Hallo camper liefhebbers

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Hallo camper liefhebbers

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 14:03

Ik, freedom, heb mij vanmorgen als nieuw forumlid en liefhebber van de Camper oldtimer Peugeot J7 aangemeld op dit forum. Ik kan mij ook in de andere rubriek voorstellen, maar de J7 liefhebbers zitten hier! Volgende week ga ik in Frankrijk een J7 bezichtigen met een verhoogd dak, een originele camperuitvoering uit 1969. Tips zijn van harte welkom. Ik weet via dit forum al het een en ander; vooral ruiken, voelen en goed bekijken. Maar een camper is nieuw voor ons, al hebben wij wel enige ervaring met oldtimers, er staat nog een coupe in de garage. Ook wij hebben het campervirus te pakken. Na een vakantie in een camper zijn we verkocht. Na goed rondgekeken te hebben zagen we een peugeot J7, wat een schoonheid! Die zou het gaan worden. De uitvoering die wij op het oog hebben heeft schuifdeuren voor, zijschuifdeur en een frietklep achter. Op welke uiterlijke gebreken moeten we goed letten? Mijn dank is groot en ik zal jullie over het verloop laten meegenieten. Volgende week hoop ik met leuke foto't op jullie site te verschijnen en met meer nieuws.
To be continued, groeten van freedom.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Idranor » 19 feb 2006, 20:40

Welkom op het forum! Van de J7 weet ik niets, maar wat voor Coupé hebben jullie in de garage staan? :?:

Passende naam trouwens, je voelt je vrijer in een Peugeot! :wink:
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 20:55

Als je het echt wil weten, moet hier onder maar even kijken. Het heeft niets met Peugeot te maken, sorry.....


een Jaguar XJ 6 Coupe series II uit 1974...
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Idranor » 19 feb 2006, 21:27

Daar hoe je je helemaal niet voor te schamen hoor! :D Fotootje?
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor Jeetje » 19 feb 2006, 21:34

Op welke uiterlijke gebreken moeten we goed letten?


Hmmm... :?

Dat zijn er bij de J7 nogal wat (helaas)!

Allereerst maar eens op roest 'checken'. De hardnekkigste roest komt op de volgende plaatsen voor...

Buitenkant:

- Onderkanten van de (schuif)deuren
- Rondom de ramen
- onder de knipperlichten aan de voorzijde
- rondom de scharnieren aan de achterzijde (bovenzijde frietklep en zijkant bij de onderdeurtjes)
- De naden (met name links) van boven naar beneden waar de panelen aan elkaar gezet zijn (zit kit tussen)
- De voorkant boven de koplampen (*1)
- De dakrand (rondom) (*2)
- De (gepuntlaste) rand tussen de voorruitstijl en de deuropening (*3)

ad *1: daar hoort een kitrand te zitten en langs die kitrand wil het nogal eens roesten. Als er geen kitrand (meer) zichtbaar is, moet je heel goed opletten: vaak is die kitrand namelijk dichtgeplamuurd en er overheen gespoten. Daar gaat het dan heel snel en heel hard roesten!!!

ad *2: Daar zit vaak een soort 'klemstrip' op (zoals je ook vaak bijvoorbeeld aan de binnenkant van deuren ziet, waarmee de dakbekleding rondom de deuropening wordt afgewerkt). Haal die even los en beoordeel de kwaliteit (roest?) van de dakgoot.

ad *3: Ook langs de voorruit aan weerszijden naar beneden loopt een gootje en ook daar zit vaak zo'n klemstrip overheen. Bekijk ook die goot even goed. Die roest ook vaak en heel erg!


Binnenkant:

- Rondom de achterwielkasten op bodemhoogte (zeer zwak punt bij de J7!)
- Bij de instap (daar ligt -over het algemeen- een rubber matje). Haal het matje eens weg en kijk rondom (vooral aan de voorzijde).
- Bij de achterdeurtjes: open de achterdeurtjes en kijk aan de onderkant; bij de dorpel...
- Bij het voeteneind (aan beide zijden) zit een flensnaad. Hoe roestig is die?

Tip: neem een magneet mee. Als je het vermoeden hebt dat ergens veel roest onder zit, of dichtgeplamuurd is, houd je even de magneet ertegen aan: blijft hij zitten is het oké, valt hij eraf is er waarschijnlijk een 'probleem'...

Technische gebreken die je 'snel' kunt checken:

- Hebben de banden droogtescheurtjes en wat is de overall staat van de banden? (die zijn namelijk moeilijk te vinden en relatief kostbaar)
- Zit er niet teveel speling op de schuifdeuren? Hoe schuiven ze? (ze moeten lekker soepel schuiven en gemakkelijk in het slot vallen)
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 21:38

http://www.xjc.com.au/gallery-07.htm

Links onder in, ik zou niet weten of je via dit forum ook foto's kunt plaatsen.. (http://www.xjc.com.au/images/gallery/DutchCoupe2.jpg)
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Jeetje » 19 feb 2006, 21:39

Heb je ook een linkje naar een foto van de J7 waar jullie oog op gevallen is??? :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 21:42

Jeetje, wat een lijst, heel erg bedankt voor de info, zo gaan we kritisch op pad. Gewapend met een magneet. Toch blijft het een mooie camper, ik hou je op de hoogte. gr. Freedom.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 21:46

Dat lukt dus niet want de foto staat in mijn mailbox, gekregen van een kennis. :(
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Jeetje » 19 feb 2006, 21:46

Waar woon je? Als je in de buurt van Amsterdam woont, kun je even bij ons langskomen en dan kan ik je de 'zwakke punten' even live laten zien aan onze J7 (al heeft die die zwakke plekken -natuurlijk- niet :wink: )...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 21:53

Ik woon in het midden des lands, momenteel zeer druk met de voorbereiding van de jaarrekening dus dat zit er ff niet in. Maar ik begrijp de strekking van je verhaal en ga gewapend met magneet en deskundige op pad. Ik weet dat er wat roest is, heeft de verkoper keurig gemeld. Weet alleen nog niet waar die zit. De vraagprijs is rond de 1200,00 euro, dus ik zie wel waar het heengaat. Ik laat het vervolg weten, gr. Freedom.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Gilletti » 19 feb 2006, 21:54

Deze? Afbeelding

Afbeelding
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 21:58

Yep, hij is mooi he :mrgreen: mag het fotootje ietsie kleiner op het peugeotforum :twisted:. Anders worden we misschien geroyeerd. :wink:
gr. Freedom
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Jeetje » 19 feb 2006, 21:58

freedom schreef:Dat lukt dus niet want de foto staat in mijn mailbox, gekregen van een kennis. :(


Stuur maar even naar me toe, dan zet ik het plaatje wel even op het forum (als je dat wilt/goed vindt)...

Stuur het maar naar JeetjeJ7@chello.nl ...

Overigens staat er op het moment ook een J7 op marktplaats voor 1000 euri: verhoogd, schuifdeuren voorzijde, caravandeur aan de zijkant, frietklep aan de achterkant en ziet er zo op het plaatje best aardig uit...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 22:07

Ja, ik zag het, die is het. Die foto heb ik ook, gr. Freedom.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 22:09

De foto die ik zo even mailde komt terug, is je mailbox vol?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Jeetje » 19 feb 2006, 22:19

Nee, hoor! Ik heb die foto gewoon ontvangen...

Hier issie:
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 22:21

Klopt, is ie niet mooi. gr.Freedom.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Idranor » 19 feb 2006, 22:25

Het is inderdaad wel een dotje hoor! :wink: Alleen die zijdeur ziet er niet zo mooi uit...
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 22:26

maar is wel handig als je naar binnen wil, gr. Freedom :lol:
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Idranor » 19 feb 2006, 22:27

:mrgreen:

Dat wel natuurlijk!


Maar ik bedoel hij is anders dan bijvoorbeeld die van Jeetje: hoger en zonder de strepen/golven...
305 SRDT (en nog wat andere eighties verantwoorde automobielen)

The 305 is still alive!
Avatar gebruiker
Idranor
 
Berichten: 2740
Geregistreerd: 05 sep 2005, 08:40
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor freedom » 19 feb 2006, 22:32

Jeetje heeft een originele schuifdeur? Dan is er in dit model waarschijnlijk een draaideur later ingezet is. Maar zo goed ken ik de originele uitvoering niet, ben nog veel info tot mij aan het nemen door veel te lezen. We zullen zaterdag wel zien hoe hij er in het echt bijstaat. gr. Freedom
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Jeetje » 19 feb 2006, 22:33

Er zijn wat carrosseriebouwers geweest die bij het bouwen van de fabriekscampers gebruik hebben gemaakt van caravanmaterialen (zoals bijvoorbeeld de ramen, de deuren, etcetera).

Jeetje is voorzien van de zijschuifdeur die bij het 'normale' busje hoort. De carrosseriebouwer van deze J7 heeft kennelijk gekozen voor een caravandeur (die ook niet schuift, maar 'gewoon' open gaat)...

Die deur zou dus best 'origineel' kunnen zijn. Of ze dat ook is, kan ik zo niet beoordelen. Ik ken deze carrosserievariant namelijk (nog) niet.

Weet je trouwens welke carrosseriebouwer deze J7 heeft (op)gebouwd?

Kijk, dit zijn bijvoorbeeld fabriekscampers die door diverse carrosseriebouwers zijn gebouwd (bijvoorbeeld door Pilote):

Afbeelding
Afbeelding
en dit een 'standaard' fabriekscamper (niet verhoogd, verlengd, etcetera):
Afbeelding
(waarbij overigens opvalt dat deze geen doorgang van het bestuurdersgedeelte naar het campergedeelte heeft)

Deze opbouw lijkt wel veel op die die je gaat bekijken:
Afbeelding

En hier een tweetal plaatjes waarop een originele zijschuifdeur goed is te zien (het zijn wel plaatjes van Jeetje, sorry... :oops: )

Afbeelding
Afbeelding
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Joliet Jake Blues » 20 feb 2006, 01:35

Zo'n schuif deur is toch wel mooier hoor en erg hadig lijkt me als je een erg klein camping plaatsje hebt :lol: .
En de schuifdeuren zijn toch eigenlijk de handels merken van de J7
305 GLD Comm. '86
306 XT Break LPG '98
Toyota Celica 2.0 '82
Ford Mustang cabrio '68
Joliet Jake Blues
 
Berichten: 1685
Geregistreerd: 30 okt 2005, 03:45
Woonplaats: Maasbommel

Berichtdoor freedom » 20 feb 2006, 10:11

Schuifdeuren zijn idd het handelsmerk, maar die heeft de camper ook, bestuurders- en bijrijderszijde. Wat ik ook erg leuk vind is de achterzijde, met de frietklep. Dus twee handelsmerken out of three, daar kan ik goed mee leven. Bedankt voor de foto's. Zo kan ik rustig de ramen vergelijken met de foto's. Er zijn wel heel veel uitvoering op de markt gekomen, allemaal net een beetje anders. Ben nu toch wel erg nieuwsgierig naar het campertje.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
freedom
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 19 feb 2006, 10:51
Woonplaats: Nederland

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten