Martinowic aan de 305

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Martinowic aan de 305

Berichtdoor martinowic » 04 okt 2007, 15:52

Beste Forumleden,

Na lang te hebben rondgesnuffeld op dit forum en hier en daar een bericht geplaatst te hebben, is het tijd voor een korte intro van mijzelf. Ik ben Martinowic, 29 jaar en woon in Utrecht. Mijn zwak voor Peugeot ontstond in de jaren tachtig, toen ik met mijn broer en twee oma's op de achterbank van een rode 104 ZL elke herftvakantie door Nederland toerde. Elk jaar deden we een provincie en de 104 bracht ons overal.
Meestal, want oma was van het dubbel-cluchen en slaagde erin de koppeling op de Vaalserberg finaal aan gort te rijden...

Helaas is het 104'tje eind jaren tachtig naar de sloop gegaan. roest en zo...

Na een aantal jaren geen peugeot te hebben gereden (Alfa 75, Rover 600) kochten mijn ouders weer een PSA product: een ax. Fijne, leuke en met de 1.4 motor ook een snelle auto, waarmee ik (inmiddels gerechtigd om ook op de linker voorstoel te zitten) naar Italie en weet ik veel waar ben gereden.
Helaas ging echt alles aan deze auto kapot: remmen, koppeling en een fijne kortsluiting.

Wat dat betreft was de 406 coupe een stuk beter. Wauw wat een auto's. Mijn ouders hadden een rode 2liter en later een grijze 2.2 hdi. Geweldig.
Zelf iets minder kapitaalkrachtig kocht ik een matalic groene 405 GR met naar later bleek, een teruggedraaide teller. Mooie reizen mee naar Polen gemaakt en liters olie bijgegeoten.
De 2de 405 op lpg vanwege de vele kilometers hielt wel z'n olie binnen en ik koester dan ook warme herinneringen aan deze confortabele voiture.

Onlangs overgestapt op 206 HDI vanwege de kilometers en de betrouwbaarheid. Met al die nachtdiensten moet een auto het gewoon doen.

Maar het blijft kriebelen en dus op zoek naar een auto voor erbij. Eerst op zoek gegaan naar een 104, maar deze zijn met een lantarentje te zoeken en hebben bovendien een dak boven het hoofd nodig. Daarom: een 305, veel voor weinig met veel karakter. En ook al aardig zeldzaam. Bovendien in Polen niet heel populair om te stelen.
Kort na aanschaf komt er hier een 104zl in groen metalic voorbij.... :shock:

Maar goed: ik ben zeer blij met mijn 305, zeker nu íe altijd start! :D
Ook al H4 lampen (Geel duplo is heel nostalgisch, maar ik zie graag ook wat) en een dach met toerenteller geplaatst. Samen met de radio wordt het al helemaal mijn ding.
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Bart-Peugeot » 04 okt 2007, 16:04

Hallo Martin, (ik gok dat je voornaam Martin is)

Welkom op het forum. :D

Zo te lezen heb je het PeugeotVirus aardig te pakken. En dat is goed ook!

Hebben we allemaal een beetje last van hier. ;-)

Wat voor 305 heb je? Of heb je er één van een forumlid gekocht?

Veel leesplezier in iedergeval. :!:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor martinowic » 04 okt 2007, 16:15

Bijna goed: martijn
Ik heb de 305 gekocht die oorspronkelijk door Henri op het forum is gebracht en die via wowo en stef nu bij mij terecht gekomen is.

groetjes

martinowic (Pools voor martijn)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 okt 2007, 17:44

Welkom Martinowic, en veel plezier met de 305. Eénmaal door het 104-virus aangestoken komt die er op een goeie dag ook nog wel.... :wink: let maar op! Wat plaatjes om je alvast lekker te maken, groet, M.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor wowo » 04 okt 2007, 20:51

martinowic schreef:Bijna goed: martijn
Ik heb de 305 gekocht die oorspronkelijk door Henri op het forum is gebracht en die via wowo en stef nu bij mij terecht gekomen is.


Ah, leuk om te zien dat er nog steeds iemand plezier van heeft. De sloten waren nogal eens gewisseld dus er zaten meerdere sleutels bij toch?
Ik heb hier nog een sleutel liggen waarvan ik denk dat ie van de 305 is. Kom je naar dat evenement binnenkort?
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bart-Peugeot » 04 okt 2007, 21:45

martinowic schreef:Bijna goed: martijn
Ik heb de 305 gekocht die oorspronkelijk door Henri op het forum is gebracht en die via wowo en stef nu bij mij terecht gekomen is.

groetjes

martinowic (Pools voor martijn)

Hoi Martijn, ;-)

Ah, die 305, daar heb ik ook nog wel eens over gedubd. :lol:

Veel plezier, met alles.

Gr,
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Peu204 » 04 okt 2007, 22:36

Leuk om te zien dat de 305 alweer een goede plek heeft gevonden en ook nog een forumlid oplevert.

Welkom Martijn.

Je bent nu de vierde forumeigenaar van de 305, zodat dit toch een echte forum-305 begint te worden. Ik blijf de belevenissen van deze 305 volgen waarbij opvalt dat de wagen weinig echte problemen oplevert en al die tijd volgens mij toch dagelijks gebruikt werd. Had toen ook al het gevoel met een prima karretje te maken te hebben.
Verbeter en onderhoud de wagen en hou hem op de weg.

De 305 meeting is echt een aanrader.

Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 04 okt 2007, 23:46

Welkom Martijn.

Mooi dat deze GR Weer binnen de familie blijft.
Veel plezier er mee en hopelijk kom je hem Showen op de meeting.
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor Idranor » 05 okt 2007, 13:10

Welkom op het forum! Het is altijd weer een feest een nieuwe 305-rijder in ons midden te mogen verwelkomen. 8)

Heel veel plezier met je auto en ook hier op het forum. Hopelijk zien we je wagen en jou volgende week in laren!
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Re: Martinowic aan de 305

Berichtdoor Evert G.D » 05 okt 2007, 15:24

martinowic schreef: Zelf iets minder kapitaalkrachtig kocht ik een matalic groene 405 GR met naar later bleek, een teruggedraaide teller. Mooie reizen mee naar Polen gemaakt en liters olie bijgegeoten.
De 2de 405 op lpg vanwege de vele kilometers hielt wel z'n olie binnen en ik koester dan ook warme herinneringen aan deze confortabele voiture.
Daarom: een 305, veel voor weinig met veel karakter. En ook al aardig zeldzaam. Bovendien in Polen niet heel populair om te stelen.
Kort na aanschaf komt er hier een 104zl in groen metalic voorbij.... :shock:


Ey Martinowic! Heb je iets met Polen? Interessant, mijn echtgenote is Poolse. dus ik kom nog wel 's in dat fraaie land. Veel 305-en kom je daar inderdaad niet tegen, alhoewel ik er wel 's een gezien heb daar, net als een 505. Beiden met Pools kenteken. Misschien liefhebbers? Je ne sais pas...
Veel plezier op het forum, wie weet komen we elkaar 's tegen op een meeting of in Polen... Als je in de omgeving van Grudziadz komt... :wink:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor martinowic » 05 okt 2007, 16:25

Hoi Evert. Ja, ik heb iets met Polen. Pools gestudeerd en ik probeer er zo vaak mogelijk te zijn (wat ik mijn huidige baan niet zo goed gaat). De 305 is ook in Polen verkocht en heetf daar evenmin een cultstatus bereikt. De exemplaren die ik heb gezien waren in slechte conditie ('t Poolse winterweer?) en één deed er zelfs dienst als bloembak (in Gdansk). Sowieso zie je veel oud (nostalgisch) blik langs de kant van de weg.

groetjes
trzymaj sie
martinowic
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Mark » 05 okt 2007, 21:28

Welkom :!: En volgens mij ben je de derde Martijn op het forum. Driemaal is scheepsrecht zal ik maar zeggen.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Evert G.D » 05 okt 2007, 22:10

martinowic schreef:Hoi Evert. Ja, ik heb iets met Polen. Pools gestudeerd en ik probeer er zo vaak mogelijk te zijn (wat ik mijn huidige baan niet zo goed gaat). De 305 is ook in Polen verkocht en heetf daar evenmin een cultstatus bereikt. De exemplaren die ik heb gezien waren in slechte conditie ('t Poolse winterweer?) en één deed er zelfs dienst als bloembak (in Gdansk). Sowieso zie je veel oud (nostalgisch) blik langs de kant van de weg.

groetjes
trzymaj sie
martinowic


Grappig, dat je iets met Polen hebt. Ik had er niets mee, totdat ik Ania (nu mijn vrouw) leerde kennen. Is een leuk land met typische gewoonten en veel mooie natuur, historische steden etc. Ondanks dat ik met een Poolse ben getrouwd, ben ik de taal nauwelijks machtig. Ontzettend moeilijk...
Ohw, een 305 in Gdansk als bloembak?? :shock: We zijn er in augustus nog geweest, bij die pier (Molo). Is niet zo ver van Grudziadz, waar Ania vandaan komt, pakweg 200 kilometer.
Ik ben er één keer geweest met de 504, die had veel bekijks, omdat 'ie er nooit is verkocht. Je ziet er inderdaad veel oud spul. Een oude auto heeft voor een Pool totaal geen waarde. Helaas... :shock: :shock: :shock:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Idranor » 09 okt 2007, 21:29

Opvallend dat er hier op het forum veel Polen liefhebbers zitten! Natuurlijk Evert en ook Edzo, en nu Martinowic! Zelf ben ik al jaren fan van Polen!

Ik heb trouwens nog niet gezien dat je je hebt aangemeld voor de meeting Martinowic. Zin om te komen zaterdag?
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Evert G.D » 09 okt 2007, 21:32

Idranor schreef:Opvallend dat er hier op het forum veel Polen liefhebbers zitten! Natuurlijk Evert en ook Edzo, en nu Martinowic! Zelf ben ik al jaren fan van Polen!

Ik heb trouwens nog niet gezien dat je je hebt aangemeld voor de meeting Martinowic. Zin om te komen zaterdag?


Tsja Robert, komt dat ook niet een béétje door de schoonheid van Poolse vrouwen??? :mrgreen: Daardoor ben ik tenslotte gevallen voor Polen, nadat ik eerst gevallen was voor een leuke Poolse... :D :D :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Idranor » 09 okt 2007, 21:38

In mijn geval niet hoor, ik viel voor de prijzen, de vriendelijkheid, de natuur en natuurlijk de Oost Europese auto's! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Re: Martinowic aan de 305

Berichtdoor Harrie » 09 okt 2007, 23:29

martinowic schreef:Beste Forumleden,

Na lang te hebben rondgesnuffeld op dit forum en hier en daar een bericht geplaatst te hebben, is het tijd voor een korte intro van mijzelf. Ik ben Martinowic, 29 jaar en woon in Utrecht. Mijn zwak voor Peugeot ontstond in de jaren tachtig, toen ik met mijn broer en twee oma's op de achterbank van een rode 104 ZL<knip> Maar goed: ik ben zeer blij met mijn 305, zeker nu íe altijd start! :D
Ook al H4 lampen (Geel duplo is heel nostalgisch, maar ik zie graag ook wat) en een dach met toerenteller geplaatst. Samen met de radio wordt het al helemaal mijn ding.


hoi Martijn, welkom!
Ook goed geinfecteerd met het Peugeot-virus zie ik, helemaal goed!
H4 licht in je 305 is nu dus wit? Helaas bestaat Philips H4 Gold al vele jaren niet meer,
eventueel is Philips Blue Vision een alternatief? Geeft meer en helder wit licht met (geel-)blauwe schijn erin.
Hopelijk komt er eens een lampenfabriek met 1e kwaliteit H4 geel en Duplo Geel op de markt! RETRO!

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor martinowic » 10 okt 2007, 21:16

Ik zie graag zoveel mogelijk, dus heb ik er -prijzige- vision plus ultra nogwat :roll: H4 lampen van philips erin zitten. Niet met immitatie blauwe xenongloed, maar wel met een toefje geel aan de randen...
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 11 okt 2007, 00:36

Toch vreemd dat de 305 in polen niet zo populair is, hier in NL ben ik namelijk al een aantal keer aan gesproken door Poolse gastarbeiders of ik mijn break aan hen wilde verkopen, ondanks dat ik mij zeer gevlijd voelde denk ik er niet aan om hem weg te doen 8) .
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor martinowic » 11 okt 2007, 17:13

Ik denk, dat de break nog het meest gewild is als polen-expres, vooral in de dieseluitvoering. Echter met de strenge winters in het oosten en de beperkte roestbestendigheid van onze geliefde voiture zullen er niet veel over zijn. Bovendien was een (buitenlandse) auto in de jaren tachtig nog een zeldzaamheid (behalve fiat, mijn andere zwakte)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

Berichtdoor Evert G.D » 11 okt 2007, 20:50

martinowic schreef:Ik denk, dat de break nog het meest gewild is als polen-expres, vooral in de dieseluitvoering. Echter met de strenge winters in het oosten en de beperkte roestbestendigheid van onze geliefde voiture zullen er niet veel over zijn. Bovendien was een (buitenlandse) auto in de jaren tachtig nog een zeldzaamheid (behalve fiat, mijn andere zwakte)


Yep, zo'n Polski Fiat 125, vind ik best leuk. Wilde er één aanschaffen, maar mijn Poolse echtgenote wil géén Poolse auto voor de hut... :roll: Overigens is zo'n Maluch ook leuk...
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 11 okt 2007, 23:05

martinowic schreef:Ik denk, dat de break nog het meest gewild is als polen-expres, vooral in de dieseluitvoering. Echter met de strenge winters in het oosten en de beperkte roestbestendigheid van onze geliefde voiture zullen er niet veel over zijn. Bovendien was een (buitenlandse) auto in de jaren tachtig nog een zeldzaamheid (behalve fiat, mijn andere zwakte)


Jij moet echt eens met Robert (Idranor gaan praten, hij is groot Ritmo fan)
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten