Koppakking vervangen

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Rudie_Krämer

Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 17 aug 2017, 15:50

Het zat er al aan te komen. Ik moet mijn koppakking gaan vervangen. Bovenste radiateurslang wordt keihard, witte wolken uit de uitlaat en mayonnaise onder de vuldop. Heeft er iemand tips om dit klusje aan te pakken, thuis in de garage?

Kopbouten zijn nergens meer te krijgen. Oude hergebruiken?
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor johnssons » 18 aug 2017, 17:30

Dan oude bouten gebruiken, er is geen keuze ... maar verder ...... motor moet er uit, dan is garage met een brug handig ..

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 447
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: La Herradura (Granada)

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Gino » 27 aug 2017, 18:36

Ja, mooie klus. Blok moet er idd uit. Is niet in de auto te doen.
Koppakking is nog wel te vinden. Als de kop niet gescheurd is vlakken voor hermontage.

Kan allemaal in de garage, als je het juiste gereedschap hebt. Motorblokheffer is een groot voordeel.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 aug 2017, 18:59

Laat je motor niet al te lang staan met een lekke koppakking, je cilinderbussen vinden dat niet fijn en gaan invreten door het water.

Ik kan niet meer terugvinden uit welk jaar de motor is, maar als je nog papieren voetpakkingen hebt moeten die worden vervangen.
Heb je al O-ringen dan moet je bij demontage wel de bussen op z'n plaats weten te houden (is speciaal gereedschap voor maar met wat improviseren kan je dat zelf ook maken).

Zorg wel dat je eerst op zoek gaan naar al de benodigde pakkingen en keerringen. Zijn waarschijnlijk nog wel te verkrijgen maar kan ff zoeken zijn (Ebay?).

Ik zeg: niet te doen zonder motortakel ( je sloopt je rug zonder zo'n ding!).

Let op als je je spruitstuk van je kop afhaalt, tapeinden breken nogal eens af. Sloop eerst je kop eraf, goed in de WD40 en dan voorzichtig losdraaien en hopen dat er geen in je kop afbreekt. Gaat meestal goed, maar voorzichtig en veel WD40!!!

Leuke klus :!: heb het ook zelf ook een "paar keer" gedaan :mrgreen:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Koppakking vervangen

Berichtdoor Martijn_vK » 11 okt 2017, 14:46

Heb de klus nog niet aangepakt. Auto start nog prima en loopt nadat ie op temperatuur is ook prima. Enige is dat de bovenste radiateurslang keihard wordt. Ik zie geen witte wolken meer uit de uitlaat bij koude motor.

Koppakkingsetjes zijn nog wel te vinden, zou geen probleem moeten zijn. Mijn blok is uit 1978, een XW3, 1124 cc, 57 pk. Moet het spruitstuk er helemaal af? Heb laatst bij mijn Panda de koppakking vervangen en gewoon kop met gasfabriek en al eraf getrokken, en er ook zo weer opgezet. Ik ben wel ernstig huiverig voor het verhaal van de cilinderbussen. Wat als ik ze niet op z'n plek kan houden? Dan moeten daar ook nieuwe ringen tussen? Heb zo'n blok nog nooit open getrokken, ik ken alleen Italiaanse blokken vanbinnen eigenlijk. Is er ergens in de omgeving van Nijmegen een specialist te vinden die zo'n klus voor niet te veel kan doen?

Ik heb nog een mooie carburateur liggen die van een 104 ZS komt, XW3S. Leuk natuurlijk om te monteren, maar voor zover ik kan zien gaat dat niet op de huidige kop passen omdat het spruitstuk anders is. Klopt dat?
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD 20v - 2004
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013
Martijn_vK
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 18 jun 2011, 15:12
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast