Wordt mijn eerste auto een peugeot 404 ?

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Jeetje » 22 mei 2007, 07:58

vreugden schreef:Niscal,
Prima dat je de 23e meerijdt met ons (mijn vrouw en ik).

....

Ik denk dat je die dag veel contacten op zult doen en veel ervaringen van Peugeisten zult horen.


Wat is er de 23ste dan? :?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor niscal » 22 mei 2007, 12:03

http://www.peugeot404vereniging.nl/evenementen.htm
Tourrit "Midzomerrit"
eigenlijk is dat op de 21ste maargoed
niscal
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 mei 2007, 17:47

Berichtdoor Jeetje » 22 mei 2007, 13:12

Ah... Juni...

Ik dacht mei... :roll:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Dick » 22 mei 2007, 13:46

niscal schreef:hoe oud ben je nu ?


Ik ben 20.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor niscal » 23 mei 2007, 17:52

Das ook niet oud :)
Nou dan moet t mij ook gaan lukken... ofzo.


Het is voor mij trouwens niet heel erg duidelijk wat voor soort type ik nou het beste kan zoeken als ik zo weinig mogelijk risico's wil hebben qua onderhoud... Geen 'injectie' blijkbaar en wél een carburateur versie..
na 1968 gebouwd ...
en verder ?
niscal
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 mei 2007, 17:47

Berichtdoor peppo » 23 mei 2007, 21:43

Beste Niscal, als eigenaar van een zeer fraaie 404 van 1964 wil ik je er graag even op wijzen dat Peugeot tot zo ongeveer half 1967 voor het maken van auto's gebruik gemaakt heeft van nieuw staal. Daarna zijn ze helaas overgestapt op gerecycled staal en daarmee begon de roestellende.

Het is dan ook geen toeval, dat je meer 404'en in goede staat van voor 1967 aantreft dan van daarna. Daarom is het juist verstandig om een vroege 404 aan te schaffen. Anderen hebben al gewaarschuwd voor de Hydrovac, die met ingang van het modeljaar 1965 is ingebouwd. Dat schijnt soms een bron van hele dure ellende te zijn.

Argumenten om voor een 404 te kiezen van 1968 zijn meestal de schijfremmen en de nieuwe versnellingsbak. Ik kan je uit ruime ervaring meedelen dat een 404 met trommelremmen uit het pré-Hydrovac tijdperk erg goed kan remmen en de oude versnellingsbak (ander schakelpatroon) heb je binnen no-time onder de knie.

Naar mijn idee kan je eigenlijk dus het beste kijken naar 404'en van vóór september 1964.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor niscal » 23 mei 2007, 22:21

oké , ik had het omgedraaid blijkbaar.
En de oudere versies hebben ook vaker een carburateur ipv injectie of zie ik dit compleet fout...
niscal
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 mei 2007, 17:47

Berichtdoor peppo » 23 mei 2007, 22:33

Injectieversies zijn sowieso erg schaars en, voor zover ik weet, ook pas op de modellen 1965 leverbaar geworden.

Nee, jij had het niet omgedraaid, er zijn gewoon 404 eigenaars/lifehebbers die zweren bij de modellen 1968 en daarna en anderen die vinden dat de vroegere modellen de voorkeur genieten. En bij die laatste categorie hoor ik.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 24 mei 2007, 09:23

peppo schreef:Beste Niscal, als eigenaar van een zeer fraaie 404 van 1964 wil ik je er graag even op wijzen dat Peugeot tot zo ongeveer half 1967 voor het maken van auto's gebruik gemaakt heeft van nieuw staal. Daarna zijn ze helaas overgestapt op gerecycled staal en daarmee begon de roestellende.

Het is dan ook geen toeval, dat je meer 404'en in goede staat van voor 1967 aantreft dan van daarna. Daarom is het juist verstandig om een vroege 404 aan te schaffen. Anderen hebben al gewaarschuwd voor de Hydrovac, die met ingang van het modeljaar 1965 is ingebouwd. Dat schijnt soms een bron van hele dure ellende te zijn.

Argumenten om voor een 404 te kiezen van 1968 zijn meestal de schijfremmen en de nieuwe versnellingsbak. Ik kan je uit ruime ervaring meedelen dat een 404 met trommelremmen uit het pré-Hydrovac tijdperk erg goed kan remmen en de oude versnellingsbak (ander schakelpatroon) heb je binnen no-time onder de knie.

Naar mijn idee kan je eigenlijk dus het beste kijken naar 404'en van vóór september 1964.


eigenlijk kan ik dat alleen maar onderschrijven!

Mijn 404 is van 1962 en ik gebruik 'm dagelijks! Ik heb er bijna 15.000 km in een jaar tijd mee gereden en dat verliep eigenlijk probleemloos en nog steeds rijdt m'n auto voortreffelijk...

En die motorrevisie dan, hoor ik medeforummers al roepen... 8)

Helaas heb ik inderdaad onlangs het blok moeten laten reviseren, maar dat mag ook wel na 45 jaar, nietwaar? Dat heeft best wat centjes gekost, maar dat vond/vind ik mijn auto wel waard! Ik had er trouwens ook voor kunnen kiezen om het blok van een recenter type erin te leggen. Dan was ik voor zo'n € 350,00 klaar geweest (ik heb dat blok trouwens nog liggen... Dus voor de geïnteresseerden...) :roll: .

De trommelremmen rondom (zonder rembekrachtiging) doen hun werk uitstekend en -inderdaad- het 'omgekeerde schadelpatroon' van de vroege 404's heb je zo onder de knie! :wink:

En ten slotte vind ik -maar dat is een persoonlijke mening- het oude type mooier (het oude dash, de andere achterkant, het oude type bumpers etcetera)...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor niscal » 24 mei 2007, 10:00

ik hoor nu voor het eerst dat er ook wezenlijke verschillen in het uiterlijk van de vroegere en latere 404s zitten.... was mij nog niet opgevallen.
En het is dus zo dat de nieuwere versie een andere versnellingsbak heeft... Maar is dat wel ook een stuurschakeling of gewoon een moderne pook ? Want dat stuurschakelen is echt mooi vind ik.
Oja en is men het er wel over eens dat een injectie motor duurder/moeilijker in onderhoud is dan een met carburateur ...?

Nu ik wat beter om me heen kijk valt het me trouwens wel op dat je behoorlijk wat oldtimers ziet rijden, maar eigenlijk zie ik nooit een 404 ...
Eenden, kevers, citroen ds, saab rijdt regelmatig langs, maar een peugeot zie ik zoiezo bijna nooit ... zeldzame auto's ?

bedankt wederom
niscal
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 mei 2007, 17:47

Berichtdoor Brownie » 24 mei 2007, 10:16

niscal schreef:Nu ik wat beter om me heen kijk valt het me trouwens wel op dat je behoorlijk wat oldtimers ziet rijden, maar eigenlijk zie ik nooit een 404 ...
Eenden, kevers, citroen ds, saab rijdt regelmatig langs, maar een peugeot zie ik zoiezo bijna nooit ... zeldzame auto's ?

Ik heb het idee dat de klassieke peugeot inderdaad wat ondergewaardeerd is. Het zijn een beetje te 'normale' auto's denk ik. Een kever, eend of DS heeft natuurlijk een heel typische en kenmerkende vorm. Daardoor hebben klassieke Peugeots over het algemeen een goede prijs-kwaliteit verhouding ten opzichte van Citroen bijvoorbeeld, denk ik.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor niscal » 24 mei 2007, 12:08

dat is in andere woorden het idee dat mij tot de peugeot 404 heeft gebracht (...). Een auto die misschien niet zo'n excentrieke opvallende vorm heeft, maar als je goed kijkt er ook heel erg mooi uit ziet. En relatief lijken mensen er minder voor te vragen en betalen dan voor een ds bijv.
niscal
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 mei 2007, 17:47

Berichtdoor Harrie » 25 mei 2007, 00:15

hoi Niscal,

injectie is onderhoudsgevoeliger, onderdelen moeilijker verkrijgbaar,
loopt wel mooi en wat pittiger dan carburateur.

nog iets over verzekeren: "goedkope" klassiekerverzekering kan vaak
alléén als je er een normaal verzekerde dagelijkse auto naast hebt en
vaak met KM-beperking bijv. 6000 /jr.
Logisch, want klassiekerverzekeringen zijn bedoeld voor verzekeren
van liefhebbers-auto's die spaarzaam gebruikt en vertoeteld worden.

Succes met je keuze en beslissing!
( ik ben het met vorige schrijvers eens , oudste types zijn mooier,
en plaatwerk véél beter. Net zo bij DS, behalve dat daarbij de eerste
types het problematische "rode" hydraulische systeem hebben.

leeuwebrul, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor vreugden » 25 mei 2007, 07:28

Leuke discussie in dit topic!
Iedereen heeft eigenlijk gelijk want je maakt op een gegeven moment je eigen keuze. Mijn ervaring is dat ik me behoorlijk lang heb verdiept in de 404 alvorens ik tot aanschaf overging. Alle voor- en nadelen op een rijtje gezet en dan zoeken.
Op een gegeven moment loop je dan vanzelf tegen een 404 aan waarvan je zegt: dat is ze!
Mijn 404 heeft het nieuwe dashbord maar ik vind het oude wel mooier. Waarom ik dan toch de 404 heb gekocht die ik nu heb? Gewoon het gevoel en de perfecte staat waarin ze verkeerde. Een 1969'er zonder een spatje roest. Dus ook met ge-recycled- staal zijn er wel zonder roest. Een oldtimer aanschaffen is toch voor een belangrijk deel de emotie.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik als a-technisch mens steeds meer zelf probeer aan mijn 404. Door met mijn neus overal boven op te staan bij o.a. technische dagen, leer ik wel veel. Dus mjn angst voor iets onderhoudsgevoeligere types neemt langzaam af.

Volgens mij is het aangaan van een relatie met een oldtimer net zo iets als een relatie met een partner, je valt er wel voor of niet :mrgreen:
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor peppo » 26 mei 2007, 14:31

Teun, je hebt helemaal gelijk. Het gaat er inderdaad om dat je die auto vind, waarvan je weet dat die het gaat worden.

Als ik in mijn zoektocht naar een 404 tegen een vergelijkbaar exemplaar als de jouwe zou zijn aangelopen dan had ik ook niet getwijfeld en hem gekocht. Toen ik bij de verkoper van mijn 404 aankwam en hem zag staan wist ik eigenlijk al dat het moeilijk zou worden om een betere te vinden en na het enthousiasme waarmee hij uitlegde wat hij er allemaal aan gedaan had en tijdens de proefrit bleek dat hij erg fijn reed heb ik hem meteen gekocht. En tot op heden nog geen moment spijt gehad.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor qatsanqat » 26 mei 2007, 22:09

Dat is geweldig sympathiek van Vreugden!

Overigens zou ik persoonlijk dat ding van MP laten staan. Ik hou het toch bij het devies 'beter nu 1 euro meer naar de verkoper, dan straks 2 naar de reparaties'
Avatar gebruiker
qatsanqat
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 feb 2005, 23:32
Woonplaats: midduhvantland

Berichtdoor niscal » 26 mei 2007, 22:25

ja ga ik ook doen hoor.

Na een korte vakantie naar italie/hongarije met vriendinlief waarbij t maandloon even ergens anders heen gaat, ga ik met frisse moed nog een maand of 3 door richting de 2.5 duizend. pas dan zal ik mijn auto gaan kopen, als ik mn rijbewijs al een tijdje heb en nog ruim de tijd heb gehad om zeker te worden welke auto ik het beste kan kopen qua onderhoud (qua uiterlijk is het duidelijk, 404). Ik hoop dan een 404 te kopen van ong. 2000 euro, die ik bij zoveel mogelijk mensen hier op afstand wil laten beoordelen, met een marge van 500 euro voor de verzekering en eerste onderhoud kosten. Ik zal er vervolgens voor zorgen dat ik die 500 constant ergens heb staan zodat ik hopelijk in ieder geval een tijdje kan gaan genieten van mn auto...

duurt dus nog wel een tijdje, maar dat is ook niet zo erg... tenslotte heb ik in feite nog niet echt een auto nodig... maarja.
Ik zal in ieder geval 23 juni voor het eerst überhaubt in een peugeot 404 gaan meerijden :) en zal de komende maanden lekker kennis op gaan zuigen.... zodat ik die hele auto uit elkaar kan halen en weer in elkaar kan zetten als ik hem koop ..

oja @ vreugden , bedankt voor het advies , zal inderdaad ook goed voor mij zijn om trouwens eens een sleuteldag te bezoeken ... leer ik ook eens wat.
niscal
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 mei 2007, 17:47

Berichtdoor niscal » 04 jun 2007, 17:38

Al weer een tijdje struinen en nadenken verder, inmiddels weer wat nieuwe adviezen gekregen. Zo zag ik op mp en dergelijke opel kadett oldtimers staan (B en A en C) die ik eigenlijk ook mooi vind.
Schijnen relatief ook erg makkelijk in onderhoud te zijn ???
Hoorde ik van een verkoper. Je kunt ermee naar elke garage.... net als bij een nieuwe kadett.... weet niet of t waar is maar opzich klinkt het wel logisch dat de opel kadetts allemaal simpel in elkaar zitten, ook de oude versies... Verder is een kadett ook best wel te betalen en ze rijden zuiniger dan veel andere oldtimers (1:16 zag ik er een)...

Als hier geen reacties op komen open ik miss. nog wel een topicje over de opel kadett :) kon geen goede site ervoor vinden.

ps: natuurlijk wil ik nog steeds liever een peugeot :)
niscal
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 mei 2007, 17:47

Berichtdoor niscal » 20 jun 2007, 22:22

goed...
begrijp inmiddels dat ik hier geen antwoord op moet verwachten :)
Zaterdag ga ik dus in een 404 rijden... ben benieuwd.
Verder staan er op marktplaats ineens behoorlijk wat goede aanbiedingen volgens mij. Meerdere 404s rond de 2000, zelfs voor 1750 in 'goede' staat.

Ik vraag me nog steeds af of ik beter bij een garage kan kopen dan bij een particulier. Ik dacht dan minder risico te lopen maar ook dat schijnt nergens op te slaan.
niscal
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 18 mei 2007, 17:47

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 21 jun 2007, 23:35

niscal schreef:goed...
begrijp inmiddels dat ik hier geen antwoord op moet verwachten :)
Zaterdag ga ik dus in een 404 rijden... ben benieuwd.
Verder staan er op marktplaats ineens behoorlijk wat goede aanbiedingen volgens mij. Meerdere 404s rond de 2000, zelfs voor 1750 in 'goede' staat.

Ik vraag me nog steeds af of ik beter bij een garage kan kopen dan bij een particulier. Ik dacht dan minder risico te lopen maar ook dat schijnt nergens op te slaan.


Ik denk dat je beter van een particulier-liefhebber kunt kopen die er eigenlijkk met pijn in zijn/haar hart afscheid van neemt.
Een garagebedrijf is toch meer gericht op geld in't laatje krijgen maakt niet uit hoe.
Een liefhebber doet hem/haar het kiefst weg aan een andere liefheber opdat hij/zij er dan redelijk zeker van is dat het trotse bezit dat ook bij de nieuwe eigenaar word en dus de goede aandacht krijgt.
De garage houder zal het niet zoveel uitmaken wat er met de auto gebeurd en zal hem daarom netzolief voor de Export wegdoen, als er maar betaald word.

100% garantie krijg je vrijwel nooit en uitzonderingen blijven er helaas (particulier) of gelukkig (garage) altijd
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor vreugden » 22 jun 2007, 06:09

niscal schreef:Ik vraag me nog steeds af of ik beter bij een garage kan kopen dan bij een particulier. Ik dacht dan minder risico te lopen maar ook dat schijnt nergens op te slaan.


Da's een mooi gespreksonderwerp voor zaterdag, je kunt namelijk bij particulieren best vertrouwd kopen maar dan moet je wel de namen en adressen kennen!
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Vorige

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten