Pagina 2 van 2

Re: Winterbanden

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012, 01:35
door Harrie
in oude instructieboekjes zie je nog "diagonaal wisselen", maar dat mag alléén met diagonaalbanden,
die al bijna niet meer bestaan, dus nooit doen ! maar dat terzijde.
Voor radiaalbanden geldt: links wisselen met links ( voor/achter ) en idem met rechts,; indien noodzakelijk.
De bandenspecialist zegt, dat de banden met het beste profiel achterop horen, terwijl menigeen denkt dat
( zeker bij voorwielaandrijvers ) de beste banden voorop moeten vanwege de aandrijving, veel grotere remkracht
en sturen. Het tegendeel is dus waar ! want bij matige banden achterop kun je een 180 graden pirouette maken.
Een bandenspecialist monteert dus de nieuwe banden achter mits de voorbanden nog voldoende profiel hebben.
Het is nu nog echt herfstweer, dus de winterbanden blijven nog even in de schuur liggen.
Het nut van winterbanden komt pas uit de verf als de temp. niet boven de 7 graden komt.
Bij hogere /warmere temperaturen zijn winterbanden zelfs in het nadeel, zeker bij zware regenval.
grt, Harrie

Re: Winterbanden

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012, 08:40
door tjark63
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat winterbanden tot zo'n 25% meer water kunnen afvoeren, en dat is voor mij de belangrijkste reden om ze te monteren, plus de zachtere rubber compound die bij lage temperaturen meer grip geeft.

Re: Winterbanden

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012, 15:33
door MarcoPeus
Mijns inziens een nutteloze actie indien je profiel voor 7-7,5 is en achter 8. Indien het voor 4-5 was en achter 8 dan had ik ze wel eventueel gewisseld. Winterbanden vind ik sowieso een nutteloze bezigheid en een typpische VAG manier om lekker te kunnen knallen (denkt men) in de sneeuw. Snelheid aanpassen en anticiperend rijden. Ik heb nog nooit winterbanden gehad/gekocht en heb altijd en overal kunnen rijden.
Indien men op een ijsplaat komt kun je winterbanden hebben tot in de hemel, je banden hebben gewoon geen grip meer op ijs en dan haalt je kont je neus in. Als er echt niet meer te rijden is (zoals in Sittard-Geleen 2 winters geleden) leg ik er sneeuwkettingen onder. Toen 2 weken mee gereden en dat werkte perfect.

Re: Winterbanden

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012, 15:46
door joospeugeot
\

Re: Winterbanden

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012, 15:57
door MarcoPeus
Anticiperend rijden dus. Audy rijders b.v. hebben er een handje aan om lekker te knallen in de sneeuw omdat men toch winterbanden Quattro en ESP/ABS/ASR enz heeft.
Ik heb altijd in sneeuw gereden zonder winterbanden. Vorige jaar b.v. in mijn 405 met 3-4 mm profiel op de bandjes. Geen centje pijn. 2 jaar geleden met trailer achter de bus door een dikke laag sneeuw in t veld gereden in de buurt van Nuth/Schimmert. Makkie, kwam een kerel met een Toyosaai Landkruiser tegen die niet de berm in durfde, met z'n 4x4 LOL.

Re: Winterbanden

BerichtGeplaatst: 09 nov 2012, 00:06
door Harrie
joospeugeot schreef:als je een keer winterbanden hebt gehad dan wil je nooit meer zonder. geloof me nu maar. is trouwens ook goedkoper dan een all risk verzekering.
overigens als je een remtest (in sneeuw) maakt en er rijd iemand voor je met wel winterbanden dan ben je verloren ondanks je abs,esp en weet ik allemaal wat voor een systemen je aan boord hebt. dan word t BOEM kan ik je zeggen.

mee eens ! een wereld van verschil ! en dat verschil is zo groot dat het schade kan voorkomen en levens kan redden.
PUNT.