door M. van der Meulen » 08 apr 2006, 09:58
Vast wel, Middag, Humsterland, noordelijk Westerkwartier, Lauwersmeer behoren tot mijn favoriete plekjes om te bekijken! Landschap zichtbaar gevormd door inwerking van de zee, oude dijken, wierden Ewer, Kenwerd, Frytum, Ranum, mooie boerderijen, prachtig Reitdiep waar je zuidelijk van Ewer heerlijk aan de waterkant kunt zitten, zwemmen, bootje kijken, zicht op Electra, het plaatje spreekt voor zich.
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/Ewer.jpg[/img][/img]
Met een klein maar comfortabel wagentje dubbel plezier! Over een paar weken is het hopelijk zo ver.
De 104 wil weer draaien dankzij de interne motoronderdelen van een 205.
In eerste instantie was het de bedoeling het hele blok over te plaatsen totdat bleek dat onderaan de cylinderwand geen tapeinden waren meegegoten ter bevestiging van de traverse voor de motorsteun. Dat was wel even balen want zoals te zien in het Haynes reparatieboek voor de BX heeft de 1340 cc uitvoering die tapeinden nog wel. Je zou verwachten dat de fabriek die dingen gemakshalve gewoon zou laten zitten. Ik heb zelfs met de gedachte gespeeld om zo'n Peugeot/Citroën-blok te monteren, voor wat extra PK's en groter koppel. De hydrauliekpomp is apart op de voorkant gemonteerd, wordt aangedreven door een V-riem en is zó verwijderd.
Wel prettig dat veel delen zijn uit te wisselen, ook dat het type motor zovele jaren in productie is geweest, vanaf introductie in 1972 tot ergens in de tweede helft van de jaren '90 geloof ik, toen de 205 een nieuw type motor (TU?)kreeg. Nieuwe spullen kopen is daardoor niet altijd nodig, bij een sloper als Hoving in Hoogkerk/Vierverlaten of "Franse Auto" aan het Winschoterdiep is nog van alles beschikbaar.
Met carrosserie- en interieur delen is het wat lastiger, plaatwerk gaat misschien nog wel, verder blijft het speuren op internet en beurzen bezoeken als b.v die op mijn werk (bloemenveiling Eelde) welke jaarlijks het laatste weekend van november i.s.m. Autotron wordt georganiseerd. Zit altijd wat tussen, in hoofzaak de kleinere items, lectuur, gereedshap, miniaturen etc. Als de vrijdagmiddag tevoren de standhouders uitpakken heb ik vaak gelegenheid de winkel alvast te verkennen, één dag draai ik als BHV-er mee, een tweede dag kan ik zelf gaan zoeken. Op E-bay.fr schaf ik ook wel eens wat aan, prijzen incl. porto zijn meestal gunstiger dan op beurzen.
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/RTA104.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/lExpert104.jpg[/img][/img]
Ik heb geboden op een Peugeot onderdelengids '78 Tous Types (vraagprijs 8 euro) waarvan de advertentie 18-04 afloopt. Kan altijd handig zijn. Was van plan vandaag wat kleine dingen op te knappen zoals de zwaardraaiende zijruiten, maar nu hebben we hier van dat vreselijke shitweer, ik kan niet binnen klussen jammer genoeg. Misschien een was- en poetsbeurt eerst.
En natuurlijk elke dag een paar keer het forum aanklikken om te zien of daar iets wordt gepost of aangeboden wat ik nodig heb of op reserve kan leggen.
Hoop over niet al te lange tijd eens richting Zuurdijk te komen om jouw Leeuwenstal eens te bekijken. De witte 205 was onlangs op het forum te zien met de 305GTX van Indranor t.g.v. de sloopstrooptocht in de provincie. Leuk en boeiend zo'n forum, jammer dat van de 104 niet veel berichten gepost worden. Bij technische klussen kun je van elkaar leren, ik meen dat het 104 Register van de Peugeotclub ook geregeld sleuteldagen organiseerd, ga ik vast eens naar toe.
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/PieceDet.jpg[/img][/img]
Groet, M.
Laatst bijgewerkt door
M. van der Meulen op 08 apr 2006, 11:00, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73