Pagina 1 van 2

Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 11:19
door Johan_309GTI16
Omdat ik toch regelmarig rond neus op dit forum leuk het me leuk om mij eens voor te stellen. Benieuwd wat jullie vinden van deze auto

Ik heb deze auto van mijn broer overgenomen in 1999. Ik vond het toen al een wolf in schaapskleren. In de Miami Blue uitvoering vind ik de auto op zijn mooist. Standaard voorzien van strakke velgen die ook onder de 205 GTI 1.9 zitten, elektrische ramen, automatische deur vergrendeling met afstand bediening, een groot schuifdak, klap raampjes achter die je kunt bediening vanuit de midden console, en lekker zittende sportstoelen met meerdere verstel mogelijkheden, is hij dus vrij compleet voor een auto uit 1990. In deze auto zit dus een 1.9 16 klepper met standaard 160 pk. En dit is dus het leuke van deze auto, als er een GSI of een GTI naast staat, zelden dat ik de achterkant van de andere auto zie.

Voor dagelijks gebruik is deze ook zeer geschikt, voor mij is het comfort dus ook de strakke wegligging. Het mooiste blijft het vermogen bij het optrekken en de topsnelheid van 235 km/h op de teller.

Beste GTI destijds (270.000 km)
I.v.m. het 20 jarige bestaan van autoweek, zochten ze de voor vergelijking van de 308GTI de GTI die 20 jaar geleden ook werd uitgebracht. Gezien er hier niet zo heel veel van rijden kreeg ik een mail of ik wilde meewerken aan een video film, met de 309GTI16 als introductie. Natuurlijk leek mij dit leuk, en zo geschiedde. Vooral de erkenning al dat dit gewoon de beste GTI was voor die tijd, en dat het zelfs huidige begrippen nog snel is. Na 20 jaar nog steeds de

Maar er was ook een probleem ontstaan, namelijk niet willen starten, probleem deed zich niet altijd, lekker van die vage problemen. Startmotor liep wel, accu was goed, maar het motor management lampje branden ook niet daarom heb ik op internet maar eens gezocht naar elektrische schema’s. Op een gegeven moment zat ik te denken aan een fout in ecu, omdat het lampje ook niet brande, maar dan zou je toch ook problemen tijdens het rijden verwachten. Maar bij het nalopen van de schema’s kwam ik uit op het relais voor de injectie. Omdat het een paar weken goed ging, deze nog niet vervangen, tot van de week, weer het zelfde probleem. Nu kon ik het probleem wel beter ‘testen’ en door tegen het relais aan tikken wist ik wel bijna zeker dat het hieraan moet liggen. Deze vervangen door een ander exemplaar en nu hopen dat het
probleem wegblijft.

Motor revisie (270.322 km)
Zoals eerder vermeld had de motor wat last van olie verbruik, ongeveer 1 liter op 3200km. Omdat ik de auto al een ruime tijd in bezit heb, weet je ook staat van het blok. De motor had in het begin een normaal olieverbruik, en langzamerhand werd het steeds iets meer. Op een gegevens moment moet je een keuze maken, of het zo laten of dit verhelpen. Gezien ik de auto voorlopig niet ga verkopen, en de auto altijd betrouwbaar is gebleken, en ik heb de laatste jaren gewoon weinig kosten gehad, komt alleen voor de apk in de garage. Vandaar dat het investeren in een revisie, kan worden gezien als ‘normaal’onderhoud.

Eenmaal de kop eraf bleek dat deze nog in goede staat verkeerde, maar dat de kleprubbers keihard waren geworden, had ik ook al wel verwacht. Je kon ook al zien dat de koppakking aardig aan het vergaan was.
Eenmaal het spaghetti spruitstuk eraf, bleek dat deze ook iets was krom getrokken, en deze dan ook laten vlakken.
Bij het revisie bedrijf de kop laten vlakken, kleppenzettingen laten slijpen en alle pakkingen laten vernieuwen. De o-ringen van de olie galerij waren ook keihard geworden, deze gelijk laten vervangen.

Nu de kop er toch af was gelijk de cilinderbussen laten honen en nieuwe zuigerveren laten monteren. Voordeel van cilinderbussen is, je hoeft niet het gehele blok eruit te halen om het te reviseren. Het bleek dat de olieschraap veren ook aardig vast zaten, en met een nieuwe set ringen kan het weer even mee.

Helaas bleek tijdens de eerste start-up dat er ergens koelvloeistof weglekte. De schuldige bleek een cilinderbus te zijn, en om hier bij te kunnen moet de kop er weer af, en kun je alles weer uit elkaar halen.
Bussen weer terug geplaatst en zover in elkaar gezet dat de koelvloeistof er weer op kon. Gecontroleerd of alles goed dicht was, dit bleek nu zo te zijn, en dan kun je de rest weer afbouwen.

En dan is het zover dat de motor weer gestart kan worden, deze sloeg gelijk mooi aan, wel moesten de klepstoters zich vullen met olie, kun je in het begin goed horen tikken.

Tijdens het demonteren kom je nog wat andere zaken tegen, en het was verstandig om deze te gelijk te vervangen zoals de: radiateur, olievul slang, slangklemmen, benzineslang en nog wat klein spul.

Al met al is het weer en fris blok wat weer even mee moet kunnen.
Ben er toch wel een beetje trots op hou strak de auto er bij staat, vrienden zeggen ook dat ik de auto moet laten taxeren, misschien wel een goed idee.

Hieronder enkele foto’s,.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 11:44
door Gilletti
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je mooie 309!
De echt bijzondere en goede exemplaren (ook de minder exclusieve uitvoeringen) beginnen nu langzaam over te blijven en in handen van liefhebbers te komen.

Taxeren zou ik zeker doen. :!:
Ze worden schaars en zeker met een 309 wil de dagwaarde nog wel eens heel erg laag gesteld worden door verzekeraars.
In zo'n geval is het goed als je een deugdelijk bewijs van de echte waarde hebt.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 11:52
door fab405
Welkom! Mooie 309, ik heb het filmpje gezien :wink:

Goed preventief onderhoud! Had ik dat ook maar bij mijn 309 GTI (8v) laten doen, dan waren de drijfstanglagers er waarschijnlijk niet uitgelopen...

Veel succes en plezier nog :wink:

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 12:23
door Anne Jan
Mooi!
Het water loopt me in de mond :mrgreen:
Vooral koesteren, een toekomstige klassieker in een schitterende kleur.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 13:36
door Harrie
Welkom ( alsnog )! Schitterende 309 GTI16 ! in de mooiste kleur :wink:

grt, Harrie

EDIT: oeps, foutje in oude tekst, gewist.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 14:34
door Johan_309GTI16
Bedankt allen.
De 309 was/ is wel een beetje een vreemde auto in het Peugeot gamma, het model spreekt niet iedereen aan, maar in deze uitvoering vind ik het toch wel een geslaagd model, en toch wat onderschat. 8)

Quote Harrie.
Alle extra documentatie is welkom. Ik heb al enkele verslagen en documentatie boeken bij elkaar, maar deze kende ik nog niet.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 17:53
door aj
mooie gti16. die moet je koesteren.

echt prachtig!

heb je ook foto's van de revisie?

de 309 is een beetje vreemd maar rijd heerlijk!!!

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 21:32
door Johan_309GTI16
Omdat foto's soms meer zegt dan woorden:

Afbeelding
Kop zoals die eraf kwam.

Afbeelding
Onderblok met de bussen

Afbeelding
Bussen en zuigers gescheiden van het blok

Afbeelding
De cilinderkop

Afbeelding
De gehoonde bussen terug met de zuigers voorzien van nieuwe zuiger veren.

Afbeelding

Kop terug van de revisie

Afbeelding
Spaghetti sprtuistuk voorzien van koperen moeren

Afbeelding
Kop terug geplaatst, kleppen ingeslepen alle pakkingen vernieuwd
Afbeelding
Geheel weer samen gevat

Een hele operatie, maar ik vond het wel de moeite waard.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2011, 21:33
door Johan_309GTI16
Johan_309GTI16 schreef:Omdat foto's soms meer zegt dan woorden:

Afbeelding
Kop zoals die eraf kwam.

Afbeelding
Onderblok met de bussen

Afbeelding
Bussen en zuigers gescheiden van het blok

Afbeelding
De cilinderkop

Afbeelding
De gehoonde bussen terug met de zuigers voorzien van nieuwe zuiger veren.

Afbeelding

Kop terug van de revisie

Afbeelding
Spaghetti spruitstuk voorzien van koperen moeren

Afbeelding
Kop terug geplaatst, kleppen ingeslepen alle pakkingen vernieuwd
Afbeelding
Geheel weer samen gebouwd

Een hele operatie, maar ik vond het wel de moeite waard.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2011, 22:43
door Remon309
Welkom hier, mede GTI16 liefhebber ! :mrgreen:

Ik ken je naam voornamelijk van het Autoweek forum. (waar ik overigens zelf geen lid van ben)

Koester hem, houdt hem heel en houdt hem origineel. 8)

BerichtGeplaatst: 14 maart 2011, 23:04
door Steven309
Ik ben fan! 8) Mooiste kleur op een 309...

BerichtGeplaatst: 15 maart 2011, 17:46
door Johan_309GTI16
Dank jullie.

Dit is naar mijn mening echt een rijders auto. Gewoon heerlijk om er af en toe in te rijden. Ik ga deze origineel houden, voor mij geen tupperware dingen of zo.

Ben wel benieuwd hoeveel exemplaren en nog rond rijden in Nederland. 8)

BerichtGeplaatst: 22 maart 2011, 10:41
door Johan_309GTI16
Gisteren is de auto probleemloos door de APK keuring gekomen, kunnen we weer een jaartje vooruit. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 22 maart 2011, 13:29
door Harrie
Johan_309GTI16 schreef:Gisteren is de auto probleemloos door de APK keuring gekomen, kunnen we weer een jaartje vooruit. :mrgreen:

Gefeliciteerd ! met een goed onderhouden Peugeot is APK toch 'appeltje-eitje'? 8)
Geniet er van :wink:
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 30 maart 2011, 20:17
door Johan_309GTI16
Een beetje 'verwennen' doet al wonderen. :mrgreen:

Harrie: heb je toevallig dat verhaal uit de autovisie kunnen opsnorren :?:

BerichtGeplaatst: 30 maart 2011, 20:21
door Harrie
Johan_309GTI16 schreef:Een beetje 'verwennen' doet al wonderen. :mrgreen:

Harrie: heb je toevallig dat verhaal uit de autovisie kunnen opsnorren :?:
nee, helaas nog niet, de oude AV's liggen op zolder achter héél veel ander spul...
dat wordt dan graven... komt goed als ik eens tijd heb.
"Als ik tijd heb, denk ik er niet aan; als ik er aan denk, heb ik geen tijd" :mrgreen:
grt, Harrie

Re: Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 01 maart 2012, 10:47
door Johan_309GTI16
Even wat laatste updates, dit weekend de middendemper vervangen voor een nieuw exemplaar, in de oude kwamen enkele gaatjes. En de nieuwe emblemen van Peugeot en 309 geplaatst.

Afbeelding
Oude boven nieuwe onder

Afbeelding

Afbeelding

Re:

BerichtGeplaatst: 01 maart 2012, 11:22
door Walle69
Harrie schreef:
Johan_309GTI16 schreef:Een beetje 'verwennen' doet al wonderen. :mrgreen:

Harrie: heb je toevallig dat verhaal uit de autovisie kunnen opsnorren :?:
nee, helaas nog niet, de oude AV's liggen op zolder achter héél veel ander spul...
dat wordt dan graven... komt goed als ik eens tijd heb.
"Als ik tijd heb, denk ik er niet aan; als ik er aan denk, heb ik geen tijd" :mrgreen:
grt, Harrie


Johan: je hebt een hele mooie wagen en het hart helemaal op de juiste plaats naar mijn mening; koesteren en rijden met de GTI16

Hè, dat brengt weer herinneringen boven!!

Mijn pa had ook een 309GTI16 Blue miami met een Hollandia glazen schuif/kanteldak en Sebringuitlaat. Daar heb ik veel in gereden en hoogst illegale zaken mee gedaan :oops: , wel fun. Op Zandvoort heb ik ooit de banden vierkant (moeten) remmen :mrgreen: tijdens een uitje met de GTI club, die Frank toen heeft opgezet.
In ieder geval een 309GTI16 is een beest van een auto en de "onze" leeft nog volgens de RDW ( kenteken YP 08 LD)

Dat verhaal van de Burrago met het wiel erop was de 205 FST van Frank Schroer Tuning uit Neede.
eind 80-iger begin 90-iger jaren had hij een bedrijfje met de nadruk op het tunen van 205-jes (techniek en optiek).

Een paar mooie Dimmas heeft ie ook gebouwd.

De 205 FST's waren beesten van auto's: een MI-16 blok met geflowde kanalen, andere kleppen en nokkenassen en als klap op de vuurpijl 2 dubbele Del Orto's 45mm en open luchtfilters.

In een witte 205 FST met bescheiden spoilerpakketje en originele 1.9 wielen en 220 PK heeft Autovisie toen gereden (kwam ook in de hoogste versnelling op TV). In het artiekel stond toen een foto van dat wiel op een Ferrari Testarossa.

Ik ben wel eens met hem mee gereden in dat ding :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: dat is akoestisch en acceleratietechnisch een van de heftigste automobielbelevingen geweest ooit.
5,8 sec van 0 naar 100 en tussen accelleraties die inderdaad sneller waren dan genoemde Ferrari. Topsnelheid was ver boven de 240 !! Alles gemeten! Krankzinnig hard voor een 205.

Zijn bouwsels waren bovendien erg betrouwbaar en duurzaam. Het zou me niets verbazen dat ze nog rondrijden; wie heeft er nog een??

Re: Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 01 maart 2012, 13:48
door Johan_309GTI16
Het is gewoon een heerlijke auto om lekker sportief mee te rijden en voor normaal gebruik. Er zijn wel meer liefhebbers die de 309 koesteren, is toch altijd een buiten beentje geweest.

Dat verhaal van FST uit de autovisie heb ik thuis liggen, wat een geweldige bak. En die weergaloze prestaties uit die MI16. Ik zag laatst op de 205GTIclub site dat er FST onderdelen werden aangeboden.

Hier nog foto's van enkele onderdelen die ik heb opgeknapt.

- Beschermplaat bij de achterrem
- Ophang punten uitlaat
- Houder tbv het reserve wiel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen zijn gestraald

Nu nog even in zilver grijs spuiten

Foto's zijn niet echt geweldig zie ik nu.


Inmiddels de onderdelen gespoten in het zilvergrijs. Even de onderdelen monteren en dan we weer een gedeelte onder handen genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beschermplaten en de steunen voor uitlaat weer gemonteerd, al met al ziet er toch wel een stuk beter uit. Nu nog even het rek voor het reservewiel in kleur spuiten en dan kan deze ook weer gemonteerd worden.
De nieuwe klemmen voor de rem en stuur bekrachtigingsleiding waren ook binnen gekomen, deze ook maar even gemonteerd, en de leidingen zitten nu goed vast.

Afbeelding

Let niet op stalen velg tbv de winterbanden.

Re: Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 01 maart 2012, 22:18
door colin
heerlijke auto! de vergeten held,

meer valt er gewoon niet van te zeggen!

Re: Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 07 maart 2012, 13:30
door Johan_309GTI16
colin schreef:heerlijke auto! de vergeten held,

meer valt er gewoon niet van te zeggen!



helemaal mee eens. 8)

Re: Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 22 maart 2012, 10:23
door Johan_309GTI16
Gisteren de auto weer voorzien van een nieuwe apk, en zonder problemen. :mrgreen:

Re: Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 22 maart 2012, 19:21
door colin
Johan_309GTI16 schreef:Gisteren de auto weer voorzien van een nieuwe apk, en zonder problemen. :mrgreen:



Kijk eens aan:P ;) weer een jaar erbij.

Re: Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 23 maart 2012, 07:16
door jon
Makkelijke keurmeester zeker. :wink:

Maar, gefeliciteerd. Is toch altijd fijn, zeker zonder problemen.

Groet, Jon.

Re: Peugeot 309GTI16

BerichtGeplaatst: 23 maart 2012, 10:39
door Johan_309GTI16
jon schreef:Makkelijke keurmeester zeker. :wink:

Maar, gefeliciteerd. Is toch altijd fijn, zeker zonder problemen.

Groet, Jon.


Je zou haast aan omkoping gaan denken. :mrgreen:

Maar is wel weer lekker zo, ik had even daarvoor wel al de midden demper vervangen, hier begonnen wat kleine gaatjes in te komen.