Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 nov 2014, 15:23

Ik heb hem waarschijnlijk gewoon leeg gereden, doe ik wel vaker. Op de snelweg is het zoveel duurder en als ik nog benzine in de tank heb zitten dan rij ik hem gewoon leeg en tank ik bij mijn vertrouwde BP tankstation bij mij in de buurt. Alleen was ik dat dus vergeten, maar ja het is al sinds11 juli dat ze niet meer de weg op is geweest :cry:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Peugeot371 » 05 dec 2014, 18:30

Een ding scheelt LPG is nog maar 60 cent per liter. Daar kun je nog wel een jerrycan mee vullen.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 dec 2014, 23:21

Tegenslag :(

Het scharnier aan de deurzijde aan de bestuurderszijde heeft toch een tik gehad waardoor het spatbord nu niet goed aansluit op de deur. Moet een rigoreuze aanpak worden genomen. Deur verder bewerken zal tot gevolg hebben dat deze opnieuw gespoten moet worden....

Nu zetten we de zaag maar in het scharnier aan de autozijde. De auto wordt dus aan de deur aangepast :shock:

Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

Wel de motorkap aan de binnenzijde voorzien van wat lak en tectyl

Morgen gaan we verder

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Harrie » 06 dec 2014, 18:51

aj, da's idd. een tegenslag Rudie...
kun je het met verbuigen niet af ( er was een speciaal-gereedschap voor verbuigen van de scharnierplaat aan de stijl )
succes er mee, laat je niet uit het veld slaan als je al zó ver bent :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 dec 2014, 19:00

Weer wat tegenslag gehad, bij het monteren van het spatbord zag ik dat de deur niet goed aansloot op het spatbord :x hmmm wat nu, goed gekeken waardoor het nu kwam en de conclusie was dat het scharnier van de deur een optater had gehad en naar buiten was gekomen.

Wat nu......

- Deur met grof geweld bewerken.... zou betekenen dat de deur opnieuw gespoten zou moeten worden.....geen optie
- Andere deur monteren....er was nog een deur aanwezig, maar die bleek aan de onderkant behoorlijk geroest.... afkeur dus :lol:
- Auto aanpassen aan de deur :shock: goeie optie, scharnier doorslijpen, stukje er tussen uit en weer vast lassen....snelste methode, geen spuitwerk en geheel in de lijn van de auto :P

Zo gezegd zo gedaan

Afbeelding

Toen kon er begonnen worden aan het verder afbouwen:
- vast zetten van de spatborden
- bumper vast zetten

Afbeelding

De knippers wilde niet goed werken en dat koste ook veel tijd, meer dan me lief was.

Ik voelde me echter niet zo lekker en ben dus naar huis gegaan

Helaas voor mij, stak een griepje de kop op en kon ik zondag wel vergeten :evil:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor MarcoPeus » 08 dec 2014, 20:24

Het is de kleine afwerkingen die nu tijd gaan kosten en niet lijken op te schieten. Even doorbijten en vasthouden. Je bent er bijna. Wel een goeie oplossing zeg dat scharnier inkorten. Was ik zelf nooit opgekomen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Steven- » 08 dec 2014, 20:25

Succes, Rudie! Sterkte met de gezondheid en de laatste loodjes. Ik kijk met veel bewondering naar je werkzaamheden m.b.t. de Benetton. :wink:
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 dec 2014, 20:30

Ach met een lasapparaat en voldoende laservaring is dat toch goed te doen (en ik had goede hulp :wink: )

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 dec 2014, 22:16

Zondag inderdaad in mijn bed gelegen, ook maandag nog en daarom woensdag een laatste poging gewaagd, zou de laatste mogelijkheid zijn.

Morgen heb ik een kijkoperatie voor mijn linker pols en verwacht dan de rest van het jaar niet meer te kunnen sleutelen.

Het was dus erop of eronder en het is een ware eindstrijd geworden.
De motorkap erop gezet en daar moest dus wel wat gesteld worden, de spatborden opnieuw moeten stellen zodat de kieren een beetje gelijk kwamen te staan, daarna de ventilator los gehaald, de radiator los gehaald zodat bij het stellen van de borgpen nog een noodoplossing open zou blijven als ik de kap niet meer los zou krijgen ( is me al eens overkomen en toen heb ik de kap moeten open slijpen, niet leuk dus beter iets meer werk en meer zekerheid). Ook dat ging uiteindelijk goed en kon dus alles weer terug zetten.
Daarna de choke kabel weer gemonteerd, die loopt bij mij bijna door de zekeringkast tussen de kabelbomen naar het schutbord, kwam je niet makkelijk bij maar ook dat kreeg ik in orde.
Toen was het tijd voor het dashboard, daar moest ik nog de luchtschuif in orde maken want die was door de klap beschadigd. Ik had geen nieuwe meer dus ik heb maar een tijdelijke oplossing gemaakt door 3 tie raps door de klep te boren, kan die niet meer open maar dat gaat hij in de winter toch niet en in de tussentijd moet ik een andere zien te scoren.
Voordat ik die kon monteren moest ik wel de radio console in orde maken. Ik heb besloten voor een degelijke aanpak. Ik heb een stekkerblok van 4 gezocht uit een originele kabelboom. Heb toen de twee signaal draden van water temp en olie temp aangelegd, daarna een plus en min draad. Nu kan ik de console los maken door 1 stekker los te trekken en dat scheelt een hoop gerommel. Ik had al een centrale plus en ook een min blokje gemaakt voor de lampjes en de + voor de andere tellers, dat zij toch een hoop draden als je die allemaal apart moet gaan maken.
De digitale radio aangesloten en het zit nu naar tevredenheid. Console kon nu definitief op de plaats worden gemonteerd. He he nu het dashboard kunnen monteren, geeft al gelijk een heel ander gezicht. De rest van het interieur afgebouwd, de linker deur afgebouwd en kon ik weer ff achter het stuur kruipen om weer HET gevoel te krijgen.
Tijd voor een korte proefrit, heb niet ver gereden want ik dacht wat aan te horen lopen, op de brug gecontroleerd maar alles zag goed, ik daarna ff naar het benzine station sta ik daar.....SHIT, geen sleutel van de tankdop :? Ik weer terug, zag ik de watertemp weer te ver oplopen, dus ff gestopt, koelvloeistof bij gevuld en weer verder gereden en zag niet lang daarna de thermostaatklop openen. Gelukkig!!!
Terug in de sleutelruimte een schroevendraaier in het sleutelgat geramd en verbaasde me erover hoe makkelijk zo'n ding open gaat. Ik had nog een exemplaar MET sleutel liggen dus ook dat was opgelost. Ik wat benzine getankt en weer terug gereden, KLAP schoot de motorkop open en KRAK daar ging mijn nieuwe klep aan diggelen, grote knik in de hoek, nou toen ging wel even een onbeschrijfelijk gevoel door me heen. Ik had geen extra veiligheidsblokkering dus moest het doen zonder, ja DAT ging dus gelijk FOUT, FOUT en nog eens FOUT. Auw dat deed zeer.
Het was al een uurtje of half tien 's-avonds en ik begon een beetje wanhopig te worden, zou het ik het dan toch niet redden vandaag? Ik zag ook dat ik geen achter verlichting had dus ik kon daarmee de weg dus niet op. Knippers en remlichten deden het wel. Had ik bij de zekeringkast iets vergeten aan te sluiten? Daar kom je zo slecht bij dat ik dat niet zo snel kon nagaan. Ik maar eens het schema erbij gehaald. Achterlamp verwijderd en gekeken welke draad ik moest hebben. Natuurlijk de verkeerde draad na zitten lopen, ik zocht naar de NR 35 maar zag die bij de zekeringkast nergens terug komen. GLOEIENDE GLOEIENDE, hoe kan dat nou. Kom ik dat draad tegen bij de remlichtschakelaar. JA die moet ik niet hebben, weer het schema in gedoken en de volgende draad gevolgd, die zat netjes in de zekeringkast, dan maar kijken of er achter stroom op staat. Ja dus :x dan moeten de lampjes stuk zijn. Was niet mijn eerste gedachte want die deden het nog voor het ongeluk en bij de zekeringkast had ik alles los gehaald. Kreeg ik dat lampje er niet uit, zat muurvast, draaide het glazen bolletje eraf en de rest bleef zitten :evil: punt tang gepakt en dat ding aan gort gedraaid, nieuw lampje erin en JAHOOR, weer licht in de duisternis. Het andere lampje was helemaal wit uitgesloten en kapot gesprongen. Nu werd het zoeken naar nog een klein bolletje. Ik had een hele doos met nieuwe, maar niet in het 5S systeem :oops: , uiteindelijk nog een kunnen vinden tussen de andere lampjes. OK ook dat in orde..... Hé de nummerplaat verlichting heeft ook een stukke lamp, ik dus weer zoeken naar NOG een ander lampje en dat duurde nog iets langer want van die oude lampjes is ook 50% kapot dus telkens proberen totdat je er weer een hebt die het WEL doet.
OK ook dat was in orde, de laatste storing heb ik niet kunnen oplossen, namelijk het rechter stadslicht, dat wilde ik voor het laatst bewaren, maar het liep al tegen half elf en ik was helemaal OP. Ik was nog iets vervelends tegen gekomen, het rechter spatbord stond behoorlijk onder spanning maar door het loshalen om hem goed op de motorkap aan te laten sluiten is een deel van die spanning weggevloeid door weer meer richting het rechterportier terug te schieten. Daardoor kwam het spatbord aan de onderzijde bij de deur naar binnen te staan. Bij het openen van de deur kwamen deze toch weer met elkaar in aanraking waardoor op de kopse kant de verf over een lengte van 10 cm weg is geschraapt. Ik had het toen helemaal gehad en het enige wat deze tegenslagen nog goed kon maken was de auto klaar te krijgen voor de rit naar Delft. Ik heb het spatbord aan de kant van het bevestingsoortje naar buiten gebogen om zo de kier bij de deur te vergroten.
Ik heb het toen opgegeven en de GTI naar binnen gereden, de auto gestart en ben gaan rijden. Op hoop van zegen, want na zo'n reparatie de gok wagen om er gelijk 80 km mee te gaan rijden en dat 's-avonds om kwart voor elf dat vond ik best wel spannend. Zag ik ook dat ik geen verlichting had in mijn dashboard dus zag ook niet hoe snel ik reed, de TOMTOM gepakt en het moest er toch maar van komen, ik wilde niet nog langer door gaan.
De sturing was goed, ze trok niet naar een kant, remmen waren goed dus ROSSEN MAAR.
Ze heeft zich perfect gedragen en zonder problemen naar Delft kunnen rijden, wel opgemerkt dat de deuren niet goed op de rubbers aan sluiten dus het windgeruis was bijzonder sterk en heb mijn oordopjes maar in gedaan, de radio op standje 10 gezet en zij het met wat kromme tenen kunnen genieten van mijn 104tje.
Ik was blij dat ik thuis was.

WAT EEN DAG, pffff

Nabrander,

Wie heeft een blokkering van de motorkap? Hier heb ik echt behoefte aan, ik heb nu een spanband gepakt en die aan de binnenkant onder het verstevigingsraamwerk via de koplampen achter de gril vast geknoopt en dat is niet handig :!:
Wie heeft zo'n dashboard ventilatie klepje voor de rechter kant? ( dit heeft niet zo'n haast)


Foto's achter elkaar geprakt :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een hier de schade aan de deur

Afbeelding

De schade aan de motorkap heb ik nog niet kunnen fotograferen, maar als je dat ziet krijg je pijn in je maagstreek, splinternieuw, mooi gespoten en nog geen uur gemonteerd en dan .....KNAL. Ik was gewoon te moe en verloor mijn scherpte, want ik wilde daar nog wel wat aan doen om dat te voorkomen, maar de tijd begon te dringen en werd een beetje wanhopig. Ik had ECHT geen zin om weer met die GTI terug te moeten, was voor mij eigenlijk geen optie, en daar heb ik voor moeten boeten.

Zo komt het leven, maar heb vandaag weer heerlijk kunnen genieten van de Benetton :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor lionceau » 11 dec 2014, 22:57

Wat heb je precies nodig voor de motorkap ?
De borg haak of de vergrendeling?.
Ik heb het wel liggen.

Gr.

Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor MarcoPeus » 11 dec 2014, 23:14

Bah dat is echt balen Rudie. Is die kap onherstelbaar beschadigd? Wat een verhaal zeg.
Ik heb eventueel ook een vergrendeling nog op mijn sloper denk ik. Motorkap zit er ook nog op maar is niet mooi.
Sterkte met je lichamelijke klachten en beterschap!
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 dec 2014, 09:29

Ik zoek de borg haak en bijbehorende veer

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor lionceau » 12 dec 2014, 17:16

Heb ik voor je. Stuur me effe je adres dan stuur ik het op.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Gino » 12 dec 2014, 20:04

Soort van eindsprint, zeg maar.... :mrgreen:

De blokkering die je zoekt : is dat de pen onder de motorkap, of de vanger in de dwarsbalk boven de
radiateur ?

En ook weer in de markt voor een motorkap ?

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor lionceau » 12 dec 2014, 23:09

Ik heb de haak al gevonden. Maar waar is de bout en de veer? :twisted:
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 dec 2014, 00:11

Man, dat zijn wel érg veel tegenslagen in één sleutelbeurt :!: Dikst balen van de fris gespoten nieuwe kap natuurlijk. Klusjes aan de kabelboom is ook al niet je hobby, en zeer vervelend dat de zaak qua plaatwerk niet zo best wil passen :(

Ben meteen naar zolder geklommen om zo'n ventilatie rooster te zoeken, want ik wist dat er uit Workum wat was meegekomen in die zak met emblemen etc. Jammer is nu dat het gaat om één linker exemplaar, want volgens mij zijn de klepjes erin ook niet uitwisselbaar :cry:

Afbeelding

Ook gezien dat de enigszins beschadigde kap van de witte GL z'n veiligheidspal nog heeft, inclusief veer. Deze is van de S trouwens:

Afbeelding

Wat ik kan doen: 1e Kerstdag ga ik naar Utrecht, en zou wat voor je mee kunnen nemen om in Lexmond af te leveren. Sleutelen kan later wel.
Ik hoop van harte dat de kijkingreep voorspoedig verlopen is, neem nu eerst voldoende tijd voor herstel :!: Veel sterkte, groeten, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 13 dec 2014, 16:30

Kijkoperatie niet zo gunstig verlopen, plaatselijk geen kraakbeen meer. Herstellende operatie heeft geen zin en 9 januari bespreking resultaten en mogelijke aanpak.

Was naderhand ook behoorlijk pijnlijk en zal nog wel ff moeten herstellen, ze hebben er aardig in zitten roeren :x

Dus ff een winterstop

positief is dat ik over een paar dagen weer in de auto mag rijden (goede stimulans om flink te oefenen :mrgreen: )

M. als je de borghaak zou willen opsturen graag :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Gerard2 » 13 dec 2014, 19:46

Veel sterkte met het herstel van de operatie. Ik hoop dat er een bevredigende oplossing gevonden kan worden voor het verdwenen kraakbeen.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Harrie » 14 dec 2014, 23:37

tjonge jonge, wat een tegenslag weer Rudie... :-|
sterkte vriend ! :wink:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 dec 2014, 17:55

Envelop met inhoud past in z'n geheel door een standaard brievenbus, en is zojuist verzonden :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 dec 2014, 19:17

Geweldig :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Gino » 15 dec 2014, 19:27

@ Rudie,

Kun je je motorkap nog redden, of moet er een andere op ?

Vr.gr.
Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 dec 2014, 20:20

Gino,

De motorkap ziet er nog redelijk goed uit en voorlopig laat ik het zo.

Ik zal morgen ff een foto maken ( was tot nu toe te pijnlijk :lol: )

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Gino » 16 dec 2014, 18:56

OK, heb er nog wel een....
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 dec 2014, 23:16

Beugeltje van Markus gekregen en er gelijk meer even op laten zetten ( een duidelijk gevalletje van "als het kalf verdronken is dempt met de put" :x )

Afbeelding

Afbeelding

En de beschadigde motorkap

Afbeelding

Niet mooi, maar ja het is gebeurd en we gaan weer vrolijk verder

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten