De laatste weken had de 104 nogal eens kuren aan ontsteking of carburatie. Stationair onregelmatig, stotteren, afslaan voor verkeerslichten enzo. Vandaag was het eindelijk fatsoenlijk weer om de zaak nader te bekijken. Eerst de verdeelkap en de bougies geinspecteerd, bougies iets te veel roet aan de neus, dus schoonborstelen.
Door te veel korte stukjes rijden ook nogal wat sludge bij de olievuldop en in het in de dop geplaatste filter. Alles uitelkaar gehaald en schoongemaakt. Daarna een langere rit in de provincie. Zo groen het gras al is..., je merkt dat het voorjaar d'r aan zit te komen! Bezoekjes in Zuurdijk en Den Ham, daarna weer huiswaarts.
Motor liep nog steeds niet mooi regelmatig, thuis heb ik het carburateurdeksel maar eens losgehaald om het vlotterventiel en de remluchtsproeier schoon te maken, ook de stationair sproeier en het verrijkingsmechanisme losgenomen om eventuele onregelmatigheden te verhelpen. Zo op het oog geen mankementen, na montage van alle onderdelen de motor gestart, bij iets opgetrokken gashevel de handpalm kort over de open carburateur gelegd. Motor sloeg vrijwel direkt af, en een hoop geborrel in de carburateur te zien. Vervolgens weer gestart, en warempel, het euvel is verholpen! Alleen een iets te hoog toerental omdat ik eerder om afslaan te voorkomen de schroef voor het toerental iets verder had ingedraaid als voorheen. Zat er al aan te denken de ontsteking los te halen ter inspectie van contactpunten en vacuumwerking. Slangetje vertoont in elk geval geen scheuren of anderszins lekkage. Ben benieuwd wat bij het stotteren de uiteindelijk oorzaak geweest kan zijn.
De 104 moet vóór 19 april een nieuwe APK krijgen. Waar ik me overigens helemaal geen zorgen over maak. Zal de garage eens vragen de ontsteking en carburatie goed af te stellen. Ik laat meteen ook de remolie vervangen. M.