Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 jan 2014, 22:38

Hou ik me aanbevolen, graag via een pb, met foto's als het kan! Trouwens, heb jij zelf nog een 104, of helemaal niet meer?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 jan 2014, 18:56

Vandaag weer wat spullen losgehaald: stoppenkast met bedradingbundels voor dashboard, portierschakelaars, elektrische ramen, handremschakelaar en de accessoires op de middenconsole, toen de zonnekleppen, binnen- en buitenspiegel, interieurverlichting, het contactslot, geleider van het gaspedaal, de windkap van het schuifdak, en als laatste het kachelhuis na gedeeltelijk aftappen van de koelvloeistof. Blij dat daar niks aan mankeert, net als de windkap trouwens. De te lange schroef (kras op het schuifdak) kon ik losdraaien, de linker gaf geen krimp en moest ik uitboren. Het kapje van het binnenlampje verloor bij het lospeuteren twee pootjes helaas. Kan ik in de avonduren weer wat materiaal afwerken en in kisten wegleggen :wink:

In de hoeken onder de paravanbak en bij de ophangbeugel voor de stuurkolom helaas een paar lelijke roestplekken weer :cry:
Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor Gino » 04 jan 2014, 21:07

Een paar mooie exemplaren van roest... :mrgreen:

Wél een lastige plek om bij te komen.
Maar in je voordeel werkt dat er al eerder aan gelast is. Dat is netjes gedaan.

Het wordt een heel project, zo.

Succes !

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 04 jan 2014, 21:50

Mooi Wark Marcus!!
Heb ik jou reserve binnenlichtafdekkapje meegenomen en dan breekt je eigen stuk..
Ik had je vanmorgen nog proberen te bereiken toen ik bij pcn was of je nog iets nodig was maar helaas geen gehoor..
We gaan op zoek naar een vervanger..
Volgende week kom ik langs om de voorruit te lichten.. En wat er meer nog gedaan kan worden..
Ook even kijken of ik heb wat je in de pb al schreef..
Ik hoop dat je weer uit die spaghetti wijs kan worden... :D
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 04 jan 2014, 22:58

Geeft niet, zo'n kapje vind ik wel weer. Die spaghetti valt reuze mee hoor. Er hoefden van de voorste draadbundels maar een paar solo schuifklemmen van de stoppenkast, de rest zit met niet te verwarren grote stekkercontacten verbonden.

Vraag me wel af hoe ik achter de boel eruit krijg zonder iets door te knippen, want links en rechts lijkt vanaf de traverse daar in een vierkante lus over de wielkuipen te lopen, en verder in de balk van de kofferbakdorpel. Ik wil proberen voorzichtig wat pennetjes uit stekkers te duwen, om bij het rechter achterlicht de boel schadevrij te kunnen scheiden, en de bundels dan door de holle ruimtes eruit te trekken. Met aanstaand snij- en laswerk moet alles wel heel blijven liefst. De huidige layout is waarschijnlijk ook een gevolg van de trekhaakmontage. Bij de linker gasveer blijkt de draad gebroken, dus de achterruitverwarming doet het niet meer.

Ja, roest wegwerken en lassen onder de stuurkolom lijkt mij ook een rotklus, je kunt er rechtsboven dan sowieso beter bij.

Kreeg om 15.15 wel een telefoontje zonder nummer, kennelijk van iemand die in een groot gezelschap druk van alles en nog wat aan het overleggen was. Vermoed dat-ie per ongeluk, met z'n telefoon in jas- of broekzak, een sneltoets indrukte en per toeval mij aan de lijn kreeg, tenminste hoe hard ik ook HALLO schreeuwde, ik kreeg niemand te spreken, en heb de verbinding verbroken.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 04 jan 2014, 23:07

M. van der Meulen schreef:Geeft niet, zo'n kapje vind ik wel weer. Die spaghetti valt reuze mee hoor. Er hoefden van de voorste draadbundels maar een paar solo schuifklemmen van de stoppenkast, de rest zit met niet te verwarren grote stekkercontacten verbonden.

Vraag me wel af hoe ik achter de boel eruit krijg zonder iets door te knippen, want links en rechts lijkt vanaf de traverse daar in een vierkante lus over de wielkuipen te lopen, en verder in de balk van de kofferbakdorpel. Ik wil proberen voorzichtig wat pennetjes uit stekkers te duwen, om bij het rechter achterlicht de boel schadevrij te kunnen scheiden, en de bundels dan door de holle ruimtes eruit te trekken. Met aanstaand snij- en laswerk moet alles wel heel blijven liefst. De huidige layout is waarschijnlijk ook een gevolg van de trekhaakmontage. Bij de linker gasveer blijkt de draad gebroken, dus de achterruitverwarming doet het niet meer.

Ja, roest wegwerken en lassen onder de stuurkolom lijkt mij ook een rotklus, je kunt er rechtsboven dan sowieso beter bij.

Kreeg om 15.15 wel een telefoontje zonder nummer, kennelijk van iemand die in een groot gezelschap druk van alles en nog wat aan het overleggen was. Vermoed dat-ie per ongeluk, met z'n telefoon in jas- of broekzak, een sneltoets indrukte en per toeval mij aan de lijn kreeg, tenminste hoe hard ik ook HALLO schreeuwde, ik kreeg niemand te spreken, en heb de verbinding verbroken.

oh ja ik heb je vanmorgen geprobeerd te bellen... het zou kunnen dat ik je per abuis gebeld heb dan later in de middag... Maar weet het niet zeker.. Is me niet opgevallen..
Bel altijd wel onbekend.. Zit in de Blackberry....
Laswerk zal wel lukken.. Bedrading goed archiveren zeg maar.. Als de ruitensproeiers gaan werken als je remt?? :mrgreen:
Ik bel je nog..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 jan 2014, 00:30

Voorste bedrading zit verbonden via het nestje blokstekkers die op één van de foto's nog onder de stuurkolom bungelen.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 jan 2014, 15:22

Het kachelhuis met radiateur schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen. Bij dit exemplaar zaten de halve maantjes voor de luchtverdeling veel te los op hun vierkante asjes. De nokjes daarvan klemden onvoldoende. Opgelost met een buurman&buurman trucje door uit een in de keukenla gevonden saladelepeltje twee smalle wiggen te knippen, en die tussen de nokjes te steken, zodat alles mooi strak zit en niet rammelt, en de vertanding op de schijven netjes over de verende palletjes van het kachelhuis kan ritsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor Harrie » 06 jan 2014, 23:34

je maakt het mooier en beter als nieuw, Marcus :wink:

zo is het leuk werk, je ziet en voelt het resultaat.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 jan 2014, 23:59

Half-om-half vakantie deze week, dus ruim de tijd om aan te pakken. Zo lukte het vandaag, door bij het rechterachterlicht twee pennetjes uit een stekkerblokje te duwen en vervolgens bij het soldeersel twee draadjes naar de stekkerdoos van de trekhaak door te knippen, de genoemde lange achterste bundels uitelkaar te halen en verder schadevrij uit de holle ruimtes te geleiden.
Pompje van de achterruitsproeier lukte pas na veel gepriegel, want er is nauwelijks ruimte om binnen het zij-schot, in de hoek waar het tankje tegenaan zit, met sleuteltje 8 te werken.
Om de verende contacten rechts onder het kofferdeksel te verwijderen daar opnieuw drie draden uit de platte stekker geduwd. Links was makkelijker, want daar zat de enkele draad gekoppeld in een rond schuifstekkertje. Zekerheidshalve rechts tevoren een foto gemaakt.

Verder gister de hoedenplank bekleed met de geribde zwarte stof, vandaag de beide zijplaten, is dat ook weer netjes.

Morgen kijken of de uitlaat eraf wil en de achterste remleidingen. Ook het koelsysteem helemaal laten leeglopen, zodat na de vin ook de wel zeer matige radiateur eruit kan. Komt er meteen ook wat meer zicht op de conditie van het subframe. Deze kan zo te zien een fikse opknapbeurt gebruiken.

Wellicht in de tweede helft van de week of weekend de motor lichten als ik bij de overburen, net als bij de Ami vorig jaar, even weer hun takel mag lenen. Ik probeer tevoren een plaat te fiksen met al aanwezige zwenkwielen, zodat ik het geheel tijdelijk onder een tafel kan schuiven.

Voor het las en snijwerk rest nog het verwijderen van het hemeltje zodat kofferdeksel en schuifdak verwijderd kunnen worden. Dan zijn alleen motorkap en portieren nog over. Sowieso het binnenwerk eruit om alles goed na te kijken, te reinigen en opnieuw te smeren. Hopelijk kan Jan me helpen bij het verwijderen van de voorruit.

Vandaag bij m'n garage geïnformeerd naar een speciale sleutel voor de vier velgslotjes. Niks passends aanwezig, maar advies om ze met een drevel een stukje los te tikken. Ben benieuwd...
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 07 jan 2014, 00:04

M. van der Meulen schreef:Half-om-half vakantie deze week, dus ruim de tijd om aan te pakken. Zo lukte het vandaag, door bij het rechterachterlicht twee pennetjes uit een stekkerblokje te duwen en vervolgens bij het soldeersel twee draadjes naar de stekkerdoos van de trekhaak door te knippen, de genoemde lange achterste bundels uitelkaar te halen en verder schadevrij uit de holle ruimtes te geleiden.
Pompje van de achterruitsproeier lukte pas na veel gepriegel, want er is nauwelijks ruimte om binnen het zij-schot, in de hoek waar het tankje tegenaan zit, met sleuteltje 8 te werken.
Om de verende contacten rechts onder het kofferdeksel te verwijderen daar opnieuw drie draden uit de platte stekker geduwd. Links was makkelijker, want daar zat de enkele draad gekoppeld in een rond schuifstekkertje. Zekerheidshalve rechts tevoren een foto gemaakt.

Verder gister de hoedenplank bekleed met de geribde zwarte stof, vandaag de beide zijplaten, is dat ook weer netjes.

Morgen kijken of de uitlaat eraf wil en de achterste remleidingen. Ook het koelsysteem helemaal laten leeglopen, zodat na de vin ook de wel zeer matige radiateur eruit kan. Komt er meteen ook wat meer zicht op de conditie van het subframe. Deze kan zo te zien een fikse opknapbeurt gebruiken.

Wellicht in de tweede helft van de week of weekend de motor lichten als ik bij de overburen, net als bij de Ami vorig jaar, even weer hun takel mag lenen. Ik probeer tevoren een plaat te fiksen met al aanwezige zwenkwielen, zodat ik het geheel tijdelijk onder een tafel kan schuiven.

Voor het las en snijwerk rest nog het verwijderen van het hemeltje zodat kofferdeksel en schuifdak verwijderd kunnen worden. Dan zijn alleen motorkap en portieren nog over. Sowieso het binnenwerk eruit om alles goed na te kijken, te reinigen en opnieuw te smeren. Hopelijk kan Jan me helpen bij het verwijderen van de voorruit.

Vandaag bij m'n garage geïnformeerd naar een speciale sleutel voor de vier velgslotjes. Niks passends aanwezig, maar advies om ze met een drevel een stukje los te tikken. Ben benieuwd...

Ik kan morgenmiddag of woensdagmiddag wel komen Marcus??..
Ook om de motor e.d te liften.. Kan ik meteen zien hoe een vakman dit doet... :mrgreen:
Ik neem 2 glaszuigers mee voor de beglazing..
Als ik niks groots hoef mee te nemen kom ik natuurlijk met de 104!!
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jan 2014, 00:22

Komt me beide dagen wel gelegen, dus laat jou de keus. Zal ik 'm even nose-first op as-steunen in de garage zetten. Of de uitlaat er dan al af is blijft de vraag, want de drie bouten van het spruitstuk zitten ve^r@#$%te vast, en de warmtewisselaar naar het luchtfilter eromheen moet wel heel blijven eigenlijk.

Er hoeft niks groots mee, want alle uitgebouwde handel ligt ondertussen, inclusief het gesorteerde bevestigingsmateriaal, opgeknapt en wel op de "kinderkamer" boven, die heb ik toch niet meer nodig :mrgreen: Later een kleinkinderkamer misschien.... :wink: In de woonkamer nu alleen de twee kapotte voorstoelen, twee accu's naast de schoorsteenmantel, en de achterbank staat in de gang. Huishouding van Jan Steen dus :lol:

Bumpers, tank, trekhaak en spatborden blijven in de garage, want die moeten nog behandeld worden. Voor deze en de overige koetsonderdelen vind ik op de garagezolder wel ruimte. Ik verheug me erop!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 07 jan 2014, 00:27

@ Marcus
Verre achterneef van mij: Jan Steen... :lol:
Kleine flex met dunne doorslijpschijven mee nemen??
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jan 2014, 00:40

Meenemen kan geen kwaad, maar ik weet niet of we daar nu al aan toe komen. Bedenk wel dat-ie eventueel nog verplaatst moet kunnen worden voor het laswerk. Lijkt me ook verstandig om eerst de door Tjard en Harrie getipte onderkant(en) van het achterspatbord in te slaan, en plaatwerk voor de overige rotte stukken, zodat met een plan enigszins afgepast weggesneden kan worden, zonder dat-ie door z'n hoefjes zakt, of dat het verband er helemaal uit raakt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jan 2014, 23:32

Vanmorgen eerst maar eens de garage opgeruimd om voor de volgende klussen wat meer armslag te hebben. Losse onderdelen uit de weg, velgen met zomerbanden van de diesel in een onschuldige hoek, fietsendrager, trappen en ladders opgehangen, de Ami en mijn fietsen nog strakker aan de kant, en even de bezem erdoor.

Toen met de 104 aan de slag. Armsteunen, achterste raamzwengeltjes en zwarte panelen van alle portieren gehaald, en net voor de lunch aan de rechterkant de portieren verwijderd. Dat kostte vanwege de lastige hoek naar vooral de bovenste scharnierpennen de nodige moeite, maar met behulp van een iets krom getrokken hulpstukje uit zo'n goedkoop oud doppensetje ging het. Terwijl ik nog zat te bikken hoorde ik het lief pruttelende motorgeluid van Jan's 104 al aankomen. Samen vervolgens vlotjes de linker portieren afgekoppeld.

En toen was de voorruit aan de beurt. Hoewel met enige moeite de omslag van het rubber zowel binnen als buiten even gelicht was, en er bovenaan ook de eerste beweging in kwam, heeft de ruit deze operatie niet overleefd helaas. Naast vier vingers onder het te lichten gedeelte binnen duwde ik er, links van het midden, ook even met mijn spijkerharde fontanel tegenaan, en dat bleek net te veel van het goede. PATS! Met drie barsten naar beneden natuurlijk jammer van zo'n zeldzaam groen exemplaar, maar er zijn erger dingen in de wereld. Dit zal vast niet de eerste klus zijn waarbij er wat mis gaat, en vast en zeker ook niet de laatste. Een nieuwe ruit is wel op te duikelen, al dan niet gekleurd. Het blijft natuurlijk spijtig, maar 't is nait aans :(

Dat de voorruit eruit moest hoeft blijkens eerdere én bijgaande foto's geen betoog. De hele onderrand heeft oppervlakkige en in de hoeken diepgaander roestschade. Was te verwachten, aan de buitenkant vanonder het rubber immers duidelijk zichtbaar. Echter, niks onoverkomelijks geloof ik. Het grootste gedeelte gewoon goed schoonkrabben, blank maken, een degelijke grondlaag erop en opnieuw lakken. Bij de uitloop naar de paravanbak in de hoeken, en precies boven de doorvoer van de linker wisser-as is het gootje ernstiger aangetast, daar zal de zaag wel in moeten om het goed te herstellen. Ook zorgen dat in de benedenhoeken de smalle afvoeren naar buiten mooi open blijven. Het rubber is nog prima, al zat er over de hele onderkant flink wat roest aan vastgekoekt.

Vanavond het gedeelte van de uitlaat tot de voorste demper los kunnen halen, en beide aansluitingen aan de remdrukverdeler. Daar staat nu een uitgesneden jerrycan onder om gedurende de nacht de remolie op te vangen. Helaas lukte het me nog niet om de aftap voor de koelvloeistof onder het cilinderblok los te krijgen want ik kon geen geschikte houding of voldoende armslag vinden om kracht te zetten. Morgen weer een poging. Dan ook proberen de rest van de uitlaat eraf te krijgen, onder de hrc de leiding naar achter, en kijken of ik de radiateur en vin kan uitbouwen.

Toch wel lekker om even een paar vrije dagen te hebben, zo schiet het tenminste lekker op :wink: Portierbekleding en aanverwanten zijn nog puntgaaf, en zijn intussen schoongemaakt opgeborgen. Hang en sluitwerk krijgt komende tijd ook de nodige aandacht.

Jan zeer bedankt voor al je hulp, en graag tot een volgende klus :!: Bijgaand de plaatjes, de eerste twee van de gister los te koppelen draadverbinding bij het linker achterlicht en de verende contacten rechts onder het kofferdeksel. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 07 jan 2014, 23:56

Ik houd het pad richting Ulrum wel wat warm Marcus.. :mrgreen:
Eigen belang want ik leer er veel van hoe de 104 is opgebouwd en jouw ervaring door de jaren heen daarbij helpt mij ook enorm om de 104tjes
van mezelf op de weg te krijgen en te houden..
En je zet goede koffie.. :wink:
De rit naar huis ging vlot en dat trof want thuis stond een heerlijke pot boerenkool klaar met jawel een onovertroffen heerlijk rookworst erop... 8)
Het was rond l'warden wel drukker dan de heenreis maar kon toch redelijk doorrijden.. Ik had wel eerst een achter mij aanrijdende
Volvo 70 o.i.d voorbij laten gaan door ff aan de kant te gaan want die heeft een paar ergerlijke koplampen ....
Ik reed vlot door toen hij achter mij zat en hij ging toen voor mij een stuk trager rijden...
Kon die steeds mijn koplampen bewonderen in de spiegel..
Wel voldoende afstand natuurlijk want m,n voorganger zal sneller tot stilstand kunnen komen dan de krasse oude rode Bes..
Ik vermoed dat de chauffeur hiervan nachtblind is en daarom de koplampen zeer hoog heeft afgesteld..
Gaat daarmee kleven achter z,n voorganger ook nog en als die zelf voorrop rijd moet die inhouden omdat die de weg niet scherp ziet o.i.d...
Maar goed.. De brave rode Bes heeft haar werk weer met volle overgave verricht..
Ik zag bij thuiskomst wel dat m,n kenteken verlichting weer is uitgevallen..
Bij weggaan branden ze wel. Massa maar even nalopen..
Jouw 104 project is al mooi gevorderd en de te herstellen plekken nu al goed zichtbaar..
Om alles in 1 keer goed te kunnen aanpakken is verder uitkleden nog wel noodzakelijk..
Zoals verwacht wel een aantal ernstige plekken maar volgens mij wel goed te restaureren...
Komt helemaal goed met deze 104!! :wink:
gr jan
Laatst bijgewerkt door jan-03 op 08 jan 2014, 00:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jan 2014, 00:23

Uitvallen van de kentekenverlichting heeft z'n oorzaak vaak in slecht contact via de telescoopveren van het kofferdeksel. Haal de vanmiddag getoonde stekkertjes maar eens los, en/of de bevestiging van de steunen aan deksel en C-stijl. Goed schoonmaken/opschuren kan de oplossing al zijn :idea:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor Gino » 08 jan 2014, 19:11

Jammer van die voorruit.

Maar het gebeurt idd vaker.
Ik heb er bij Rudie zijn 104 ook eens een stukgemept, maar bij het inzetten..... :oops:

Waar gehakt wordt....

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 jan 2014, 22:18

....vallen splinters in dit geval, gedeelde smart is halve smart :wink:

Aan het intensieve werk van gister een paar pijnlijke handen en stijve schouders overgehouden, daarom heb ik me vandaag beperkt tot het halen van wat gereedschap, een sterke plaat waar verderop stevige wielen onder komen, om het motorblok op te zetten, extra kruipolie en zinkspray, en een behangföhn om de vastgelijmde randen van het hemeltje soepel te kunnen verwijderen.

Na de koffie deze keer even niet onder de auto gekropen, maar alle portiersponningen en die van de voorruit, en de scharnieren en pennen schoongemaakt, en daarmee tenminste een deel van de opgelopen verwaarlozing van enkele jaren goedgemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Halverwege de middag het portier rechtsachter aangepakt. Hang- en sluitwerk eruit, dit vervolgens ontdaan van overvloedig ingelopen en taai geworden tectyl, wat ervoor zorgde dat slot- en raammechanismen voor geen meter te bedienen waren. Toen de draagrails en kogels schoongemaakt en vers gesmeerd met wit vet, en een frisse pakking aangebracht rond de as van het raamzwengeltje en de portierhandel binnen.
Alles is verder heel en compleet, het ruitframe in prima staat, bekleding en ruitlikkers puntgaaf, onbeschadigde clips op de trekstang naar de binnenhandel, nieuwe knopringen aan de buitenkant had ik bij binnenkomst al aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je zou zeggen een perfecte deur, ware het niet dat...... voelt je 'm al aankomen?......geroosterde havermout onderin, wat in het midden, net boven de onderrand, zich door het plaatwerk heen gevreten heeft :evil: Ik laat dat eerst maar zo, schraap de boel wat schoon, en probeer verder verval te stoppen tot op een later tijdstip duidelijk wordt hoe de algehele restauratie zich verder ontwikkelt. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 jan 2014, 01:23

Het linker achterportier moest er ook nog maar aan geloven, gelukkig blijkt die qua plaatwerk stukken beter. Wel uiterlijk wat krasjes, roest bij de onderkant van de kleine sponning, in het midden een blaasje, maar goed, 't is dan ook geen nieuwe. Het zou overigens te mooi zijn als er helemaal niks aan mankeerde, en dat doet het dan ook: de strip waar de ruit op geklemd zit is in vergaande staat van ontbinding. Door roest ook helemaal opgezwollen, dusdanig dat op- en neer draaien bijna onmogelijk is zonder de boel zowat kapot te trekken. Daar moet dus een nieuwe op.

Intussen zover gevorderd dat het draaimechanisme, hang- en sluitwerk, de ruit en kleine sponning eruit zijn, de ruit na veel gewurm en goochelen hoe dat ook weer moest, is ook al weer zó lang geleden :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 09 jan 2014, 23:00, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 jan 2014, 22:59

Moest tussendoor een halve dag naar de baas. Meteen de gelegenheid genomen om er wat oud ijzer in de container te dumpen. Op weg naar huis langs de vorige eigenaar (Franse Auto) gereden voor een vervangende ruitstrip met klemrubber. Niet aanwezig, wel deze:

Afbeelding

Klemmetje om halverwege z'n lengte de stang tussen binnenhandel en slot vast te houden. Die in het rechter achterportier was kapot. Vervanger komt volgens mij uit dezelfde 104 als waar ik jaren terug ook de tank van heb gekregen. Ik heb twee klemmetjes kunnen redden.

De vier portieren hadden ze zowaar nog :shock: , maar ze stonden buiten onder een provisorisch afdak, helemaal vochtig en aangevreten door roest, en de ruitstrips nog verder vergaan als die van mij. Jammer, want was precies het goede type :cry: Dat ik de klemmetjes voor nop meekreeg is wel weer fideel :D
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor Gino » 10 jan 2014, 17:32

Marcus, ligt het aan mij, of zijn je deuren rood vanbinnen ?

Wellicht een keer vervangen geweest, oid ?

In mijn bescheiden visie zijn deze deuren nog goed te herstellen.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 jan 2014, 12:06

Lijkt mij ook, maar er is wel werk aan. Er blijkt inderdaad iets van een rode coating op te zitten, welke bij de SL hier en daar ook op een groot deel de vloer te vinden is. Bij de S lijkt in de fabriek op de bodem een soort steenslag coating aangebracht te zijn onder de grondlaag van het dompelbad.

Portieren vallen me niet tegen. Linksachter blijkt het vlakke stukje plaat onder het hoekruitje wat te zijn aangetast, wat zich aan de buitenkant voortzet onderaan de uitneembare stijl. In het rubber van de kleine ruit de beide afvoergaatjes open, maar net ervoor vond ik aan weerskanten twee korte stukjes rubber waar de kleine ruit op rust. Benieuwd wat daar nu weer het nut van is, want zo kan regenwater niet eens de beide gaatjes bereiken, blijft dus onder het ruitje staan, en tast daar mettertijd het plaatwerk aan :?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 11 jan 2014, 16:31

Die rubbertjes zullen als afstandhouder fungeren Marcus.. Misschien iets aanpassen om het water weg te kunnen laten stromen..
Voiture's zijn niet op 30 jaar gebouwd denk ik... :mrgreen:
Ik heb mezelf ook een lelijk maar noodzakelijke klus op de hals gehaald..
De uitlaatdemper van de blauwe achter.. ( heeft maar 1 tje )... gaf nogal wat geknetter toen ik haar bij de garage vandaan haalde.
Ik heb geen vervanger liggen en de schade leek ook makkelijk herstelbaar..
Eerst dus onder de auto een plaatje van 6 x 12 cm over het gat heen gelast.. Maar toen bleek al dat dit niet genoeg was..
Zucht dus toch maar de uitlaat eronder vandaan gehaald.. Bij de aanzetting met de 1 mm schijf een zaagsnede gemaakt om de buis te kunnen lossen..
Zat natuurlijk vastgeroest..... :mrgreen:
Nou op de aanhanger neergelegd om te repareren ( werkbank ligt altijd vol )...en de onderkant beklopt...
Een stuk van c.a 17 x 20 cm vervangen.. dacht ik..
Dus 1 mm schijfje uitzagen.. Zag ik ook eens de binnenkant.. Ook daar schade door roest maar viel nog wel mee..
Ook daar een klein plaatje ingelast en zelfs de isolatie weer aangevuld..
Plaat eroverheen gelast wat verder goed ging... Dus de zaagsnede aan de buis weer dichtgelast..
De buis tot aan de demper ook aardig roestig dus met de staalborstel op de machine de buis ontroesten..
En ja hoor, de aanzetting bij de demper ook doorgeroest.. Maar weer het lasapparaat en dat ook netjes weer vastgelast na flink geborsteld te hebben..
Toen nog maar alles goed kritisch bekeken en beklopt en toen vond ik nog 2 dunne plekjes die heb ik ook nog aangepakt...
tja dit was niet de bedoeling... Had beter een vervanger onder gekund maar wie A ( vloekt... :roll: ) moet ook B zeggen..
Hopelijk gaat die straks niet weer knetteren als ik hem er weer onder heb want dan ga ik ook knetteren.... :evil:
Leuk he zo'n hobby.. Wil er iemand 3 104tjes overnemen???? :lol:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor 104 S » 11 jan 2014, 16:36

Hallo Marcus,

bedoel je deze rubbers?

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-D6MMZSXK.jpg

groeten uit Breda
Avatar gebruiker
104 S
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 25 jun 2006, 20:03
Woonplaats: Breda

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten