Peugeot 104 Rally in wording

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor M. van der Meulen » 31 okt 2007, 09:17

@Rudie,

Je hebt, om de kleppen niet met de bovenkant van de zuigers te laten botsen, een maan(tje) van de zuigerkoppen weggeslepen. Ik meen me te herinneren dat voor XW en/of XY blokken zuigers beschikbaar zijn met aan de bovenkant verschillende bollingen en uithollingen. Was dat geen optie geweest? Want hoeveel kun je wegslijpen voordat je door het materiaal heen slijpt of de bovenkant van de zuiger gevaarlijk dun wordt? :?

Ik geniet verder van de verhalen en foto's van dit project, en kijk ernaar uit het afgeronde geheel op een meeting te kunnen aanschouwen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 nov 2007, 00:23

De Samba rally zuigers hebben een bolling aan de bovenkant, maar daar is de diameter van de zuiger slechts 75 mm, die van mij zijn 77 mm, vandaar dat je gaat van 1219 cc naar 1440cc en dat scheelt nogal.
De rally zuigers voor de 1296cc komen aardig dichtbij, alleen zijn schreeuwend duur, de zuigers die bij de PTS onderdelen zaten heb ik dus maar aangepast, veel moeite maar geen aanschaf kosten.

De zuiger"bodem"is ca 10 mm en de kuil in de zuiger is 3 mm dus dat kan makkelijk. Ik heb wel ergens gelezen hoe ver je kan gaan, maar die getallen heb ik niet meer bij de hand.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Tegenslag

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 nov 2007, 19:54

Wat ik me destijds wel gerealiseerd heb is dat bij het inkorten van het onderblok de distributiedeksel iets te lang zou worden.

Vandaag de deksel erop gezet en zag dat hij behoorlijk boven de kop uitstak, oeps helemaal vergeten :oops:

Afbeelding


Helaas moet ik die dus eerst nog een stuk in(laten)korten.

Zo balen dat ik geen freesbank heb :x

Nou ja ik kan nog wel wat spullen op het blok zetten, maar ja het moet toch wel gebeuren. Jammer he....

Wordt vervolgd
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 nov 2007, 20:08

Ik ben gewoon maar doorgegaan met andere dingen te monteren, en natuurlijk kan ik het niet laten de mooie olieretourlieiding te fotograferen. Voor dit blok een noodzakelijke extra leiding om de olie naar de onderkant van het blok te krijgen.

Op mijn werk nog eens na zitten denken hoe ik de distributiedeksel ingekort zou kunnen krijgen. De werkbank met hulpmiddelen van de freesbank overhoog gehaald en ik zag nog wat liggen, een soort circelzaag die je in een kop van een draaibank kan spannen. Ik aan de gang gegaan om het een en ander passend te maken en de deksel op de traverse vast gefreubeld :lol:
Een stukje test gezaagd en dat lijkt goed te gaan. Volgende week neem ik een test-deksel mee om te proberen er ca 2mm af te zaken, ik moet ook nog meten hoeveel exact. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Dat is het laaste detail waar ik moeite had om dat voor elkaar te krijgen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 29 jun 2010, 21:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

May I present to you the 1440cc Group B modified XY8 engine

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 nov 2007, 21:58

He, he klaar voor de foto, heb er nog een nieuwe waterpomp op gezet en alles in elkaar gezet. Ik moest nog wel allerlei boutjes en moertjes uit de grote bak verzamelen want dit blok had ik in onderdelen gekocht. Ik ben uren aan het zoeken geweest in allerlei bakjes en doosjes voordat ik alles weer compleet had. Ik heb het allemaal wel, maar waar :lol:

Het ophangrubber aan deze kant is deels vervangen door een aluminium opvulstuk om het kantelen van het blok tegen te gaan.

Afbeelding

Ik had hier een aanpassing gemaakt voor een extra oliereturnleiding, maar heb hier vanaf gezien omdat de kleppendeksel ook al een leiding had en die heb ik van het andere Groep B blok afgehaald.

Afbeelding

Ik heb nu kunnen meten hoeveel ik van de deksel af moet zagen, toch ruim 2 mm, ik begrijp dit niet helemaal want ik heb van het onderblok maar 0.75-1.00 mm afgehaald :?: :?: :?:

Afbeelding


Nu is het tijd om het blok maar eens aan de Unster te hangen om te bepalen hoeveel kg ze nu weegt:

Afbeelding

Schoon aan de haak:

Afbeelding

En nu mag ik u presenteren HET 140 PK, 1440cc blok voor mijn 104tje :twisted: 8) :shock: :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ze is nog niet helemaal klaar voor de start, ik zet er een ander blok carbs op ( 40mm) want die zijn goed afgesteld en de 45mm webers nog niet. Dan ga ik hem eerst inrijden en dan komen de grote jongens er op :P
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 03 nov 2007, 22:44

Ik mis die ene foto waarop Rudie, nonchalant / trots met één arm over het blok leunend, welverdiend glas bier, sigaar.... :mrgreen:

Eigenlijk zou je een filmpje moeten opnemen, en posten via b.v. YouTube, zodat we even kunnen luisteren naar het hongerige geluid van die Webers!

Deze week vond ik er een filmpje (104 ZS2 Arnaud) waarin deze z'n 104 flink op toeren jaagt, op een plek in de bebouwde kom waar dit absoluut onverantwoord lijkt. Let op het mooie Jaeger dashboard. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Pretblok

Berichtdoor jan eend + » 03 nov 2007, 23:49

Rudie_Krämer schreef:Afbeelding

Afbeelding

_

Hadierudie. Fantasties, hoe dat er uit ziet :!: Alleen al voor de lol zou je zo'n bult op de motorkap maken . . . :wink: Zit nou aan het kleppendeksel (vlakbij de ontsteking) ook nog een ekstra olie-retour :?: Zo'n hoge opbrengst van de oliepomp, dus 8), blijkbaar :mrgreen:, als het ware :roll: , . . .
Respectvolle Groetz :wink: Vanjan.
_
Laatst bijgewerkt door jan eend + op 04 nov 2007, 00:40, in totaal 1 keer bewerkt.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Edzo » 04 nov 2007, 00:37

of dit: :mrgreen: :mrgreen:

http://nl.youtube.com/watch?v=REkIHln5OWE

Van de Moderator: filmpje blijkt inmiddels verwijderd :?
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Boggie

Berichtdoor jan eend + » 04 nov 2007, 00:44

Hamoi. Goeie handrem, daar op dat fillumpie :wink: :mrgreen: Zo'n dash ( van dat andere/volgende filmpje) willik in m'n nieuwe camper . . . :roll: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Harrie » 04 nov 2007, 13:01

Ferrari heeft Testa Rossa, hoe het dit? Testa Orange?
mooi werk, ik ben erg benieuwd hoe die Blehrt, Jankt en Gilt.. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor 307204XSI » 04 nov 2007, 15:06

Mooi oranje ....is niet lelijk! :wink: :lol:
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 nov 2007, 20:10

De olieretourleiding bij het kleppendeksel heeft niet zoveel zin meer nu ik de grote olieretourbuis erop heb gemaakt. Maar ja kwaad kan het niet.

Het is niet zozeer de opbrengst van de oliepomp, maar bij lange bochten bij hoge snelheid wil de olie niet naar beneden lopen. De oliepomp staat dan naar lucht te "happen" en dat is funest voor je lagertjes :?

M'n Samba Rally met z'n 1360cc groep B en 40 mm webers liep op het rechte eind op Zandvoort ca 190km/hr bij zo'n 7500 rpm.
Met de 45 mm webers, geflowde kop en grotere cilinderinhoud hoop ik toch richting de 200 te komen ( dat haal ik met m'n 205 GTI Mi16 dus niet he :twisted: )

Maar ja, allemaal dromen, want het blok loopt nog niet eens :cry:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jon » 04 nov 2007, 20:28

Ziet er goed uit. Als hij nou ook nog goed loopt, is het helemaal mooi. Maar ik heb zo'n idee dat dat wel goed komt.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 nov 2007, 21:03

Vette pech :cry:

Vandaag geprobeerd met de CNC bank 2mm van een test-distributiedeksel af te zagen, maar dat ging niet lukken.
De deksel netjes bewegingsvrij en recht opgespannen, blijkt de traverse niet genoeg uitlag te maken.
Of aan de ene kant of aan de andere kant kom ik niet voorbij de deksel waardoor ik moet stoppen, de deksel moet verplaatsen om dan weer verder te gaan. Dat komt de nauwkeurigheid niet ten goede.
Ik heb geen zin om dat laatste detail te gaan afraffelen.

Afbeelding


Ik moet dus op zoek naar een goede freesbank :cry:

Heb van het weekeinde zitten googlen naar een klein bankje ( de Deckel FP1 hebben ze op mijn werk staan en dat ik een prachtig bankje)
Wat dacht je? 4000-10000 euri's. Ja dat is ff niet de bedoeling. Frezen is leuk maar voor die paar keer die ik het gebruik is dat dus niet de bedoeling. Verder zoeken dan maar :cry: :( :?
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 nov 2007, 23:34

Harrie zei waarom ik de 2mm niet gewoon van de ditributie deksel zou vijlen.....Op dat moment dacht ik daar niet over.
Op mijn werk nog een poging gedaan om het op de cnc bank te zagen, maar dat ging helemaal niet goed.
Ik aan het zoeken gegaan naar alternatieven en jou hoor in de werkbanklade nog een grote bastaardvijl gevonden en ik ben daar maar eens mee aan de gang gegaan en dat ging met wat hulpmiddelen best goed.
Een avondje gevijld, wel een pijnlijke arm aan over gehouden maar het resultaat mag er zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer kliederen met vloeibare pakking en dan is hij klaar voor de test. Wow wat zal ik lekker slapen

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 nov 2007, 00:51

MOTORBLOK IS KLAAAR :P :D :mrgreen: :-) :o :shock: 8) :lol: :twisted:

Nu de motortestopstelling aanpassen en dan kan de olie erin en kijken of ie wil lopen.

van het weekeinde nog een paar mooie foto's schieten


GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Mike » 09 nov 2007, 09:05

Rudie_Krämer schreef:MOTORBLOK IS KLAAAR :P :D :mrgreen: :-) :o :shock: 8) :lol: :twisted:

Nu de motortestopstelling aanpassen en dan kan de olie erin en kijken of ie wil lopen.

van het weekeinde nog een paar mooie foto's schieten


GrR

GEFELICITEERD! :mrgreen: . Ben naast de foto's ook wel benieuwd naar een geluid of video opname van het blokkie "in action" :)
'89 1.4Evo TU3S P3XY ~ '91 1.9GTi DKZ M0MY-alike
Avatar gebruiker
Mike
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 05 feb 2007, 15:29
Woonplaats: Kedichem

Nu nog inbouwen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 nov 2007, 21:06

Vandaag maar begonnen met de voorbereidingen voor het inbouwen.
Ik had in het verleden een motortestopstelling gemaakt maar daar was ik niet tevreden over. Te hoog. Ik heb dus alles van het onderstel weggeslepen en 4 korte steuntjes op het frame gelast.

Afbeelding

Helaas nog niet tevreden. Ik kan met deze opstelling geen stabilisatorstan monteren. Ik had te weinig staal in voorraad om het naar mijn zin te maken. Dacht ook eigenlijk waarom doe ik zoveel moeite voor een mooie opstelling. Dit werkt voldoende, ben dus gestopt met freubelen.
Ik ben toen maar begonnen met het maken van de 4e motorsteun.
Op het subframe dat ik in Frankrijk gekocht heb, zit gelukkig al een mooie steun gelast ( ondestuk van een achterschokbreker :shock: ).
De vorige steun die ik had gemaakt wat van een motorteun die bij de 5e versnelling zit, maar die kreeg ik zo moeilijk gemonteerd dat ik nu voor een simpelere oplossing heb gekozen. Een enkele staalplaat van 2 mm dikte. Mocht ik die toch kromrijden dan heb ik alvast wel een tweede extra in vooraad gemaakt. Maar ja zo'n plaatje weegt behoorlijk en ik wil de auto zo ligt mogelijk houden 8). Misschien maak ik hem nog wel een keer uit aluminium :lol:

Ik kon het niet laten het plaatje mooi rood te spuiten :mrgreen:

Afbeelding

Ik heb bij het samba rally blok in mijn GL6 ook een keer zo'n 4e steun gemaakt, maar toen begon hij bij de distributiedeksel ter hoogte van die twee bouten behoorlijk olie te lekken, ik hoop dat dit deze keer niet gaat gebeuren :?

Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor chr. » 11 nov 2007, 21:43

t's echt een technisch hoogstandtje, mooi hoor :P
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

4e streun

Berichtdoor jan eend + » 11 nov 2007, 23:30

Moidierudie. Astie net zo loopt astie eruitziet . . . :D :lol: :wink: Fantasties :!:
Ff meedenken : Kan het zijn dat de zelfgebouwde "schokbrekermotorsteun" net iets minder beweging kan maken dan de orginele "ronde" :?: Dan krijgt die nl alle torsiekrachten als je optrekt voor de kiezen :? Dat zou de olie-lekkage van de eerdere uitvoering kunnen verklaren :oops: Verder veel plezier&suck6 gewenst & degroetz, Vanjan.

N.b.: Plastikkies komen deran :wink: Grtz,Vnjn.
_
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

HET GAAT BEGINNEN

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 nov 2007, 23:11

Ik kan eindelijk beginnen met het eruit halen van de oude motor, om daarna de nieuwe motor in te gaan bouwen :D .

Ik kan niet wachten, helaas morgen avond moet ik werken :(

Normaal sleutel ik vrijdags avond niet, maar ik maak dit keer een uitzondering. Dit weekeinde moet de motor naast de auto liggen :!:

Volgende week komt er ook weinig van ( helaas veel overwerk :x )

Ik heb eigenlijk helemaal geen tijd om te werken :shock:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Sloop is begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 nov 2007, 11:23

Vrijdag avond een start gemaakt met eruit halen van het "oude" motorblok ( 1219 cc samba rally motor), een relatief rustig 90 pk motortje.
Ik heb daar jaren in gereden, heerlijk zo'n venijnig klein bakkie. Toen ik echter mijn samba rally had gekocht, met daarin een 1360cc groep B motorblok, werd dit een slak op een teerton :shock: , niet vooruit te branden :wink:
Maar ook aan dat 1360cc blok ga je wennen dus wilde ik nog meer, en daarmee ben ik nu begonnen, eruit met dat trage blok:

Laatste blik zoals ie was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 24 nov 2007, 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Sloop is begonnen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 nov 2007, 11:23

Vrijdag avond een start gemaakt met eruit halen van het "oude" motorblok ( 1219 cc samba rally motor), een relatief rustig 90 pk motortje.
Ik heb daar jaren in gereden, heerlijk zo'n venijnig klein bakkie. Toen ik echter mijn samba rally had gekocht, met daarin een 1360cc groep B motorblok, werd dit een slak op een teerton :shock: , niet vooruit te branden :wink:
Maar ook aan dat 1360cc blok ga je wennen dus wilde ik nog meer, en daarmee ben ik nu begonnen, eruit met dat trage blok:

Laatste blik zoals ie was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag tegen de lunch lag ie ernaast:

Afbeelding

Ik sloop het hele front kaal, spatborden eraf, subframe eruit, alles ,kabel boom trek ik er ook uit want door remolielekkage is de kokerbalk daar totaal weggerot, moet dus eerst lassen voordat het beest erin kan 8)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor jon » 18 nov 2007, 11:27

Pff, zo'n 104 is eigenlijk best klein... :-) Wat weegt zo'n auto nog eigenlijk? Denk dat dat behoorlijk vooruit wil met dat nieuwe blok.

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor chr. » 18 nov 2007, 11:30

goed bezig :lol:
lekker goedje , die remolie maar dat wisten we al :x

ga je de buitenkant ook aanpakken :?:

succes met de inbouw 8)
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten