musicboy » 26 nov 2008, 16:14

Het zijn uiteindelijk de sprint + van vredestein geworden. Heb de tip van giletti te harte genomen. De speciale classics zijn inderdaad fors duurder en het profiel zie je bij een achterband bij de 404 toch bijna niet omdat het wiel half in de wielkast valt. Overigens is de belettering wel iets mooier maar dat vind ik geen reden om zo veel meer uit te geven . Na een proefrit kan ik niets anders zeggen dan dat ik weinig verschil merk met de michelins , het is ten slotte ook geen auto waar je hoge kruissnelheden mee haalt en het veercomfort heeft er niet onder geleden, sterker nog met een 9 jaar oude michelin zal dat ook niet optimaal meer wezen.


groet,
Peter
peugeot 404 (1963) zwart
peugeot 307 (2002) sw 2.0 hdi blue de chine
404musicboy
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 14 feb 2005, 13:30
Woonplaats: beesd

Berichtdoor Jeetje » 26 nov 2008, 16:44

Ik heb onder mijn bouwproject ook de Vredesteins Sprint+ genomen.

Die had ik ook onder m'n vorige Speedster en ik was zeer tevreden met deze banden: goede wegligging, mooi klassiek profiel en slijtvast. Ik vind alleen dat ze nogal wat 'afrolgeluid' hebben/produceren. Echt stille banden zijn 't niet...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten