Peugeot 104 Rally in wording

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 maart 2009, 20:01

Na een maand niet te hebben gesleuteld kon ik niet langer meer wachten.

IK MOEST EN ZOU SLEUTELEN!!!:twisted: :twisted:

Pijn is niet weg, maar toch

Ik heb wel voor een amdere minder mooie aanpak gekozen, minder perfectionistisch, daarom ging het veel sneller.

Ik ben dan ook erg veel opgeschoten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop volgend weekeinde de auto zodanig af te krijgen dat hij weer de container in kan.
Ik heb vandaag wel in de gaten gekregen dat als ik een minder nette aanpak volg het veel minder werk is om de auto af te krijgen. Hij gaat voorlopig dan ook niet de schroothoop op.

Er moeten nog veel details worden gedaan, maar de stevigheid van de koets zit er wel weer in als het binnenscherm vastgelsat is. Hiee en daar een plaatje, hoekje, naadje dan mag de pret niet drukken.
Ik heb er vandaag een goed gevoel aan over gehouden

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 09 maart 2009, 00:32

that's the spirit!
straks goed in de zink en mooi afkitten, gaat het weer 30 jaar mee! (minstens! )
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 maart 2009, 08:31

Dan overleeft hij mij en dat is denk ik ook niet de bedoeling :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 maart 2009, 19:17

Ook hier weer wat opgeschoten:

Het zijpaneel zit nu weer vast
Afbeelding

Nu heeft de veerschotel weer volledige draagkracht
Afbeelding

Hier en daar nog wat hoekjes en plaatjes toevoegen en dan kan ook hier het subframe weer gemonteerd worden. Wie weet gaat het allemaal toch lukken :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Jineuf » 14 maart 2009, 19:22

Ik ben blij dat je nieuwe moed en inspiratie hebt opgedaan na de eerdere sombere berichten. :!: :!: :!:
Ga zo door 8)
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 maart 2009, 20:13

Het probleem is niet de inspiratie, die heb ik genoeg. Mijn armen willen niet en dat dwarsboomt mijn plannen nogal. Ik MOET afbouwen, dus dat doen we dan. Iets minder netjes ( bakwerk :oops: ) maar wel veel sneller.
De stevigheid is er niet minder om maar met lassen is het wel leuk als het ook mooi wordt. Lassen is ervaring en als je er niets moois van wilt maken leer je het nooit.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 maart 2009, 20:59

Laatste fase van de restauratie is ingegaan, ik heb de parafan eraf gezaagd.

Eraf is makkelijk :x
Afbeelding

Beetje geroest, maar daar hoef ik geen herstelwerkzaamheden aan te doen, redelijk oppervlakkige roest.
Afbeelding



Als die er weer op zit moet het maar voorlopig klaar zijn.
Ik jas hem dan door de APK heen met een normale motor ( ik heb de 1124 van Harrie nog klaarliggen) Eenmaal door dekeuring kan het powerblok erin). Maar eerste de Benneton de weg op :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 jul 2009, 22:54

We zijn zaterdag weer een stukje verder gekomen, dank zij Louis, die alle puntlassen van de parafan heeft losgeboord en de randjes verwijderd

Afbeelding

De parafan past al bijna :shock:
Randes schoonslijpen, de puntlastang en vastpunten maar. Zou toch wel mooi zijn als ze niet naar de schroothoop zou hoeven.

Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 okt 2009, 09:03

Daar zijnwe weer, ik heb weer een stukje in de auto gelast :mrgreen: Na maanden pauze, door oa vakantie, drie opruimsessies eindelijk weer eens wat aan HumpieDumpie gedaan.

De paravan helemaal schoongeborsteld, aan de zijkant de ontbrekende plaatjes gemaakt en er in gelast en vervolgens de pot Owatrol gepakt

Zie hier het resultaat van een middagje noeste arbeid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Probleem bij het losprepareren van de paravan is weer dat koper. Ik heb behoorlijk wat meer moeten wegslijpen om al dat koper eruit te krijgen. Net als bij de Benetton het probleem dat je het nieuwe paneel er niet goed opgelast krijgt met die troep.
Ervan geleerd en de hele bende weggeslepen, betekent wel dat ik weer wat moet gaan "Frankensteinen". Maar ja daar ben ik aardig in bedreven geworden :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 05 okt 2009, 17:37

Mooi dat je je aandacht weer helemaal op déze wagen kunt richten. Zal nog wel even duren voor de ZS aan de opbouwfase toe is, maar als het moment daar is weet je ons te vinden :wink: Ik verheug me al op het motorgeluid, met dat kwartet aanzuigers op de voorkant :D

Welk gebruik heb je er straks eigenlijk mee in gedachten, het supersnelle en strakke rijplezier op de weg, of enkel met de hoogstnoodzakelijke voorzieningen qua interieur e.d. maar mét rolkooi op het cirquit?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 okt 2009, 18:29

Het is de bedoeling dat hij me een 1124cc door de keuring heen gaat en dan gaat het snelle blok erin. Als dat ingelopen is gaan de 45mm Webers erop ( nu zitten er nog 40 mm Webers op) en kan hij goed worden afgesteld. Als dat goed loopt wordt de auto zo licht mogelijk gemaakt en denk ik niet dat ik hem meer door de keuring heen krijg:

Van 66pk naar 140pk :shock: ( vind de RDW niet goed)
Breedte wordt 6 cm meer ( vindt de RDW ook niet goed)

Voor rijplezier ga ik het ook niet doen, want de onsteking moet op ca 32 graden bij 5200 toeren ( of zoiets) worden vastgezet 8) . File rijden is dan niet meer kogelijk. :wink:

Een platensper is voor het standverkeer ook niet rijdbaar meer :lol:

Puur voor het circuit dus :!:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 05 okt 2009, 19:37

straks weer lekker gummen op Zantvoort.. :mrgreen:
fijn te lezen dat je weer verder gaat met je coupé Rallye.
wéér een project om met aandacht te volgen :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 13 okt 2009, 22:38

Ik had nog twee potten rode hamerite over en heb besloten deze maar in de parafan te "gieten" :P
Als hij weer afgelast is zie je dat toch niet meer :lol:

Daarna de naden met nadenkit ( ja waarmee anders :mrgreen: ) dicht gesmeerd.

Ik ga de hoekjes dan nog met tectyl behandelen want naderhand kan je er niet zo makkelijk meer bij.

Ik weet dan nog niet wat verstandig is.... eerst de plaatjes bij de hoekstijl lassen voordat ik de parafan vast ga lassen of eerst de parafan vastlassen en dan de hoekjes volpleisteren. Ik moet daarvoor wel de gestripte SR uit de container halen om die hoekjes eruit te zagen.

Ik denk dat ik Gino maar weer eens moet raadplegen :mrgreen:

Ik zou graag de motor er wel weer in willen hangen, maar de half doorgezaagde raamstijlen verzwakken de construktie te veel dus ik moet dan maar niet doen ( kriebel de kriebel)

Ik heb vergeten een foto te maken, komt morgen wel

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor edwin ss50 » 13 okt 2009, 23:33

volgensmij is het rdw wat veranderd met de regels over vermogens enz.

http://www.peugeot405club.nl/forum/view ... 25&start=0

goed het kever verhaal lezen.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 okt 2009, 09:51

Het is een soort 4e sleuteldag geworden :mrgreen:

Gino kwam als eerste, onder een heerlijk sterk bakkie koffie wat zitten ouwehoeren, daarna hard aan de slag gegaan.

Piet heeft z'n Suzuki een beurtje gegeven zodat hij naar de APK gebracht kon worden.

Lioncea kwam helemaal uit het Noorden om plaatwerk en onderdeeltjes voor z'n project halen, is gelijk gebleven om ons te helpen met Humpie Dumpie ( hij kreeg spontaan weer inspiratie om met z'n eigen project verder te gaan :lol: )

Vervolgens kwam Fred, de oud metaalboer voor een bakkie aanwaaien.

Die was nog niet weg of Clemens kwam met een hele ploeg z'n sleutelruimte leeghalen

Kortom een gezellige boel was het weer.

Maar we hebben veel gedaan, de parafan zit er weer in, vast gelast en wel. Gelukkig heb ik het met de puntlastang kunnen doen, daar waren wel drie man voor nodig maar toch.

Gino heeft de lastige hoekjes aan de zijkant gemaakt en dat was het grootste deel van het werk, hoekjes knippen, plakken en vastlassen, daarna veel slijpen en daarna kon pas de parafan erin gelegd worden. Alles zo netjes mogelijk recht geklopt en schoon geborsteld want dat is erg kritisch met puntlassen. Maar om half zes was de klus geklaard :P

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb Tjard gevraagd de motor weer montage-klaar te maken, alle onderdelen opgezocht en weer gemonteerd. Is de motor van Harrie, daarmee gaat hij naar de APK :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zwaar werk zo'n zware puntlastang, is een antiek ding van mijn werk, maar hij doet het nog goed. Tjard aan de ene kant om met de griptang de platen zo goed mogelijk tegen elkaar te houden, een plank onder de tang zodat je voldoende kracht kan zetten en ik aan de andere kant ( ik kijk graag toe :lol: )

Afbeelding

De stevigheid is weer terug in de auto, vandaag een grote stap gemaakt naar eerherstel. Tjard heeft een folder meegenomen waarin ook het dakpatroon staat en daar ben ik super blij mee 8)
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 29 jun 2010, 21:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 18 okt 2009, 13:20

Werd het toch nog een drukte van belang....... :mrgreen:

Het leek inderdaad wel een sleuteldag. Mooie opkomst.

Werken met zo'n puntlastang had ik nog niet eerder gedaan. Het apparaat is nog uit de tijd van de houten schepen en de ijzeren mannen !!!!

Ik heb het gevoel dat ik aan het power-liften ben geweest. Maar met eendracht maakt macht hebben we deze klus geklaard.

En ja : Rudie blijmaken is ook leuk werk ! :D

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Berichtdoor Harrie » 18 okt 2009, 18:18

Rudie_Krämer schreef:Het is een soort 4e sleuteldag geworden :mrgreen:
Ik heb Tjard gevraagd de motor weer montage-klaar te maken, alle onderdelen opgezocht en weer gemonteerd.
Is de motor van Harrie, daarmee gaat hij naar de APK :P
Afbeelding

Goh, wat leuk :D 1124 cc met 5-bak uit een 104 Style Z coupé van 1983, met elektronische ontsteking, liep altijd als een zonnetje. 8)
Goed bezig Rudie, en geweldig dat je zoveel hulp kreeg :D
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 okt 2009, 18:30

Op heb blok zat een FRAM Oliefilter :shock: , kan me niet voorstellen dat jij die er destijds op heb gezet :wink:
Ik heb inmiddels alle Peugeot filters bij PCN weggehaald, misschien heb ik er nog een paar in voorraad ( maar waar.....)

Ik ben ook zeer blij met zoveel hulp :!: en ik hoop Humpie Dumpie weer snel lopend heb en na zo'n dag sleutelen schiet je toch ontzettend veel op.

Tjard was aan het sleutelen en ik liep heen en weer op zoek naar onderdelen, boutjes en moertjes. Kijk dat gaat twee keer zo snel. Gino was aan het "bakken" dus dan gaat het 3 keer zo snel. Wat ik normaal in mijn eentje doe in drie weken is nu in 1 weekeind gebeurd.

Komt bij dat dat lassen, slijpen en puntlassen voor mijn polsen behoorlijk pijnlijk is.

Het zware werk besteed ik uit :P en de puntjes op de 'i' doe ik dan gespreid in kleine stukkies. Ach zo gaat het ook en de helpers gaan vaak met onderdelen weer terug. Mooi toch?

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor lionceau » 18 okt 2009, 20:11

Lionceau kwam helemaal uit het Noorden om plaatwerk en onderdeeltjes voor z'n project halen, is gelijk gebleven om ons te helpen met Humpie Dumpie ( hij kreeg spontaan weer inspiratie om met z'n eigen project verder te gaan )

Hee Rudie,

Zeker heb ik weer inspiratie gekregen!
Ik ben vandaag weer flink aan het zagen en lassen geweest!
Dat was leuk om effe te sleutelen aan Humpie Dumpie. Ik hoop dat je je ZSje weer snel op de weg krijgt.
Ik ben erg blij met de onderdelen, vooral het plaatwerk helpt me weer een stuk verder!

Groeten,

Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Harrie » 18 okt 2009, 20:15

Rudie_Krämer schreef:Op heb blok zat een FRAM Oliefilter :shock: , kan me niet voorstellen dat jij die er destijds op heb gezet :wink:

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :cry:
Rudie_Krämer schreef:Ik heb inmiddels alle Peugeot filters bij PCN weggehaald, misschien heb ik er nog een paar in voorraad ( maar waar.....)GrR

We hebben weer heeeeeeeeeeeeeel veel oliefilters op voorraad, Purflux natuurlijk. 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor FLYING DUCKMAN » 18 okt 2009, 21:14

Zo zit met verwondering te lezen, ik had het topic wat gemist, fantastisch verhaal gaat dit worden. Als hij een keer op het circuit zit wil ik hem wel eens zien rijden, lijkt mij erg gaaf!

Erg leuk werk zo, respect!
Groeten Flying Duckman

Mooie foto van je auto?
http://www.bloemendal-fotografie.nl

Solex 3800
Peugeot wielrenner 3x jaren 70 en dames sportfiets jaren 70
Peugeot 106 met een accent 1996
Citroen 2CV6 1982
Citroen C1 2007
Avatar gebruiker
FLYING DUCKMAN
 
Berichten: 604
Geregistreerd: 15 feb 2008, 10:49
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 okt 2009, 22:10

wacht maar totdat je die 45mm Webers hoort slurpen :twisted:

Al jaren neem ik me voor in April met Humpie Dumpie het circuit op te gaan.

Doe ik nu weer :shock: :mrgreen:

Maar dit jaar gaat het lukken........hoop ik

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 okt 2009, 18:52

Ik ben vandaag een heel stuk dichterbij het einde van het laswerk gekomen.

Alle restpuntjes van de parafan gelast en ook de spatbordrand is nu af. Rest me de linker wang.

Die spatbord rand was slecht en ik had nog een nieuw binnenscherm liggen, daar heb ik de rand maar uit gezaagd

Afbeelding

Zit er nu weer netjes in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HumpieDumpies 1PK motor :?: :mrgreen:

Afbeelding

De laatste hand aan het dichtlassen van de laatste naadjes
Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 25 okt 2009, 18:49

Ik zie dat al weer bijna twee jaar bezig ben met de restauratie van Humpie Dumpie en dat het powerblok alweer twee jaar staat te wachten op benzine :mrgreen:

Het lijkt nu er toch op dat de sleutelruimte binnen afzienbare tijd gaat stoppen. De units staan al te koop :shock:

Volgende week gaan we kijken naar een sleutelruimte en dan kan het snel gaan. Het is nu de planning dat HupieDumpie op 7 november weer moet lopen. Het zou mooi zijn als hij dit jaar nog APK gekeurd kan worden.

Als dat zo is dan kan het toch zo zijn dat ik in april/mei (2010 ik hoor jullie al denken :mrgreen: ) het powerblok kan gaan uittesten.

Als het verhuisdag is hoop ik weer een beroep te kunnen doen op een stel enthousiaste (104)bezitters :wink:
Tussentijds zijn jullie altijd welkom om een handje te helpen:!: Is altijd gezellig en je hoeft niet met lege handen naar huis te gaan :wink:


GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Gino » 25 okt 2009, 20:40

Ik ga voor 7 november.

Kijken hoever we komen.

Grrtz, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten