Nieuwe carburateur

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Nieuwe carburateur

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 apr 2007, 08:26

Gister op ebay een nieuwe 32 PBISA 7 aangekocht, deze hoort origineel op mijn SL. De oude bleek bij de revisie onbruikbaar, en is toen vervangen door een PBISA 11 van een XW7 motor. Functioneert niet helemaal jofel, dus deze nieuwe wil ik binnenkort plaatsen:

http://cgi.ebay.fr/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=001&sspagename=STRK%3AMEWN%3AIT&viewitem=&item=110111858767&rd=1&rd=1

Afbeelding

Blijft er één probleem: zo te zien is de montage van de luchtcollector afwijkend, de mijne heeft één bout voorop en twee imbusboutjes aan de achterkant, bij de nieuwe zit dat omgewisseld. Heeft iemand een passende collector liggen? En kan ik zonder problemen eventueel het oude carburateurdeksel met vlotter aanbrengen? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 08 apr 2007, 14:07

Ik heb deels al mijn spullen ingepakt dus weet niet of ik zo´n luchtcollector kan vinden ( ik ga van sleutelruimte wisselen)
Dat omwisselen van delen van carburateurs kan ook tot problemen leiden. Je zal het vlotterniveau moeten vergelijken, ook allerlei doorvoertjes etc kunnen anders zijn, goed kijken en vergelijken dus. Ik zou daar niet aan beginnen en zoeken naar een goede luchtcollector.

Succes me de speurtocht

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Edzo » 08 apr 2007, 17:26

Helaas Marcus, die ik nog over heb van de CT is ook zo. Anders had je 'm zo mogen hebben.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 apr 2007, 17:16

Op 6 april in Frankrijk gekocht, vandaag de Solex ontvangen, best wel vlot eigenlijk. Is inderdaad nieuw, zit ook een setje pakkingen bij, alleen is bij die zwarte tussenschijven de opening niet volledig rond, hoort dat zo? Vanwege een gunstiger gasmengsel-circulatie misschien? Ook zitten er een paar leiding-beugels op die ik zo 1-2-3 niet kan thuisbrengen.

De bevestiging van oude de luchtcollector pas dus niet, zal binnenkort op een aantal sloperijen in de buurt eens moeten kijken of ik een goede kan bemachtigen. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 13 apr 2007, 18:03

Past die luchtcollector wel 'verkeerdom' ?? Zo ja kan je die carb. niet 180 gr. gedraaid monteren? of zeg ik nou iets vreselijks (stoms) ??
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 apr 2007, 22:50

Foei, jongen toch!! :mrgreen: Moet ik dan in vervolg het gaspedaal ook óptrekken i.p.v. intrappen zeker? En de chokeknop door het dashboard duwen i.p.v. uittrekken? Collector andersom zou kunnen, maar dan is er geen verbranding van de carterontluchting via het luchtfilter meer en vliegen de dampen zó moeder natuur in, dá's lekker..., en kan ik net zo goed zonder gaan rijden.

Nee hoor, gewoon een andere kap. Enig alternatief is één van de oude carb deksels (mits identieke kanalen) overzetten op de nieuwe. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 13 apr 2007, 23:52

en kan ik net zo goed zonder gaan rijden.


Stond laatst een passend K&N filter op MP. :mrgreen: ben je van al het gedoe af, en nog vet geluid ook. 8)

Maar even serieus, dat gas- en chokekabelverhaal zou toch wel aanpasbaar zijn, als het moet.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 apr 2007, 07:41

Bij het KN filter moet je lijkt me ook aanpasingen doen? B.v. de carterontluchting? Ik ga liever niet knoeien met gas/chokekabel omleidingen, daarvoor moet je met kunst en vliegwerk beugeltjes en geleiders zien te knutselen die je weet ik waar op moet vast zien te maken. Mogelijk kom ik ook in de problemen vanwege de plaats van het reservewiel, dat moet er wél weer bovenop kunnen, los in de kofferbak zie ik niet zitten, die is al niet erg groot. Misschien staat in m'n werkplaatshandboek iets over een aangepaste collector, zal vanavond eens zoeken. Jij nog een Peuzenklus te doen vandaag? Ik moet naar school in Utrecht, en dat met dit mooie weer. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 apr 2007, 21:32

Het lijkt erop dat ik alvast weet wat ik moet zoeken als luchtcollector. In aanvulling 165 (04-'79) van mijn WPH vond ik er een afbeelding van. Lijkt op een omgekeerde hapjespan. Uit de afbeelding blijkt ook dat de slang van de carterontluchting er op een andere manier op vastgezet moet worden dan bij de huidige configuratie, want die zit nu vast op de collector zelf. Misschien kan ik ergens een complete set vinden inclusief toevoerslangen.

Afbeelding

In aanvulling 170 (eveneens 04-'79) staat een verhaal over hetzelfde type carburateur als ik nu nieuw gekocht heb. De grote koperkleurige beugel is bedoeld om een terugtrekveer aan te koppelen naar de gashevel. Een tweede veer wordt vastgezet aan een lip op de cylinderkop. Dit laatste is echter afhankelijk van de chassisnummer. Vanaf 7 121 906 is een extra veer aangebracht op de gasklepas ipv aan de genoemde lip. Mijn nieuwe 32 PBISA heeft geen extra veer op de gasklepas, dus moet ik zelf ergens een veer aan zien te knutselen, mogelijkerwijs aan een lip op de cylinderkop (tot 7 199 732), óf bij daaropvolgende wagens aan een lip op de carburateur zelf. Red ik voor morgen tóch niet dus later maar eens goed bestuderen aan de hand van het WPH. Mocht het niet lukken kan ik misschien zelf een extra gasklepveer aanbrengen afkomstig van één van mijn reserve exemplaren PBISA. Toch prettig er wat goede documentatie van te hebben. Goede investering dus! Groet, wellicht tot morgen in Esbeek. Houdoe, M. :mrgreen:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 apr 2007, 08:28

Gisterochtend een poging gedaan de nieuwe PBISA te installeren, maat helaas, hij past niet! Eerst de luchttoevoer met de luchtkoker eraf. Na ongeveer 3 liter koelvloeistof te hebben afgetapt via één van de carburateurslangetjes beide koelslangetjes omhooggezet, toen de gas- en chokekabel en benzineslang eraf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de oude pakking verwijderen, spruitstuk schoonmaken en de nieuwe pakking erop. Bij passing van de nieuwe PBISA blijkt de gashevel dusdanig groot en laag aan de carburateur gemonteerd dat deze het spruitstuk raakt en niet normaal kan functioneren. Balen! De oude carb heeft een hevel met een kogelgewricht waar een plastic stangetje op moet vastgeklemd, de nieuwe eentje waar de gaskabel overheen gelegd wordt, en vastgezet met een eindloodje door de hevel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het plastic stangetje wordt aangetrokken door een draaiende plastic trommel met een grote veer, welke op de cylinderkop achter de carburateur is gemonteerd.

Afbeelding

Ik heb gekeken of ik de hele carb-voet met gasklep-as kan uitwisselen, maar deze is voorzien van een sproeier met mogelijk een verkeerde afstelling. Ook het overzetten van alleen de gasklep-as met hevel lukt niet omdat de bediening van de chokeklephevel is afgestemd op de gasklephevel, en dit past eenvoudigweg niet bij elkaar. Enigste oplossing zonder aanpassingen zou zijn een extra dikke pakking onder de carb-voet, waarvan ik niet weet of er onverwacht negatieve bijwerkingen ontstaan. Iemand suggesties? Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 apr 2007, 10:33

Bij demontagebedrijf Hovingh in Hoogkerk heb ik het terrein afgezocht naar Peuzen met gadelijk sproeiwerk voor mijn 104. Staan in elk geval twee wagens met vergelijkbaar materiaal; een 205 en een Citroen Visa. Spruitstukken waar zonder meer mijn nieuwe carburateur op gemonteerd kan worden zitten er helaas niet bij. Ik denk erover na van de 205 het complete spruitstuk met carburateur te halen. Zo te zien een PBISA 11, de Visa heeft een PBISA 12, mét het Solex aluminium fabrieks-label nog. Zaak is het geheel er met alle slangen vanaf te halen, want op het oog is het koelcirquit vanaf de pomp naar de interieurverwarming bij deze wagens iets anders aangelegd dan bij mijn 104, bovendien zie ik een vacuumsysteem met een klein regelkastje tegen het schutbord zitten.

De blauwe Talbot (ja, hij is er nog!) achter op het terrein heeft hetzelfde gashevel bedieningssysteem als de carb die ik nu gebruik, dus met een kogelgewrichtje, maar deze Samba staat er al zó lang dat ik ervan afzie deze te demonteren.

Op 8 mei a.s. gaat de 104 voor z'n eerste reguliere APK, ik wil proberen tevoren één en ander over te zetten zodat de wagen wat vloeiender op het gaspedaal reageert. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jospop » 19 jun 2007, 21:21

Ik ben benieuwd hoe het nu is met het carburateurverhaal. Is er nog (goed) nieuws?

Groeten Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jun 2007, 23:01

Hoi Josse,

Ik heb van de ruim een jaar geleden gestripte Style Z uit Assen de carburateur genomen, deze had ik al die tijd op zolder liggen. Had 'em alleen uitwendig een beetje schoongemaakt en daarna verpakt in een plastic zak. Niks veranderd aan de afstellingen, alles aangesloten en voilá, mijn 104 liep een stuk rustiger, start koud/warm ook makkelijker, en reageert niet meer zo schokkerig na b.v. terugschakelen en optrekken vanuit een laag toerental. Voorzover ik weet uit het werkplaatshandboek moet dit een 32 PBISA 12 zijn, alhoewel de aluminium fabrieksstrip met het typenummer was afgebroken.

Ik wacht nu tot de 104 na een niet zo succesvolle behandeling bij de garage (zie Café des Sports) aanstaande vrijdag weer thuis is na het er zo'n anderhalve maand zonder te hebben moeten stellen. Nu ik 'em gister terugzag kan ik eigenlijk niet wachten, heb 'em gemist...

Hoe staat het inmiddels met het opknappen van oma's karretje? Heb er op het forum niks over kunnen ontdekken tot dusver. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jospop » 20 jun 2007, 21:22

Mijn vraag over het hoe en wat over de carbu en het cafe des sports-verhaal waren elkaar gekruist. Begrijp het nu allemaal....

Oma's karretje wacht geduldig op meer aandacht, terwijl ze nu bijna dagelijks (te veel) kilometers maakt.
De laatste ontwikkelingen zijn dat het omaatje een nieuwe (lees andere) motorkap heeft gekregen. Het spuitwerk was geen succes en heeft daarom erg lang op zich laten wachten. Ben nog steeds niet helemaal tevreden, maar goed, je moet wat.
Afgelopen weekend de velgen van een nieuwe blinkende laag zilver voorzien.
Verder rij ik nog steeds rond met 1 zwart spatbord en veel te weinig tijd....
Genoeg off topic!

Heel veel plezier komende vrijdag. Hopelijk loopt alles perfect (letterlijk en figuurlijk) en pak dan gerust een kilometertje extra!

Groeten Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jun 2007, 21:51

Dank je. Gebruik van de 32 PBISA 12 kon ik realiseren doordat de gashevel met de kunstof arm makkelijk over te zetten was op de "nieuwe", zodat ik eenvoudig de complete carburateurvoet met de gasklep-as kon overzetten. Bij de via ebay nieuw gekochte PBISA 7 ging dat niet omdat de werking tussen chokehevel en gashevel op elkaar zijn afgestemd op een manier dat ik niet van beide exemplaren die delen kon uitwisselen.

De nieuwe PBISA 7 kan ik pas inzetten als ik over een passend inlaatspruitstuk beschik en het verloop van de gaskabel kan aanpassen. Daarnaast zou ik nog een andere luchtcollector moeten aanschaffen, het metalen koekenpan-model, met ook een ander model aanvoerslang. Als je de foto's bekijkt en eventueel de carbs in een werkplaatshandboek vergelijkt zie je de verschillen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jospop » 20 jun 2007, 22:08

Ik beschik inmiddels over twee auto's met koekepan-model. Mocht je eens in de buurt van Hilversum zijn, is een bezoekje aan Jonkhart denk ik de moeite waard. Heeft bijna altijd mijn 104 onderdelen, wellicht kan hij je aan een koekepannetje en spruitstuk helpen...
groeten Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jun 2007, 22:22

Zou kunnen, aanstaande zaterdag moet ik 's middags in Utrecht examen doen, en ben dus in de buurt. Hoop dat-ie ook een passend spruitstuk heeft waar de origineel bij de wagen horende PBISA 7 op past. In dat geval hoef ik alleen de kabelgeleiding naar de gashevel nog aan te passen, en een nieuwe bij dit systeem passende kabel te kopen.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jospop » 20 jun 2007, 22:39

Ik zou wel eerst altijd even een belletje doen of ze er zijn (senior) en of ze iets hebben dat waarschijnlijk is wat je zoekt (moeilijk over de telefoon).
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten