Pagina 2 van 3

BerichtGeplaatst: 12 mei 2010, 09:54
door jurgen
de 607 wordt af en toe blootgesteld aan een lichte vierwieldrift in een lange bocht. Dus ja, bij mij is het essentieel dat de banden zeer goede grip bieden en voldoende feedback blijven geven wanneer de gripgrens eraan komt (of eerder dan het gripverlies).
Bij de 205 verkies ik trouwens eerder banden met iets minder grip op de voortrein dan vanachter. Laat me toe om de auto toch met het gaspedaal te besturen in de bocht zonder dat de achterkant je genadeloos afstraft.
Neen, ik heb door veel km's af te malen al heel wat sets banden versleten en durf gerust zeggen welke op de limiet nog goed presteren en welke niet (voor straatgebruik dan wel).

BerichtGeplaatst: 12 mei 2010, 17:31
door MvG
Op mijn LNA (104) heb ik Michelin Energy banden.
OK, het zijn mini bandjes (135 r 13) maar dragen bij aan een zeer goed comfort!

Op mijn andere auto heb ik banden van het merk NanKang... het klinkt vreselijk, maar het zijn prima banden! zelfde zachtheid als Michelin, en tonen nog weinig sporen van slijtage. Echter voor zwaardere auto's minder geschikt.

Andere ervaring heb ik met Continental EcoContact 3, dat zijn ook prima banden. Ze zitten qua prijs tussen de Michelins en de Nankangs in.

Ik vind ze veel prettiger dan de Firestones (F560) want die zijn keihard, met als gevolg dat ik op een rotonde met nat weer eens zo van de rotonde afgleed toen ik wat gas gaf :evil:

BerichtGeplaatst: 12 mei 2010, 18:39
door René van M.
Harrie schreef:dan maar liever:
geen overmatig lawaai, redelijke levensduur, en comfort gecombineerd met perfecte wegligging en zeer goede remweg.
dus: Michelin 8)

grt, Harrie


De punten die Harrie hierboven opnoem ben ik mee eens. :wink:
Dan ga ik voor mijn 504GL voor de Energy.

Had nog geen tip gekregen bij welke autobandensite je de goedkoopste Michelin Energy kon krijgen.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2010, 19:02
door Harrie
tja, dan koop je banden op een website en moet je bij de bandenboer op de knieën:
wilt U deze asjebliiiiieeff monteren en balanceren?
Die ziet je al aankomen met je bandjes in de kofferbak,
en de oude mag hij ook afvoeren...

en als je vervolgens klachten hebt, moet je weer bij hem aankloppen.... :roll:

er zijn enkele bandenbedrijven die een connectie met zo'n website hebben en dat doen, heb ik al eens gehoord...

beter goede service dan een paar euro beknibbelen !

bovendien: 504 heeft velgen zonder groot gat in het midden, en er zijn weinig bandenspecialisten,
die nog een oud balanceerapparaat met opspanplaten hebben. :!:

grr, Harrie

BerichtGeplaatst: 12 mei 2010, 20:39
door Wok
Let wel dat de Michelin Energy (ME) en de Michelin Energy Saver (MES) twee compleet andere banden zijn. Persoonlijk verbaast het me dat de ME nog niet illegaal verklaard is, want wat vind ik dat ongelooflijke klotebanden: bij de eerste hint van vochtig wegdek is alle grip meteen weg en sta je bij ieder stoplicht met spinnende (voor)wielen als je niet uiterst zorgvuldig je gas- en koppelingspedaal bedient. Let wel: ze zaten bij mij toen onder een 75pk 1.3-tje op gas @ dik 1000 kg (dus geen snelle auto). Enige voordeel van die banden was dat ze ook _niet_ wilden slijten....

Onder mijn 308 ligt nog de eerste set MES waarop-ie twee jaar geleden is afgeleverd (inmiddels 73k km op de klok). Dat is juist weer een prima band :D Stil, prima grip en slijtvast. Pas nu na dik 73k km beginnen de voorwielen het wat lastiger te krijgen bij het wegrijden op nat wegdek. Zal nog iets van 3~4 mm profiel op zitten (niet exact gemeten), dus die laat ik even vervangen bij de 80k-beurt (achterbanden naar voren, nieuwe bandjes achter)

BerichtGeplaatst: 13 mei 2010, 13:35
door JD
René van M. schreef:Had nog geen tip gekregen bij welke autobandensite je de goedkoopste Michelin Energy kon krijgen.


Je kunt het op http://www.autobandenmarkt.nl proberen. Daar staan ook adressen waar je ze kunt laten monteren.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2010, 16:18
door Eric 205 Rallye
Je hebt de beste band dus laten liggen :mrgreen: :mrgreen:

Uit je rijtje is dat de Uniroyal geweest, heb zelf onder de XSI Michelin Energy's gehad, maar die heb ik binnen 2 weken weer laten vervangen door 4 nieuwe Uniroyals. Als ik je prijs lees is autobandenmarkt dus duurder als Voorwinden, ik was 70 euro per band kwijt incl balanceren, monteren en een nieuw ventiel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Persoonlijk boeit me een prijs van een band helemaal niks, immers die 4 kleine stukjes rubber zijn de enige stukjes die contact houden met de weg en veiligheid voor jouw, maar zeker voor je medeweggebruikers vind ik belangerijker dan een paar tientjes.....

Groeten,
Eric

BerichtGeplaatst: 13 mei 2010, 20:39
door Chiel
Zoals ik al in eerdere posts had gemeld, heb ik ze laten monteren bij een montagepartner. Echt top service en ze doen ook blinde velgen.

Uiteindelijk heb ik dus de beste band gekocht (naar mijn mening en de ervaringen op diverse fora) voor de beste prijs. Daarom snap ik de reactie van Eric niet helemaal, het gaat uiteindelijk om dezelfde band, die je dus elders voordeliger kunt kopen. (en meer keus etc.)

BerichtGeplaatst: 13 mei 2010, 23:47
door JD
Sorry Chiel, had vanmiddag het hele topic niet meer teruggelezen en was dus even vergeten dat je ze al bij autobandenmarkt had gekocht. (Dat krijg je als je alleen steeds de nieuwe posts leest, dan raak je bij een wat langer lopend topic wel eens de details kwijt :oops: )

BerichtGeplaatst: 14 mei 2010, 13:26
door Chiel
Geeft helemaal niks, bij een duidelijk verhaal is iedereen gebaat :)

BerichtGeplaatst: 16 mei 2010, 13:18
door René van M.
Ik had zojuist naar de Michelin Energy Saver gekeken voor mijn 504GL
Dit merk ging maar tot een bandenhoogte van 175/70R14. Nu heb ik er nog 175/80R14 opliggen. Het merk Dunlop gaat wel tot 175/80R14.
Als de 504GL iets hoger op z'n banden staat dan raakt mijn spatlappen(achter) niet de drempels/stoepranden en ander grote hoogteverschillen.
Maar dan heb ik geen MES onder de 504GL liggen das wel jammer :(

Ik kijk het nog even aan wat te doen. :D heb geen haast.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2010, 13:45
door Harrie
hoi René, idd, er moet 175-(80)-14 op je 504.
70-serie banden kán wel, maar dan moet de breedtemaat 20 mm breder,
dus 195-70/14, dan is de omtrek weer hetzelfde.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 21 mei 2010, 20:13
door René van M.
Omdat de Michelin geen bandenmaat 175/88 R14 heeft heb ik bij Vredestein gekeken (offerte aanvraag) voor de Sprint Classic speciaal voor oldtimers daarover kreeg ik het volgende antwoord per email:

Geachte heer van Maasakkers,

Allereerst hartelijk dank voor uw belangstelling voor onze sprint Classic banden. Onderstaand treft u de technische gegevens aan van de 175/80R14.

Draagvermogen + snelheid: 88 H (88 = 560 kg per band, H = 210 km per uur) bandspanning : 230 kPa/ 33 p.s.i. (100 k.P.a = 1 bar)
Velgmaat : 5
Bandbreedte nieuw / maximaal in gebruik: 178 mm / 185 mm
Diameter nieuw / maximaal in gebruikl : 634 mm / 645 mm
Belaste straal statisch +/- 2%: 288 mm
Afroltomtrek : 1935 mm

De bruto advies prijs voor deze band is € 178.90 ex BTW. Dit is slechts een 'richt-prijs". Voor de uiteindelijke prijs dient u contact op te nemen met uw bandenspecialist.


Deze gaan het niet worden :mrgreen: beetje er duur voor één band.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2010, 21:18
door 406hdi
Had vroeger onder de 205 GTI ook eens Uniroyal, waren de rainsports. Was toendertijd (1995) dè band voor de GTI, samen met de Michelin MXV3A.

Weet niet wat tegenwoordig het beste is; heb nu onder de 406 break Michelin liggen waarvan de voorbanden, over een poosje worden vervangen door wederom michelin..omdat ik er tevreden over ben.

Onder de 106 XSi ligt nu voor oude Dunlop en achter nieuwe Uniroyal Rainsport-2. De voorbanden gaan ook vervangen worden door de Uniroyal Rainsport-2 om een gelijke set te houden, en omdat ik uit de ervaring van vroeger Uniroyal een fijne band vindt.

Persoonlijk zou ik voor de gevestigde kwaliteitsmerken gaan..maar dit is dan ook persoonlijk..

BerichtGeplaatst: 19 sep 2010, 22:37
door CCP
Hankook, Hankook en Hankook :) Nog steeds redelijk onbekend en erg goed.
Scoort vaak beter in tests dan de bekende merkbanden en kost
ook wel wat minder. Wij kunnen ze ook nog eens goedkoop inkopen en
na veel ervaringen van mensen met snelle en normale auto's moi incluis
ben ik erg overtuigd van de kwaliteit. Behalve als je zoals de anwb de
slijtage van banden mee laat wegen in een test. Ik heb liever banden die
iets sneller slijten en goede grip hebben dan een band die 5 jaar meegaat.

In 185/60/14 komt de K715 van hankook welke ik ook onder de 306 heb
zitten op zo'n 36 euro per stuk en zijn imho prima voor een 205.

Hmmm, ik zie dat onze inkoop maar een paar euro lager is dan bij
autobandenmarkt ;)

BerichtGeplaatst: 20 sep 2010, 18:25
door fab405
Ik rij ook op Hankooks in de maat 205/50/16 en ze bevallen wel :wink:
Helaas is het geen veel gevoerde maat dus is de prijs aan de hoge kant.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2010, 22:46
door svdh
Ik heb sinds een tijdje Vredestein Hi-Tracs in de maat 185/60-14 onder m'n 205 zitten met 1.6 GTI velgen. Bij SIBA in Uden voor volgens mij €68 all-in gekocht.
Prima banden, mooi sportief profiel. Ook in nat weer veel meer grip dan de Michelin Energy's die er eerst op zaten. ANWB test zeggen dat de Hi-Tracs laag scoren met nat weer maar ik kan veel leukere bochten maken met deze banden bij nattigheid :D

Banden

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 00:52
door Hans406
Op dit moment zitten de winterbanden weer onder de 406: Mich. Alpin: prima banden (ik heb 15 inch). Ook ooit Toyo Snowprox gehad, beviel ook goed, Fulda Kristall daarentegen minder, die maken veel lawaai.
's Zomers rijd ik op 16 inch rond, had nu voorop Dunlop SP 2000 of zo, maar die vind ik waardeloos, maar (gelukkig) zijn die nu versleten. Achterop Mich. Primacy. Ik heb ook even rondgekeken naar banden, en op m'n shortlist staan nu Primacy's of ContiSportContacten. Conti's zijn toch wat goedkoper en ik had ooit een setje waar ik erg tevreden mee was (rijcomfort/geluid/slijtage)

106: ervaring met Mich. Energy en ContiEcoContact, 'k zou op dit moment gaan voor de Mich., voor die kleine bandjes (155/70R13) is het prijsverschil toch bijna nihil.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 01:36
door CCP
Probeer nou eens een setje hankook's en blijf niet in
die oude vertrouwde merken hangen :)
Oke, als je banden eens per 10 jaar wilt vervangen en eist
dat ze zo lang mee gaan kan je op safe spelen. Wil je wat
vaker wisselen en grip hebben zou ik ze echt eens proberen.

p.s. Wel altijd lekker op druk rijden, niet van dat laffe 2.2 er in :)

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 17:58
door Jan-Sietze
Ik vind het nogsteeds jammer dat Hankook de Ventus S1 evo
(K107) niet in mijn maat heeft (205/50R16),
dat is voor zo'n topband echt een gemis...

Dus ga ik voor de Vredestein Ultrac Cento...
Maarja, dat is ook maar één setje...

Verders heb ik nog:
De Hankook W300 Icebear (195/55R15),
Hankook Ventus Prime (K105) (195/50R16),
Bridgestone Turanza ER300 (205/55R16),
Vredestein Wintrac Xtreme (205/55R16),
En min-of-meer een set Hankook Ventus R-S2 (Z212) (205/50R16) in bestelling :twisted:

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 18:56
door Mark
Als we toch in de 'nieuwe' merken zitten: gun Falken ook eens een tweede blik. Heb ik goede ervaringen mee, zij het op de R in maatje 205/45/17".

www.falken.nl

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 19:00
door CCP
Fauwtjuh bedankkk

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 19:18
door fab405
JS, welke Kook's heb ik dan om m'n T16 velgen? :?

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 22:36
door Jan-Sietze
De K105, Ventus Prime.
Deze zitten nu ook op onze 1007 Antilope velgen welke komend voorjaar weer onder de break gaag.

Ik zou graag de Ventus S1 evo willen proberen...

BerichtGeplaatst: 11 nov 2010, 22:43
door CCP
Mark schreef:gun Falken ook eens een tweede blik.


Ik heb twee verschillende sets falken geprobeerd een tijdje terug
en ben overgestapt op hankook omdat die me net even wat blijer
maakten. Misschien dat ik de nieuwe modellen eens moet proberen.