olielek 104 schakelvork

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

olielek 104 schakelvork

Berichtdoor AMPlas » 19 maart 2007, 12:50

vraag me niet waarom, maar ik wil graag het volgende weten;

olielekkage bij een 104, er staat me iets bij van schakelstangen en de verbinding met het blok of zo iets. Heeft iemand meer info hierover (liefst afbeeldingen) en/of tips hoe dit opgelost kan worden?
en wat zijn de overige plekken waar vaker olielakkage voorkomt?

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 maart 2007, 18:31

Olielekkage bij schakelvork is heel vervelend, het lekt van de vork naar de steekas en vandaar wordt het verspreid naar DE REST van de auto :(
Oplossing:
Haal de motor uit de auto
Haal de motor bijna helemaal uit elkaar, verwijder de versnellingbak
Haal de versnellingbak uit elkaar, verwijder schakelvork en vervang het O-ringetje en demonteer de zaak weer :D
EEN HELE OPERATIE, heb het al verschillende keren gedaan.
Anderen lekkage plekken zijn de steekaskeeringen, carterpakking, kleppendekslepakking. Dat is alles!

Ik heb slechts een keer in de vele keren dat ik een blok uit elkaar heb gehaald een blok lekvrij gekregen met tot gevolg dat alle boutjes begonnen te roesten. Helemaal lekvrij krijgen is erg lastig.
Het vlak op de steekassen waarop de keerring op afdicht moet ook glad zij ( en das lang niet altijd het geval).

Kortom een uitdaging om 'm lekvrij te krijgen. Hij wordt er zelden op afgekeurd!

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 maart 2007, 18:47

Olielekkage bij de schakelstangen komt me nogal onwaarschijnlijk voor, nog nooit iets over gelezen in elk geval. Eerder via versleten oliekeerringen van de beide aandrijfassen, een lekkende ring tussen het ontstekingshuis en cylinderkop aan de linkerkant, of de keerringen van de krukas aan weerskanten, of de ring achter de poelie van de oliepomp rechtsonder. Ook kunnen de klepdekselpakking, die van de brandstofpomp en het koppelingshuis wat olie zweten.

Lekkende ringen bij de aandrijfassen en de poelie verspreiden de olie tot de onderkant van de motorkap, waardoor het daar zacht gezegd nogal een smeerboel kan zijn :mrgreen: . Een lekkende krukasring links maakt er in je koppelingshuis een vette bende van.

Afbeeldingen van het schakelmechanisme kun je op het 104 topic vinden, o.a. bij een paar berichten over Talbot Samba van M Marks. Zijn afdrukken uit het werkplaatshandboek en/of Vraagbaak. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

schakelstang

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 maart 2007, 08:46

Er wordt bedoeld de stang die de bak in gaat, daar zit een klein Oringetje aan de binnenzijde en die slijt in de loop van de tijd waardoor telkens een filmpje olie naar buiten komt. Dit heeft bijna elk blok van die leeftijd.
Olielekkage lijkt dan te komen vanuit de steekas aan de bestuurderszijde.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor AMPlas » 20 maart 2007, 09:46

maar is het (wanneer het de schakelvork is) ernstig dat er wat uitdruppelt? ma.w. is het een APK afkeurpunt? Ik begrijp dat de overige lekkages te verhelpen zijn zonder het hele blok uit de wagen te hoeven halen?

bedankt voor de info zover

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 maart 2007, 14:21

Voor het vervangen van keerringen van de krukas moet de motor uitelkaar, dus uit de wagen, evenzo als de bak eraf moet om deze te kunnen openen.

Vanwege ontoereikende ruimte rechts naast de motor zal het voor het verwisselen van de pakking van het distibutiedeksel en de poelie-ring ook nodig en sowieso handiger zijn de motor te lichten. Eén en ander hangt misschien ook nog samen met drie- of vierpunts motorophanging en/of vier/vijfbak, als ik me niet vergis zit bij de driepuntsbevestiging de rechter steun aan het distributiedeksel vast, toch?

Keerringen van de aandrijfassen, ontstekingshuis en de pakking van de brandstofpomp kun je met gemonteerde motor uitvoeren. Na elke operatie waarbij je de steekassen uitneemt moet je die oliekeerringen vervangen, met een speciaal stempel te plaatsen, waarna je de ruimte tussen de lippen van de keerringen moet insmeren met vet. Die bij de poelie moet eveneens met een speciaal stempel na insmering met een vetkaars worden geplaatst.

De motor compleet uitbouwen aan de hand van een Vraagbaak of werkplaatshandboek is helemaal niet moeilijk, en het gemak waarmee je er vervolgens aan kunt werken weegt ruimschoots op tegen onhandig geknoei in een ongezonde houding onder de wagen of onder de motorkap. Kijk in dat geval meteen ook de koppeling na, en eventueel de koppakking, weet je in elk geval zeker dat de boel weer een flinke tijd netjes functioneert. Heb je een werkplaatshandboek voor de 104? Ik zou je op de meeting volgende maand mijn exemplaren kunnen meenemen om je de werkwijze te laten zien. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor AMPlas » 20 maart 2007, 14:29

dank voor je duidelijke verhaal.

heb een 104 op het oog, maar de verkoper sprak over enkele druppels olie en hij wist niet waar die vandaan kwamen :? mijn ervaring met mn 104 doen dan gelijk alle nekharen overeind staan :evil:
dus denk dat ik er vanaf zie, helaas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 maart 2007, 17:16

Waar ik bij de 104 nog nieuwsgierig naar ben: de oliepan van de versnellingsbak, staat de olie daar ook enigszins onder druk of eigenlijk helemaal niet? Een beetje onderdruk misschien zelfs vanwege de via de oliezeef aanzuigende werking van de oliepomp?

In dat geval zou lekkage via de schakelvork misschien meevallen, wel iets om mettertijd wat aan te doen, en het oliepeil extra in de gaten houden natuurlijk, maar niet een echt dringende klus. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 maart 2007, 21:36

Onderdruk zal er zeker niet zijn want dan betekent dat de pomp meer zuigt dan dat er naar toekomt en dat betekent snel het einde van je motor.
Of er druk op staat? volgens mij niet, maar heb er geen drukmeter op gezet :mrgreen:

Het vervelende van die olielekkage vind ik de smerige parkeerplaats voor mijn deur! Niet echt een reclame voor oldtimers
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Harrie » 21 maart 2007, 01:26

Rudie_Krämer schreef:Onderdruk zal er zeker niet zijn want dan betekent dat de pomp meer zuigt dan dat er naar toekomt en dat betekent snel het einde van je motor.
Of er druk op staat? volgens mij niet, maar heb er geen drukmeter op gezet :mrgreen:

Het vervelende van die olielekkage vind ik de smerige parkeerplaats voor mijn deur! Niet echt een reclame voor oldtimers


Een motor heeft altijd wat carterdruk, deze lucht komt langs de zuigerveren.
Deze "carterdamp" moet worden afgezogen, en dat gebeurd met de
carterventilatieslangen die naar je luchtfilter/luchtinlaat gaan.
Zo word dit benzine-lucht-mengsel alsnog verbrandt.
Drukverschil met buitenlucht zal dus nihil zijn.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor JD » 21 maart 2007, 01:52

Harrie heeft gelijk, haal bij lopende motor de olievuldop er maar eens af en voel eens of er lucht uit komt, dan weet je het snel.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 maart 2007, 08:14

Klinkt plausibel dat van die carterdampen. Zijn dus in feite deels mengsel-resten uit de verbrandingskamers. Hoe versletener de zuigerveren, des te meer druk er naar het carter zal ontsnappen, toch? En des te onrendabeler de motor draait lijkt me, wel verbruik, maar door verminderde compressie ook steeds minder vermogen.

Eén van de aansluitingen op de olievuldop zal voor het wegzuigen van die dampen richting luchtfilter lopen, in het filterhuis zit daardoor vaak ook een vettige aanslag op het deksel? Maar die kleine van onder de carburateur, waartoe dient deze eigenlijk?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor LouisVerheij + » 21 maart 2007, 14:31

Ik lees iets over een meeting volgende maand. Mijn vraag is dus of er een 104 meeting volgende maand is en waar en wanneer ?
Gele 104 GR
Avatar gebruiker
LouisVerheij +
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 jan 2007, 09:03
Woonplaats: Franeker

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 maart 2007, 18:31

Op zaterdag 15 april in Esbeek, Brabant, zie de link op de evenementenkalender.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 25 maart 2007, 19:40

M. van der Meulen schreef:Klinkt plausibel dat van die carterdampen. Zijn dus in feite deels mengsel-resten uit de verbrandingskamers. Hoe versletener de zuigerveren, des te meer druk er naar het carter zal ontsnappen, toch? En des te onrendabeler de motor draait lijkt me, wel verbruik, maar door verminderde compressie ook steeds minder vermogen.


Nee, geen mengselresten, vers nat mengsel !!, dat tijdens de compressie
tussen cylinder en zuigerveren door komt.
En de benzine haalt ook een deel van de oliefilm op
de cilinderwanden weg, waardoor slijtage alsmaar sneller
toeneemt. een beetje carterdruk is normaal, te veel niet.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten