On-rondheid band

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

On-rondheid band

Berichtdoor jospop » 20 mei 2008, 22:13

Had al een tijd lang een trilling in het stuur van de 504 rond 100 km/uur. Omdat de trilling erger werd heb ik de voorbanden laten balanceren. Garagist vertelde dat het balanceren niet makkelijk was en dat er een lichte on-rondheid in de band zat. Hij zei uiteindelijk de boel toch op twee cijfers achter de komma op nul te hebben gekregen.
Helaas......
Momenteel trilt het stuur bij 80 en schud het rond de 100. Er blijkt een on-rondheid in 1 band te zitten van ongeveer 1,5 a 2 millimeter. De andere voorband valt mee.
Heeft er iemand nog andere suggesties dan hele nieuwe banden erop zetten? Het profiel en wangen zijn namelijk nog prima.
Hoe voorkom ik dat dit weer gebeurt?
Bij voorbaat dank, Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Bart-Peugeot » 21 mei 2008, 11:19

Balanceren aan de auto!
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor P4 230 » 21 mei 2008, 16:46

Nieuwe banden!!!

Voordat je al je kogels in je voortrein sloopt!!
Afbeelding
Avatar gebruiker
P4 230
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 14 apr 2008, 15:30

Berichtdoor Bart-Peugeot » 21 mei 2008, 17:12

P4 230 schreef:Nieuwe banden!!!

Voordat je al je kogels in je voortrein sloopt!!

Michelin
Zomerbanden ENERGY XT1
175/80 R14 88T Prijslijst*: EUR 75,00

Uitsluitend bij autobandenmarkt.nl EUR 68,20


Ik heb ze ook, heerlijke banden. :D

Als het niets mag kosten, zijn er ook Goodyears voor 52 euro en ander goedkoop spul (oa Barum) voor 40 euro of zelfs voor minder. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Michelin

Berichtdoor Johan504 » 10 jun 2008, 21:46

Hallo Jos,

ik heb ook nieuwe Michelins XT1 laten monteren (Euromaster Overvecht). Perfecte banden.

Groet,

Johan
Avatar gebruiker
Johan504
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 01 feb 2008, 11:19
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Robert_Eefting » 27 okt 2008, 00:17

Band verdraaien op de velg, dan weer proberen. Kan zijn dat het slechte punt van de band ook net in de buurt zit van het ventiel wat de onbelans verergerd.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor 504ronnie » 27 okt 2008, 17:09

Bart-Peugeot schreef:Balanceren aan de auto!


Dan kun je problemen verdoezelen aan het draaigedeelte van je wiel, slechte lagers e.d.
Niet aan beginnen.
Als een wiel niet te balanceren is op het apperaat dan is er iets met de velg of de band aan de hand dat kan niet anders.
Blijft het euvel er met een goed gebalanceerd wiel toch nog aanwezig dan verder kijken naar de wielophanging e.d.
Succes
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Remco504coupe » 27 okt 2008, 18:38

Als je de auto lang wegzet, kun je hem beter op bokken zetten, anders kun je een platte kant krijgen van het lange stilstaan.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: On-rondheid band

Berichtdoor Paull en Paulla » 27 okt 2008, 19:52

jospop schreef:Had al een tijd lang een trilling in het stuur van de 504 rond 100 km/uur.


Beste Josse,

Zelfs een kubus kun je heel goed balanceren, maar zoals je zelf aanvoelt, trillingsvrij zal een kubus onder een auto nooit worden.
Moraal van het verhaal: Een niet ronde band is prima te balanceren.

Een mogelijke tussenoplossing is deze band-velg combinatie op de achter monteren. Dan heb je er waarschijnlijk helemaal geen last van. Zoiets kan veroorzaakt worden door bijv. een paniekstop of zelfs een productiefout.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor 504ronnie » 27 okt 2008, 20:26

Achterop leggen heeft ook geen zin je helpt er allen maar je wiellagers van naar de knoppen :cry:

Heb je wel eens in een auto gezeten waar het achterwiel een plat kantje heeft.
Dan ben je niet blij na een ritje op de snelweg. :evil:


Jongens, een niet te balanceren wiel kun je niet meer gebruiken.

Moraal van het verhaal: band vervangen , goed balanceren, inderdaad bij lange stilstand op bokken zitten.
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor GoodOldDiesel » 27 okt 2008, 21:01

Ben trouwens tevredener over mijn goodyears dan michelins.

Goodyears komen ook beter uit de test dan michelins... :twisted:
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Harrie » 27 okt 2008, 23:11

Robert_Eefting schreef:Band verdraaien op de velg, dan weer proberen. Kan zijn dat het slechte punt van de band ook net in de buurt zit van het ventiel wat de onbelans verergerd.

Een autobandenspecialist kan een band+velg "optimaliseren" zoals dat heet.
Men zoekt dan het laagste punt in de velg en het hoogste punt v.d. band en plaatst die bij elkaar.
Zo komt men tot een maximaal te verkijgen rond geheel op basis van die velg en band.
Daarna balanceren, monteren, proefrijden.
Dat kost bijna net zo veel als een nieuwe band!
Als de band niet rond is door schade, paniekstop, onregelmatige slijtage door defecte schokbreker, kanvasbreuk, koordlaagverschuiving, etc.,. weg er mee en NIEUW!
Je wilt toch geen klapband riskeren met 120 km/h ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Robert_Eefting » 28 okt 2008, 00:34

Als de onbelans echt te erg is, dan is er idd maar 1 mogelijkheid een nieuwe.

Trouwens wij monteren altijd michelin, dit zijn wel de banden waar het minste lood op moet. Fijne band om te monteren en te balanceren. Gewoon kwaliteit.
Avatar gebruiker
Robert_Eefting
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 01 dec 2006, 20:34
Woonplaats: Ruinerwold

Berichtdoor alexxie_m » 28 okt 2008, 14:12

Ik stem op band draaien en opnieuw ballanceren, maar bij serieuse hoogte slag gewoon band vervangen en de andere evt. als goede reserveband bewaren.
Ook: te veel ballanceren en montage kan je al snel meer kosten dan nieuwe band. succes
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor Harrie » 29 okt 2008, 01:45

alexxie_m schreef:Ik stem op band draaien en opnieuw ballanceren, maar bij serieuse hoogte slag gewoon band vervangen en de andere evt. als goede reserveband bewaren.
Ook: te veel ballanceren en montage kan je al snel meer kosten dan nieuwe band. succes

Verkeerde zuinigheid..gewoon nieuw.(punt)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor alexxie_m » 29 okt 2008, 20:15

Harrie schreef:
alexxie_m schreef:Ik stem op band draaien en opnieuw ballanceren, maar bij serieuse hoogte slag gewoon band vervangen en de andere evt. als goede reserveband bewaren.
Ook: te veel ballanceren en montage kan je al snel meer kosten dan nieuwe band. succes

Verkeerde zuinigheid..gewoon nieuw.(punt)


Zuinigheid zou ik het niet willen noemen. Tenslotte zei ik ook, ff draaien en kijken of het dus zo verholpen kan woorden. :roll: Vaak zijn er net verschillen tussen hoogteslag van velg opgeheven worden door de contra-hoogteslag van band. Ideaal, als het zo makkelijk op te lossen is, zou ik eerder zeggen.
(lucht eruit, stukje schuiven, lucht erin, rond latendraaien op ballans.app. en je ziet het al...makkelijk als dat...)
:roll: :D
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor Bert » 29 okt 2008, 23:53

de buitenband losmaken van de velg de velgranden schoonmaken en invetten met bandenvet daarna de banden oppompen tot 3 Bar. ( deze methode gaf destijds goede resultaten bij onrondheid)
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

on rond

Berichtdoor busager » 30 nov 2008, 16:54

je kunt de band ook laten afschrapen en vlakken. maar dat gaat natuurlijk ten koste van het profiel. dit doen ze bij vrachtauto's en bestelauto's ook wel eens. In terheijden zit een bandenboer die zo'n machine heeft staan.
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen

Re: on rond

Berichtdoor Harrie » 30 nov 2008, 17:03

busager schreef:je kunt de band ook laten afschrapen en vlakken. maar dat gaat natuurlijk ten koste van het profiel. dit doen ze bij vrachtauto's en bestelauto's ook wel eens. In terheijden zit een bandenboer die zo'n machine heeft staan.

ja :shock: met ( peperdure ) vrachtwagenbanden ja, toch niet met autobanden.
Vrachtwagenbanden worden ook recovered ( afgeschilt en voorzien van nieuw loopvlak ), dat wil je toch niet met autobanden!
Wordt vlgs. mij al lang niet meer gedaan met autobanden, kan financieeel niet uit.
Wat een gezeik, gewoon nieuwe er op.
Voor de mensen die er minder geld aan willen besteden, ga naar de sloop.
Als ze netjes demonteren de recycle-regels hebben ze een mega voorraad aan goede gebruikte banden.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Evert G.D » 30 nov 2008, 18:00

Mijn bijna 25-jarige ervaring met 504 heeft mij in elk geval 1 ding geleerd:

In elk geval de voorwielen altijd aan de auto laten balanceren!

Anders blijf je altijd trillingen houden, de 504 is daar een heel gevoelige auto voor. Wat voor banden je ook monteert.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

schillen

Berichtdoor busager » 30 nov 2008, 18:31

dit bedrijf is net nieuw opgezet maar doet ook veel vrachtwagens en landbouw materiaal. het schillen is natuurlijk niet bedoeld voor luxe auto's maar een mogelijkheid om het probleem simpel op te lossen. Ik zou ook voor nieuw gaan. en zeker kijken of er niets met de velg mis is. Ik weet iemand die problemen heeft gehad met balanceren omdat de boutgaten veel te ruim geworden waren waardoor men de band/velg combinatie niet goed kon centreren.
"Lead me.. Follow me.. or get the HELL out of my way!"
Avatar gebruiker
busager
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 06 nov 2008, 08:41
Woonplaats: rijsbergen


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten