Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 apr 2015, 20:04

Gelukkig de afgelopen week bijna geen koelvloeistof lekkage meer gehad en er wel een hoop kilometers mee gereden. Pak van mijn hart want die vorige radiator heeft een hoop moeite gekost om die te bemachtigen :evil:

Vandaag moesten de winterbanden er maar weer eens onderuit. Ik had vorige week een tweetal Pirelli's 2000 om de velgen heen gelegd en wild ff een week wachten om te zien of ze op spanning bleven en dat bleven ze dus nu maar omwisselen. Ik wilde de Michelins voor en de Pirelli's achter (Pirellis hebben een stuggere wang en ik dacht aan comfort dus die maar achter)

Zag ik tot mijn verbazing dat er een rijrichting op stond (binnenkant en buitenkant stond er op. Gloeiende, gloeiende, en ik had dus beide linker kanten, maar ik had links en rechtopstaande nodig :x . Heb die M's maar achter gezet en zal ik snel een andere moeten zien te scoren, balen want was een nieuwe band(weliswaar jaren gekenden gekocht :P , maar toch een tegenvaller)

Afbeelding Afbeelding

Op mijn nieuwe bandjes trillingvrij weer terug naar Delft ( met huiswerk :wink: )
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor MarcoPeus » 18 apr 2015, 20:16

Tsja dat zijn van die typische dingetjes die mij ook altijd gebeuren Rudi. Maar daarvoor is t hobby en kun je er weer om lachen als je t opgelost hebt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Bart-Peugeot » 20 apr 2015, 11:15

De vermelding binnenkant/buitenkant zegt niets over de draairichting.

Het zegt alleen iets over de montage.

"Buitenkant" moet aan de buitenzijde van de velg komen. Links of recht monteren maakt niet uit.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor figlio del commesso » 20 apr 2015, 12:23

..
Laatst bijgewerkt door figlio del commesso op 23 dec 2015, 16:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
figlio del commesso
 
Berichten: 374
Geregistreerd: 17 aug 2005, 10:07
Woonplaats: Vught, n-Br

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor 305 friesland » 20 apr 2015, 18:20

Dit leek mij ook al beetje vreemd ,als dat zo is dan staat er wel een draairichting op maar dan zit er vaak weer geen binnen of buitenkant aan wat montage betreft dus kun je ze links en rechts gebruiken.
Dat de binnenkant binnen zit is er voor dat hij het water onder het rijden naar buiten werkt en niet onder de auto maar dat zal bij velen wel bekend zijn.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 apr 2015, 21:44

Ok band zit gied gemonteerd en kan er veilig mee blijven rijden, maar mijn gevoel blijft protesteren. :x

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Bart-Peugeot » 21 apr 2015, 22:49

Banden hebben al jaren een binnen- en buitenzijde.

Mijn (vorige) Michelins (energysaver) waren aan de binnenzijde zelf "lelijk". Er stond michelin op en de maat. Dat was het.

Andere banden zijn soma wel aan twee zijden netjes. In dat geval monteert men vaak de zijde waar "DOT" op staat aan de buitenzijde.

Kortom, niets aan de hand.
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor risky » 23 mei 2015, 10:03

Inderdaad inside of outside heeft niets met de draairichting te maken alleen dat outside aan de buitenkant moet staan heeft met opbouw van de band te maken binnen kant slapper dan buiten kant. De draairichting heeft altijd een pijl die monteer je altijd in de rijrichting vooruit dat heeft met de water afvoer te maken van je profiel doe je dit verkeerd dan ga je snel aquaplannen met de soort fouten kan je hard gestraft worden met nat weer....
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
Avatar gebruiker
risky
Forumbeheer
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
Woonplaats: westfriesland

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 jul 2015, 19:55

Het is weer tijd voor de APK, maandag moet ze weer.

Ik verwacht geen grote problemen, maar ff een rondje eromheen gelopen en toch wat puntjes gezien:

-Nummerplaat verlichting, eerst het ene lampje vervangen want die deed helemaal niets meer, maar daarna kreeg de andere ook kuren dus die ook maar vervangen.
-Tijdens de afgelopen toertocht had iemand al geconstateerd dat de linker knipper gek deed, stadslicht en knipper loste elkaar af. Bleek dat ik de massa aan de knipper had vast gemaakt, draadjes omgedraaid en alles deed het weer.

Blauw en zwart draadje omgewisseld :oops:
Afbeelding
Afbeelding

-Toeter vervangen, er zat een Opel toeter in en de gaf zo'n Herbie-sound. Ik heb er nu twee ingezet, zo'n dubbele toon nu, klinkt wel geinig.
Afbeelding

Alle hoezen nagelopen en dat zag er goed uit.

Twijfel puntje: achterlicht glas heeft een barst, dus maar een goed exemplaar achterin gelegd ( is er een zonder zilveren rand dus die er niet op voorhand in gezet.
Twijfel puntje twee is dat de flexibele remleiding voor een slijtplek heeft, wapening is nog niet te zien dus volgens mij geen probleem, maar ook hiervoor een net exemplaar achterin gelegd.

Opvallend detail, het motorblok is zo olie-lekdicht dat het subframe gaat roesten. Zelfs de carterpan is olievrij en dat heb ik nog niet vaak gehad :shock: .
Ik heb een spuitbus zwart gepakt en de roestplekken in de lak gezet. De komende winter gaat ze naar binnen en ga ik haar beter aanpakken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo'n droge pan heb ik niet vaak gehad :P

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor MarcoPeus » 18 jul 2015, 23:24

De keurmeester zal verrast zijn. Zo'n mooie 104 heeft hij nog nooit gezien.
Goed werk verricht weer
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Jineuf » 19 jul 2015, 12:51

Mooi zo'n droog blok!

Wil je dit nog even netjes solderen met een krimpkousje eromheen? :shock:

Kroonsteentjes zijn voor 220V!
Afbeelding


Groet Wirtjo :wink:
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jul 2015, 18:53

Ik heb er een stukje plastik om gewikkeld en afgeplakt zodat er geen water in kan komen en daar zal het voorlopig wij blij blijven ben ik bang :oops:

Misschien dat ik jaarlijks het kroonsteentje zal vervangen ( ik heb er nog ZOVEEL)

Ik zou er een serieuze nieuwe stekker aan kunnen gaan zetten, ik heb ze nog liggen....en ik heb zo ook al jaren lang in huis..... zal wel zo blijven ben ik bang :lol:

Het moet ook niet te perfect worden, anders krijg je nooit meer storingen en dan :shock:

ps Wirtjo hoe kon je aan die wijsheid dat kroonsteekjes voor 220V zijn. Ze doen heb anders bij 12V ook prima hoor :lol:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor pauldevries » 19 jul 2015, 20:30

draadjes in elkaar draaien en solderen en daarna
krimpkous is minstens net zo slecht als dit kroonsteentje :roll:

Op mijn opleiding tot hoogspanningsmonteur is me toch echt geleerd dat in automotive
en andere plekken waar trillingen voorkomen
je verbindingshulsen moet gebruiken die je erom doen en dan kunt knijpen of solderen
De reden hiervoor is dat een soldeerverbinding door de trillingen net na het solderen af kan breken
en dus onbetrouwbaar kan zijn.

\(wikkel de originele kabelboom maar uit en je zult er achterkomen dat op de plekken3 waar de kabels bijelkaar komen (massadraden bijvoorbeeld, er een ijzeren blokje om de raden geklemt zit wat gesoldeerd is,,
dit is dus om doortrillen te voorkomen)
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 jul 2015, 20:45

Komkommertijd :lol:

FF melden dat de Benetton zonder problemen door de keuring gekomen is.

Aanbeveling voor de volgende keuring is dat de fuseekogel een beetje speling begint te krijgen, voor nu geen afkeur.

Linker voorrem was ook twijfel, maar een tik tegen de klauw en hij schoot weer los, ook geen afkeur vond hij. Ik zal daar komen weekeinde toch ff naar kijken, anders ff de cilinder eruit halen en schoonmaken.

Ik mag er weer twee jaar in tuffen :mrgreen:

Zo'n lekker autootje :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor MarcoPeus » 22 jul 2015, 20:47

Mooi zo, kun je weer 2 jaar vooruit. Hopelijk zonder de sores die je de laatste tijd hebt gehad met deze jongedame dan gaat t zeker goed komen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jul 2015, 10:09

Ondanks het stormachtige weer toch de weg op gegaan en ik moet zeggen het viel erg mee, de kant van de A15 was op de heen en terugweg file vrij.

Ik de Benetton de brug op gereden, wielen eraf gehaald en wilde net beginnen met het eraf slopen van de remklauwen toen ik me bedacht om toch even na te gaan of ik wel nieuwe remolie had staan. NIET DUS :evil:

Ik de zaak er weer op gezet en naar de plaatselijke automaterialen zaak in Vianen gereden en een litertje remolie gehaald.

Terug kon ik alsnog de zaak los halen.

De cilinders eruit geblazen met perslucht en dat ging redelijk eenvoudig
Afbeelding
Afbeelding

De zuigers waren roestvrij maar je zag wel gegeleerde roestige remolie aan de onderkant zitten. Ook de remklauw zelf was al begonnen met roesten. Alles lekker schoon gemaakt en weer in het remvet gezet.
Afbeelding

Gelijk de stofhoesjes vervangen door anderen. Die eruit kwamen kreeg ik niet goed terug en wipte er telkens uit als de zuiger iets verder naar buiten kwam :x

De glijplaatjes schoon geschuurd en in het kopervet gezet.

Aan de passagierskant de remslang vervangen, die was tegen het wiel aan gelopen en ik vond toch een plekje waar de bewapening te zien was, vervangen dus!!!

Afbeelding

Ik kan nu weer met een gerust hard vol in de ankers :mrgreen:

Advies aan de serieuze onderhoudsmannen, vervang niet alleen de remolie iedere twee jaar, haal ook de remklauwen uit elkaar, er blijft toch teveel smurrie in achter na het spoelen en dat kost je je remklauwen en zorg dat je nog een paar nieuwe scoort op Ebay, nu ze nog te krijgen zijn.
Die remklauwen zijn toch een onderhoudsgevoelige onderdelen :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 27 sep 2015, 20:26

Op Ebay een nieuwe radiator gevonden :mrgreen:

Gelijk besteld :shock:

Was wel twee keer zo duur als de vorige nieuw maar ja de 104 onderdelen worden al maar zeldzamer dus ik dacht: '" niet denken maar gelijk doen" Straks zijn ze zo zeldzaam dat je ze alleen maar nieuw kan laten maken. Ik heb nog geen zin in het zoeken naar een bedrijf die dat kan doen. Gemak dient de mens: vanuit achter de PC online een radiator bestellen, PayPal account plunderen en dan maar wachten op het pakketje.

Ik ben dat lekken zat, zeker omdat ze bij mij in de flat al zo zitten te kijken naar elke druppel die eronder hangt. Heb nu een zeiltje eronder liggen maar dan moet ik dat daar weer onder vandaag vegen. Nog met een ondiep lekbakje eronder, maar ik heb er al 4 verrot gereden :evil:

Olie lekt ze absoluut niet dus als de koelvloestof lekkage weg is heb ik weer een milieu vriendelijke auto :wink:

GrR

ps het valt me op dat er veel nieuwe peugeot 104 onderdelen op Ebay staan, doe er je voordeel mee
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 okt 2015, 18:24

Spoedactie vandaag, radiator vervangen.
Niet dat de lekkage zo erg was, maar omdat ook de 205 weer aan het lekken was. Heb daar net een nieuwe radiator in gezet omdat die lekte, nu is ze bij dat stalen pijpje gaan lekken , kuis verrot. Dr moest er dus een met spoed gereareerd worden, ben het zat die lekkende auto's

Heb bij de 104 wel de makkelijke methode gepakt :D ik heb de complete radiator uit de auto omhoog getrokken zodat ik hem makkelijk kon laten leeglopen. De slang aan de ontstekingszijde opgeknoopt. Daarna de radiator aan een kant omhoog getild zodat ik de radiator helemaal leeg kon tappen. Vervolgens de aftapdop weer gemonteerd en de ander kant los gehaald. De aftaptrechter naar de andere kant gehaald en de klant van de waterpomp afgetapt en dat zonder een druppel te lekken. Dat is me niet vaak gelukt :P
Nieuwe erin, nieuwe vloeistof erin gedaan, ontlucht, proefrit gemaakt en ze is weer in top conditie.
Ik was vergeten te melden dat de temperatuurschakelaar ook kapot was want de ven sloeg niet aan en bij de Benetton was het ditmaal geen zekering zoals bij Humpie Dumpie maar de schakelaar was echt stuk. Een andere eerst getest door een schaaltje met water aan de kook te brengen en de weerstand te meten. Ik heb een goed exemplaar uit mijn privé magazijn kunnen halen en ik ben weer helemaal de man :lol:
Nog net geen twee uur bezig geweest ( of nooit geweest :oops: ), ik had gehoopt het in een half uur te kunnen doen, maar helaas ben niet echt een snelle sleutelaar meer. Ik had nog naar mijn moeder gewild, maar daar werd het te laat voor.
Vol schuld gevoel naar huis gereden, maar wel met een voldaan 104 gevoel :lol:

Ik heb nu weer een lekvrij en milieu-vriendelijk 104-exemplaar :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pas ik heb nu van die siliconen slangen, maar die gingen er heel makkelijk af. Die ouwe rubberen slangen kunnen zo ontzennend vast gaan plakken dat je ze alleen met een tang nog loskrijgt, niet bij deze slangen, was een verademing :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor lionceau » 05 okt 2015, 21:22

Die siliconen slangen zijn dus ok?
Moeite misschien ook maar een setje bestellen.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 okt 2015, 07:10

Slangen zijn prima, alleen jammer is dat de set niet voor de 104 , maar voor de Samba is en dat er een aantal slangen niet bij zitten en een kleine heeft niet de juiste vorm. Ik was nogal teleurgesteld.

De twee grote slangen zijn ok, die van het vaatje naar de kachel is ok.
Die van het vaatje naar de radiator is een beetje te groot en sluit niet goed op het kleine tuutje op de radiator.
Die van het blok naar de kachel is onbruikbaar.
Welke ik erg mis is het kleine S-bochtige van de waterpomp naar het spruitstuk. Ik heb daar geen voorraad meer van en die heb ik al vele malen moeten vervangen :x

Kortom, mooie site maar de slangen die vaak stuk gaan zitten er niet bij :evil:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 okt 2015, 18:00

Vandaag vrij genomen om de Lek-Linge route te rijden

Afbeelding

Ik heb er van genoten :wink:

Gelukkig stond de route met ANWB borden zeer goed aangeduid

Met Arrow Classic Rock om de voorgrond was het goed toeven in de Benetton, herfstkleuren begonnen al duidelijk zichtbaar te worden. Ik denk dat het over een week of zo helemaal mooi zal zijn.

Een filmpje van dik drie minuten :mrgreen:
https://youtu.be/f-dSHht0huA

Toch was de route langer dan ik dacht, ik was bij Lexmond vertrokken en bij Leerdam had ik er twee uur op zitten en heb daar de route afgebroken om naar de sleutelruimte terug te gaan.

Ga op een andere dag wel de route afmaken, erg leuk om te doen. Op een vrijdag is de route wat rustiger te rijden dan in het weekeinde. Smalle dijkweggetjes en smalle dorpsweggetjes maakt het op een zonnige zaterdag een stuk minder relaxt.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor ~Orin » 27 okt 2015, 02:03

Krijg helaas het filmpje niet te pakken op mobiel, ik probeer het op de pc later nog een keer ;)
Afbeelding
Avatar gebruiker
~Orin
 
Berichten: 776
Geregistreerd: 31 maart 2014, 17:56
Woonplaats: Midwoud

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 nov 2015, 19:18

Met de nieuwe radiator heb ik ook de thermo schakelaar vervangen, natuurlijk wel gecontroleerd of dat exemplaar wel goed functineerde, dat deed hij dus!!!
Helaas niet voor lang, vorige week als een keer de 100 graden aangetikt en vandaag ging het weer die kant op.
Thuis even de kap open gedaan en de draden bij de schalelaar kort gesloten en de ven sloeg gelijk aan.
Conclusie schakelaar stuk :evil:
Soms vraag je je wel af waarom je die ouwe rommel bewaart :x
Gelukkig heb ik nu een radiator met een mooi aftapkraantje :wink: . Ik heb nog een of twee schakelaars liggen en koppig als ik ben ga ik eerst die ouwe meuk opmaken voordat ik een nieuwe ga kopen :mrgreen:

Maar ondanks dat geniet ik zoveel van de Benetton, zo vaak hele leuke reacties van mede weggebruikers :P

Vorige week zag ik achter me een ouwe Golf op me afkomen, zwaar verlaagd en met een kompleet bruin verroeste motorkap :shock: Twee jonge gasten erin, met een petje achterstevoren op hun hoofd gezet ( leken wel van die gabbertjes :P ) ze gingen helemaal uit hun stekker bij het zien van mijn auto, duimen gingen omhoog, grote glimlach verscheen op de gezichten, prachtig gewoon.
Nu zoveel oldtimers van de weg zijn verdwenen voel ik me KING OF THE ROAD :mrgreen:

Lang leve de Benetton 8)

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 nov 2015, 20:06

Gisteren de Benetton door de wasstraat gereden en haar vandaag droog over kunnen brengen naar Lexmond voor een welverdiende rust. Sinds 2001 heeft ze dag in dag uit in weer en wind het weer getrotseerd, grote hoeveelheden pekel weerstaan. In 2008 anderhalf jaar in het "Ziekenhuis" gelegen voor uitgebreide transfusies en transplantaties :mrgreen:
Ik vind dat ze met pensioen mag 8) drie maaandjes rust daar beginnen we dan maar mee. Ik hoop hiermee het artrose proces wat te kunnen vertragen :lol: Ik heb geen stalling meer in Delft en met drie auto's is het regelmatig strijd wie de auto nu weer in de droge parkeergarage mag zetten. Regelmatig vindt er een wisselparade plaats, de ene eruit, de andere er weer in, maar door veranderd parkeerbeleid in de buurt is dat soms lastig.

Afbeelding

nu voor mij ook ff rust :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Gino » 29 nov 2015, 17:36

Staat de Benneton mooi droog.

Voor mijn 205 morgen de laatste dag buiten.
Die moet dec-jan-feb verplicht van de weg af.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten