Onze camper heeft een 1.600 cc blok en haalt een topsnelheid bij volle belading van 120 km/uur. Dan trap je wel het gaspedaal gedurende lange tijd door de bodem en merk je aan het busje dat het dat niet echt prettig vindt. Ook de herrie in de cabine neemt dan onevenredig hard toe.
Onze cruisesnelheid is 95 km/uur bij 4.000 toeren. Dat loopt het motortje het fijnst en dat kan ie úúúúúúren volhouden...
Bergen zijn helemaal geen probleem! Wij hebben tijdens onze laatste vakantie (in Schotland) 4.000 probleemloze km's gereden en bergen met een stijgingspercentage van 25% (!!!!) genomen! Ons campertje heeft geen kik gegeven!
Het bewijs:
(En dit is geen photoshop al lijkt het daar wel op. Het toestel flitste en daardoor reflecteerde het bord)
Ik denk dan toch dat met die J7 van die kennis wat mis is/was...
De 1.800 cc-uitvoeringen schijnen overigens niet zo idioot veel beter/harder te rijden dan de 1.600tjes. Dat verschil schijnt nauwelijks te merken te zijn. Wel wordt bij een verlengde en/of verhoogde J7 over het algemeen een 1.800 cc-motor geprefereerd omdat die net wat meer trekkracht heeft.
Overigens hebben wij ooit in een J7-dieselaar gereden en het viel ons op dat dát inderdaad zo'n ouderwetse diesel is: traag in het optrekken, etcetera, etcetera...