Hallo heren peugeotfans!
Helaas.... ik moet me voorstellen. Mijn echte naam is Guido. Ik ben een peugeotrijder per toeval geworden en vorige week helaas door een ongelukje waarbij ik de schuldige was..... heb ik mijn peugeotje 106 diesel uit '94 vermoord (op kenteken gezet in '95). Hoewel... vermoord is een groot woord en ik zou willen dat ik iemand kon vinden die me kon helpen met het trekken van de schade uit het linkervoorscherm, maar ik vrees het ergste, snif.
2 en een half jaar geleden deze peus gekocht voor 2750. Sindsdien is er veel vervangen: banden, aandrijfas, draagarm, hoofdremcilinder, achterremcilindertjes en de schoenen, distributieriem nog geen 20.000 km geleden, voor 2 nieuwe schokbrekers, bakolie, olie, koelvloeistof, luchtfilter nog recentelijk, de hele santemekraam en ik vergeet nog wat dingen, zoals 2 2e hands schokbrekers achter en een vacuumpomp, nog wat losse dingen ook die ik zo niet meer weet. Ongeveer hetzelfde bedrag aan onderhoud is er dus in die auto gaan zitten in een paar jaar tijd. Hij was zo zuinig en reed zo lekker en was ook warm en lief. En nu... heb ik hem gedood.
Die auto is dus half nieuw, anderhalve ton op de teller, motortje is nog goed... alleen:
een paar weken terug reden er tot 2x aan toe 2 andere dames in mijn bestuurdersportier tijdens het achteruit uit parkeren bij mij voor de deur. Portier naar de knoppen. In 1 week, dus 1 schademelding. Dit was gelukkig nog niet gerepareerd. En toen, vorige week maandag reed ik zelf achterin een renault scenic. Die had alleen bumperschade en een schade aan zijn klep. Ik geloof dat dat uitkomt op zo'n 1250 ex btw. Voor mezelf helaas pindakaas is nu dus ook mijn motorkap, spatbord ("buiten"scherm), koplamp, richtingaanwijzer, naja... het portier dus, radiateur, ventilator en de rest van het spul wat ter hoogte van de linkerkant zit aan gort. De accu is maar net lek, meer door de klap en het inelkaar gedrukt worden van de accuhouder"klem" dan door de klap zelf. Het motortje en alles is verder goed aan het ding. Ik zou hem ook weer op willen knappen deze keer, ware het niet dat er door schadebedrijven 800 euro gevraagd wordt voor het trekken van deze schade. Ik zou hem bijna aan een boom binden met een ketting en voorzichtig achteruit rijden om te kijken of ik de schade er zo zelf niet uit kan trekken. Het gaat me echt aan het hart.
Aan de andere kant: ach, voor een hobbyist is het een leuk "wrak" om te hebben en voor mijn "bedrijf in oprichting" als ik het zo mag noemen (computertokotje) waarmee ik grotendeels bij mij in de regio rondscheur en ipv de lange stukken snelweg die ik altijd naar mijn ex-vriendin reed vorig jaar.... sja. Misschien tijd voor een benzine model of een (don't kill me) saxo, punto, sceicento, clio, coltje of ka-tje........benzine. Urgh... het woord is er uit. B E N Z I N E. Wat een prijzen man... F*ck... ik sprak vandaag met een amerikaan die een auto van 2000 kilo heeft met een 6 of 8 liter motor en die 25 euro wegenbelasting betaalt in amerika.
Of het wijs is om op benzine over te stappen ben ik nog steeds niet uit. In de tweedehands markt ligt die ratio natuurlijk veel lager dan wanneer je nieuw rijdt, zeker bij dit soort kleine autotjes.
En wat verbruikt een van bovengenoemde auto's nou werkelijk in de praktijk als je uitgaat van 1 tot 1.4 liter motors. De fabrieksspecificaties zijn leuk maar ja....... wat doet het in het echt in de bebouwde kom, gemengd gebruik en alleen snelweg? En welke is degelijk? Wat mag een bepaald model kosten? Bij een dealer kopen? Of bij een particulier?
Ik heb de afgelopen jaren bergen geld gestoken in mijn lieve peusje en doe er met pijn afstand van. Niet van het geld, maar van de peus. Wel is het zo dat ik dit keer graag iets goeds terug zou willen voor een redelijk bedrag waar ik niet al die hoge kosten aan hoef te hebben tussen nu en een jaar of 2. Is dat veel gevraagd? Moet ik bij peugeot blijven?
Ik ben dus Guido. Ik baal. Ik twijfel. Ik zoek. Ik wil kopen. Ik wil verkopen. Ik heb geen hoog budget. Ik heb al geen vriendin. Ik heb rugpijn. Ik heb een dode peus. Door mijzelf vermoord. Naja... misschien beter dat dan een door mijzelf vermoorde vriendin. Hoewel....
Ben ik een eendagsvlieg hier, of wordt ik een stamgast?
Wie helpt me met dat vraagstuk?
Compressor.