104 krijgt nieuw 205 hart

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

104 krijgt nieuw 205 hart

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 sep 2007, 19:57

Een lekke koppakking heeft deze 104 voor een jaar of wat in de stalling doen belanden :( . Maar ja daar hoort een 104 niet dus nu ik mijn nieuwe sleutelruimte goed en wel ingericht had werd het tijd om de 104 weer op de weg te krijgen
:mrgreen:
Afbeelding

Dan maar de stukke motor eruit halen

Afbeelding

De trotse eigenaar van deze speciale 104, deze rijdt al mee sinds het begin van het 104 register en was eigendom van Flavia, deze moest afscheid nemen vanwege het aanzienlijke onderhoud die hij nodig had :oops: .

Afbeelding

De nieuwe 104 motor afkomstig uit een peugeot 205 ( Eddie, hij gaat er niet bij mijn GL6 in, maar krijgt toch een goede bestemming :P )

Afbeelding

Ik stel de kleppen 1 keer af: als die uit de auto ligt, daarna nooit meer!

Afbeelding

Er zitten een aantal verschillen waar je op moet letten: de schakelhevel op de versnellingbak is anders en moet je van de 104 motor overzetten

Afbeelding

Daarnaast is de aansluiting van de snelheidskabel op het aandrijftandwiel in de versnellingsbak vaak anders. Het vierkantje van de kabel is van de 205 dunner dan die van de 104, dus de kabel kan er niet in. Het binnenwerk van de oude overzetten dan maar

Afbeelding

De watertslangen moeten ook gewijzigd worden want het oude blok heeft twee aansluitingen op de kop

Afbeelding

De nieuwe heeft er dus maar 1, dat moet ik nog even uitpluizen

Afbeelding

Wordt vervolgd
8)
GrR
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 22 sep 2007, 20:36, in totaal 4 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Mike » 22 sep 2007, 20:05

//edit: *done*.
//edit2: *done*
Laatst bijgewerkt door Mike op 22 sep 2007, 20:38, in totaal 2 keer bewerkt.
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 sep 2007, 20:20

Je hebt gelijk, maar bij mij werkte het wel, als het nu wel goed werkt kan je dan jou berichtje verwijderen?

Laatste twee ook aangepast

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Motor er weer in

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 sep 2007, 21:25

Bij het omzetten van een 205 motor naar een 104 kom je een aantal verschillen tegen:

Het snelheidstandwiel, je heb niet alleen verschillende tandwieltjes, maar ook verschillende kabels. Het vierkantje dat in de adapter schuift wordt in geloof ik 3 afmetingen geleverd. Nu was het dus zo dat de kabel die in de 104 zat te dik was voor de 205 adapter. Ik heb dus het binnenwerk over gezet.

Afbeelding

Dan de koppelingshevel op het blok: de oude zitten met een oog vast en nde nieuwe hebben een ronde "flens"die in de hevel vastgeklemd wordt. Ook zit de kabel veel meer naar buiten bij de 205 dus de "tegenhouder" moet ook worden overgezet.

Afbeelding

Je kan natuurlijk ook de koppelingskabel overzetten, de meeste zullen die oude hevels niet in voorraad hebben ( ja ik dus wel, ik heb dus voor de moeilijke weg gekozen 8) )

Afbeelding

De wateraansluitingen zitten ook anders, bij de 205 steekt hij recht naar buiten terwijl die bij de 104 gelijk de hoek om gaat ( je hebt in de 104 wat minder ruimte :x )

Afbeelding

Maar ja alle verschillen opgelost en hier hangt hij nog net boven de auto :wink:

Afbeelding

En hier "old meets new" :twisted:

Afbeelding


Volgende weekeinde maar weer verder :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gerard2 » 23 sep 2007, 22:16

Dat ziet er uit als een geslaagd klusweekeind. :!:
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor M. van der Meulen » 24 sep 2007, 17:22

Dan worden dat er de volgende meeting dus twee 104-tjes extra zeker? Inclusief een Ralley-104!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

KLAAR :mrgreen:

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 sep 2007, 19:26

Om tien uur stonden we al weer fris in de sleutelruimte om de auto weer af te maken.

Het blok lag er vorig weekeinde al weer in, maar moest nu nog worden aangesloten. Aan de onderzijde, de uitlaat, schakelstangen en snelheidskabel weer aangesloten.


De koppelingshevel moest nog even met de haakse slijper worden aangepast want de opening in de haak van de koppelingskabel was niet groot genoeg, was zo gedaan. Rubbertje onder de ring met opening voor de kabel ontbreekt want die was door de olie helemaal weggevroten, nou ja dan maar zonder :lol:

Afbeelding

Aan de bovenzijde was het wat meer werk, want de koelslangen moeten worden aangepast. Bij de 205 zit het expansie vat bij de radiator. Daarom loopt de slang direct van de pomp naar de verwarming toe.
Aan diezelfde slang wordt de carburateur aangesloten

Afbeelding

Ik heb daarom het oude expansievaatje weggehaald en door een nieuwer type vervangen, daarom moest in de slang naar de verwarming iets inkorten en voorzien van een ander eindstukje met grotere aansluiting op het expansievat

Afbeelding

Helaas heb ik gekozen voor de 205 kleppendeksel met hogere bijvulopening. Toen bleek wel dat het draagrek van het reservewiel niet meer ging passen. Die werd toch al niet meer gebruikt voor het reservewiel dus heb ook niet een expemplaar aangepast.

Afbeelding

Dat was he eigenlijk wel, we hebben benzine in de carburateur gegooid en binnen "no time" liep hij, ondsteking iest bij gesteld ( als je de ontsteking een beetje in het midden monteerd zit hij al bijna goed, dat bleek wel :mrgreen:

En tot onze vreugde liep het blok als een zonnetje, geen geklepper, geen getik, niets, alles werkte, de kopeling, thermostaat, geen lekkage niets. Alles perfect 8)

En kijk hoe trots de eigenaar weer is, kan hij volgende week naar de APK en hebben we weer een 104tje extra op de weg.

Afbeelding

Ik heb genoten van de heerlijke sleutelpartij

Groeten Gino en Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 29 sep 2007, 20:17

Het is een fijne aktie geweest.............. :D

Het aloude 104tje weer rijdend zien op de weg is een hele fijne ervaring. De eerste klappen van het nieuwe motortje klinken nog lang na.....

Rudie, nog hartelijk bedankt, ook voor je know-how en hulp

Xieje :wink: Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Edzo » 30 sep 2007, 01:09

Heel goed!! Nog vele km's met je 104 te gaan dus :mrgreen: :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Gilletti » 30 sep 2007, 09:00

Zo dat hebben jullie even snel gefixt. Complimenten!
Wat voor 205 blok is het, een 1000 of 1100 cc? (ik ken ze optisch ook niet)

Bij mijn 304 ligt het blok er nog steeds uit maar ik moet ook toegeven er nog geen enkele haast mee gemaakt te hebben.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Gino » 30 sep 2007, 18:41

Hoi,

Het is een 1100 cc motorblok, dat lag er ook oorspronkelijk in. De 1000(950) cc is eigenlijk net te traag. Niet dat ik nu zo'n racer ben :D .

Ik ben blij met de hulp die ik gehad heb, maar er is voor mij nog wel wat meer te doen. De het groene gevaar moet nog APK gekeurd worden, en ik voorzie nog wel wat laswerk :D maar da's niet erg.

Het is een hobbyauto, dus er moet aan gehobbyt worden........ :wink:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Bart-Peugeot » 01 okt 2007, 11:07

Hoi Rudie,

Mooi verhaal en een leuke klus om te doen volgens mij.

Je kenteken viel me op. Blauwe platen en een cijfer/letter combinatie uit mijn hoofd uit 1979. :shock:

Dus checkte ik de RDW:

Kenteken DX-66-LN
Voertuigsoort Personenauto
Merk PEUGEOT
Handelsbenaming 543 A11 SL
Kleur(en) Groen

Datum eerste afgifte Nederland 21-05-1979
Datum eerste toelating 21-05-1979
Datum aanvang tenaamstelling 07-11-2003

Vervaldatum APK 01-12-2005
Wacht op keuren Nee


Grappig, een Peugeot 543! :lol:
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Berichtdoor Gerard2 » 02 okt 2007, 22:07

De 543 is volgens mij een uitvoering van de 104, blijkbaar was er iemand niet helemaal wakker bij de RDW.
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

543

Berichtdoor 104 S » 04 okt 2007, 19:20

De 543 is volgens mij een uitvoering van de 104, blijkbaar was er iemand niet helemaal wakker bij de RDW.

Nee, de 543 is de handelsbenaming, geen type aanduiding.
Bij latere modellen is dit hetzelfde

Kenteken FF-58-GZ
Voertuigsoort Personenauto
Merk PEUGEOT
Handelsbenaming 543A12S
Kleur(en) Grijs
Datum eerste afgifte Nederland 07-08-1979
Datum eerste toelating 07-08-1979
Datum aanvang tenaamstelling 01-11-1995

Kenteken HB-19-LS
Voertuigsoort Personenauto
Merk PEUGEOT
Handelsbenaming 104 S
Kleur(en) Rood
Brandstof Benzine
Datum eerste afgifte Nederland 09-07-1981
Datum eerste toelating 09-07-1981
Datum aanvang tenaamstelling 13-10-1995
Avatar gebruiker
104 S
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 25 jun 2006, 20:03
Woonplaats: Breda

Berichtdoor Harrie » 05 okt 2007, 22:07

Gino schreef:Het is een fijne aktie geweest.............. :D

Het aloude 104tje weer rijdend zien op de weg is een hele fijne ervaring. De eerste klappen van het nieuwe motortje klinken nog lang na.....

Rudie, nog hartelijk bedankt, ook voor je know-how en hulp

Xieje :wink: Gino


hoi Gino, veel fijne kilomertjes gewenst!
onze 104 SL 1979 (met 1983'er 1124 cc -5bak) loopt bijna elke dag, en als mensen
reageren op "dat oude ding" is mijn uitleg simpel:
luxe, comfortabel, zuinig, WA 50 euro per jaar, APK 48 euro,
beetje benzine erin, dus goedkoper en leuker kunnen wij niet rijden!
En het trekt ook redelijk veel bekijks!
Tellerprobleem bekend, dankzij Rudie oude snelheidsmeter 104 GL
in het dashboard gezet en het werkt perfect. Helaas geen dagteller meer.
Met elektronische ontsteking dus alleen de sleutel aantikken, lopen!
Rudie is een 104-genie... grt, Harrie
Afbeelding
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 543

Berichtdoor Harrie » 05 okt 2007, 22:41

104 S schreef:
De 543 is volgens mij een uitvoering van de 104, blijkbaar was er iemand niet helemaal wakker bij de RDW.

Nee, de 543 is de handelsbenaming, geen type aanduiding.
Bij latere modellen is dit hetzelfde


Nee, 543 is de type-aanduiding van Peugeot, de handelsbenaming is
altijd 104 gevolgd door SL, GL, etc. ( folders, reklame, emblemen).
Schijnbaar foutje RDW of de 104 is onder dat nummer
geregistreerd bij de typegoedkeuring ( toelaten in NL ).
Dat laatste lijkt mij het meest aannemelijk.
Dus zet RDW "543"op het kentekenbewijs.

541 is 104 met kleine achterklepje, eerste 4 bouwjaren
543 is 104 5-deurs
547 is 104 3-deurs behalve ZA
549 is 104 ZA
Dit is toegepast tot model 1982, hierna
codes zoals C42, BE6, B46, etc, waarbij de ZA C46 is.
Zo ook bij 205:
741A is 205 5-deurs tot model 88
741C is 205 3-deurs tot model 88
20A is 205 5-deurs vanaf M'88
20C is 205 3-deurs vanaf M'88
en 305:
581 sedan
683 break
na 1981 is dat gewijzigd in codes zoals:
B84 of B85 ( linksgestuurd )
BJ4 of BJ5 ( rechtsgestuurd )
D84 Break links stuur
DJ4 Break rechts stuur
en ook 505:
551A is 505 sedan
551D is 505 breakversies

De oudjes als 204, 304, 504, 604 e.d. hebben
nog gewoon type als typecode in het chassisnummer.
Daarbij werd uitvoering in de opvolgcode
weergegeven, A11, D01, B02, C01, etc,
504 C32 is bijv een 504 coupé met V6 injectie en (5-?) handbak.
Maar dan kon je bijv. niet zien of het li-/ re gestuurd was e.d. .
Later was meer info nodig, vandaar de uitgebreide codes.
Nu al jaren in de zgn. DAM-code kan de dealer exact bepalen
welk merk dynamo, radiateur of type bekleding er in die auto zit...
Die DAM-code staat op de A-stijl op een sticker ( LV-portier open en zoeken..)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Gino » 05 okt 2007, 23:04

En wederom is er een stap gemaakt om het 'groene gevaar" op de weg te krijgen.....

De APK keuring heeft plaatsgehad ; handremkabel stellen en nwe koplamp duplo-lampen (oude gaven verkeerd beeld )erin.
Dat was de hele waslijst :mrgreen: dus dat kon een stuk erger...........

En dan gaat het avontuur weer beginnen.........

"HET AVONTUUR" is trouwens de bijnaam die mijn lieftallige echtgenote aan dit autootje heeft gegeven..............

Toen ik de auto net had waren er nogwel eens EIGEN-aardigheden met deze 104.

Eigenwijs startgedrag,
eigenwijs bedieningsgemak
eigenwijs lekgedrag

Karakter noemen we dat nu....... :D

Maar we hopen op een avontuurlijk vervolg en veel fijne kilometers......................

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten