Pagina 36 van 38

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 08 apr 2014, 19:36
door M. van der Meulen
@Harrie: die inderdaad originele spiegel zat eerst links, tot ik er een tegenwoordige (mij betreft misbaksel) Cipa-spiegel van 36,euro bij kocht. De originele blijft een beetje mat zilver, die nieuwe zilver met bruine roestspikkels, binnen een half jaar al :cry: :evil:

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2014, 23:39
door Peugeot371
Auto gestart in een keer naar voren gereden. Grasmaaier gestart ergens rond de 30 keer verschil moet er zijn. Gras gemaaid en de auto weer terug gezet. Grasmaaier weer gestart in een keer (warme motor) de rest gemaaid.

Die spiegel komt dan zeker uit Drenthe ik heb ook zo'n spiegel maar die deed er iets langer over om te roesten, maar binnen het jaar wel. Was toch 35 euro dacht ik. Is al een paar jaar terug.

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 02 jul 2014, 23:21
door fredenjuan
Vandaag geleerd om mn ontsteking af te stellen

bedankt rudie

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 06 jul 2014, 19:27
door fredenjuan
Zo,

vandaag de ontsteking eens onder handen genomen,
verdeelkap, rotor en bougies verniewd

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de wagen heeft nu 120720km gelopen,
welk onderhoud is nu nog aanbevolen?

fred

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 06 jul 2014, 20:49
door Rudie_Krämer
Ik zou de remmen onder handen nemen. Remklauwen voor uit elkaar halen en schoonmaken, remslangen nalopen, Remleidingen ( de oude metalen willen nog wel eens roesten) en de remmen achter open halen, remcilinders controleren. Alles schoonmaken en weer lekker voorzien van verse remolie.
Ben je weer ff zoet :wink:

Wat ik gezien heb aan de onderzijde hoef je denk ik om verroeste remleidingen niet zo druk te maken daar zit zoveel tectyl op :mrgreen:

De flexibele remslangen willen nog wel eens verouderen en aan de binnenzijde gaan opzwellen. Als je bij het doorspoelen van de remleidingen erg hard moet trappen om de olie eruit te krijgen dan is dat meestal een teken dat de leidingen aan het verstopt raken zijn :!:

GrR

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014, 18:28
door M. van der Meulen
Vanmiddag voor het eerst een oefenrondje gemaakt (rond het Lauwersmeer) met mijn "nieuwe" kleine woonmobiel. Vijf jaar ouder zelfs als de 104, deze Eifelland 310, maar goed onderhouden en gestald. Kwam me vorige maand min of meer bij toeval voor de voeten, compleet met uitgebreide inventaris, geheel vakantie-klaar. De dagelijkse diesel heeft er weinig moeite mee, maar met de 104 is dat bij tegenwind toch een iets ander verhaal... :D Twijfel nog of ik midden deze maand hiermee de rit naar Oostkapelle zal wagen, of gemakshalve een van de beide tenten achterin zal gooien...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014, 18:50
door MarcoPeus
Leuk Marcus, helemaal is stijl, misschien een dakspoiler monteren die men vroeger had om de wind af te buigen.

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014, 18:59
door jan-03
Prachtig Marcus. De sleurhut achter de 104!!
Past qua formaat wel zo te zien..
gefeliciteerd net je nieuwe aanwinst en veel plezier ermee
Gr Jan

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014, 20:37
door tout est beau avec une...
Gaaf! Perfect mooie combinatie met de 104.
Als het een beetje zou willen zou ik zeker met de caravan gaan!

M.Vr.Gr.Marco.

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014, 21:38
door M. van der Meulen
Is wel een leuk ding inderdaad, en van binnen heel netjes. De buitenkant vertoont hier en daar wat aluminiumcorrosie onder de lak. Voor en achter glazen uitzetruiten met gordijncassettes. Koelkastje (niet standaard, evenals de disselbak) mee met deze warme dagen is geweldig! Met overboord gooien van niet noodzakelijke spullen kan het gewicht (max 600 kilo, vandaar de witte kentekenplaat) misschien nog iets naar beneden. De kachel met toebehoren was eerder al verwijderd, maar is er wel compleet bij.

Moet wel ver doortrekken in de versnellingen om de combinatie een beetje op gang te krijgen. De 80 km/u doet-ie met de caravan net iets boven de 3000 t/min. Bij te lage toeren hoor je de distributieketting of kleppen een beetje tikken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014, 22:26
door Harrie
gefeliciteerd, Marcus, wat een leuke klassieke caravan in zeer nette staat :D

het verbruik zal wel aardig toenemen met de Eiffeland achter de 104 SL .

ga je de remmen, verlichting e.d. nog controleren ?

grt, Harrie

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014, 22:46
door Rudie_Krämer
Wat ik heb gemerkt met een zware aanhanger achter de 104 is de kogeldruk is erg belangrijk, als die te hoog is doen de voorremmen weinig meer en blokkeren extreem snel (is best wel eng als je er geen ervaring mee hebt). De achterremmen doen vaak al niet zoveel dus preventief rijden is dan erg noodzakelijk. Met nat weer is het helemaal een spannend avontuur.
Mijn advies is dan ook om wat te testrijden om te voelen wat de remmen doen bij een "noodstop" en bij nat weer.
Soms is een 104 snel een stukje korter :oops: weet ik uit ervaring.

Veel plezier met je speciale combinatie :wink:

GrR

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014, 22:53
door Harrie
goede tip, Rudie :wink: Maar wat is de max. kogeldruk bij een 104 ? 50 Kg ? 60 Kg ?
Daar gaat de voorzijde nog niet van liften, denk ik. oh ja, jij doet zwaar transport, heh ? :lol:
@ Marcus: zit er ook een voortent e.d. bij ? in ieder geval alle zware dingen boven de as pakken,
en nooit de kogeldruk compenseren door iets zwaars achterin de caravan te leggen, dat
zal het slinger-effect zeer erg versterken ! grt, Harrie

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 08 aug 2014, 17:08
door M. van der Meulen
Mijn TOBO trekhaak geeft op z'n typeplaatje max 850 kg trekgewicht aan, met max 40 kg kogeldruk. Op de garagezolder moet ergens een disselweger tussen de Zweedse SMV-spullen liggen. Dit weekend maar even opzoeken, want meten is weten.
Na de rit heb ik het luifel-pakket alvast uit de opbergkist onder het voorste dwarsbankje gevist, samen met de buizen voor het bovenbed type "hangmat". Scheelt al met al gauw een 30 kilo schat ik. Dat pakket zou ik tegenover het keukenblokje met een sjorband rechtop in de kledingkast kunnen vastmaken, precies boven de as, meteen compensatie van het gewicht van de koelkast aan de linkerkant.

Achter de centrale chassisbuis is een kogelstang voor een fietsendrager gelast, met aan de achterbalk een dwarsmontage met bouten, compleet met stekkerdoos. De loodzware fietsendrager is er ook bij, maar dit lijkt mee een onding. Als je niet wilt slingeren moet je er al helemaal geen nest fietsen achterop hangen.

Had bij de eerste rit geen last van spinnende voorwielen, maar je merkt bij de 104 met z'n onbekrachtigde remmetjes wel meteen een groot verschil in remweg. Zoals Rudie terecht al opmerkte; ruim verder vooruitkijken dan gewoonlijk, flink afstand houden, en op tijd gas terug. Er lijkt me niet veel voor nodig om de boel te laten scharen. Verlichting is prima in orde, alleen hebben de 104 en de 306 een 7-polige stekkerdoos, en de 104 nog geen voorziening voor een mistachterlicht. De Eifelland heeft al wel een 14-polige stekker, en ook een mistachterlicht. Mij niet bekend wat tegenwoordig de vereisten zijn op dit gebied, qua bouwjaar en zo.

Op de foto's zie je van die ouderwetse spatbordspiegels op de 104. Daarvan ben ik er gister bij tegenwind en een tegemoetkomende vrachtwagen eentje kwijtgeraakt. Ik voelde wel de dreun van de luchtdruk, maar merkte veel later pas dat ik de linker spiegel kwijt was, niks van gemerkt :oops: Vanmiddag dat stukje nog eens gereden, maar nergens te vinden natuurlijk. De plaatselijke kringloopwinkel had gelukkig twee identieke spiegels, maar met wat rommelen in een ander schap vond ik een op het oog veel degelijker paar. De bovenkant haakt onder de ruitrubbers, twee kantelsteunen vallen op de buitenplaat, en een stevig rubber met haak langs de onderrand van het portier houdt het geheel op z'n plek. Is na een schoonmaakbeurtje en nieuwe beschermhoekjes veel mooier ook, en de spiegels handig dichtbij om van binnenuit bij te stellen.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 08 aug 2014, 19:22
door Rudie_Krämer
De Visas hadden een last afhankelijke remdruk verdeler achter, zou op de 104 ook niet gek zijn met een sleurhutje erachter :mrgreen:

Markus, toch we lstoer hoor :!:

GrR

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 08 aug 2014, 21:37
door M. van der Meulen
Heeft de Ami ook, bediend door een trekveer op een van de achterste draagarmen. Als morgen het weer een beetje meewerkt nog maar eens oefenen op een stil weggetje.

Naar Oostkapelle is maar liefst 350 kilometer bij mij vandaan zegt de Michelin routeplanner. Waar je op goed snelwegtempo met enkel een moderne auto al vier uur en drie kwartier over doet, en dan moet je nog geen eens oponthoud of files hebben. Met de 104 en de caravan mag ik er wel een dag voor uittrekken... :mrgreen: Op de vrijdag aankomen wordt 'm dus niet, dan beter vrijdagnacht rustig en in alle vroegte op pad, uurtje of half twee of zo.... :wink: :lol:

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 08 aug 2014, 21:42
door jan-03
Hoe ze haar gaat gedragen als een vrachtwagen je inhaald is ook wenselijk om te weten.. Anders de snelweg maar vermijden...Voor zover dat kan...
gr jan

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 08 aug 2014, 22:00
door M. van der Meulen
Dan heb ik aan een eenvoudig briefje op de bijrijdersstoel niet genoeg vrees ik, zal eerder een dikke scheurkalender worden :mrgreen: Inhalende vrachtwagens kunnen flink zuigen als ze wat te dicht naast je komen rijden. Weet ik uit ervaring, dus steeds goed rechts houden. Eentje voor je waar je op matig tempo lange tijd achter kan hangen kan prettig zijn, gaat een volle tank ook langer mee.

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 08 aug 2014, 22:13
door jan-03
Moet je balans goed zijn anders beter niet achter een vrachtwagen aan rijden..
Maar dat zal best goed komen verwacht ik.
Hopelijk heb je een beetje mazzel met de wind..
gr jan

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 aug 2014, 23:34
door Harrie
Marcus, demonteer het mistachterlicht op de caravan, en zet er weer een 7-polige stekker aan, dan
past de Eiffelland probleemloos achter zowel de 104 SL als de 306 Break :wink:
( er zijn geen eisen / verplichtingen betr. 7 of 14 polig, echter als er een mistlamp op zit, moet die werken...)
grt, Harrie

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 aug 2014, 23:46
door joospeugeot
\

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 09 aug 2014, 23:52
door Harrie
oh ja, die was ik vergeten. maar die caravan had standaard geen m.a.licht, toch, de 104 destijds ook niet overigens.
en gescheiden ( li / re ) parkeerlicht kent Peugeot niet ten tijde van oldtimers en klassiekers, dat is meer van de auto's
uit ons buurland. Dus kan de verlichting idd over 1 draad, trekt dan bij een caravan wel veel stroom als er contour-verlichting op zit.

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 02 sep 2014, 18:44
door M. van der Meulen
Morgen gaat de SL weer eens voor z'n staatsexamen. Was van plan om deze tour met nadruk de achtertrein onderhanden te nemen; veerschotels controleren, wiellagers en remsysteem, flexibele remslangen vernieuwen, en inspectie van de silentblocs van de draagarmen (5152.37) en veerpoten (5248.17). Heb echter niet alle spullen op voorraad, dus binnenkort het magazijn maar eens bezoeken....

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 19:45
door M. van der Meulen
Hij kan er weer twee jaar tegen :wink: Enige opmerking: wat te veel olielekkage via de differentieel keerringen. Achterste wiellagers zijn nader afgesteld, waarbij 1 lagermoer is vervangen. Remslangen vernieuwen was nog helemaal niet aan de orde, draagarmlagers ook niet. Garage kon ze sowieso nergens meer vinden. De onderste silentblocs voor de veerpoten zijn in bestelling. Kennelijk is bij een laatste remoliewissel net niet genoeg ontlucht. Nu dus wel, pedaal voelt veel harder aan. O ja, de ontsteking stond niet helemaal goed, dat is ook verholpen.

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

BerichtGeplaatst: 05 sep 2014, 20:34
door Gino
Mooi Marcus..... :mrgreen:

Féline mag ook weer 2 jaar door.

Dat zijn er weer 2 stuks 104 voor de keuring in 2016 !