dashboard & versnellingspook

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

dashboard & versnellingspook

Berichtdoor pp » 23 jan 2007, 13:18

heb bij m'n nieuwe Samba Cabrio uit 1985 problemen met het dashboard, als licht uit staat doen toerenteller & temp.meter het prima, ook de richtingaanwijzerverklikker werkt, maar met licht aan doen deze het niet meer, dashverlichting is ook kaduuk, evenals de benzinemeter.
iemand een idee?
tevens zwabbert de pook alle kanten op, gewoon los balhoofd??
schakelt verder prima, maar je moet echt zoeken waar welke versnelling zit.
Laatst bijgewerkt door pp op 26 jan 2007, 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 jan 2007, 13:49

Ik heb helaas geen schema van de Samba, maar als deze overeenkomt met die van een 104 kan het zijn dat zekeringen op de verkeerde plek in de houder zitten, of (een deel van) de bedrading er verkeerd op aangesloten. Mijn 104 SL '78 hoort een paar open zekeringpunten te hebben, doe je er desondanks zekeringen in dan raakt met name de verlichting ontregeld, ook kan de motor zelfs gewoon blijven doordraaien terwijl je het contact afzet!

Optie bij twijfel is alle zekeringen verwijderen, en vervolgens bij elk zekeringpunt nagaan welk deel van de apparatuur/verlichting werkt op dat specifieke punt. En vervolgens de voorgeschreven zekering plaatsen uiteraard. Overzichtje staat in het onderhoudsboekje. Ingeval niet aanwezig kan ik je een schema mailen.

Omtrent het schakelen: veelal zijn de balhoofden losgetrild in de loop van de tijd, met extra slijtage als gevolg en het bekende vage schakelgevoel. Het beste is de wagen aan de voorzijde opkrikken en alle aansluitingen tussen pook en versnellingsbak na te lopen. Kan best zijn dat met vastzetten het euvel verdwijnt. Zo niet dan wordt het tijd de beide korte verstelbare schakel- en selecteurhefbomen te vervangen. Ook de op dwarsbalk gemonteerde balhoofden. Kogels daarvan vallen in een met nylon beklede kop, bij montage een lik vet ertussen aanbrengen. Selecteurhefboom moet gemonteerd met een hartafstand/marge van 80mm/+-7mm en de schakelhefboom met 172mm/+-1mm. Constructie staat met een tekening in een eerder (Engelstalig) Samba topic op het forum. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor pp » 23 jan 2007, 14:37

dank,
give it a try vanmiddag! :mrgreen:
en waar zijn de evt. verstelbare schakel- en selecteurhefbomen te verkrijgen?bestaat er NOS???
en wat zit er voor een sensor boven op het blok, tegen de paravan aan?
deze is bij mij niet aangesloten, temp oid??
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Samba

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 jan 2007, 20:22

Daar zit de watertemperatuur sensor

Voor de versnellingspook sluit ik me bij M. aan

ik heb je het schema toegemaild


Uit de Haynes overgenomen ( zeer aan te bevelen manual)

Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 jan 2007, 06:27

@PP

Heb je wat foto's van je Samba? Origineel Nederlands exmplaar, of uit Frankrijk gehaald? Hier wat plaatjes die ik van diverse advertenties heb bewaard:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk is-tie beter als deze :mrgreen: Staat op de sloop in Hoogkerk bij Groningen. Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor pp » 25 jan 2007, 10:02

dank!!!
mooie Weber BTW :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
auto is volgens mij uit Frankrijk gehaald in 1993, of iig ingevoerd,
redelijk goede staat, gisteren verse APK erop, beetje sleutelen aan remmen ed, stond al 3 maanden stil, nieuwe sappen, banden, electra/ontsteking, accu,ed.;dak is helemaal gaaf, roest weinig van te zien( beetje bij de portieren) alleen ergens lekt ze stroom, waarschijnlijk dashboard.
en zelfs een trekhaak!( maar wat mag je er nu helemaal mee trekken??)
snap alleen niet dat ze volgens kentekenpapieren 725 kg weegt :mrgreen: :mrgreen: , maar toch echt een orginele cabrio is, dus kleine 120 kg meer :mrgreen: :mrgreen:
scheelt 2,- euro wegenbelasting :D :D
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 jan 2007, 16:21

Extra kilo's zitten in de versterkte kooi en bodemplaat neem ik aan, waaronder bredere dorpels als bij de 205 Cabrio's? M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor pp » 25 jan 2007, 16:37

ja, dat snap ik, maar niet waarom ze maar 725 kg weegt volgens de RDW op de papieren :mrgreen: :mrgreen: en ze me dus te weinig wegenbelasting rekenen( 2.- euro) :mrgreen: :mrgreen:
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten