Niet zo heel vaak meer present hier, maar dit bericht trof me bijzonder, want bij aanschaf van mijn SL ook mee geconfronteerd. Hierbij een aantal details.
104tjes van voor 02-'79 zijn uitgerust met een 4-punts subframe, met 2 motorsteunen voor, en 2 achter d.m.v. een dwarsbalk. Fabriek heeft bij overstap naar 3-punts montage, in elk geval bij de 205-motoren, de vier boringen voor montage van genoemde dwarsbalk op de achterzijde van het cilinderblok laten vervallen. Hierbij desbetreffende info uit het Service Bulletin 154:
Een 3-punts motor met 4- of 5-bak op een 4-punts subframe plaatsen gaat derhalve niet lukken, andersom dacht ik ook niet. Voor 1360cc XY6b en XY8 motoren met 5-bak zijn de
rechter balk en steun van het subframe nogmaals aangepast, met een extra steun met oog welke via een stevige opgelaste driehoeksplaat aan de rechter wielkast gemonteerd wordt. Daartoe kreeg de rechter carrosseriebalk tegen de wielkast een uitsparing, en is de klembeugel voor de flexibele remleiding iets naar voren of hoger verplaatst. Hieronder afbeeldingen van beide laatste 3-punts uitvoeringen, exemplaar met stuurhuis voor blokken met 5-bak.
Hou bij een XY6B of XY8 blok verder rekening met zaken als draagbeugel voor het reservewiel, vorm/aansluiting luchtcollector, overbrenging van de snelheidsmeter-kabel, een dikkere flens op het uitlaatspruitstuk, steviger voorvering is ook niet onbelangrijk, bediening van de carburateur/choke, vacuüm voor een rembekrachtiger, 1e of 2e schakelsysteem etc. Gelukkig zijn bij een 104, mede afhankelijk van bouwjaar en het chassisnummer, nogal wat zaken over te plaatsen, maar 1 op 1 omwisselen gaat dus niet zomaar. Groet, M.