bartj7 schreef:Bedankt voor het compliment harrie! En hoe kan ik zorgen dat mn koeling tip-top in orde is? Heb nl geen temp meter of iets dergelijks... APK-keuring is vandaag nix meer geworden(ze hadden geen tijd
) Dus dat hebben ze verschoven naar morgen...spannend..
Afhankelijk van welke motor er in zit, zou er misschien achteraf een temperatuur-sensor in de cylinderkop kunnen worden gezet.
En die verbinden aan een metertje in of bij het dashboard. Dat is dan alleen voor controle tijdens het rijden.
Nu zou je kunnen nagaan, of de bovenste radiateurslang een tijdje koud/lauw blijft ( thermostaat is dan nog dicht ) ; en dan moet de slang warm worden.
Door vervolgens te voelen aan de radiateur op verschillende plekken van boven naar beneden, moet deze gelijdelijk en op alle plekken warm worden.
Dan voel je ook dat de onderste slang warm wordt.
Als dat zo blijkt te zijn, lijkt het goed, en is er goede doorstroming.
Nadat de onderste slang warm wordt, moet je ophouden met voelen, om brandwonden te voorkomen.
Draai nooit de radiateurdop los als het koelsysteem warm is!
Er wordt druk opgebouwd, daardoor komt het kookpunt van de koelvloeistof hoger te liggen,
dat moet zo, want het mag niet gaan koken ( borrelen ).
Zodra je die dop losdraait, valt de druk weg en gaat de vloeistof onmiddelijk koken en SPUIT er uit, zéér gevaarlijk!
Als je J7 een vaste fan heeft ( vast op de poulie ) hoef je alleen de v-snaar te controleren. Neem een reserve mee!
Als er een fan op zit, die elektrisch gekoppeld wordt, zit er een koolstiftje in een
bakkelieten houdertje onderin de waterpomp. Deze moet in goede staat verkeren, en werken.
Test door de 2 draadjes op het thermokontakt onderin de koeler, op elkaar aan de sluiten ( doorverbonden) terwijl het contactslot op contact staat.
De fan moet dan vast gaan zitten op de poulie ( je hoort een KLAK ).
Wil je met de radiateur op zeker spelen indien je verstopping vermoed,
dan een radiateur-revisie of doorspoelen nadat je de rad. een tijdje laat weken in bijv. Cillit Bang met water vermengd.
(met afgetapt systeem en eventueel gedemonteerde radiateur).
Als je me het chassisnummer per PB stuurt, kan ik de gegevens van je J7 opzoeken op microfiche.
grt, Harrie
technisch commissaris en magazijnmeester PCN