subframe

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

subframe

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 jan 2007, 22:05

Op Marktplaats staat al een hele tijd een subframe voor een 104 te koop, het oude type voor montage met vier motorsteunen, waarvan de achterste twee zoals bekend de traverse onder het cylinderblok dragen. De advertentiefoto is beschermd en kan ik hier jammer genoeg niet laten zien.

http://auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-peugeot/65065223-subframe-voor-peugeot-104.html

Dit aangeboden subframe heeft achter de frontbalk, tegen de rechter ligger, een mij onbekend metalen bevestigingspunt, waar met een lange bout of pen iets kan worden vastgezet. Het staat ook afgebeeld op een foto in aanvulling 154 (02-1979) van mijn werkplaatshandboek. Deze bevestigingsmogelijkheid ontbreekt op het subframe van mijn 104 SL en ik ben nieuwsgierig waar het voor bedoeld is. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jan 2007, 09:02

Daar zit een of andere rare verbinding die naar de startmotor loopt. Een ONDING, ik kreeg dat ding nauwelijks los. Nutteloos en gelijk weer vergeten.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2007, 18:02

Maar een "vierpunts" motorblok kan er zonder problemen op vastgezet? Vreemd, mijn startmotor zit gewoon in het midden op het cylinderblok gemonteerd, met twee bouten op een achterplaat, en met drie imbusbouten door het koppelingshuis.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jan 2007, 18:25

Ik had die foto niet bekeken en deze klem herken ik niet, op de fiche staat hiervan niets vermeld. Het is niet die bevestiging van de startmotor die ik dacht dat het was
Het nummer zie ik wel op de fiche staan, maar die gekke klem niet.
Subframe is wel bruikbaar, desnoods klem wegslijpen.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor lionceau » 26 jan 2007, 18:54

Het is een GL-6 Subframe.
Waarom die een ander subframe hebben is mij niet duidelijk.

Ik heb laatst bij die man een hele voorraad 104, 204 en 304 onderdelen gehaald.
Hij heeft nog redelijk wat liggen.
Als je hem mailt kan je een lijst met nummers en beschijving krijgen.
Het subframe heb ik laten liggen.
Ik heb nog nooit een verrot 104 subframe gezien en ik ga de mijne laten stralen en poedercoaten. Word hij mooier dan nieuw van!
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jan 2007, 19:09

Mooi he zo'n GL6, daarvan is zoveel "anders"...

Maar eh, in het Werkplaatshandboek gekeken, maar kan nergens aanknoping vinden van wat daar nu zou moeten zitten.

Ben wel heel benieuwd

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2007, 22:00

Volgens een aanvulling is er ooit een serie geweest met een afwijkende radiateur voor alleen de Franse markt, maar ik kan me niet voorstellen dat daarvoor speciaal deze aanpassing van het subframe nodig was. Radiateur rust op de frontbalk van de carrosserie en niet op het subframe.

Ook wordt een aanpassing aan de rechter ligger genoemd die nodig was om motoren met BH3/5 versnellingsbak te kunnen plaatsen. Deze hebben o.a een gewijzigde oliepomp en distributiedeksel. Ik heb echter nergens kunnen vinden dat deze blokken rechtsonder een afwijkende bevestiging nodig hadden.

Misschien voor een extra voorziening t.b.v. exemplaren voor de koude Scandinavische landen welke niet in het boek voorkomen? Of voor wagens met rechts stuur? Subframes voor Samba of Visa misschien? Toch vreemd dat ik er nergens een vermelding van kan vinden. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 26 jan 2007, 22:04

zou het niet gewoon kunnen zijn dat iemand er zelf, - om wat voor reden dan ook- dat ding op gelast heeft? ziet er nogal gehobby'd uit, als ik zo vrij mag zijn. :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2007, 22:06

Lijkt me niet, de bevestiging wordt op diverse plekken in het werkplaatshandboek getoond, en zal dus een officiele functie hebben. M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor lionceau » 26 jan 2007, 22:13

Nee, is geen doe het zelf werk, ik heb hier een sub-frame met zo'n zelfde steun.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor M. van der Meulen » 26 jan 2007, 22:33

Ik hou het voorlopig op het BH3/5 verhaal, hoewel heb ik nooit van dichtbij dergelijke motoren met een "vierpunts" bevestiging heb bekeken.

Bij "driepunts" bevestiging zit de rechter steun ter hoogte van het stuk tape met onderdeelnummer van de foto. Als bij gewijzigd distributiedeksel bij 5-bak motoren de oude montage rechtsvoor moest vervallen kan ik me indenken dat een oplossing is bedacht die op dit frame zit, een silentblok zou er met een bepaalde constructie wel in passen geloof ik. De bevestiging is ook met een extra plaat aan de voorkant verstevigd. M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 26 jan 2007, 22:35, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 26 jan 2007, 22:34

okee, neem me niet kwalijk, niet helemaal oplettend gelezen.... :wink:

dus wel op papier ook aanwezig, maar nergens staat de functie ervan. Merkwaardig dan, inderdaad.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Re: subframe

Berichtdoor Harrie » 27 jan 2007, 00:31

M. van der Meulen schreef:Dit aangeboden subframe heeft achter de frontbalk, tegen de rechter ligger, een mij onbekend metalen bevestigingspunt, waar met een lange bout of pen iets kan worden vastgezet. Het staat ook afgebeeld op een foto in aanvulling 154 (02-1979) van mijn werkplaatshandboek. Deze bevestigingsmogelijkheid ontbreekt op het subframe van mijn 104 SL en ik ben nieuwsgierig waar het voor bedoeld is. Groet, M.


Ik vermoed dat het subframe deze steun heeft voor gebruik in een andere auto ( R14, Citroen,...) zodat de steun bij P 104 geen functie heeft. Om produktieredenen ( zoveel mogelijk subframes hetzelfde ) dus 1 subframe voor veel toepassingen. Al jaren worden t.b.v. kostenbesparing veel onderdelen gedeeld in verschillende types en ook merken. Motoren, wielophanging, "bodem" etc.,.

leeuwebrul, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Edzo » 27 jan 2007, 01:47

Ik vermoed dat het subframe deze steun heeft voor gebruik in een andere auto ( R14, Citroen,...) zodat de steun bij P 104 geen functie heeft. Om produktieredenen ( zoveel mogelijk subframes hetzelfde ) dus 1 subframe voor veel toepassingen. Al jaren worden t.b.v. kostenbesparing veel onderdelen gedeeld in verschillende types en ook merken. Motoren, wielophanging, "bodem" etc.,.



goede gedachte, inderdaad. Zou wel e.e.a. verklaren ja.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor lionceau » 27 jan 2007, 18:31

Een Renault 14 heeft een totaal ander Subframe, zeker niet uitwisselbaar met een 104 frame.
Een Citroen LNA en Visa hebben precies het zelfde frame als een 104, ik heb laatst nog een LNA gesloopt.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten