Pagina 11 van 14

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 03 aug 2012, 21:46
door Cor Rosie
Marinus schreef: We zijn bijna week en 1500km verder en het bevalt goed.


En, istie echt zo zuinig als ze zeggen :?:

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 04 aug 2012, 06:44
door Marinus
Cor Rosie schreef:
Marinus schreef: We zijn bijna week en 1500km verder en het bevalt goed.


En, istie echt zo zuinig als ze zeggen :?:


Met de 407 reed ik meestal tussen de 1:15 tot 1:16. De 508 zit ruim boven de 1:20 want met 72 lieter tankinhoud pas na 1500 km getankt en de tank was nog niet leeg. De 508 is dus wel zuiniger maar hoeveel precies nog niet uitgerekend. De 407 had echter een 2.0 HdiF met 140pk en de 508 heeft een 1.6e Hdi met 115pk dus meer verbruik is dan logisch.

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 04 aug 2012, 17:25
door Manitoba
En dat klopt als een bus!!!! Als er iets is, waar ik oneindig blij mee ben in de 508 is het het feit dat ik niet meer hoef te schakelen met die 2-Tronic. En zoals ik ook (o.a. op datzelfde 508 Forum) al eerder heb gemeld, is dat wanneer je je ervan bewust bent dat het geen automaat is, maar een gerobottiseerde koppeling, is er meer dan prima mee te leven. Het is alleen die kansloze RT6 die het plezier van het rijden behoorlijk verpest...

Desalniettemin: veel plezier met je 508 Marinus. Afgezien van het feit dat het een SW is, heb je een prachtige configuratie :D :wink:

Greetz,
Walter.

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 12 sep 2012, 17:44
door tjark63
tjark63 schreef:Sta zelf voor een soortgelijke wissel, de 407 heeft er na een kleine 5 jaar nu 170000 km op zitten en mag dit najaar weg. Mijn collega heeft al een 1.6 diesel met de 'robot automaat' en hij belt regelmatig dat ie wat later komt omdat ie dan niet voor of achteruit wil, belachelijk gewoon. Start-stop werkt ook niet probleemloos, laatst stond ie stil voor het Julianaplein in Groningen in de ochtendspits, lekker is dat. Die bak hoef ik dus niet, het zal wel een 6-bak 140pk diesel worden, ook geen straf :mrgreen:


Volgende week wordt ie afgeleverd, een hele mond vol:

508 Berline Blue Lease Executive 1.6 eHDI 2Tronic S&S Gris Haria / Cocher Tramontane Antraciet

Toch de 'robot' bak dus, de gunstige 20% bijtelling gaf de doorslag, we zullen zien!

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 15 sep 2012, 15:14
door Marinus
tjark63 schreef:
tjark63 schreef:Sta zelf voor een soortgelijke wissel, de 407 heeft er na een kleine 5 jaar nu 170000 km op zitten en mag dit najaar weg. Mijn collega heeft al een 1.6 diesel met de 'robot automaat' en hij belt regelmatig dat ie wat later komt omdat ie dan niet voor of achteruit wil, belachelijk gewoon. Start-stop werkt ook niet probleemloos, laatst stond ie stil voor het Julianaplein in Groningen in de ochtendspits, lekker is dat. Die bak hoef ik dus niet, het zal wel een 6-bak 140pk diesel worden, ook geen straf :mrgreen:


Volgende week wordt ie afgeleverd, een hele mond vol:

508 Berline Blue Lease Executive 1.6 eHDI 2Tronic S&S Gris Haria / Cocher Tramontane Antraciet

Toch de 'robot' bak dus, de gunstige 20% bijtelling gaf de doorslag, we zullen zien!


Tjark, sinds eind augustus rij ik ook zo'n 508 maar dan een SW, toevalig zelfde kleur. Inmiddels ruim 9.000 km verder en het bevalt uitstekend. Na een paar duizend kilometer zijn mijn rijstijl en de instelling van de robotbak goed op elkaar afgestemd en is het comfortabel rijden. Ik rij veel snelweg en haal zonder problemen gemiddeld 1:19 - 1:20, dus niet te vaak tanken. En lagere bijtelling is weer mooi meegenomen iedere maand. Succes ermee.

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 16 jan 2013, 01:28
door wondervinger
Ik rij sinds 2002 in onze 307 1.6 naar volle tevredenheid. Nu slechts 120000 km gereden.
Gisteren alweer probleemloos door de APK. :D :D Woon - werk doen we beiden op de fiets en zomers heb ik de 403 fam. en de zundapp nog tot mijn beschikking. :mrgreen:

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 16 jan 2013, 01:50
door Brownie
Sinds begin dit jaar van de 604/505 afgestapt als dagelijks vervoer. Nu in een 309 wat beter past bij het huidige weer. :wink:

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 16 jan 2013, 01:54
door joospeugeot
momenteel nog de 205 schoarmaturbodiesel. binnenkort de 206

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 16 jan 2013, 11:39
door tuuur
Nu weer in de Opel Zafira, die al een ruilmotor heeft mogen ontvangen en zopas de brandstofpomp gereviseerd. We hebben er dermate veel in geinvesteerd dat we ondanks de 330.000 op de teller toch nog maar in verder tuffen (ruimotor heeft een ton minder gelopen denk ik).

Maar als mijn vrouw een langere rit heeft op een doordeweekse dag, dan neem ik de 306 cabrio... ;-)

Afbeelding

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 16 jan 2013, 12:11
door MarcoPeus
:mrgreen: Dus je stuurt je vrouw heel vaak op lange ritjes doordeweeks :mrgreen: Zou ik ook doen.

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 16 jan 2013, 12:15
door tuuur
Afgelopen week de hele week, met dank aan de Opel... :mrgreen:

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 16 jan 2013, 21:38
door wondervinger
Dat gaat goed. Hier werken Opel en Peugeot al samen. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 01:36
door Chris605
Naast mijn 605: de trein, de ov-fiets en de Peugeot 107 of 207 (Greenwheels) en soms gewoon een pepermolen van Peugeot, maar alleen om peper of zout af te leveren.

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 20 aug 2013, 10:29
door Nico Injection
Hm, ik geloof dat ik hier een beetje uit de toon val ... Van 1971 tot 1997 reed ik een 404 als dagelijkse auto; op één na steeds met benzine-injectie. Dan door omstandigheden een paar keer wat anders, toen een Peugeot 405 die ik vanwege een gescheurde cilinderkop voortijdig heb opgeruimd. Toen een Mazda 323F uit 1995 en die ik heb ik nog maar net weggedaan (hij rijdt nog steeds en het einde is nog niet in zicht) omdat ik nu meestal met de Honda Civic van mijn vrouw rijd. De Mazda heeft in de ruim tien jaar dat ik ermee heb gereden (toen ik hem wegdeed stond de teller op ongeveer 245.000) minder mankementen gehad dan de 404 in een maand.
Nu ik steeds minder de deur uit hoef, hoop ik de 404 weer regelmatig aan te trappen. Oh nee, dat doe ik met mijn motorfiets. :mrgreen:

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 20 aug 2013, 10:44
door Martijn
Sinds twee weken rij ik na een hele rij ( stuk of 6 denk ik) 508 SW THP en wat korte relaties met o.a. RCZ en 208 GTI nu in een 508 berline HYbrid4. Bevalt prima, rijdt heel erg zuinig ondanks dat ie nog niet is ingereden. Er staat nu 1200 km op en de tank zit nog kwartvol :-) . Daar gaan de Freebees...

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 22 aug 2013, 15:35
door pEus
Martijn schreef:Sinds twee weken rij ik na een hele rij ( stuk of 6 denk ik) 508 SW THP en wat korte relaties met o.a. RCZ en 208 GTI nu in een 508 berline HYbrid4. Bevalt prima, rijdt heel erg zuinig ondanks dat ie nog niet is ingereden. Er staat nu 1200 km op en de tank zit nog kwartvol :-) . Daar gaan de Freebees...


Dan doe ik iets verkeerd want ik haal niet eens 1200 km met een volle tank :roll: En dan heb ik het over zowel korte als lange afstanden :!: :?:

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 22 aug 2013, 16:08
door Martijn
pEus schreef:
Martijn schreef:Sinds twee weken rij ik na een hele rij ( stuk of 6 denk ik) 508 SW THP en wat korte relaties met o.a. RCZ en 208 GTI nu in een 508 berline HYbrid4. Bevalt prima, rijdt heel erg zuinig ondanks dat ie nog niet is ingereden. Er staat nu 1200 km op en de tank zit nog kwartvol :-) . Daar gaan de Freebees...


Dan doe ik iets verkeerd want ik haal niet eens 1200 km met een volle tank :roll: En dan heb ik het over zowel korte als lange afstanden :!: :?:


Tsje Eugene, dan maak je geen optimaal gebruik van de HYbrid4 mogelijkheden en heb je misschien een wat zware rechtervoet bij het accelereren? Ik heb een ecodrive training gehad van de ontwikkelaars van het HY4 systeem, en dan gaat er toch wel een wereld voor je open. Zie trouwens ook de test van de ( door ons gecoachte) ANWB redacteur die op een volle tank diesel van Den Haag naar Italië reed...over de Franse Alpen en met winterbanden. ruim 1700 km op 1 tank, 1 op 23,6 ofzo...

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 22 aug 2013, 16:45
door pEus
Ben onlangs naar Sochaux gereden en heb de terugweg niet gehaald met de eerste tank. Heb echt netjes/rustig gereden. Doorgaans gebruik ik altijd de automatische stand.

Dus zeg het maar :!: :?:

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 22 aug 2013, 19:47
door Marinus
De eerste weken vond ik het nog een sport om met mijn 508 1.6hdi-e s&s rustig en zuinig te rijden en haalde een paar tanks 1:25 en zelfs een keer 1:30.... totdat vakantieperiode voorbij was, mijn geduld op en de realiteit van alledag mij weer met beide benen op de grond zette... :mrgreen: Nu rij ik structureel 1:17 maar kom wel wat vlotter vooruit.
Zal met een hybride wel andere verhoudingen geven, maar rijstijl, belading en omstandigheden hebben nu eenmaal veel invloed op verbruik.

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 22 aug 2013, 21:28
door chr.
Martijn schreef:
pEus schreef:
Martijn schreef:Sinds twee weken rij ik na een hele rij ( stuk of 6 denk ik) 508 SW THP en wat korte relaties met o.a. RCZ en 208 GTI nu in een 508 berline HYbrid4. Bevalt prima, rijdt heel erg zuinig ondanks dat ie nog niet is ingereden. Er staat nu 1200 km op en de tank zit nog kwartvol :-) . Daar gaan de Freebees...


Dan doe ik iets verkeerd want ik haal niet eens 1200 km met een volle tank :roll: En dan heb ik het over zowel korte als lange afstanden :!: :?:


Tsje Eugene, dan maak je geen optimaal gebruik van de HYbrid4 mogelijkheden en heb je misschien een wat zware rechtervoet bij het accelereren? Ik heb een ecodrive training gehad van de ontwikkelaars van het HY4 systeem, en dan gaat er toch wel een wereld voor je open. Zie trouwens ook de test van de ( door ons gecoachte) ANWB redacteur die op een volle tank diesel van Den Haag naar Italië reed...over de Franse Alpen en met winterbanden. ruim 1700 km op 1 tank, 1 op 23,6 ofzo...

Werd die zeker omhoog geduwd :mrgreen: :-) ik vind het tamelijk te optimistisch 1700 op 1 tank.
Maar goed het zal best kunnen ...............

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 22 aug 2013, 21:50
door MarcoPeus
Is t niet zo dat het hybride systeem helemaal niet actief is boven bepaalde snelheden? Hoe zou je er dan profijt van kunnen hebben als je over (naar ik aanneem) de snelweg van Den Haag naar Italie rijdt? Lijkt me dat de wagen dan alleen op de fossiele motor rijdt i.p.v. de elektrische. Zou t graag zelf eens willen testen maar helaas is mijn budget om een 508 Hy4 te kopen niet toereikend.

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 22 aug 2013, 23:02
door 403diesel
MarcoWetzels schreef:Is t niet zo dat het hybride systeem helemaal niet actief is boven bepaalde snelheden? Hoe zou je er dan profijt van kunnen hebben als je over (naar ik aanneem) de snelweg van Den Haag naar Italie rijdt? Lijkt me dat de wagen dan alleen op de fossiele motor rijdt i.p.v. de elektrische. Zou t graag zelf eens willen testen maar helaas is mijn budget om een 508 Hy4 te kopen niet toereikend.


Ik denk dat je een beetje de spijker op z'n kop slaat hiermee Marco. De winst van een hybride systeem zit volgens mij ook juist in stadsverkeer en filerijden; electromotoren hebben een veel hoger koppel dan brandstofmotoren en bijladen doet de verbrandingsmotor op een zo gunstig mogelijk toerental.
Ik zie ook niet echt de toegevoegde waarde als je constant 120 km/uur rijdt. Alleen een bak extra gewicht.

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 23 aug 2013, 11:19
door MarcoPeus
Daarom valt het brandstofverbruik bij de leaserijders die een Hybride auto hebben ook tegen (niet mijn woorden maar die van leasemaatschappijen). De meeste leaserijders maken veel kilometers en die maken ze op de auto(snel)weg. Daar is een hybride niet veel actief, behalve bij filerijden. Een Prius als leaseauto rijden is daarom ook nutteloos m.i. tenzij je veel stadsverkeer rijdt. 400 km per dag rijden (doet een vriend van me) doe je volgens mij nog altijd t beste in een (Peugeot) diesel (doet hij ook, 5008 HDi).

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 28 aug 2013, 12:04
door IVARIO
Mijn alledaagse karretje: Renault Clio 1.5 Diesel, bouwjaar 2006.
Dagelijkse rit van en naar werk: 100 km over rustige slingerweggetjes.
Rijdt superzuinig met 1 op 24, maar heb dan ook geen zware voet.
Daarnaast gaat er echt een heleboel ZOOI in, zie foto (van NL naar Spanje; ja echt, alles er in, inclusief twee personen). :mrgreen:

Ook nog een Mercedes camper 207D uit 1981 (al omgebouwd in 1981 door een Duits bedrijf) en een in Spanje gebouwde Simca 1200LS (model "1100") uit 1975.

Gr., Ivar

P.S.: de sleutel met afstandbediening van de Clio overleeft de wasmachinebeurt niet, ook niet in mijn broekzak...
Afbeelding
Afbeelding

Re: Dagelijks vervoer

BerichtGeplaatst: 28 aug 2013, 19:13
door MarcoPeus
:shock: die houten kist ook? Zoek je nog werk? Ik moet regelmatig ontruimingen uitvoeren en zoek nog een goede stapelaar. :mrgreen: