het einde van onze geliefde 104 SL DT-38-FB

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

het einde van onze geliefde 104 SL DT-38-FB

Berichtdoor Harrie » 28 dec 2007, 23:25

Sinds de komst van de 205 XS, heb ik besloten dat er een einde komt aan het leven van onze geliefde 104SL uit 1979, tenminste, de carrosserie.
Die carrosserie is dusdanig door roest aangetast, dat ze niet meer te redden is.
Met heel veel moeite en laswerk in juni 2007 weer door de APK gekregen,
maar het trillen in de voortrein krijg ik er niet uit... ondanks 5 maal aandrijfassen wisselen / vernieuwen.
Debet daaraan was tevens dat Brezan voor 104 aandrijfassen leverd voor o.a C15. En die passen niet, de lengte is anders waardoor ze gaan opstuiken in de homokineten. Binnen 2 dagen aandrijfas aan gort..
Onder de voorruit zit de paravan, bij een 104 is dit een gesloten ruimte, waardoor de buitenlucht binnenkomt. In deze ruimte zit ook het ruitewissermechaniek gehuisvest. Door een plastic luikje in het schutbord is dat "bereikbaar". Zie 1e foto. De onderplaat van deze ruimte is totaal verrot, waardoor er regenwater in de auto loopt. Dit zorgt voor veel vocht, dus als het vriest moet ik buiten krabben, binnen krabben, vervolgens weer buiten krabben en kom ik te laat op m'n werk..met verkleumde vingers :cry:
Doordat er afgelopen halfjaar wederom flink geïnvesteerd is in o.a. nieuwe remschijven, nieuwe blokken, nieuwe lagers,
nieuwe draagarm, nieuwe stabilisatorrubbers, etc,.etc. moest een en ander wel weer gedemonteerd worden.
Vooral de benzinevulslang, die ( net vernieuwd ) NERGENS meer verkrijgbaar is. Dankzij Martijn de laatste uit Duitsland laten sturen.
En de bovenste veerschotels van de achterveerpoten, ook nergens meer te verkrijgen. Destijds 1 nieuwe gemonteerd, en 1 goede gebruikte van Rudie. Die gaan dus compleet retour aan Rudie onder grote dankzegging!
Ook de motor, een 1124 cc met 5-bak met elektronische ontsteking uit
een 104 Style Z 1983, kan nog wel een paar ton mee, dus die moet er ook uit.
De klassiekerverzekering ( WA; slecht 50 euro/jaar :mrgreen: ) is overgezet naar de 205 XS
en nu kon de demontage van de 104 beginnen....ik pink een traan weg :cry:
Het witte zeil eronder is een oud vinyl tafelkleed, zodat m'n stoepje schoon blijft.

Afbeelding
de hagelnieuwe koplampen, de grille, de motor, het gaat allemaal naar Rudie.
Afbeelding
De motor is boven los, nu onder nog de uitlaat, schakelstangen, ... :evil:
Het dashboard gaat samen met een S-instrumentarium naar een PCN-lid in Utrecht.
De prachtige, zeldzame LM velgen met mooie Michelins zijn ook al verkocht.

Afbeelding
Dikke jas en en dubbele broek aan, niet écht fijn sleutelweer...Brrrrr
het interieur, de stoelen, achterbank en portierpanelen gaan ook naar Rudie, waarschijnlijk voor z'n Benneton.

Afbeelding
Een motortakel en een verrijdbare bok geleend van vriend Hein.
Zonder motortakel is dit anders niet te doen, zeker niet op vlakke vloer.

Afbeelding
Toen de motor en de voorste veerpoten verwijderd waren, kon de 104 op de wagen, om ook achter alles te demonteren.
Afbeelding
Door die wagen kan ik de 104 verplaatsen zodat de vrachtwagen ( met kraan ) van het autodemontagebedrijf
( specialist in frans auto's, goede bekenden van mij :-) ) de 104 moeiteloos kan opladen.

EDIT: doordat ze nu zo hoog op de poten staat: lijkt wel een 104 DANGEL :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Harrie op 29 dec 2007, 21:59, in totaal 2 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Gilletti » 28 dec 2007, 23:53

Snif. :cry:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 00:11

Gilletti schreef:Snif. :cry:


Snif.. en de goede (gebruikte) voorschermen heb ik met een
superkwaliteit kit gemonteerd, ik krijg ze er niet meer af :cry: :cry: :cry:
Elders bij onderdelen staat een nieuw 104 scherm te koop voor slechts 35 euri, da's niet duur voor zo'n ZELDZAAM scherm!
dus 104-liefhebbers, haast U !
Leeuwebrul!! Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 00:22

hier nog een foto van die schitterende velgen, nee geen standaard-ZS dus!! :mrgreen:
p.s.: zijn al verkocht!!
grt, Harrie
Afbeelding
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor 307204XSI » 29 dec 2007, 00:46

Ik ben in de rouw!!! :cry: :( :( :(
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 01:53

307204XSI schreef:Ik ben in de rouw!!! :cry: :( :( :(

Bluuhhhh..Wwheeee...
en de witte streep op de achterklep is een Dymoprint met de tekst:
Peugeot Club Nederland www.peugeotclubnederland.nl
en die krijg ik er ook niet meer af.... :( :( :(
En de "Nefkens Venlo" ook niet... wheeeeeeeeeeeehhhheeeeee..
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Martijn » 29 dec 2007, 09:06

LION604V6SL schreef:
307204XSI schreef:Ik ben in de rouw!!! :cry: :( :( :(

Bluuhhhh..Wwheeee...
en de witte streep op de achterklep is een Dymoprint met de tekst:
Peugeot Club Nederland www.peugeotclubnederland.nl
en die krijg ik er ook niet meer af.... :( :( :(
En de "Nefkens Venlo" ook niet... wheeeeeeeeeeeehhhheeeeee..


Creatief zijn Harrie , gewoon de achterklep bewaren!
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor JT » 29 dec 2007, 10:43

Of iig het deel met de sticker. Slijptol erin en zodanig uitslijpen dat je er direct een voet voor je kunstwerk hebt....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 dec 2007, 11:06

Jammer man, wéér eentje minder op de weg te bewonderen (en op de BOVAG-lijst :( ). Dat er water in de ruimte van de ventialtietoevoer zit is niet nodig, zal er meestal aan liggen dat de afvoerbuis verstopt zit met rommel en/of de klemring van de afvoerslang midden onder tegen het schutbord platgeknepen. Je hebt een PB. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor zozolala » 29 dec 2007, 12:10

Op de foto ziet ie er nog niet eens zo slecht uit. Helemaal kaal zou een goede gelegenheid zijn voor opknappen en als karkas stallen tot een andere 104 een nieuw chassis/koetswerk nodig heeft. Zonde om em zo naar de sloop te brengen. Hopelijk weet die specialist in Franse auto's hier wel raad mee.
zozolala
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 14 sep 2006, 12:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 18:15

M. van der Meulen schreef:Jammer man, wéér eentje minder op de weg te bewonderen (en op de BOVAG-lijst :( ). Dat er water in de ruimte van de ventialtietoevoer zit is niet nodig, zal er meestal aan liggen dat de afvoerbuis verstopt zit met rommel en/of de klemring van de afvoerslang midden onder tegen het schutbord platgeknepen. Je hebt een PB. Groet, M.


allemaal bedankt voor jullie medeleven.
het voorruitframe is onder in de hoeken ook geheel verrot,
dus zelfs kit hecht niet meer... Het regenwater loopt dóór de zekeringkast... :shock:
Sloopbedrijf belde zonet, over 15 minuten is ze WEG. :(
EDIT:
en daar gaat ze..: :cry:
Afbeelding
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 29 dec 2007, 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 dec 2007, 19:41

Schijn bedriegt bij 104tjes. Ik zie het nu met mijn gl6, je haalt de dorpel eraf, binnendorpel rot, kriksteun rot, kokerbalk aangetast, hoekjes voor en achter rot, etc etc. Voor je het weet moet je de hele auto opnieuw lassen. Het houdt een keer op. :(
En je moet ook een beetje om jezelf denken, je kan eenvoudig niet het franse erfgoed in stand houden, dan hadden ze een beetje beter staal moeten gebruiken 8)

Laten we de goede 104tjes maar koesteren :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 19:54

zozolala schreef:Op de foto ziet ie er nog niet eens zo slecht uit. Helemaal kaal zou een goede gelegenheid zijn voor opknappen en als karkas stallen tot een andere 104 een nieuw chassis/koetswerk nodig heeft. Zonde om em zo naar de sloop te brengen. Hopelijk weet die specialist in Franse auto's hier wel raad mee.

helaas, op de foto lijkt het altijd veel moooier dan in het echt, restauratie was geen optie..
behalve voornoemde, ook dorpels rot, a-wielkasten op verschill. plaatsen rot, 3 portieren onherstelbaar rot, 2 raammechanismes verrot, en LV deed
het tijdens de laatste rit plots niet meer.
Er mankeert zoveel aan, dat het een grote investering vereist om dit weer
in orde te krijgen. Bij schade met WA-verzekering krijg je de dagwaarde,
dat zal een schade-expert op nog geen 100 euro schatten. Dus moet je een gerestaureerde auto altijd laten taxeren en op basis daarvan All-Risk verzekeren. Dat bespaart heel veel ellende bij schade! Maar goed, de beslissing is definitief. Ik heb geen tijd en ruimte om de auto klaar te maken, de restauratie van mijn 604 V6 staat al bijna 6 jaar stil :evil:
Dáár heb ik zelfs geen tijd voor. Ik stop 30 a 40 uur per week in de club,
dus ik heb geen tijd voor mijn auto's, zeker niet in het restaureren van een 104. Geheel overspuiten kost al minimaal 600 euro door een beun...Helaas.
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 29 dec 2007, 21:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 dec 2007, 20:15

Jammer, hopelijk kikker je weer een beetje op met wat extra aandacht voor 205 en 604 :wink: Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor chr. » 29 dec 2007, 20:22

jammer maar helaas. het houdt een keer op.
succes met het verlies :wink:
Laatst bijgewerkt door chr. op 29 dec 2007, 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor jon » 29 dec 2007, 20:41

Je hebt hem in goede handen afgegeven. Johan is vast blij met zo'n 104. Daar staan er niet veel van daar. Maar, wat Rudie zegt, het houdt een keer op. Je kunt niet alles bewaren. Het is in ieder geval een goeie donor voor anderen en dat is ook wat waard natuurlijk.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 21:41

jon schreef:Je hebt hem in goede handen afgegeven. Johan is vast blij met zo'n 104. Daar staan er niet veel van daar. Maar, wat Rudie zegt, het houdt een keer op. Je kunt niet alles bewaren. Het is in ieder geval een goeie donor voor anderen en dat is ook wat waard natuurlijk.
Groet, Jon.

Johan en Herman Snuverink zijn al vele jaren goede vrienden van me.
Ze zullen aan de resten weinig hebben, het meeste herbuikbare is er af.
Ik ben al heel blij dat ze de 104 op wilden halen, demontagebedrijven
krijgen nu maar +/- 17 euro meer voor de professionele demontage en
stoffenscheiding door inleveren van het kenteken. Ze moeten het dan ook hebben van de verkoop van
gebruikte onderdelen. Ooit betaalden we 250 gulden als verwijderingsbijdrage,
daar is het gehele recyclingsysteem mee van de grond gekomen, goede zaak!
En van dat geld krijgen de gecertificeerde bedrijven nu schijnbaar weinig meer van..
Maar goed, altijd beter dan de vroegere slopers, waar de olie, koelvloeistof en accuzuur in de grond zeikten... :(

groet, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 29 dec 2007, 22:15, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 21:51

M. van der Meulen schreef:Jammer, hopelijk kikker je weer een beetje op met wat extra aandacht voor 205 en 604 :wink: Groet, M.

Dank voor je opbeurende woorden. Ik had er, net als Jannie, mijn vrouw en feitelijk de eigenaresse van de 104, toch wel even heel moeilijk mee!
Helaas, het ging effe te snel, de RV gordel kon ik er voor jou niet meer uithalen.. :(
Ja, met de 205 XS ben ik maar al te blij.
De spruitstukbout blijkt toch IN de cylinderkop afgebroken te zijn,
dus de motor zal er uit moeten. Wordt een dure rep+APK...
Maar dat is 'ie wel waard, de 205 is SUPER onderhouden, interieur is
als nieuw en lak is in showroomconditie. Over de 205 XS start ik z.s.m.
een nieuw topic, met foto's ! Ik heb van Guido een CD met foto's opgestuurd gekregen.
Geweldig! bedankt Guido!
Deze kerstvakantie had ik voorgenomen, eens verder te gaan met de 604! ( had ik vorig jaar kerst ook al voorgenomen...)
Hopelijk kom ik daar komende week nog aan toe, zware hobbel nemen en dan komt de moed om verder te gaan wel weer.
Ik sleutel liever aan de techniek dan dat ik las en plaatwerk, maarja, dat moet ook gebeuren!
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 22:10

chr. schreef:jammer maar helaas. het houdt een keer op.
succes met het verlies :wink:

Dank je Chris!
Al weer een aantal jaren geleden heb ik een 104S gekocht voor 75 gulden, om op te knappen en te redden van de ondergang.
Deze bleek dusdanig ernstig verrot, dat er geen redden meer aan was...
Dus interieur en alle specifieke S-onderdelen eraf gehaald, en de gebroeders Snuverink gebeld: ophalen!
De specifieke S-onderdelen en het S-interieur zijn in handen van een clublid uit Utrecht,
die ze op een 104 gaat monteren, daar gaat nu het SL dashboard met het S-instrumentarium ook naar toe.
Zo leeft de ene 104 voort in vele andere.
Ze worden zeldzamer, dus lijkt het me goed om e.e.a. voor andere 104's te doneren.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 22:22

JT schreef:Of iig het deel met de sticker. Slijptol erin en zodanig uitslijpen dat je er direct een voet voor je kunstwerk hebt....

Als de buren een slijptol horen, ben ik bang dat ik zo de milieu-politie op m'n erf heb staan 8)
Ik moet de buren ook te vriend houden, dus ik moest laatst héél stilletjes sleutelen :mrgreen:
met vriendelijke groeten, sloperij Sonderen BV
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 dec 2007, 23:12

Je peugeot hart zit op de goede plaats dat weten we allemaal wel.

De onderdelen zullen een goede plaats krijgen in een nog resterend 104 exemplaar het leven daarvan aanzienlijk verlengen :P
Dat verzacht het leed toch weer een beetje.
Ik heb al ca 30 keer een 104 moeten "verlaten" en het deed telkens zeer, maar dat vergeetje al weer snel hoor. HET BLIJFT TOCH MAAR BLIK :!: :!:

Specaal BLIK, maar toch BLIK :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 30 dec 2007, 00:23

LION604V6SL schreef:Johan en Herman Snuverink zijn al vele jaren goede vrienden van me.

oh ja, ze hebben behalve een 304 cabriolet een 505 en een 205 1984,
dus ik ga ze eens lid maken van de PCN! :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 31 dec 2007, 11:49

hier nog wat foto's toen ik de 104 SL klaar had voor gebruik, goed gewassen, gepoetst, gestofzuigd en interier netjes gemaakt. Op het dak zaten 12 grote roestplekken van hagelschade. Behandeld en dat bleek succesvol achteraf gezien, want het heeft op die plekken nooit meer geroest.!
Dat was in 2001. Aangekocht in Weesp voor 100 gulden, de auto was meeverhuisd vanuit Venlo ( eerste eigenaresse ).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
foto's zijn genomen op de grote parkeerplaats achter ons huis/tuin.
Het maakt ons nog steeds verdrietig...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor jospop » 31 dec 2007, 12:47

Iedere 104 die ten dode opgeschreven is zou een dergelijke uitvaart wensen.
Alle respect. Jammer maar helaas.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten