Even voorstellen, mijn Peugeot 205 XS RG en ik!
Geplaatst: 23 aug 2017, 17:14
Hallo,
Mijn naam is Bart Hoogland, kom uit Bovenkarspel en ben nu 23 jaartjes jong. En een groentje wat betreft forums en Peugeot.
Al enige tijd ben ik op zoek geweest naar een tweede autootje voor de leuk erbij en wist maar niet wat ik wilde. (Heb 1 BMW, 2 Volkswagens gehad maar vond dit toch te weinig karakter hebben) Als daily rijd ik in een Alfa 147. Totdat ik een paar 205'jes op internet te koop zag staan. Ik heb het ontwerp altijd al mooi gevonden, met name de voor en zijkant vind ik erg geslaagd. Nadat ik me er meer en meer in verdiepte hoe meer ik verleid ben door deze kleine karakteristieke Franse autootjes.
Het moest dus een 205 worden en ik had mezelf de volgende eisen op gelegd:
-Bouwjaar 92 of ouder i.v.m. oldtimerverzekering.
-Minstens een 1.4 omdat ik toch van een beetje pit houdt.
-Een 3 deurs aangezien ik deze zelf het mooist vind.
-Zo min mogelijk roest, aangezien ik niet zelf kan lassen.
-Zo origineel mogelijk
-Technisch mag er wat werk aan zitten. (Ben geen automonteur, maar heb 2 rechter handen en het internet aan mijn zijde.)
-De richtprijs voor al dit moois mocht van het vrouwtje niet meer kosten dan 1000 piek. (aardig krap dus)
Met dit eisen lijstje heb ik een aantal dagen het internet afgestruind, totdat ik er eentje tegen kwam waarbij ik elke eis kon afvinken.
Vrijdag 18-8 kwam ik er eindelijk een tegen die aan al mijn eisen ruimschoots voldeed. 9 uur nadat de advertentie online was gezet was de verkoper akkoord gegaan met me bod en kon ik diezelfde middag komen kijken.
Na de Peugeot goed te hebben bekeken en een proefrit te hebben gedaan (waardoor ik helemaal gecharmeerd ben door de 205) de auto gekocht. Vandaag 23-8 heb ik hem opgehaald met nieuwe APK. De terugreis van anderhalf uur was al puur genieten. Schuifdak open, zonnetje op de bol en lekker over B wegen naar huis tuffen. Het kosten hem geen centje pijn. Soms even het gas erop en dan wilt hij echt wel( het is trouwens een hij omdat er overal Roland Garros staat kan het geen zij zijn). Boven de 4000 toeren hoor je de carburateur open slaan en springt hij vooruit, heerlijk.
Nu zullen jullie denken; leuk verhaal dit allemaal, maar wat heb je nou gekocht?
Nou dit: Een Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros uit 1992, zie hier de foto's:
Voorbumper lijkt grijs kunstof, maar is de originele groene.
Helaas niet de originele vloer matten.
Ziet er aardig netjes uit, maar de motor zweet wel aardig olie en de carburateur lekt volgens mij een beetje benzine.
De veerpoot lijkt een beetje door het metaal te drukken. Nog niet gekeken hoe ernstig dit verroest is.
De auto heeft 159 dkm gereden (volgens de RDW onlogisch). Ik ben de 5de eigenaar en hopelijk ook de laatste. Degene waarvan ik de 205 gekocht heb (het was de hobby auto van een garage eigenaar),heeft hem sinds 2014. Toen is er gelijk een nieuwe distributie set op gekomen. Ook heeft hij de remleidingen vervangen voor koperen en de remschijven vervangen.
Ik weet nog niet precies wat ik met de Peug wil gaan doen, sowieso technisch helemaal in order maken. Maar of ik hem weer als nieuw wil gaan maken, aan de ene kant vind ik de kleine beschadigingen etc. ook wel wat hebben. Hij is tenslotte 25 jaar oud en in mijn ogen mag je dit gerust aan een auto zien. Hij is nu in ieder geval onder de boom vandaan waar hij 3 jaar heeft gestaan en staat nu lekker droog in de schuur.
Even kijken of ik zondag 10 september vrij ben, anders wil ik ook graag meedoen met de achterhoek toertocht. Okal weet ik niet wat de algemene ervaringen zijn over deze tochten.
Nu eerst Roland binnen kort goed schoonmaken. (ik heb hem Rolan genoemd, de reden lijkt me vrij duidelijk) en dan zien we wel verder.
Ik houd jullie ge-update!
Mijn naam is Bart Hoogland, kom uit Bovenkarspel en ben nu 23 jaartjes jong. En een groentje wat betreft forums en Peugeot.
Al enige tijd ben ik op zoek geweest naar een tweede autootje voor de leuk erbij en wist maar niet wat ik wilde. (Heb 1 BMW, 2 Volkswagens gehad maar vond dit toch te weinig karakter hebben) Als daily rijd ik in een Alfa 147. Totdat ik een paar 205'jes op internet te koop zag staan. Ik heb het ontwerp altijd al mooi gevonden, met name de voor en zijkant vind ik erg geslaagd. Nadat ik me er meer en meer in verdiepte hoe meer ik verleid ben door deze kleine karakteristieke Franse autootjes.
Het moest dus een 205 worden en ik had mezelf de volgende eisen op gelegd:
-Bouwjaar 92 of ouder i.v.m. oldtimerverzekering.
-Minstens een 1.4 omdat ik toch van een beetje pit houdt.
-Een 3 deurs aangezien ik deze zelf het mooist vind.
-Zo min mogelijk roest, aangezien ik niet zelf kan lassen.
-Zo origineel mogelijk
-Technisch mag er wat werk aan zitten. (Ben geen automonteur, maar heb 2 rechter handen en het internet aan mijn zijde.)
-De richtprijs voor al dit moois mocht van het vrouwtje niet meer kosten dan 1000 piek. (aardig krap dus)
Met dit eisen lijstje heb ik een aantal dagen het internet afgestruind, totdat ik er eentje tegen kwam waarbij ik elke eis kon afvinken.
Vrijdag 18-8 kwam ik er eindelijk een tegen die aan al mijn eisen ruimschoots voldeed. 9 uur nadat de advertentie online was gezet was de verkoper akkoord gegaan met me bod en kon ik diezelfde middag komen kijken.
Na de Peugeot goed te hebben bekeken en een proefrit te hebben gedaan (waardoor ik helemaal gecharmeerd ben door de 205) de auto gekocht. Vandaag 23-8 heb ik hem opgehaald met nieuwe APK. De terugreis van anderhalf uur was al puur genieten. Schuifdak open, zonnetje op de bol en lekker over B wegen naar huis tuffen. Het kosten hem geen centje pijn. Soms even het gas erop en dan wilt hij echt wel( het is trouwens een hij omdat er overal Roland Garros staat kan het geen zij zijn). Boven de 4000 toeren hoor je de carburateur open slaan en springt hij vooruit, heerlijk.
Nu zullen jullie denken; leuk verhaal dit allemaal, maar wat heb je nou gekocht?
Nou dit: Een Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros uit 1992, zie hier de foto's:
Voorbumper lijkt grijs kunstof, maar is de originele groene.
Helaas niet de originele vloer matten.
Ziet er aardig netjes uit, maar de motor zweet wel aardig olie en de carburateur lekt volgens mij een beetje benzine.
De veerpoot lijkt een beetje door het metaal te drukken. Nog niet gekeken hoe ernstig dit verroest is.
De auto heeft 159 dkm gereden (volgens de RDW onlogisch). Ik ben de 5de eigenaar en hopelijk ook de laatste. Degene waarvan ik de 205 gekocht heb (het was de hobby auto van een garage eigenaar),heeft hem sinds 2014. Toen is er gelijk een nieuwe distributie set op gekomen. Ook heeft hij de remleidingen vervangen voor koperen en de remschijven vervangen.
Ik weet nog niet precies wat ik met de Peug wil gaan doen, sowieso technisch helemaal in order maken. Maar of ik hem weer als nieuw wil gaan maken, aan de ene kant vind ik de kleine beschadigingen etc. ook wel wat hebben. Hij is tenslotte 25 jaar oud en in mijn ogen mag je dit gerust aan een auto zien. Hij is nu in ieder geval onder de boom vandaan waar hij 3 jaar heeft gestaan en staat nu lekker droog in de schuur.
Even kijken of ik zondag 10 september vrij ben, anders wil ik ook graag meedoen met de achterhoek toertocht. Okal weet ik niet wat de algemene ervaringen zijn over deze tochten.
Nu eerst Roland binnen kort goed schoonmaken. (ik heb hem Rolan genoemd, de reden lijkt me vrij duidelijk) en dan zien we wel verder.
Ik houd jullie ge-update!