Zowaar een nieuw topic
Uit de blauwe Samba Rally heb ik een 1360cc groep B motorblok overgehouden. De versnellingsbak zit nu in Humpie Dumpie, maar de cilinderkop met Webers en het onderblok ligt al jaren onder een doek in de sleutelruimte.
Nu Humpie Dumpie klaar is en op de nominatie is gezet voor de verkoop en ik alles probeer te verkopen is het nu tijd geworden om het blok weer op te bouwen.
Grote uitdaging is daarbij dat ik destijds gemerkt heb dat de kleppen tegen de zuigers aan kwamen en er dus hapjes uit de zuigers gefreesd moeten worden.
Ik heb een zuiger uitgefreesd en ben nu aan het kijken of ze voldoende diep zijn. Ze hoeven waar 1 mm diep te worden dus groot gaat het niet worden.
Alle onderdelen bij elkaar gezocht ( dat was het meeste tijd Het blok lag al in Berkel uit elkaar dus veel lag niet meer bij elkaar en moest er gezocht worden. Uiteindelijk ben ik een aardig eind gekomen
Ik had destijds een doorkijkblok gemaakt
In die situatie kon ik de positie instellen waarbij de zuiger en klep op minimale afstand tot elkaar naderde. Toen heb ik de klep met de stelbout naar beneden gedraaid en kon ik meten hoeveel ruimte ik nog over had. Dat kwam nu op 1.5 mm voor de uitlaatklep. Bij de inlaatklep had ik zelf meer
Dat gaf me wel te denken...
Op het nokkenas tandwiel stond een markering 1285 die heb ik als beginpunt genomen.
Ik moet dus gaan klokken ( meten met de meetklok).
Mijn steun waarop ik de klok had gezet toen ik het 1440cc blok heb uitgelokt ben ik kwijt dus ik moet nieuwe steuntjes gaan maken.
Ook een werktafel gemaakt onder de elektrische takel, hoef ik niet telkens dat blok te vertillen, wel zo belangrijk voor mijn polsen.
Hier al een begin rapportage
Het onderblok van het blok en het doorkijkblok zijn anders, de krukaslagers zijn anders dus moest een setje nieuwe aanbreken
Het gaat om het testen van de kleppen dus alles moet nog een aantal keer uit elkaar dus geen pakkingen en slechts een minimaal aantal bouten en moeren.
Heb er een koppakking aan opgeofferd ( aluminium rand was door het lange liggen al beschadigd )
Nog een nieuw verzinkt setje moeren gevonden
Krukas erin
Zijdelingse speling opvangen
Nokkenas tandwiel op de juiste manier monteren
Helaas heb je 12 standen van dat ding dus blij dat mijn voorganger al wat voorwerk heeft gedaan
Ketting positioneren
Hier en daar wat takelogen
En hier ben ik geeindigd, tijd om naar huis te gaan
Ik moet de gradenboog op de poeli nog zoeken en monteren, dan een goed meetsteuntje en dan maar draaien
Wordt vervolgd
GrR