Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 dec 2007, 16:39

Dorpel vervangen mijn de "Benetton", en de rest....

De Benetton heeft wat aandacht nodig:

Afbeelding

Omdat hij de 19e naar de APK moet en ik al gezien had dat de dorpel helemaal verrot was dacht ik nu maar eraan te moeten beginnen.

Vandaag de auto op de kantelaar gezet en de zaag gezet in de "niet al te beste dorpel :shock: :? 8) "

Hier volgt het eerste deel: de sloop:

Ik trok het voorste deel er met de hand gewoon vanaf :shock:

Het voorste deel ook bij de kriksteun zal opnieuw moeten worden gelast

Afbeelding

Afbeelding

Ook het achterhoekje is helemaal weg en moet opnieuw worden gereconstrueerd. Als dat allemaal maar gaat lukken voor de 19e?

Afbeelding

Afbeelding

Werkt erg handig zo'n kantelaar moet ik zeggen :lol:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 03 apr 2011, 21:13, in totaal 11 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor lionceau » 28 dec 2007, 17:52

Hmmmmm

Deze plaatjes komen me iets te bekend voor.
Ik heb laatst eens een offerte laten maken om het geheel te laten lassen en spuiten. Daar werd ik erg verdrietig van :cry:
Ik ga toch maar een las apparaat kopen.
Wat voor een apparaat gebruik jij?
Is ie op 220V of 380V?
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 dec 2007, 22:49

Je kan een aardig goed lasapparaat kopen voor het geld dat je neer moet leggen om het te laten maken.

Ik gebruik een 220V apparaat, heb ik destijds tweedehands gekocht en nooit, maar dan ook nooit spijt van gehad.
Als je met oldtimers bezig bent een absolute noodzaak en een investering die je dubbel en dwars binnen no-time terug hebt verdient.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Edzo » 28 dec 2007, 23:01

Pfff!! Wat een klus Rudie! Succes ermee maar weer!

@ Lionceau , maar wel een beetje offtopic: :wink:

Een 220 V. CO2 lasapparaat is meer dan zat voor het carrosseriewerk. Meer dan 2 mm dik staal komt zelden voor toch. En dat kan je zat lassen met een gemiddeld 220 V. apparaat.
Als je een 2e hands (semi)professioneel ding op de kop kan tikken zou ik dat doen.
Je kunt wel een nieuw hobbyding kopen, als je voor klein formaat gaat, maar het nadeel is daarvan vaak dat de draadrollen relatief erg duur zijn, en dat er een kleine CO2 fles bijhoort, waarvan de vulling dan weer relatief duur is.
Bovendien is op een semiprofessioneel ding de draadsnelheid en de stroomsterkte vaak veel beter in te stellen, wat erg prettig is merk ik zelf altijd. (ik las geen carosseriewerk ,maar tegenwoordig vaak klein constructiewerk, en vroeger op schepen)

Koop geen (goedkoper) lasapparaat met electroden , dat is waardeloos voor carrosseriewerk.
Laatst bijgewerkt door Edzo op 28 dec 2007, 23:05, in totaal 1 keer bewerkt.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor zozolala » 28 dec 2007, 23:04

kun je wat meer over dat elektrisch lasapparaat van jou vertellen. Meestal is het toch CO2 ?
Welk apparaat van bijv.Praxis of Gamma (ik noem maar wat )is daar voor geschikt ? Prijzen 2e hands en waar moet je dan op letten.
zozolala
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 14 sep 2006, 12:35
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Harrie » 29 dec 2007, 00:32

zozolala schreef:kun je wat meer over dat elektrisch lasapparaat van jou vertellen. Meestal is het toch CO2 ?
Welk apparaat van bijv.Praxis of Gamma (ik noem maar wat )is daar voor geschikt ? Prijzen 2e hands en waar moet je dan op letten.


CO2, in het echt "MIG" genoemd.
Het gas beschermd de las tegen zuurstof, er mag tijdens het
lassen geen zuurstof bij komen. Met zo'n apparaat kun je ook
dikkke plaat lassen, hekwerken, schepen :mrgreen: , noem maar op.
Ouderwetse lasapparaten met elektrodes zijn alleen geschikt voor een smid!
Als gas kun je op een CO2 ook koolzuurfles van de biertap uit een café
gebruiken, heb ik jaren lang gedaan, maar met speciaal gas voor MIG
last toch VEEL beter en fijner, geeft minder gespetter en gaten branden..
Mijn MIG is 220 Volt, 140 Ampére, voldoet net.. is een matig, oud apparaat, met kleine rolletjes lasdraad.
Een goed MIG-apparaat heeft de standaard grote rollen.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 dec 2007, 20:42

Geen GAMMA of PRAXIS apparaat kopen, dat is niet erg geschikt voor lassen van autoplaat. :!:

Bovendien maken die gebruik van speciaal en duur bekleed draad zodat je geen CO2 gas hoeft te gebruiken.

Ik hoor daar alleen maar slechte verhalen over, koop dan betere een tweedehands semieprofessioneel apparaat :!:

Maar nu weer terug naar het TOPIC :evil:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Tot hoe ver moet ik gaan???

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 dec 2007, 20:55

Ik heb gisteren en vandaag de puntlasboor en de carrosseriezaag ter hand genomen en flink zitten zagen 8) .
Nadat ik de puntlassen aan randen van de dorpel had uitgeboord met de krabber al het roest weggekrabt, daarna met de slijper nog iets meer weggehaald. Zodat ik wat meer zicht kreeg op de ernst van de zaak :(
Nou daar werd ik niet vrolijk van.
Even een nieuwe dorpel monteren zit er dus echt niet in. Eerst de rotte fundamenten in ere herstellen.

Ik ben erg behoudend begonnen met zagen, maar met het vorderen van de dag de stoute schoenen aan getrokken en er heerlijk op los zitten zagen. Het lassen gaat toch veel beter als je goed, dik en roestvrij materiaal hebt. Bovendien las ik niet voor de verkoop, maar voor mezelf en dan is half bakken werk niet de juiste aanpak. Ik krijg er ook wel plezier in om er steeds groteren stukken uit te zaken en weer in te lassen.

Afbeelding

Krukje erbij, kantelaar even op goede hoogte stellen en OPA kan rustig en op z'n gemak werken.

Afbeelding

De hoek voor bij de deurstijl zag er redelijk uit, maar onderaan was toch wel erg veel weggerot en omdat de kriksteun ook moet worden hersteld dacht ik de hoek toch maar weg te zagen om er een nieuw hoekje in te zetten.


Afbeelding
Hier de middenstijl nog redelijk roestig en ook daar heb ik in delen de zaak weggezaagd, eerst de buitenlaag, toen zag ik dat de binnenlaag ook was aangetast, nou ja dan de hele zaak er maar uit :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat zag er al heel slecht uit, dus daar ben ik maar meteen grof te werk gegaan, eerst een deel van het buitenscherm weggezaagd, daarna de binnendorpel in stukjes weggezaagd, want ik wilde niet de buizen die je verderop ziet stuk zagen.

Afbeelding

De bodemplaat te zien tussen de twee buisjes is ook erg slecht en dat ik een zwaar dragend punt dus ook daar is reconstruktie nodig.
Ik heb een keer bij een coupeetje de hele ophanging weggezaagd en opnieuw opgebouwd dus dit is een EITJE :P


Dit was het makkelijke deel van de klus:SLOPEN

Ik moet de kristeun en dat hoekje voor nog verder openzagen en dan kan het moeilijke beginnen :?

Afbeelding

Maar om inspiratie op te doen toch maar even al de nieuwe dorpel erop gezet :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 05 jan 2008, 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jospop » 31 dec 2007, 12:53

Als ik dit zo zie, worden de vermoedens over mijn eigen auto wel bevestigd. Ik zie heel erg op tegen het openmaken van de dorpels.
Gelukkig zijn de kriksteunen al vervangen.
Ik zal er toch eens aan moeten geloven, maar weet nu in ieder geval wat me te wachten staat.
Goed topic dus!
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Nieuw plaatwerk

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 jan 2008, 19:47

Ik heb bij het PCN magazijn een heleboel mooi nieuw plaatwerk gekocht, te weten de binnendropel, en een nieuw achterscherm. Ik ben dus maar weer verder gegaan met wegzagen van slechte plekken.

Foto's komen straks

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor chr. » 05 jan 2008, 20:20

goed bezig, maar even 1 tip. doe de dorpel alleen even vast hechten
en nog niet aflassen. portieren er in en op zijn wielen zetten.
kijk dan of de naden nog goed zijn en dan aflassen.

kans dat de naden niet netjes zijn is op deze manier minimaal.

keep up the good work :wink: succes.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 jan 2008, 22:03

Het probleem is dat de dorpel als laatste weer wordt vastgezet en dan is het eigenlijk al te laat denk ik. Alle delen waar de dorpel weer op komen zitten dan allemaal weer zo stevig vast dat ik waarschijnlijk grof geweld moet gaan gebruiken om het goed te krijgen. Ik heb het hele verband eruit gezaagd.
Ik zal de dorpel er opzetten en eens kijken of dat op zicht goed zit. Ik durf hem nu niet op zijn wielen te zetten want dan heb je grote kans dat ik de zaak ontzet, zeker de achterwielophanging.

Hier wat foto's van hoe ver ik het verband eruit heb gezaagd :shock:

Afbeelding

Ook bij het binnenscherm was het al helemaal doorgerot, dus maar verder zagen dus.

Afbeelding

De kokerbalk, de kriksteunplaat en de hoek aan de voorkant van de dorpel is slecht, WEG ERMEE.

Afbeelding

De hele onderkant van de middenstijl weggezaagd en eerst de binnenbak waar de gordelspanner is hoort te zitten er weer in gezet. Het is een lastig stukje om te maken, een kom van vorm en daar had ik geen geduld voor om dat te gaan kloppen. Ik heb een plaatje krom gebogen, dat vast gelast, nog een plaatje krom getikt en vast gelast. De vleugels bestaan uit twee andere plaatjes die ik al lassend krom en in vorm heb geslagen. Daarna alles doorgelast. Links en rechts van dit deel heb ik stukken van de binnendorpel weggezaagd en vervangen.
Zie hier het resultaat van het knip en plakwerk. Niet mooi :( , maar achter de dorpel zie je er niets meer van, maar sterk is het nu weer wel en daar gaat het mij om.

Afbeelding

Nu maar beginnen aan de voorstijl, maar ook daar heb ik meer weg moeten halen dan voorzien :cry: :

Afbeelding

Er is licht aan het eind van de tunnel :mrgreen: Vandaag bij PCN magazijn veel nieuw plaatwerk gehaald, waaronder een nieuwe binnendorpel en een nieuw achterpaneel.
Nu hoef ik het voor en achterdeel van de binnendorpel niet meer dicht te plakken met allemaal kleine stukjes. Ik kan dus naar hartelust meer wegzagen

Afbeelding

Het dieptepunt is nu bijna berijkt :lol:

Wish me luck :wink:
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 06 jan 2008, 13:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 jan 2008, 13:14

Vanochtend weer met frisse moet begonnen, maar de opmerking van Chr. om de zaak na te meten voordat de dorpel er vast opgezet zou worden bleef aan me knagen.
Ik heb een stuk dik staal tussen de voor en middenstijl geklemd en inderdaad dat zat helemaal niet goed :-|
Gelukkig zat het nog niet "vast" dus met de hamer de zaak recht getimmerd :mrgreen:
Hier en daar nog wat weggezaagd, kit weggeslepen met de staalborstel en nu: Het dieptepunt is bereikt :P

De binnendorpel aan de voorkant al met een paar puntjes vastgehecht, hoekje aan de binnenkant uitmeten en BAKKEN MAAR :!:


Afbeelding

Even voor de test het plaatje erin geklemd, staat al heel wat beter toch :?:


Afbeelding

Een dikke strip staal er tussen en met een meetlint de afstand tussen de deurstijlen gemeten en vergeleken met de ZS die er nog in mijn ruimte staat.

Afbeelding

De binnendorpel zit nu nagoenoeg recht. Niet helemaal maar het is nu een losse plaat staal die nog makkenlijk bij te buigen is, dat doe ik als ie vastgelast zit, nu veert ie toch weer terug en als ik er tegenaan leun is ie ook weer ontzet.

Een blik van de rotzooi in mijn sleutelruimte :mrgreen:
Er wordt hard gewerkt :wink:
Afbeelding

Op naar de volgende stap
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 06 jan 2008, 21:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 jan 2008, 21:39

Ik heb de dorpel erop gezet en met een paar parkers vast gezet en daarna de deuren er weer in gehangen. Gelukkig zat alles perfect op z'n plaats. :o
Ik heb dus de stoute schoenen maar aangetrokken en begonnen met het vastzetten van de voorzijnde binnendorpel. Een hoekje gemaakt en die in de oplopende bolling vooraan bij de deurstijl vast gelast. Er is dus weer wat samenhang in de auto terug gekomen.
Ik heb een puntlas apparaat kunnen lenen en een deel van het laswerk kan ik doen met dit puntlas apparaat. Dat kan alleen met schoon en nieuw plaatwerk. Na wat experimenteren had ik de goede instelling en de elektroden wat aangepast zodat ik een goed contact met de dorpel en bodemplaat kon maken. Ik moet zeggen dat die wel wat sneller gaat dan proplassen :P .

Afbeelding

Een beetje zwaar en onhandig apparaat, maar het werkt wel :!:

Afbeelding

Het omhoog lopende deel ging niet zo goed omdat de elektroden niet recht op het werkstuk stonden. Ik heb de daarna wat bij gevijld en kon ik oon aan de onderkant van de binnendorpel goed puntlassen. Ik had de smaak te pakken dus om de 1.5 cm een puntlas gezet ( is zo gedaan :wink:)

Al met al een vruchtbaar weekeinde gehad :D
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor chr. » 06 jan 2008, 21:50

mooi man. ts een vruchtbaar week-end geweest zo te zien :P
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor jospop » 06 jan 2008, 22:22

Dat gaat zeer voorspoedig.
Nu eerst weer een weekje uitrusten op je werk :wink:
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Harrie » 06 jan 2008, 23:06

hey Rudie,
JIJ bent goed bezig! Het komt zo helemaal goed met de Benneton!
En als het eenmaal lekker gaat, heb je nog meer voldoening van je werk!
Geweldig dat je een puntlas-apparaat kon lenen! idd veel sneller maar ook veel beter dan proplassen.
Bij proplassen is de omgeving van de proplas altijd veel gevoeliger voor roest.
Bij puntlassen veel minder, én, je hebt geen slijpwerk achteraf! :mrgreen:
Rust lekker uit op je werk, prioriteiten stellen heet dat! :mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 jan 2008, 22:57

Heel druk bezig geweest, ik heb de voorstijl in ere hersteld, maar moet er de kriksteunplaat nog in lassen ( peanuts 8) dus daar wacht ik nog even mee. De stijl zit vast en daar ging het me om.

Nu begonnen aan de ophanging van de draagarm, die was bijna weg en ik dacht eerst een paar plaatjes erin te lassen en dan de dorpel er weer op. Maar ik heb slechte ervaring met al die plaatjes, het ziet er niet uit en het kost ook erg veel tijd, bovendien vind ik het niet mooi.
Ik ga er maar weer de zaag in zetten, maar eerst de positie van de twee bouten vastzetten voordat ik de zaak verzaag.

Eerst de dorpel erop gezet, plaatje er tussen gefreubeld en met twee pikkies vast gelast, dorpel eraf gehaald en het eerste plaatje er op gelast.

Afbeelding

Ik ben geen plaatwerker dus een hoekje kloppen met dezelfde vorm als het oude is voor mij geen haalbare zaak. Ik heb de zijwangen uit vier stukjes gemaakt. Eerst de linker bovenste plaat erin gepast en vastgelast. Wel aardig moeten hameren om het pas te krijgen. Daarna het onderste plaatje op dezelfde manier. De voorkant heb ik er aan de binnenkant ingeklemd en vast gelast. Het laatste plaatje heb ik er weer aan de buitenkant op gezet.

Afbeelding


Na behoorlijk met de haakse slijper in de weer gegaan te zijn om alle lassen mooi weg te slijpen moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben. Daar kan ik weer een rally mee rijden zonder dat het daar af gaat scheuren :lol:

Afbeelding

Bij het afwateringsgat was het ook helemaal weggerot en daar heb ik een hele hoek uit de bodem gezaagd. Met ver verzettang heb ik daar een mooi plaatje van gemaakt en netjes op het gat heen laten lopen. Geen flinstone auto meer :wink:

Afbeelding

Ja de achtewielphanging, daar zat ik toch mee. Gelukkig kwam mijn buurman buurten en die zei pak het nou maar goed aan en zaag al het rotte weg. Ok de carrosserie zaag gepakt, maar halverwege toch maar even gestopt om de positie van de twee lange bouten vast te leggen. Anders heb je kans dat de sporing niet goed blijkt en je banden gaat vreten. Als ik dat klaar heb kan ik de ophanging er onderuit zagen en op nieuw plaatwerk weer vastmonteren.

Afbeelding

Je ziet wel aankomen dat ik de 19e niet ga redden. Gelukkig heb ik de peugeot 104 confort om in te rijden. Maar ik mis de Benneton wel hoor moet ik zeggen. Het hele directe stuurgedrag op de snelweg is voor mij niet zo prettig ( ik ben nogal een zwabber op de weg :? ).
Voor het stadsgebruik is het perfect en de korte draaicircel is een uitkomst.

Jammergenoeg kan ik zondag pas weer verder :evil:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor chr. » 09 jan 2008, 23:08

diepe kniebuiging. 8)
kan niet anders zeggen :wink:

ik volg je topic met veel belangstelling
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 jan 2008, 23:17

Daar ben ik blij om, en dat is ook waarom ik het doe.

Ik mis zelf op forums vaak een beetje diepgang en zeker foto's.

Als ik op het franse forum rondkijk baal ik er zo van dat er zo weinig foto's worden getoond.
Ik heb zoveel zelf moeten uitzoeken en met Internet zou dat toch niet meer hoeven. Ik hoop ook dat ik andere mensen zover krijg ( kan insprireren) om zelf auto's te gaan opknappen.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor chr. » 09 jan 2008, 23:28

Rudie_Krämer schreef:Daar ben ik blij om, en dat is ook waarom ik het doe.

Ik mis zelf op forums vaak een beetje diepgang en zeker foto's.

Als ik op het franse forum rondkijk baal ik er zo van dat er zo weinig foto's worden getoond.
Ik heb zoveel zelf moeten uitzoeken en met Internet zou dat toch niet meer hoeven. Ik hoop ook dat ik andere mensen zover krijg ( kan insprireren) om zelf auto's te gaan opknappen.


ik begrijp je helemaal.
foto's zeggen toch iets meer
zeker met een goed/duidelijk verhaal.
zelf dacht dat ik met mijn foto's ook duidelijk was
alleen wordt het iets te technisch(soms)en daar wil ik voor oppassen :wink:
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor lionceau » 11 jan 2008, 10:23

Na lang twijfelen heb ik ook de zaag in mijn coupetje gezet.
Jou verslag heeft wel mee geholpen hoor!
Met hulp van mijn vader heb ik al het nodige rotte plaatwerk verwijderd.
Dit weekend wil ik het voorste deel van de binnen dorpel er weer in lassen en de deurstijl (uit mijn donor LNA) er weer in lassen.
Omdat we zo'n groot deel van de deurstijl er uit moesten halen is ook het onderste deurscharnier eraan gegaan. We zullen dus goed moeten passen en meten om de deur er weer recht in te krijgen maar dat houd het extra spannend!
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 jan 2008, 10:41

Mooi man, goed voorbeeld doet volgen.
Gelukkig is de onderste deurophanging verstelbaar, dat maakt het wat makkelijker.
Met een paar hechtjes vastzetten of met parkertjes doe ik ook wel.
Deur passen en dan definitief vastlassen.

Ik zal het volgen!

PS maar er even een nieuw topic van zo verdwijnt het een beetje uit het zicht.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Koffiemolen » 12 jan 2008, 15:56

Mooi werk Rudie, erg leuk om te lezen, en vooral: zien.
Wil zelf ook nog wel eens zoiets bij de kop pakken. Gereedschap is het probleem niet, maar....waar vind je in hemelsnaam zo'n ruimte om dit te kunnen? (zie ook ander topic op dit forum).
Ik heb het geluk dat mijn huis op een redelijk perceel staat, maar dat betekent eerst een schuur bouwen van tenminste 50 m2...voordat ik ergens de carrosseriezaag in kan zetten. Aaargghhh!!!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Rudie_Krämer » 13 jan 2008, 22:07

Ik ben donderdag ochtend door mijn enkel gegaan dus moest 2 daagjes mijn werk laten liggen, zowel op mijn werk als in mijn sleutelruimte.

Zaterdag rustig aan gedaan en vandaag weer verder gegaan met mijn Benetton, maar wel met tape om de enkel en hoge veiligheidschoenen, want voorzichtigheid troef.

Ook nu weer het hele verband uit de achterhoekophanging gezaagd dus eerst een steuntje ertussen in gezet en vast gezet met 4 parkers. Daarna de kriksteun aangepast en ondersteboven in de ophanging gemonteerd. Aan de onderkant twee nauwe pasringen gemonteerd en vastgelast.
Een stukje staal aan de omgemeerde kriksteun gelast en met twee stukjes taal in twee bestaande gaten vastgelast. Geen extra gaten geboord maar juist gebruik gemaakt van bestaande gaten. Koste wel wat puzzle werk maar toch wilde ik het zo doen.

Afbeelding

OK nu weet ik hoe het zaakje weer goed op z'n plaats moet komen :!: Nu weer lustig met de zaak tekeer gegaan en weg met die rotte ophanging :shock: 8)

Afbeelding

Geeft toch een goed gevoel, weer op te gaan bouwen op volledig roestvrij staal(37). Ik heb het stukje wat grijs is gespoten helemaal ontroest en dat is ca 50% in gewicht afgenomen. Ik heb het gestraald en is nu roestvrij, maar ik moet nog even kijken hoe ik daar de volledige sterkte weer kan terug krijgen. Ik heb geen roestvrij vervangend deel daarvan dus ik moet deze weer gebruiken ( komt wel goed, het was zo slecht dat het nu zeker veel beter gaat worden :wink: )

Afbeelding

Het begint weer wat te worden, maar de 19e af gaat niet lukken. Vette pech, als het maar goed gaat worden, is veel belangrijker, dan maar een boete. Ik ga het niet afraffelen. Misschien gaat het hele achterspatbord er nog af :shock:

Wordt vervolgd
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten