Sleutelzaterdag

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Sleutelzaterdag

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 maart 2007, 19:29

De laatste weken had de 104 nogal eens kuren aan ontsteking of carburatie. Stationair onregelmatig, stotteren, afslaan voor verkeerslichten enzo. Vandaag was het eindelijk fatsoenlijk weer om de zaak nader te bekijken. Eerst de verdeelkap en de bougies geinspecteerd, bougies iets te veel roet aan de neus, dus schoonborstelen.

Door te veel korte stukjes rijden ook nogal wat sludge bij de olievuldop en in het in de dop geplaatste filter. Alles uitelkaar gehaald en schoongemaakt. Daarna een langere rit in de provincie. Zo groen het gras al is..., je merkt dat het voorjaar d'r aan zit te komen! Bezoekjes in Zuurdijk en Den Ham, daarna weer huiswaarts.

Motor liep nog steeds niet mooi regelmatig, thuis heb ik het carburateurdeksel maar eens losgehaald om het vlotterventiel en de remluchtsproeier schoon te maken, ook de stationair sproeier en het verrijkingsmechanisme losgenomen om eventuele onregelmatigheden te verhelpen. Zo op het oog geen mankementen, na montage van alle onderdelen de motor gestart, bij iets opgetrokken gashevel de handpalm kort over de open carburateur gelegd. Motor sloeg vrijwel direkt af, en een hoop geborrel in de carburateur te zien. Vervolgens weer gestart, en warempel, het euvel is verholpen! Alleen een iets te hoog toerental omdat ik eerder om afslaan te voorkomen de schroef voor het toerental iets verder had ingedraaid als voorheen. Zat er al aan te denken de ontsteking los te halen ter inspectie van contactpunten en vacuumwerking. Slangetje vertoont in elk geval geen scheuren of anderszins lekkage. Ben benieuwd wat bij het stotteren de uiteindelijk oorzaak geweest kan zijn.

De 104 moet vóór 19 april een nieuwe APK krijgen. Waar ik me overigens helemaal geen zorgen over maak. Zal de garage eens vragen de ontsteking en carburatie goed af te stellen. Ik laat meteen ook de remolie vervangen. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor leffe 404 » 16 maart 2007, 13:44

Zou het een vuiltje geweest kunnen zijn in een van de sproeiernaalden ?

Doordat je je hand er op legde (geen jomanda truck ! ) ontstond er in de carbu en in die sproeiernaalden een hoger vacuum als nogmaal, waardor het vuiltje afgezogen / weggezogen is en de doorgang weer vrij is.

Het zou een plausibele verklaring kunnen zijn ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 maart 2007, 16:14

Je zou het haast denken, één van de sproeiers misschien een beetje geblokkeerd, wat resulteerde in een onregelmatige/onvoldoende brandstoftoevoer en/of ontsteking. Hoop alleen dat de membramen in de carburateur niet geleden hebben onder deze actie, het vacuum is behoorlijk sterk.

Op internet ben ik al een beetje op zoek naar advertenties met revisiesetjes voor de carburateur 32PBISA11/12, of een originele en goed werkende 32PBISA7. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor peugeot-304 » 16 maart 2007, 17:03

Beste M.

Probeer deze link eens

Ben dit adres ooit eens op Ebay tegen gekomen.
Heb zelf nog niets bij deze verkoper gekocht dus geen ervaring.


Ik hoop dat je wat aan hebt.

Succes
Dieter
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 maart 2007, 21:54

Dieter, bedankt voor de tip. Aan de vele positieve waarderingen te zien is Carbs and Parts een goede en in elk geval veelvuldige leverancier. Tot dusver zocht ik enkel op "Peugeot 104", soms met toevoeging van het Europese selectievakje, en trof dan alleen setjes aan voor TIMMIA of dubbele Webers voor de sportievere motoren. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 apr 2007, 20:41

Afgelopen weekend het uitgebouwde contactslot eens aan een nadere inspectie onderworpen. Vorige week een reserveslot geplaatst, met als gevolg een extra sleutel aan de ring, want anders krijg ik de portieren niet open.

Het oude slot veerde onvoldoende terug na het starten, waarna de motor meteen weer afsloeg. Smeren was onvoldoende, slijtage dus.

Verbazingwekkend eigenlijk uit hoeveel deeltjes zo'n slot is opgebouwd! Tijdens montage blokkerde het slot helemaal, geen beweging meer in te krijgen, de cylinder stak nu anderhalve millimeter uit het slot. Tot overmaat van ramp liet de benodigde sleutel zich ook niet meer verwijderen, daar heb ik geen reserve van, en kan zonder deze de auto alleen via de kofferbak inkruipen. Was geen optie, dus slot uiteindelijk volledig gemold, de cylinder met de sleutel kon ik met hamer en drevel uit het slot tikken. Daarmee jammer genoeg wel een hoekje van het uiteinde van de sleutel beschadigd. Zou daarmee voor het contactslot waarschijnlijk waardeloos zijn geworden, de portiersloten kan ik er gelukkig mee bedienen. Toch wel een genot een paar onderdelen op reserve te hebben.....
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten