Alors, afgelopen zondag middag naar Leiden geweest om de verlengde J7 te bezichtigen. Het is een J7 die waarschijnlijk is uit Frankrijk geïmporteerd, heeft een behoorlijk zwetend 2.0 L Diesel, koeling fan compleet vernield, heb een stuk in de motor ruimte gevonden wat de “bonk” geluid waarschijnlijk veroorzaakt bij snel optrekken. Het is mij verteld dat deze geluid al tijdens de vakantie dit jaar optrede en ze hebben rond gereden met een defecte koelingfan het laatste stuk vakantie.
Busje heeft wel (niet extreem maar belangrijk en dringend) carrosserie werk nodig. Chassis leek wel in orde, binnen spatborden ook (achter rechts misschien een gat), bus is zeker eerder met tectyl behandeld maar wel lang geleden. Hout binnen vloer is defect en moet vervangen worden.
Kachel is nog aanwezig maar niet meer geïnstalleerd, daar is nu de Disco radio ingebouwd met woofer. Kasten zijn netjes, wit en in redelijk conditie, zag geen lekkage aan boven kant van de verhoogde dak, wel bij beide rechter ramen achter waarvan een stuk is. Het betreft de externe raam.
Rechts voor is een raam stuk, moet z.s.m. vervangen worden, daardoor lekt het boven elektra en accu ruimte.
Grotendeels is de busje door amateurs tijdelijk gerepareerd, banden zijn te oud om de keuring te reden.
Lijkt een leuk project, busje moet vervoerd worden, mag niet meer op de weg omdat de APK al meer dan 2 maanden is verlopen en motor onbetrouwbaar lijkt. Motor heeft 6 verschillende lekkages te zien op de grond dus het wordt een super grote revisie!!! Hier wat plaatjes voor jullie gemaakt:
Interieur bekleding achter moet compleet vervangen worden, eigenlijk moet Busje compleet gestript worden en grondig aangepakt. Naalden tussen Busje en de verlengde stukken moeten ook goed nagekeken worden!!!
Mijn plan was om Busje even het noodzakelijk te repareren doen en langzamer hand alles te restaureren. Ik twijfel dus!
Busje lijkt wel te redden met veel tijd, moeite en geld (allerbelangrijkste). Andere mogelijkheden zijn:
http://www.speurders.nl/overzicht/wegen ... ew_size=20
http://www.marktplaats.nl/ Advertentienr.:206995014
http://www.marktgigant.nl/ads/tweedehan ... ieker.html
Alle drie rijden op benzine en ik weet ook niet of ze nog te koop zijn. J9 is moeilijk te vinden in NL hoewel ze bijzondere extras hebben afhankelijk van het bouwjaar. Maar de nostalgie van de J7 en herinneringen uit mijn jeugd geven voorkeur aan een J7. Of je moet naar Frankrijk, even rondkijken en als je wat vindt, direct naar NL te sturen. Er zijn extra kosten hier aan verbonden natuurlijk en die kan ik beter gebruiken in een NL exemplaar. Het lijkt me beter om eerste de NL modellen te redden en dan pas de Franse!
En Busje is een verlengde model die plaats biedt aan 4 personen!!! Lijkt het dat ik de beslissing al heb genomen of niet? En hoe vervoer ik dat leuke busje hiernaartoe (Drenthe)? Hoe duur is het??? Ik heb nu nog tijd en ruimte om Busje een betere 2e leven in te blazen, was het niet voor de verhoogde dak, zou Busje wel in de garage kunnen…
Que faire?