Peugeot 104 Rally in wording

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 jun 2007, 18:57

Na de aankoop van de triangel ophanging ben ik toch erg enthousiast geworden en ga daarom maar beginnen het een en ander met dit forum te delen.
Specs:
Peugeot 104 ZS uit 1977 maar dan houdt het ook wel op met de vergelijking.

Peugeot 104 ZS maar nu met:
-Rolkooi
-1440cc Groep B met nokkenas uit de samba Rally 1285cc. Geeft het geheel zo'n 142 pk bij zo'n magere 700 kg
-Twee dubbele webers en wel de 45 mm plus bijbehorden inlaat spruitstuk.
-Op dit moment wordt de krukas zuigers en vliegwiel ( 4.4 kg) gebalanseerd,
-Sper differentieel
-Versterkte drukgroep
-Korte versnellingsbak
-Spagetti uitlaarspruitstuk PTS
-PTS Einddemper
-PTS voorwielphanging ( train triangule)
-Peugeot 205 voorwielnaaf met geventilleerde schijven
-Subframe voorzien van twee extra motorophangingen om het kantelen tegen te gaan
-Achterwielphanging van de Citroen Visa GTI.
-Op deze wijze kan ik de 4 gats wielen van de peugeot 205 GTI gaan gebruiken ( 15 inch 195 breedte).
-PTS Stabilisatorstang ( 23 mm dik!)
-PTS remklauwen voor ( 4 zuigers)

Groep 5 polyester uitbouw om de grotere wielbasis te kunnen herbergen, misschien wordt ie wel 10 cm breder!

Bumpers zijn ook uit de Groep 5 klasse!

Polyester motorkap en achterklep

Voor het racen zal ik waarschijnlijk tijdelijk de polyester deuren van de Samba Rally ( maak ik dan in het zelfde design als de 104)
Natuurlijk komen er kuipstoelen en met de daarbij behorende 6 punts gordels

De 104 zal de originele rallykleuren krijgen als in de jaren 70.

De komende weken zal ik foto's van al die speciale onderdelen plaatsen.

Ik heb er heel veel zin in en hoop dat jullie er ook van zullen genieten

ps op dit forum zal ik beknopt verhalen, maar op mijn homepage zal ik proberen een wat uitgebreider verhaal proberen te maken. Ik heb namelijk op het franse forum gezien dat een forum verhaal lastig is te copieren als verzamelaarsdocument. Tevens heeft een computercrash bij het 205 GTI forum er voor gezorgd dat veel info verloren is gegaan.

Groeten Rudie
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 20 jul 2007, 23:11, in totaal 4 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Edzo » 18 jun 2007, 19:33

:shock: :shock: :shock:

5 kilo per PK......daar kan je mee aankomen :!: Klinkt erg leuk Rudie!!

Ik heb het vermoeden dattie gevaarlijk leuk gaat worden. :D
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 jun 2007, 20:03

Ruig allemaal! En inderdaad, FOTO's graag! Hierbij alvast een viertal smaakmakers die momenteel op www.mikadoracing.com te vinden zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 jun 2007, 23:00

Alleen de bovenste is een 104 die anderen zijn samba's.

Een 104 blijft toch mijn favoriet, is nog wat korter!
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jun 2007, 05:14

Rudie,

Staan ook nog wel meer 104-tjes op die site, maar zo te zien minder wild allemaal, of slechts motorisch en/of qua onderstel opgepept. Daaronder ook deze rode ZS:

Afbeelding

Wordt jouw project geschikt voor weggebruik (dus met APK en wegtoelating) of puur voor de voorbereide en afgesloten rally-routes? Heb wel zin om er eens naar te komen kijken. Je had het ook over een speciale motorbevestiging, op zo'n subframe waarvan ik eerder een foto heb gepost zoals toen aangeboden op MP? Dat frame had voor aan de binnenkant tegen de rechter ligger een aparte hoekbeugel voor een draagrubber, weet je nog? Een aantal motoren schijnen één of twee uitslagbegrenzers te hebben aan de voor- en achterkant op het subframe.

Op genoemde site worden ook vaak speciale rallysport-delen aangeboden als remmen, rolbeugels, stoelen, velgen, carburateurs, versnellingsbakken, nu ook een doos met cylinderbussen, zuigers, nokken etc. en de hoofdassen uit een korte versnellingsbak. Soms voor astronomische bedragen moet ik zeggen. Delen voor 104 / Samba worden langzaam schaarser, voor de 205, 309, 306, 206 nog volop, en ook veel meer complete wagens. Leuk speelgoed. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jun 2007, 19:56

Dit is zoals ik hem wil gaan maken:

Afbeelding
Afbeelding

Alleen die wielen worden dan de peugeot 205 wielen en wel de speedlines
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 20 jun 2007, 18:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jospop » 19 jun 2007, 20:03

Ik had niet verwacht dat ik de uitgebouwde spatborden zo goed zou vinden staan.
Je maakt van een welp een echte leeuw!!
Succes met bouwen.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jun 2007, 07:26

Precies zo'n uitvoering staat omschreven in één van mijn Franse RTA's, compleet met explosietekening van de carburateur. Op het Franse 104/Talbot Samba-forum is ook heel wat info te vinden omtrent de Rally-uitvoeringen, ZS2 etc. Laatst zag ik ergens een set Gotti-velgen, en gister op ebay een fraaie set Targa's voor 104-Samba-Visa, zonder merk- en maat-vermelding overigens. Ook de wielmoeren lijken te ontbreken:

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Train Triangule en versterkte drukgroep

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 jun 2007, 18:42

De voortrein vorige week in Frankrijk aangekocht, geeft op circuit een heel wat beter weggedrag!

Afbeelding

De drukgroep heb ik speciaal laten aanmaken bij Helix in Engeland, boven de 120 pk wordt het wel noodzakelijk om je drukgroep te versterken

Afbeelding

Meer fotos zullen volgen
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jun 2007, 21:37

Mooi frame, duidelijk dat de aandrijfkrachten met zo'n bevestiging heel anders verdeeld zijn, meer voor en achter op de steunbalken i.p.v. op één punt centraal en via de stabilisatorstang.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Nieuwe werkzaamheden

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 jul 2007, 22:01

De laatste weken bezig geweest met aanpassingen aan het onderblok:
De scherpe nokkenas van de 1285cc samba rally heeft een lift van 11.2 mm en daarbij hoort een hoge compressieverhouding. De normale 9.2 is te laag en die moet naar de 10.5 of hoger. Met vlakke zuigers kom je niet verder dan de 10.5 en dan moet je een truuk uithalen. Ik heb bedacht om het onderblok en de cilinerbussen 0.75 mm in te korten.
Voordat ik daarmee begon heb ik al happen uit de zuigers gefreesd omdat de kleppen tegen de zuigers aan kwamen.

Afbeelding

Hierboven het inkorten van de cilinderbussen ( tot op 0.05 mm nauwkeurig daarna op een glasplaat het onderlinge verschil tot ca 0.01 mm weten terug te brengen)

Afbeelding

Het inkorten van het onderblok heb ik door een revisie bedrijf laten doen.

Op het circuit krijg je met een opgevoerde motor al gauw last van verlies in oliedruk doordat bij lange bochten al het olie in de cilinderkop blijft hangen. Destijds hebben ze daar een aantal oplossingen voor bedacht: meer olieinoud door extra carterring van ca 3 cm ( 1 liter meer inhoud), een oliekoeler en de oliereturnleiding van de cilinderkop naar de versnellingsbak.

Afbeelding


Afbeelding

Wordt vervolgd
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jeroen van der Werf » 02 aug 2007, 19:52

Wat voor een merk/type sper-differentieel zit er in? Platen sper of visco? En is dit redelijk eenvoudig te monteren (ik bedoel dan in de bak)? Dat de motor uit elkaar moet begrijp ik....
Salut

Jeroen
Jeroen van der Werf
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 21 dec 2005, 20:23
Woonplaats: Heerlen

sper

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 aug 2007, 09:52

Het is een platensper, maar het is geen PTS sper, wat voor merk er nu in zit weet ik niet. Nadeel van dit sper is dat de lagers op het sper zelf zitten en dat daarmee het noodzakelijk werd om de lagerzittingen in de bakhelften uit te laten frezen.
Een PTS platensper, is duur en moeilijk te vinden, heeft als nadeel dat je in de bak in het difhuis wat moet wegfrezen, maar dat is lang niet zo lastig als dat uitfrezen van de lagerzittingen.
Het is trouwens een sper dat alleen voor deze 104 bak is gemaakt. Dan heb je ook nog de speciale tandwielen nodig want je kan niet het tandwiel van het normale dif gebruiken.

Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jon » 03 aug 2007, 11:33

Zo, dat wordt even grondig aangepakt. Ik zou willen dat ik mijn blokje zo zou kunnen bewerken. Zou leuk zijn voor de cross :twisted:
Maar goed, succes ermee. Ben benieuwd wat je uit die 1.3 kunt halen.

Zoals iemand op 't 205GTI forum: 16 kleppen en turbo's zijn voor mietjes.

:D

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 aug 2007, 19:56

Als je je best doet kan je uit een 1285 ( de groep B) zo´n beetje 130 pk halen dacht ik, misschien meer omdat de compressieverhouding hoger ligt dan bij die van mij 11.2 en ik kom net aan de 10.5.
Ik ga met de 1440cc voor de 142 pk, dat is dan wel met de lange groep B versnellingsbak ( 15/58 )
Er zitten dan wel dubbele 45mm Webers op.

Wat zal daar een mooi geluid uit komen :P
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 aug 2007, 11:58

In de strijd om de oliereturn leiding pas te maken op de bak heb ik een deel van het mooie werk verpest. Handmatig op een CNC bak wat rommelen gaat niet echt goed, maar ja hij past nu wel en zal met wat extra vloeibare pakking moeten werken om de oneffenheden lekdicht te krijgen

Afbeelding

Een andere aanpassing is wel gelukt. Niet voor dit blok maar voor de 1360cc heb ik gekozen om een nieuw model onderblok te monteren.
Waarom?
De krukas van dit race blok had al aardig op z'n flikker gekregen en de lagerzittingen op de krukas waren behoorlijk versleten. Het was echter een uitgebalanceerde krukas en vliegwiel. Ik besloot daarom de krukas op overmaat van 0.3 mm te laten slijpen. Van het oude model blok zijn de krukaslagers niet meer leverbaar, van het nieuwe model nog wel. De laters zijn niet uitwisselbaar ( of je moet de borg-hapjes in het blok laten verplaatsen) Ik heb gekozen voor het monteren van een nieuw model onderblok ( 86 en verder).
Je krijgt dan wel het volgende probleem dat de centreerbussen van een andere diamter zijn ( 14 ipb 16 mm).
In het Samba manual heb ik verloopbusjes gezien:
Afbeelding
Je raad het al: niet meer leverbaar, niet getreurd, ik had een hele bak met allerlei van dit soort busjes en ik heb er twee gebruikte om aan te passen en nu heb ik ze dan toch.

Afbeelding[img]

Afbeelding
Nu ben ik vrij om alle onderdelen naar smaak te husselen. Ook heb ik een koppakking van 1.2 mm gevonden ( normaal na slijpen 1.6m) Ik wil echter een zo hoog mogelijke compressieverhouding hebben ivm de scherpe nokkenas.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Het onderblok nu klaar?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 sep 2007, 23:11

Om genoeg power te halen uit de scherpe nokkenas moest er 0.75 mm van het onderblok worden afgevlakt.
Na de eerste poging bleek er slechts 0.6 mm vanaf gehaald te zijn en ook bleek er 0.1 mm verschil tussen de ene kant en de andere kant te zitten.
Ik heb toen nogmaals een verzoek gedaan er 0.15mm af te halen.
Ook toen bleek er 0.09 mm verschil te bijven.
Ik heb toen maar een blok aluminium genomen en met schuurpapier en geduld de laatste 0.09 mm weg te krijgen.
Nu ben ik redelijk tevreden en steken de bussen 0.15-0.18 mm uit ( enkele plaatsen iets meer en hoop dat dit geen probleem gaat geven)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Het onderblok nu klaar?

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 sep 2007, 23:14

Om genoeg power te halen uit de scherpe nokkenas moest er 0.75 mm van het onderblok worden afgevlakt.
Na de eerste poging bleek er slechts 0.6 mm vanaf gehaald te zijn en ook bleek er 0.1 mm verschil tussen de ene kant en de andere kant te zitten.
Ik heb toen nogmaals een verzoek gedaan er 0.15mm af te halen.
Ook toen bleek er 0.09 mm verschil te bijven.
Ik heb toen maar een blok aluminium genomen en met schuurpapier en geduld de laatste 0.09 mm weg te krijgen.
Nu ben ik redelijk tevreden en steken de bussen 0.15-0.18 mm uit ( enkele plaatsen iets meer en hoop dat dit geen probleem gaat geven)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Edzo » 03 sep 2007, 23:24

:!: :!: :!: echt serieus bezig!! ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk uit dat blokje gaat krijgen. :!:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor JT » 04 sep 2007, 08:48

Zo'n busklokje wil ik ook! En in wat voor balzaal kun jij klussen !?!?!?!
Respect voor het werk/project !
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 sep 2007, 20:37

Gelukkig kan ik voor een aantal dingen nog in de werkplaats van mijn werk terecht ( moet ik wel heeeel lief zijn en met respect met de spullen omgaan)

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Mark » 05 sep 2007, 21:04

Fantastisch project, je pakt het errug professioneel aan zeg :!:
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 sep 2007, 22:53

Ik ben nu eindelijk toe aan het opbouwen en vind het ook onwijs leuk om te doen.
Gelukkig kan ik aardig gebruik maken van spullen van mijn werk en kan het dan grondig aanpakken.
Ik gebruik erg veel info van Doktor Wilmet ( van het franse forum)

Ik heb eindelijk de versnellingsbak met de olie returnleiding klaar ( foto's volgen), maar vrijdag ga ik met de 205GTI Mi16 op zandvoort racen dus even geduld, volgende week vol goede moed verder met opbouwen
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 sep 2007, 21:16

De flens voor de oliereturnleiding is klaar dus kan de bak weer in elkaar, maar eerst moeten daar nog wat aanpassingen aan worden gedaan, want ook in de bak wil de olie niet goed naar beneden om bij de oliepomp te kunnen
De flens:
Afbeelding

Gaten in de onderhelft:

Afbeelding

Schotten wat weggeslepen:

Afbeelding

Natuurlijk gelijk de beruchte O-ring van de schakelas vervangen

Afbeelding

Nu de assen er weer in en de bak kan gesloten worden (kijk goed :P er ligt ook nog een sperdifferentieel in voor het GUM-plezier op het ciruit 8) ).

Afbeelding

PS dit zijn niet de gewone overbrengingen, maar nog korter dan de normale rallybak. Van de "echte" rallybakken is dit wel de langste. Op het circuit liep de 1360 met deze bak ca 190 km/uur ( dat zou betekenen dat ik mijn 205Mi16 bij zou houden :lol: )
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

passen en meten

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 sep 2007, 19:49

Bij het hele oliedruk probleem hoort ook een extra carter ring van 20 mm, zo kan je een liter meer olie kwijt dus meer warmte capaciteit.
Daarom moet de olieaanzuigbuis wel naar beneden worden verplaatst


Nu kan ik beginnen met het opbouwen van het blok om de oliereturnleiding te gaan passen
Ik heb het blok maar leeg gelaten dat scheelt gewicht

De krukas eruit gelaten, de cilinderkop er los op gezet en met een deel van de nokkenas vast gezet. Om goed te passen moet het spaghetti spruitstuk gemonteerd worden.

Maar ja als je dan al zover bent met monteren dan kunnen de Webers er ook wel op, OH wat is dat een mooi gezicht 8)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten