M'n GL6 heeft weer een nieuw hart, maar hij lekt olie

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

M'n GL6 heeft weer een nieuw hart, maar hij lekt olie

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 apr 2007, 14:11

Vandaag de eerste testrit gemaakt met mijn GL6 na z'n 6e harttransplantatie:

1 de originele motor 1124cc
2 een GT motor uit een visa 1360cc
3 een samba rally motor 1360cc
4 een uit de samba cabrio 1360cc
5 een uit peugeot 205 1360cc ( liep gelijk vast door een stalen ring in de cilinder
6 een uit peugeot 205 en weer een 1124cc maar met 5 bak

De 4e motor zoop een beetje te veel ( LPG 1:8.7) vandaar dat ik eruit moest, ook tikte de nokkenas zo erg dat ik in de afgelopen winter soms de angst had dat ik de straat niet zou uitkomen zonder mijn nokkenas te verliezen.

Lastige puntjes:
-De steun voor de koppelingskabel steekt bij de 205 veel meer naar buiten, die had ik dus om moeten zetten.
-Ik heb de snelheidsmeterkabel vervangen
-De snelheidsmeter heb ik ook vervangen door die uit de 205, maar daarvoor moest ik wel de dagteller verwijderen. Ik heb toen ook de tellerplaat van de 104 overgezet, dan klopt de teller alleen niet goed meer dus ik moet een nieuwe wijzerplaat maken. Ik neem die van de 205 als voorbeeld, scan die plaat in, effe fotoshoppen, printen en klaar is kees.
-De waterslang rechts bij de onsteking heb ik ook gewijzigd.
-De schakelvork heb ik opnieuw moeten afstellen en de uitlaat wilde ook niet in een keer lek vrij komen,

De auto op z'n kant gelegd en toen kon ik er makkelijk bij zodat het nu allemaal goed op z'n plaats zit.

Op naar de 100000 km's

GrR
Laatst bijgewerkt door Rudie_Krämer op 12 apr 2007, 18:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: M'n GL6 heeft weer een nieuw hart

Berichtdoor Paull en Paulla » 02 apr 2007, 21:39

Rudie_Krämer schreef: De auto op z'n kant gelegd en toen kon ik er makkelijk bij zodat het nu allemaal goed op z'n plaats zit.
Op naar de 100000 km's


Goed en lekker bezig. 8)
Ik hou wel van een beetje huisvlijt.

Ben je nu tevreden of heb je nog een verlanglijst voor wat betreft de werkzaamheden?

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 apr 2007, 22:29

Ik heb nog een wensenlijst van hier tot Tokyo.

Het ideale heb ik nog niet, ik heb er nu zo'n 100 km mee gereden, maar zo'n 1124cc is wel wat anders dan mijn 1360cc. d'r zit geen gang in. Vooral van de 100 naar 120 is traag, maar daar boven is het helemaal niets. Die 205 motor heeft een nogal lange bak en de 1360 had een korte bak dus dat scheelt ontzettend veel in acceleratie.

Ik rij op LPG maar ik krijg hem moeilijk boven de 120.
Maar ja ik heb mijn 205 GTI Mi16 om mee te scheuren dus ik laat het maar even zo, want het verbruik van mijn dagelijkse auto is me nu even belangrijker, ik ga de komende tijd nogal veel rijden.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 03 apr 2007, 00:15

Rudie_Krämer schreef:Ik heb nog een wensenlijst van hier tot Tokyo.

Het ideale heb ik nog niet, ik heb er nu zo'n 100 km mee gereden, maar zo'n 1124cc is wel wat anders dan mijn 1360cc. d'r zit geen gang in. Vooral van de 100 naar 120 is traag, maar daar boven is het helemaal niets. Die 205 motor heeft een nogal lange bak en de 1360 had een korte bak dus dat scheelt ontzettend veel in acceleratie.

Ik rij op LPG maar ik krijg hem moeilijk boven de 120.
Maar ja ik heb mijn 205 GTI Mi16 om mee te scheuren dus ik laat het maar even zo, want het verbruik van mijn dagelijkse auto is me nu even belangrijker, ik ga de komende tijd nogal veel rijden.

GrR


hmm, onze 104 SL met 1983'er 1124 cc/5bak trekt al een lier,
lust ook wel wat ( als IK er mee rijdt..) maar het duurt van 120
naar 140 ook wel effetjes, daarom ga ik een koffiezetapparaat in
de 104 bouwen, misschien wel een Senseo. Alleen, hoe kom ik aan 230 Volt?

Moet je nu straks verder naar de sleutelruimte dan? hahaa
Is alles al verhuisd?

grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 apr 2007, 07:53

De 104 heeft hoogstwaarschijnlijk een kortere overbrengingsverhouding dan het 205 motortje ( weet het bijna zeker).
Hij maakt weinig toeren en dat is op de snelweg wel lekker rustig rijden!
Ik ben heeeeeel benieuwd hoeveel het verbruik nu zal worden

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Olielekkage

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 apr 2007, 18:37

Ja hoor, heb ik weer. Hij loopt perfect, alleen druppelt hij olie uit de wel overbekende plek, namelijk de as van de schakelvork ( en niet zo'n beetje ook)

IK KAN WEL JANKEN!

Kan dat k*t blok er weer uit, bak uit elkaar en dat ene stomme ringetje vervangen. Soms vervloek ik mezelf dat ik ooit "verliefd" ben geworden om zo'n kl*te auto.

ZUCHT!
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 apr 2007, 22:00

Zo'n klus moet je zo langzamerhand toch met de ogen dicht kunnen uitvoeren dacht ik zo. :mrgreen: Jammer dat één klein l*llig onderdeeltje de feestvreugde kan bederven, en zonde ook van de tijd en de pakkingen die je weer nieuw moet aanbrengen. Succes en tot zondag. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 apr 2007, 23:12

Bijna met mijn ogen dicht, maar ja het blijft gewoon veel werk, blok eruit, koppelingshuis eraf, distributie deksel eraf. Bak eraf. Bak uit elkaar.
Alle pakkingen weer erafkrabben. Pakkingsvlakken weer helemaal schoonmaken. Blok schoonmaken etc etc. En dat voor een enkel klein ringetje van 20*1.5 mm. Ik heb het blok er net in zitten en ik wil aan een andere klus beginnen. Mijn 1440cc ligt al 2 jaar te wachten op z'n 8000/min lucht-benzine mengsel uit de dubbele 45mm webers.

Maar ja ik wil het milieu ook niet belasten met al die lekkende olie

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 mei 2007, 20:17

Het blok loopt niet mooi, erg onregelmatig en als gevolg daarvan een gigantische backfire gehad ( drie auto's achter me hoorden ze de klap nog). Tuterende oren en mijn hele luchtfilter aan flarden.

Afbeelding

Ik heb de bougies en kabels vervangen, geen resultaat. Daarna de verdeler, rotor en de rotorkap en de onstekingsmoduul en de bobine vervangen.
Nu loopt hij veel beter en vandaag heb ik na het CO te hebben gecontroleerd weer voor het eerst op gas gereden en dat ging veel beter.
Volgende week laat ik hem bij een LPG inbouwbedrijf echt afstellen. De hoofdtoevoer staat nog te veel geknepen maar wil hem niet nog verder open draaien ivm backfires.

Link hoor op gas rijden ( in beide betekenissen)

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 23 mei 2007, 23:39

Rudie_Krämer schreef:De 104 heeft hoogstwaarschijnlijk een kortere overbrengingsverhouding dan het 205 motortje ( weet het bijna zeker).
Hij maakt weinig toeren en dat is op de snelweg wel lekker rustig rijden!
Ik ben heeeeeel benieuwd hoeveel het verbruik nu zal worden

GrR


hoi Rudie,

laatst een keer vanaf het werk mijn collega volledig los
gereden, hij kon onze 104 SL met zijn 306 1.6 Break NIET
bijhouden !! Lachuughh!

Ik ga nu de voortrein reviseren, draagarmen en stabilisatorstang,
als dan het dreunen/trillen over is, mag de 104 in augustus voor
een nieuwe APK, ik kan er maar geen afscheid van nemen, ik
geniet elke dag van onze 104. Tja, ik ben nu eenmaal kritisch, dus ik
wil het goed hebben. Tijdens de pinksterdagen ga ik 'm eens
poetsen, met carnabauwax...! En het dak ga ik maar eens spuiten.
Die hagelschade-plekken lijken niet mooi, zijn echter nog altijd roestvrij ( na 6 jaar!! ). Als de APK en voortrein lukken, krijgt 'ie ook die 2 nieuwe
portieren rechts.

leeuwebrul, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 mei 2007, 07:47

Ik vind die 1124 van mij niet vooruit te branden, vooral boven de 100 is de fut er helemaal uit.
Ik heb er ook een 205 motorblok in liggen en daar zitten veel langere overbrengingsverhoudingen in. Veel rustiger van toeren, dat wel en dat maakt het wel een heerlijk rustig autootje om mee te cruisen.
Maar tempo ho maar. Ik heb hem laten afstellen en nu haal ik in iedergeval met wat moeite 140 km.

Het verbruik lijkt erg tegen te vallen, ik heb nog geen hele gastank leeg gereden dus ik wacht nog even af met het eruit halen van de motor ( te veel olielekkage)

Maar uh.... het is zo'n heerlijk autootje, zou geen andere willen

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten