Hallo Allemaal,
Als geboren en getogen Peugeot-liefhebber bezoek ik al een tijdje redelijk frequent dit forum. Het was een hele opluchting om te zien dat er meer mensen waren dan ik, of zelfs "erger"...! Als baby werd ik al in slaap gereden in het 104'tje van mijn ouders, na 1 blokje rond onze flat sliep ik meestal als een roos dus ik denk dat ik daar al ernstig besmet was met het Lion-virus. Na een 204 Break hebben mijn ouders achtereenvolgens een 104, 204, 305, 505, 405, 306 en nu een 406 Break gehad. Zal wel erfelijk zijn, denk ik....
In 2003 studeerde ik na 6 jaar ploeteren af. Sindsdien probeer ik mijn geld te verdienen in het ziekenhuis. Tijdens mijn co-schappen had ik voor mijn verre stages tijdelijk de beschikking over de 306 van mijn moeder en die mocht ik na mijn studie ook overnemen. In de tussentijd had ik al een 304 Coupe gekocht, die nu inmiddels van mijn vader is.
Na het eerste jaar hard werken in het ziekenhuis zag ik eind 2004 een 505 GTi uit 1986 staan en zonder echt verstand van zaken heb ik die gekocht. Op het oog een harde auto maar inmiddels weet ik wel beter.... Een aantal jaren ging dat goed tot ik in 2006 de kitranden achter het voorfront wegtrok...inclusief delen van het voorfront en koplampbakken. Ook in de achterste wielkuipen zit ellendige roest en daar is al een keer een plaat overheen gezet. Bij aankoop heb ik nog expliciet gevraagd of de auto ooit schade had gehad of gelast is geweest, maar de eigenaar (zelf monteur) heeft dat zonder blikken of blozen verzwegen. Met die 505 ben ik nu bezig en mijn projectje heeft grote gelijkenissen met "Project Regenjas" (zie 505) alleen dan ziet het helaas er iets dramatischer uit.
In dezelfde periode heb ik ook nog kort een 104 ZL Coupe gehad maar die auto had veel achterschade gehad en moest ik verkopen omdat ik het niet kon herstellen.
Omdat mijn jongere broer graag een goede motor (lees: de mijne) wilde hebben en hij nog een APK-afgekeurde en fors roestende 504 Coupe V6 had staan, hebben we die geruild dus sindsdien ben ik voor mijn midlife-crisis reeds voorzien van een leuk restauratieobject. Met demonteren ben ik alvast begonnen.
Helaas kon ik dit jaar door een combinatie van een ver weg gelegen sleutelruimte en uitlopen van mijn "roestoratie" van de 505 niet rijden met de "5". Ik kon voor weinig geld een 505 GTi uit 1985 met kapotte automaat kopen. Broerlief verzekerde me dat hij via een goede vriend ( die bij een automatenrevisiebedrijf werkte) de automaat bijna gratis kon laten reviseren dus werd snel de auto gekocht. Uiteindelijk is er bij een Peugeot-specialist een nieuwe automaat ingekomen die ik via de Peugeot-club heb kunnen bemachtigen. Voor het uiteindelijke bedrag had ik net zo goed zeer fatsoenlijke 505 kunnen kopen maar ik ben tot mijn eigen verbazing nu verliefd geworden op de 505 met automaat..! Alleen de pech is nog niet over: nu blijkt de koppaking lek dus daar zal mijn zakgeld de komende tijd wel aan opraken want zelf kan (en durf) ik het niet te doen.
Gelukkig is mijn dagelijkse auto wel degelijk en betrouwbaar: de 306 werd na mn studie al snel ingeruild voor een 405 SR 1.9 uit 1990 en twee jaar geleden kwam daarvoor een 405 Break SRi 2.0 in de plaats. Heerlijke auto! Fantastisch schuifdak, ABS en afgelopen vakantie in Frankrijk op de Route National zelfs 1 op 16,7 gehaald!
Nou, dat was mijn auto-historie wel zo'n beetje. Is behoorlijk lang geworden, zal voortaan iets bondiger proberen te zijn op het forum. Ik hoop op het forum wat meer te leren over oude Peugeot's in het algemeen en de 504/505/604 in het bijzonder. En natuurlijk mede-liefhebbers te leren kennen, zo te zien zijn dat er gelukkig veel! Ik heb zelf geen technische achtergrond, maar hoop toch veel te leren van de ervaringsdeskundigen en oude rotten van het vak!