Pigou se présente

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Pigou se présente

Berichtdoor Pigou » 29 maart 2019, 19:40

Bonjour !
Ik ben dus Pigou, houd van Franse automobielen en overweeg -nee, ik heb inmiddels besloten- een 205 te kopen. Als gebruiksauto, maar ook om er uiteindelijk een oldtimertje van te maken. Francofiel ben ik ook wel... heb er gewoond en ben bijna docent Frans..

Mijn eerste auto was een Partner (zelfstandige, dus een rood bestelautootje op diesel). Vervolgens een 306 break. Saaie auto, maar super betrouwbaar, heel weinig mee gehad. Hij is uit 1997 en volgens de RDW nog steeds op de weg!

Vervolgens een Renault 4 gehad. Dat was erg leuk: ik heb er erg veel van geleerd, maar uiteindelijk toch weg gedaan wegens gebrek aan tijd en geld (en comfort was ook ver te zoeken in dat autootje). Een jaartje heb ik mogen rijden in een 205 forever, tot onverlaten deze auto in de fik staken. Heel sneu zo'n actie.

Nu heb ik een Berlingo, wat natuurlijk weer Partner is, maar hij wordt me te duur in wegenbelasting en het is lastig parkeren met zo'n beest. Kortom: ik verlang weer naar een 205 waar ik de eerste 2 jaar niet zoveel aan hoef te doen, en daarna wil ik daar enorm veel liefde (geld) in gaan steken. Ik ben hier om er een beetje achter te komen welke modellen er zo zijn, waar ik op moet letten bij aankoop. Ik kom op dit moment niet verder dan: t mot zunig zijn in gebruik en een kek kleurtje hebben (geen zwart, donkergroen, grijs. Doe mij maar een knalkleurtje!).
Laatst bijgewerkt door Pigou op 03 apr 2019, 15:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Pigou se présente

Berichtdoor 205RJ » 30 maart 2019, 07:01

Bonjour Pigou,

Welkom op dit forum! Leuk dat je weer op zoek bent naar een 205! Er zijn hier veel mensen met ‘Een sterk nummer’, dus je zult er een hoop over kunnen vinden. Zo heb ik alweer 2,5 jaar een knalblauwe Génération, een heerlijke auto om lekker mee te rijden en af en toe te hobbyen. Er zijn veel speciale modellen geweest van de 205, zoals natuurlijk de GTI maar ook de XS, Roland Garros, Lacoste, CTI en ga zo maar door... Veel mensen zijn specifiek op zoek naar zo’n leuke speciale uitvoering, maar je kan ook voor een ‘gewonere’ uitvoering gaan zoals een Génération of weer een Forever. Het voordeel van deze twee modellen is dat ze een stuk nieuwer zijn, goedkoper en vaak minder versleten. Mijn advies zou dan ook zijn om een leuk exemplaar uit deze categorie te vinden met niet al teveel kilometers maar waar wel goed voor gezorgd is, zodat je eerst lekker een tijd kan rijden! Houd er wel rekening mee dat het wat oudere auto’s zijn, en reserveer toch een bedrag voor wat onderhoud in eerste instantie. Dus af en toe moet er wel het een en ander aan gebeuren, maar het voordeel is dat het allemaal simpele techniek is en daardoor goed betaalbaar. In ieder geval veel succes en plezier met de zoektocht!
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Pigou se présente

Berichtdoor Pigou » 03 apr 2019, 11:14

Dank voor je reactie 205RJ!

Ik ben echt verliefd op het model met geribbeld kontje, van voor 1994. Ik ben niet specifiek op zoek naar een bijzondere uitvoering, maar 5-deurs zou prettig zijn. Belangrijker vind ik dat er een beetje onderhoud aan is gedaan, en dat hij qua roest ok is. Ik kan natuurlijk voor een latere gaan, maar ik heb juist het idee dat die de laatste jaren vooral zijn gekocht als goedkoop autootje op 'op te rijden'. Als ik er één uit bijv. 1990 zou kopen, is er vaak door een liefhebber al het eea aan gedaan om hem op de weg te houden. Sowieso houd wat geld apart voor onderhoud, maar de eerste 2 jr zit ik niet heel ruim in de centen (volg nog een opleiding). Dus geen gti of Roland Garros voor mij :mrgreen:

En andere vraag: hoe check ik nu of er nare roestplekken zijn? Zijn er bekende plekken die roesten? Ik zie ook wel eens een dichtgeplamuurde bodem met tectyl, maar daaronder kan het behoorlijk tekeer gaan heb ik begrepen. Mijn Renault4 had ook een getectyleerde bodem, maar dat was na vers laswerk aangebracht (ook alles goed vanaf de binnenkant te zien), dus daar waren geen verrassingen.

Ik las ook dat veel autofabrikanten vanaf begin jaren 90 fabriek-af roestbescherming aanbrachten. Hoe zit dit met de 205?
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06

Re: Pigou se présente

Berichtdoor beeperhorrie » 03 apr 2019, 16:27

De 205 is een van de meest roest vrije auto's uit die tijd. Inmiddels kan er echt wel roest optreden.
Waar op te letten is het subframe en bij de vierdeurs modellen de dorpel onder de B stijl en voor de achterwielen.

De jongste 205jes zijn inmiddels ook al meer dan 20 jaar oud en dus zal er altijd wel onderhoud zijn gepleegd anders waren ze er echt niet meer. Punt is natuurlijk dat een 205 niet erg duur is in aanschaf en dat er genoeg mensen zijn die er een kopen om hem op te gebruiken.
Koop met verstand, bijvoorbeeld als de banden helemaal kaal zijn zal het met de rest van onderhoud ook wel slecht gesteld zijn.
Veel 205jes van het laatste model werden ook gekocht door oudere mensen en als die hem nu weg doen dan kan je er voor weinig een perfect onderhouden auto aan hebben.

Succes met de queste!
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Pigou se présente

Berichtdoor Pigou » 03 apr 2019, 19:59

Ik had al het idee dat de roest mee zou vallen met de 205...
al was ik laatst gaan kijken naar een prachtig dealer-onderhouden 106 van rond '99 en eenmaal op de brug zag ik direct 2 lelijke doorgeroeste plekken. Mijn oog is nog niet goed genoeg in beoordelen of het de moeite is voor dat geld (wie weet waren het ook de enige twee plekken), maar achteraf ben ik er wel blij mee, want na een maand wikken en wegen (en veel lezen en kijk), wil ik echt zeker weten een 205.

Fijn om te weten van de plekken voor de 4-deurs! Dank voor de tip. Subframe is vrij duidelijk in beeld als ie op de brug staat, dus dat komt goed.

Mezelf kennende word ik toch niet zo enthousiast van de nieuwere 205, die ik dan weer net-niet-zo-leuk vind. Ik koop liever een oudere 205 van een liefhebber, wetende wat eraan gedaan is, en wat eventuele aandachtspunten zijn dan een totale gok van een willekeurige particulier of autohandelaar die alleen maar roept "hij heeft een jaar apk, dus je kunt er een heel jaar mee rijden". Fijn joh, maar ik wil er nog veel langer mee gaan doen.

Ben ik nu zo onverstandig aan het denken? Ik ben overigens bepaald niet impulsief en heb eigenlijk met alle auto's die ik puur op verstand koop zoiets van 'ik doe wel wat hoognodig is voor de apk. Eigenlijk vind ik dat ook gewoon erg zonde van auto's en wil ik het nu anders.
Eigenaresse van een 205 Accent uit 1992
Pigou
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 maart 2019, 19:06


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten