Pagina 44 van 47

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 13 feb 2015, 20:49
door Rudie_Krämer
Schema klopt niet helemaal, het snelheidssignaal komt bij mij van twee draden uit de regelunit en die gaat naar de sensor van het magneetje aan de steekas

Maar het niet open krijgen van de bestuurders deur heeft even iets meer pro :evil: daar ga ik eerst naar kijken.

Probleem is dat beneden de 50 km doet hij niets dus ik kan hem niet statisch testen, ik moet er voor de weg op, trial and error dus :x

GrR

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 14 feb 2015, 19:25
door Rudie_Krämer
Vandaag wat geprobeerd met ijzerdraadjes, pennetjes en ander dun spul om in het deurmechanisme te krijgen, maar helaas :evil:

Ik heb uiteindelijk gezien dat ik er beter bij kan als ik de achterdeur eruit haal (fijn he :( )

Morgen dus maar naar Lexmond om te proberen of het daar wel gaat lukken en dan maar hopen dat ik nog een slotmechanisme heb. Ik weet wel dat ze in Maasbommel liggen, ik heb ze namelijk twee weken geleden nog in mijn handen gehad ( ja alleen toen had ik nog geen probleem met het slotmechanisme :x

Morgen weer een dag :lol:

GrR

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 14 feb 2015, 21:17
door lionceau
Kan je hem niet van binnen uit open krijgen als je het bekledingpaneel van de deur af haalt?
Gr.
Tjard

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 14 feb 2015, 21:28
door Gino
Volgens mij zitten er in mijn deuren in die palletbox nog wel sloten.

Moet je daar maar even naar kijken. :mrgreen:

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 15 feb 2015, 09:24
door Rudie_Krämer
Tjard, aan de binnenkant van de deur kom je er niet bij, het is het deel van het mechanisme dat aan de buitenzijde van de deur zit :(

Gino, ik ga kijken en laten we hopen dat er een bij zit. Lastig is alleen dat links en rechts verschillend zijn en op de achterdeuren zit die kinderbeveiliging en als het tegen zit zijn ook die anders. We gaan het zien :wink:

GrR

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 15 feb 2015, 09:51
door MarcoPeus
Mocht je geen slot vinden dan heb ik nog wel wat Rudie

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 15 feb 2015, 14:10
door Rudie_Krämer
Na twee uur van alles te hebben geprobeerd had ik het gevoel dat het gewoon niet zou gaan lukken, ook met een nieuw tooltje ging het niet, maar na er een tweede bocht in gebogen te hebben kon ik meer kracht in de goede richting zetten en EINDELIJK kreeg ik de deur open.
Een overwinning op de karaktervolle Benetton!

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 15 feb 2015, 16:27
door lionceau
De aanhouder wint!
Zelfs van een 104. :D

Wat was er nou kapot aan?

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 16 feb 2015, 23:19
door Rudie_Krämer
Het karaktervolle hield niet op, 's-Avonds wilde ik bij mijn moeder wegrijden, maar helaas geen gedoemd licht en geen knipperlichten. Gloeiende, wat nu. Moeders adviseerde de ANWB te bellen.
WAT DACHT JE ZELF :P
Net zo lang aan allerlei draadjes lopen plukken totdat de koplampen het weer deden. De knipperlichten ......

Vandaag wat eerder van werk gegaan en een poging gewaagd de verlichting en knipperlichten te maken. Bij de gamma een stel blokjes gehaald, de draden doorgeknipt (stekkertjes waren bijna geheel weggerot) en gelukkig deed bijna alles het weer naar behoren. Alleen het linker stadslicht knippert nog mee met het knipperlicht, maar ja details :lol:

Ik kan in ieder geval naar de RDW :wink:

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 18 feb 2015, 21:40
door Rudie_Krämer
Vandaag naar de RDW geweest en er moest eerst gebeld worden....
Na verloop van tijd kon de keuring beginnen, was bijna geheel een papieren sessie, hij heeft even snel onder motorkap gekeken en met een lampje langs de voorkant gescand en dat was het.
Verder heeft hij de oude RDW gegevens gelicht en ik heb daar een afdruk van gekregen. leuk hoor de oude info uit 1978, getypt en wel :mrgreen:
Toen dat in orde gemaakt was kon het inslaan van het nummer beginnen. Niet meer in het motorkompartiment maar achter in de kofferbak op de laadvloer want dat apparaat had een plat vlak van 7*20-25cm.
RAKKETAK en na een minuut stond het nummer er mooi ingeslagen ( allemaal puntjes).
Nu kan ik gelukkig zonder die oude veerschotel het leven door, die lag in de achterbak erg in de weg aan het liggen :lol:

OK what's next: de verzekering bellen ivm de taxatie, is de oude nog geldig of moet ik het opnieuw doen. Ik ga er vanuit dat ik het opnieuw moet doen :(

Ik ben wel blij dat dit weer achter de rug is

Nog paar dingetjes te gaan:
- Rechter spatbord beter monteren zodat ik zonder de lak te beschadigen de rechter deur kan openen
- Cruise controle maken/vervangen
- Ventilatie rooster voorzien van tochtstrip en de rechter vervangen door goed exemplaar
- Linker raammechanisme smeren ( die gaat een beetje stroef)
- Raamstijl beetje bij buigen zodat rubber wat beter aansluit
- Achterraam vervangen ivm achterruit verwarming
- Verdamper laten afstellen ( verbruik is 1:10 :evil: )
Enzovoort :P je bent nooit klaar met een 104 :lol:

GrR

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 19 feb 2015, 18:58
door M. van der Meulen
Belangrijke stap verder dus :wink: Een achterruit is wel in voorraad denk ik? Hier ligt eventueel die van de GL nog. Groet, M.

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 21 feb 2015, 23:10
door Rudie_Krämer
Nog wat achterstallige foto's

Afbeelding

Afbeelding

Deze tool deed het hem dus :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding
Dat rolletje wordt dan niet meer ophoog getrokken en dan heb je echt een probleem :x


Nieuwe schakelstang

Afbeelding

Afbeelding

Ook gelijk een schakelpook vernieuwd, die oude van de 5 bak was helemaal verteerd en gescheurd, vervelend schakelen zonder knop, nu weer heerlijk rijden MET knop :!:

De totaal verroeste stekkertjes van het knipperlicht
Afbeelding

De sessie bij de RDW (Waddinxveen)
Afbeelding

Afbeelding

Het chassisnummer inslag apparaat
Afbeelding

Vandaag het dashboard er weer uit gehaald om de ventillatie roosters te maken, rechts kon ik hem niet meer openen en links ontbrak de schuimrubberen afdichting en daardoor bleef die hoek helemaal beslagen en kwam er een vervelende koude stroom lucht naar binnen. Tijd voor actie, paar weken geleden bij PCN nog een roostertje kunnen scoren :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Wind dicht :wink:
Afbeelding
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kabeltjes van de cruise controle te herschikken en dat zit nu weer netjes ( zag er niet uit). De antenne van de digitale radio netter gelegd en gelijk aan het raam bevestigd. Helaas bleek op de terug weg dat het ontvangst bagger is geworden :evil: Geen succes dus, gloeiende gloeiende :?
Afbeelding
De gemaakte roosters zijn wel een succes :wink:

GrR

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 21 feb 2015, 23:33
door lionceau
Je bent weer goed bezig geweest!
Wat een joekel dat apparaat voor het chassisnummer :shock:
Wat is er mis met een slagletter en een moker?

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 22 feb 2015, 01:17
door Paull en Paulla
Rudie_Krämer schreef: Helaas bleek op de terug weg dat het ontvangst bagger is geworden :evil: Geen succes dus, gloeiende gloeiende :?
:wink:GrR


Hoi Rudie,

Transmissie van (o.a.) radio- uitzendingen zijn tegenwoordig verticaal, dus de antenne is dan ook verticaal gepolariseerd, voor de beste ontvangst.
(Bedoeld) voordeel voor mobiel gebruik is daardaar niet richting gevoelig tijdens het rondrijden..

Effe losweken en weer vastplakken, bijvoorkeur voor de beste plaats op de voorruit, in het midden bovenaan.

Met vriendelijke groet,

Paull

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 22 feb 2015, 09:30
door M. van der Meulen
Bij mijn SL is het een soort staafje, achter de binnenspiegel gelijmd. Die heeft wel spanning nodig voor de antenneversterker, maar dan nog blijft de ontvangst nogal matig. Óf ik woon eenvoudigweg wat te ver van de "geciviliseerde" wereld :? :mrgreen:

Bij de Benneton de draad misschien losgetrokken bij het ordenen van je bedrading?

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 22 feb 2015, 09:47
door Steven-
Mooi dat de keuring bij de RDW achter de rug is! Goed bezig geweest, succes nog verder met het afmaken. :wink:

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 22 feb 2015, 12:56
door 403diesel
Goed te horen dat de RDW tevreden was. Toch een beetje een bevestiging.

Nu nog wat kleine dingen alhoewel daar vaak veel tijd in gaat zitten. Succes Rudie. Mocht je een extra handje nodig hebben dan weet je me te vinden.

Groet, Serge

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 20:56
door Rudie_Krämer
lionceau schreef:Je bent weer goed bezig geweest!
Wat een joekel dat apparaat voor het chassisnummer :shock:
Wat is er mis met een slagletter en een moker?


Slagletters zijn gewoon te koop en dan is vervalsing wel erg makkelijk :wink:

GrR

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 23 feb 2015, 21:50
door Rudie_Krämer
Paull ( of andere "elektroneuten" :mrgreen: )

Ik heb de weerstand van dat spoeltje gemeten..... 0 ohm

Afbeelding

Denk je dat ik zo'n componentje nog los kan kopen? Is dat kritisch wat voor type je erop zet? Of zijn deze dermate universeel dat je " elk" type erop kan zetten.

Deze "elektrobeet" zoekt hulp :wink:

Weet niet waar ik moet zoeken, heb er ook geen kijk op en ook geen geduld ervoor moet ik erkennen :oops:

GrR

Het vangen van lastige Geitjes

BerichtGeplaatst: 24 feb 2015, 01:00
door Paull en Paulla
Hoi Rudie,

Voorlopige konklusie: niet onderbroken spoeltje en waarschijnlijk dan ook niet defect.
Spanning en pulsen meten, dan kan er een diagnose gesteld worden.
Is waarschijnlijk een kleinig-geitje :wink:
En hoe kleiner het geitje, hoe lastiger het geitje te vangen is.

Met vriendelijke groet,

Paull

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 24 feb 2015, 08:14
door Rudie_Krämer
Ik dacht: een spoeltje is een wikkeling, hoort weerstand te hebben en als het Magneetje langs komt geeft de spoel een puls af (of .....)
Ik heb de weerstand gemeten met een Magneetje er langs bewegend maar zag niets veranderen. Kan natuurlijk zijn dat de simpele meter dit soort veranderingen niet snel genoeg meet. Of moet ik de spanning meten?

GrR

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 24 feb 2015, 10:02
door MarcoPeus
Een spoeltje is inderdaad een stuk opgedraaide draad. De weerstand is afhankelijk van de dikte en lengte van de draad en nauwelijks meetbaar met huistuinkeuken apparatuur.
Ook zul je geen verandering in de weerstand meten door er met een magneet langs te gaan. Je zult er eerder een spanning puls (je) mee kunnen meten maar dan moet je eigenlijk een hele precieze analoge meter moeten hebben of een scoop.

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 24 feb 2015, 19:54
door Rudie_Krämer
Ha, nu je het zo zegt, schaam ik me diep :oops: , natuurlijk verandert de weerstand niet :oops: je zult een spannings verandering kunnen meten en ik weet niet zeker of OK dat gedaan heb.

Rudie en een spanningsmeter dat kan ook niet goed gaan :lol:

GrR

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 01 maart 2015, 21:26
door Rudie_Krämer
Vandaag hebben Serge en ik het rechter spatbord beter gemonteerd te krijgen, maar aan het eind van de dag moesten we tot de conclusie komen dat de Benetton toch wel erg weerbarstig was en dat al onze effort niet mocht baten :evil:

De bumper moest er toch af en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem opnieuw te spuiten, ziet er nu weer puik uit moet ik zeggen, gelijk de verroeste nummerplaat houder vervangen door een nieuw exemplaar, dat frist behoorlijk op. De bumper staat nog wel een beetje scheef, net als zoveel plaatwerk aan de 104, er moet nogal wat gefine-tuned worden, maar dat zal ff moeten wachten want ik wil de 205 raceklaar maken voor de 20ste maart en daar heb ik dan alleen nog komend weekeinde voor en ik wil echt de 20ste racen (haar laatste race met mij!!!, daarna ga ik nog een poging wagen haar te verkopen, maar ik wil wel een "promotie filmpje maken :wink: )

Re: Benetton: "return of the legend"

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015, 19:05
door Rudie_Krämer
Ik heb kunnen vaststellen dat de as sensor van de cruise controle stuk is. Het aansturingskastje van de oude werkt nog perfect. Ik ga dus op zoek naar zo'n sensor :wink:

Ik heb een lek gevonden in de resonantie pot van de carburateur, met vloeibare pakking gedicht.
Ik vond de auto ook al niet echt zuinig lopen, hoop dat dit nu wat verbetert.

De antenne van de DAB+ radio losgetrokken en 90 graden gedraaid en het ontvangst is aanzienlijk verbeterd, ik kan nu weer Nador de radio luisteren (ging voorheen niet omdat het signaal telkens wegviel en daar werd ik gek van. Nu weer lekker naar de. Top2000 kunnen luisteren. In combinatie met een goed werkende cruise controle en rust op de weg een verademing om weer lekker te toeren met dit lekkere weer.

TOP gewoon!!!!

GrR